Den nya instrumentpanelen till Xbox-konsolerna har börjat släppas

Medlem

Äntligen ser man mer av bakgrunden.

Medlem

Jag har nämnt det förr och här kommer det igen:

Det största problemet med Xbox UI är att de ändrar det alldeles för ofta. När vanan satt sig och det känns naturligt för mig som användare så börjar MS förändra. Detta händer alldeles för ofta.

Vanans makt är stor.

Medlem

Hur får man den nya instrumentpanelen? Download på Xbox Store? Eller uppdateras det automatiskt?

Medlem

Ah jag trodde jag råkat pilla på något i inställningarna när jag slog igång xboxen igår och det såg annorlunda ut (framförallt eftersom det inte gjorde det på grabbens box). 😅

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Hur får man den nya instrumentpanelen? Download på Xbox Store? Eller uppdateras det automatiskt?

Min uppdaterade sig automatiskt.

Medlem
Skrivet av MasonDixon:

Nu spelar jag mest på PS5 och ganska lite på Xbox men varje gång jag startar upp Xboxen så blir jag helt förvirrad, det tar mig 5 minuter att navigera fram för att hitta ett spel. Hela systemet är klottrat med för mig helt onödig information, reklam och appar. Det är mycket möjligt att det går att ändra grundinställningar för att förbättra detta men spontant har jag alltid avskytt när ett UI på en produkt jag betalt för slänger en massa reklam i ansiktet på mig. Jag får starta upp xboxen idag och se om det har blivit bättre.

Jag tror det delvis handlar mycket om vad man är van vid men att PS5 har en mycket enklare och renare användarupplevelse är objektivt sant.

Har gått över till Xbox från Ps (4 och 5) och kört mest Xbox dom senaste två åren och borde då ha vant mig men jag håller med: xboxens menyer är hopplösa! Där har Sony lyckats bättre (även om jag tycker att Ps5 tappade i menyerna gentemot Ps4).

Inaktiv
Skrivet av Augustus:

Ni börjar låta som mina pappa som på allvar försöker förklara för människor med logiska argument att Pink Floyd är världens nästa band någonsin.

Din farsa har fel. Pink Floyd är världens bästa band någonsin. Inte näst bästa.

Medlem
Skrivet av pjones74:

Gillar den! Snygg och lättare att hitta det man letar efter. 👍

Håller helt med! Snyggare/cleanare och mer lättnavigerat! Kul att förbättringarna når ända till Xbox One för dem som är kvar där också. Själv saknar jag min Xbox Series X nu.

Medlem

Jag har inte fått en uppdatering om den nya eller dröjer det innan vi får den?


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Jag har inte fått en uppdatering om den nya eller dröjer det innan vi får den?

Du måste köpa en xbox först.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Äntligen ser man mer av bakgrunden.

Ja, gillar också att det verkar utbytbar eller i alla fall ändras efter spel en har i fokus just nu!

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Du måste köpa en xbox först.

Skulle gått till specsavers.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Devan:

Hade ingen aning om att Dashboard översätts till instrumentbräda ...

Hos Microsofts svenska support heter det Startskärmen. Tycker det låter bättre i alla fall.

https://support.xbox.com/sv-SE/help/account-profile/customize...

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Hur får man den nya instrumentpanelen? Download på Xbox Store? Eller uppdateras det automatiskt?

Idag fick jag information om att det är på gång när jag startade upp Xboxen, än så länge är det den nuvarande för mig. Man får nog vänta tills det bli ens tur som det står i artikeln.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, gillar också att det verkar utbytbar eller i alla fall ändras efter spel en har i fokus just nu!

Hur ställer man in i xboxen så att bakgrunden ändras automatiskt efter det spel man spelade sist? Fattar inte?
Jag kan bara fortvarande ändra bakgrunden manuelt som tidigare innan denna uppdatering.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Din farsa har fel. Pink Floyd är världens bästa band någonsin. Inte näst bästa.

Haha! (Edit)

Medlem
Skrivet av KoP:

Pink Floyd ÄR ju ett av världens bästa band. 🙄

Min pappa hävdar att de är bäst av alla.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Ok men inga stora förändringar.

Här är den ”gamla” för den som inte vet hur det sett ut.
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/kvGiE97h5M4AJkH2sHmRWW.jpg

Jag upplever att de är jättestor skillnad till de positiva. Framförallt pga att den är mindre rörig för att den nya inte blandar appar, spel o.s.v. Sedan för mig som har gamepass tycker jag de är gött att ha coming to gamepass och new to gamepass direkt på dashboarden.

