Baldur's Gate III är släppt!

Medlem
Skrivet av krislevin:

Jag fick ner det på fyra timmar. Det var lite av en berg och dal bana en stund men det gick till sist. Skapar min karaktär nu. Japp, 100/100, jag med.

Lyxost!

1,5 timmar kvar


signatur

Memento Mori

Medlem

Stödköpte spelet nyss på steam.
Får se när/om jag spelar det men vill belöna utvecklare och utgivare som inte tvingar in microtransactions i allt och istället fokuserar på att göra ett så bra spel som möjliigt.

Medlem

Fantastiskt spel! Helt otroligt, så här långt är det mycket bättre än EA versionen. Jisses.

Medlem

Men var är recensionen???

Medlem

Nästan 500 000 tusen aktiva spelare på Steam just nu. Går bra för dom

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kalliban:

Men var är recensionen???

Vi fick kod sent. Kommer kanske någon gång nästa vecka


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag får för helsike ingen tilldragning. Jag är old school och gillar verkligen Baldur's Gate men detta kunde vara vilket spel som helst men det får inga vibbar från "the old times".

Jag får kolla gameplays vid tillfällen


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Kört 3 timmar, är helt magiskt spel!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Avstängd

Har kört 2 timmar nu. Väldigt vacker spelvärld men jag fattar inte mycket av UI:n asså.

Jag är helt ny när det kommer till den här typen av genre och det känns som att jag kommer få traggla rätt mycket för att komma in i hur man spelar spelet. Helt sjukt mycket knappar och text överallt.

Medlem
Skrivet av jonis:

Ja, skrämmande. Minns att jag tog bilen och åkte och köpte tvåan en regnig dag. Hur f-n har det gått 23år?

När fyran kommer ligger man väl i graven och jäser.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kalliban:

Men var är recensionen???

Kod kom i tisdags kväll, så det dröjer ett tag! Men jag gnetar på. Idag var jag mörkrädd (kanske ringer några klockor hos de som spelat Early Access).

Medlem
Skrivet av Ariath:

Jag får för helsike ingen tilldragning. Jag är old school och gillar verkligen Baldur's Gate men detta kunde vara vilket spel som helst men det får inga vibbar från "the old times".

Jag får kolla gameplays vid tillfällen

Vadå, har du ens testat det? Köpt det men redan lämnat tillbaka??


signatur

Memento Mori

Medlem

Jag som inte har spelat något tidigare Baldurs Gate, jag vet inte hur jag lyckades med det, och inte har någon större erfarenhet av DnD regler och liknande. Visst så har jag spelar en viss del Pathfinder men vill inte säga att jag kan reglerna och liknande speciellt bra.

Har ni några bra tips för en nybörjare, inte precis min/max utan mer vad man bör tänka på när man t.ex skapar sin karaktär och levlar upp den. Eller andra saker som kan vara bra att ha i åtanke när man ska sätta sig ner och försvinna i BG3.

Medlem
Skrivet av Nasder:

Jag som inte har spelat något tidigare Baldurs Gate, jag vet inte hur jag lyckades med det, och inte har någon större erfarenhet av DnD regler och liknande. Visst så har jag spelar en viss del Pathfinder men vill inte säga att jag kan reglerna och liknande speciellt bra.

Har ni några bra tips för en nybörjare, inte precis min/max utan mer vad man bör tänka på när man t.ex skapar sin karaktär och levlar upp den. Eller andra saker som kan vara bra att ha i åtanke när man ska sätta sig ner och försvinna i BG3.

Här har du allt du behöver:

Mitt tips är att bara spela med den karaktär du vill och ha kul. Sedan under spelets gång kan du:
- Respecca din karaktär, så om du ångrar något är det bara att bygga om.
- Sänka difficulty tills du listat ut hur striderna funkar.

Medlem

Tror att det enda man inte kan respecca är om man valt en Origin-karaktär, dvs en icke-custom karaktär. Rätta mig nån om jag ljuger.

Moderator | Testpilot
Skrivet av culliford:

Tror att det enda man inte kan respecca är om man valt en Origin-karaktär, dvs en icke-custom karaktär. Rätta mig nån om jag ljuger.

Bara the Dark Urge man inte kan respecca har jag hört. De andra kan du göra det med utan problem


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vadå, har du ens testat det? Köpt det men redan lämnat tillbaka??

Nope. Inget testat här. Jag gillar isometrisk 2D, därav min kommentar om utebliven vill-ha-vibb.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Spelet är alldeles för svårt så jag lämnade tillbaka det.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kleptoman:

Spelet är alldeles för svårt så jag lämnade tillbaka det.

Tråkigt att höra! Finns ju ett easy mode som är piss enkelt Beror väl på om du menar att striderna är svåra, eller om spelet är svårt att förstå och veta vad man ska göra?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Spelet är alldeles för svårt så jag lämnade tillbaka det.

Tyckte också det var överraskande svårt i början. Har ändå spelat DOS2.

Problemet i BG3 i början är att man har väldigt få verktyg för att taktiskt ta sig an motståndarna och
det är mycket man inte lärt sig hur det fungerar. När jag väl kom över tröskeln och fick fler spells och kompanjoner så
blev det mycket lättare. Tror det blev svårt också för jag hade väldigt få dmg spells i början. Och Oj vad bra det är. Man ska inte döma spelet av dom första timmarna, det blir sjukt bra när man kommer en bit in i spelet, utforskar världen och interagerar mer med sina kompanjoner. Fantastiskt!

Kompanjonerna har dom verkligen lyckats med. Bättre än i DOS2.
DOS2 hade dock en starkare start tycker jag men BG3 kommer ifatt efter några timmar.

Medlem

Som jag väntat/längtat!

Och så svårt det varit att inte köra EA... klarade testet

Nu kör vi!

Medlem

Jag önskar alla mycket nöje. Jag kollade gameplay videos och konstaterade att jag sparar på mina pengar nu

Jag kan dra en rerun på BG 1 o 2 gratis och det ger mig mer njutning.

Skulle någon bli triggad av min kommentar så struntar jag högaktningsfullt i det


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Ett tips, kör inte helt blint som jag gjorde. Hade ingen koll alls på dom nya D&D reglerna så blev nästan pankaka av min karaktär.
Har kört DOS2 men det är helt andra regler för spells vad jag minns iaf. BG2 minns jag inget av då det var så länge sen. Synd att man förlorar alla köpta spells om kör respec så pallar inte det.
Går nog bra ändå, valde bara fel sorts spells i början.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tråkigt att höra! Finns ju ett easy mode som är piss enkelt Beror väl på om du menar att striderna är svåra, eller om spelet är svårt att förstå och veta vad man ska göra?

Det är svårt att förstå. Exempelvis vad man ska välja när det är skill checks. Tyckte t.o.m. att det var väldigt rörigt när man skapar första karaktären.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ariath:

Jag önskar alla mycket nöje. Jag kollade gameplay videos och konstaterade att jag sparar på mina pengar nu

Jag kan dra en rerun på BG 1 o 2 gratis och det ger mig mer njutning.

Skulle någon bli triggad av min kommentar så struntar jag högaktningsfullt i det

Så länge du inte blir triggad av oss som har kul och tycker det är ett av de bättre spelen i RPG-väg till PC så är allt lugnt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Nasder:

Jag som inte har spelat något tidigare Baldurs Gate, jag vet inte hur jag lyckades med det, och inte har någon större erfarenhet av DnD regler och liknande. Visst så har jag spelar en viss del Pathfinder men vill inte säga att jag kan reglerna och liknande speciellt bra.

Har ni några bra tips för en nybörjare, inte precis min/max utan mer vad man bör tänka på när man t.ex skapar sin karaktär och levlar upp den. Eller andra saker som kan vara bra att ha i åtanke när man ska sätta sig ner och försvinna i BG3.

Fextralife har bra guider. Bara att plugga på lite så blir det klarare.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Så länge du inte blir triggad av oss som har kul och tycker det är ett av de bättre spelen i RPG-väg till PC så är allt lugnt

Skulle aldrig falla mig in att missunna andra sina nöjen


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

123
Skriv svar