Medlem

Det ser verkligen ut att vara ett steg i rätt riktning! Men sedan jag skaffade mig en switch i våras så föredrar jag dess startsida. Väldigt enkelt med spelen på rad och lite knappar uppe och nere

Medlem
Skrivet av Guld:

Hur ställer man in i xboxen så att bakgrunden ändras automatiskt efter det spel man spelade sist? Fattar inte?
Jag kan bara fortvarande ändra bakgrunden manuelt som tidigare innan denna uppdatering.

Vet inte själv då jag inte har konsol att kolla på, men i länken står det:

2: Creates more space for your personalized background by simplifying the layout and putting the games you recently played and other content and apps towards the bottom of the screen.

3: Adds an option to change your background to match the game you are highlighting in the recently played list.

Edit: hittade nu denna guide till hur en kan anpassa startskärmen/bakgrund! Dock står det Xbox One så vet inte om det är en gammal guide och inte anpassad till nya? Dock länkades det till den i första länken ovan.

Skrivet av N3gn4v:

Jag har inte fått en uppdatering om den nya eller dröjer det innan vi får den?

Från samma länk:

How to try the new Home UI on your Xbox
We’re currently rolling the new Home experience out to a subset of all Xbox consoles. This means that some customers will need to wait a few weeks to get their hands on it. Rest assured over the next few weeks, it’s coming to a console near you!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Vet inte själv då jag inte har konsol att kolla på, men i länken står det:

2: Creates more space for your personalized background by simplifying the layout and putting the games you recently played and other content and apps towards the bottom of the screen.

3: Adds an option to change your background to match the game you are highlighting in the recently played list.

Edit: hittade nu denna guide till hur en kan anpassa startskärmen/bakgrund! Dock står det Xbox One så vet inte om det är en gammal guide och inte anpassad till nya? Dock länkades det till den i första länken ovan.

Från samma länk:

How to try the new Home UI on your Xbox
We’re currently rolling the new Home experience out to a subset of all Xbox consoles. This means that some customers will need to wait a few weeks to get their hands on it. Rest assured over the next few weeks, it’s coming to a console near you!

Den engelska texten förklarar inte ett dugg HUR man ställer in så att bakgrunden i dachboard start skärmen ändras AUTOMATISKT till det spel man just spelar så att bakgrunden matchar med det spelet man spelar.

Och den svenska länken är hundra år gammal beskrivning på det vanliga manuella inställningarna som man gjort på denna generation konsolerna nu sen starten. Och den kan jag.

Jag får väl nöja mig med det gamla sättet att ändra bakgrunden själv när jag vill ha någon ny bild där.

Hade varit kul att testa den nya funktionen men tyvärr så fattar jag inte hur man fixar det. Kan vara något fel nu i början så att det inte fungerar för alla pä en gång.

Medlem

Ja, sorry, det var allt jag hittade så hjälper inte det får du nog vänta tills uppdateringen kommer till dig också. Kan som sagt dröja.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, sorry, det var allt jag hittade så hjälper inte det får du nog vänta tills uppdateringen kommer till dig också. Kan som sagt dröja.

Jag har fått den nya start skärmen sen igår. Men det finns ingenstans i inställningarna eller någon annanstans hur man ställer in så att senaste spelet man spelat anpassar en bakgrunds bild i start skärmen.

På nyheten står det så här: Man kan även välja att bakgrunden ska matchas med det spel man för tillfället har markerat i listan över de senaste spelen.

För tillfället har markerat i listan över de senaste spelen???? Listan?? Vilken lista?
Det kan inte vara quick resume listan för där kan man inte markera på nått sätt ett spel.

Kan det vara listan högst upp på start skärmen som ändras beroende på vad man använt för app eller spel senast? Näpp det är inte den listan heller för det går inte att markera något alls där.

Kan någon annan svara mig hur detta går till? Är nog inte så många som läser denna nyhet längre så det kan bli svårt att få svar.

Synd att du inte har xbox konsolen för då kanske du hade kunnat hjälpa mig riktigt.

Medlem
Skrivet av Guld:

Synd att du inte har xbox konsolen för då kanske du hade kunnat hjälpa mig riktigt.

Ja, hade jag haft kvar min konsol och TV hade jag absolut startat upp för att hjälpa dig men ditt hopp ligger tyvärr i resten av FZ! Eller att googla dig vidare. Kanske finns någon bra guide på Youtube redan t o m?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, hade jag haft kvar min konsol och TV hade jag absolut startat upp för att hjälpa dig men ditt hopp ligger tyvärr i resten av FZ! Eller att googla dig vidare. Kanske finns någon bra guide på Youtube redan t o m?

Ok. Föresten så tror jag det är något fel som gör det att det fungerar för andra och inte för andra.
Men om det inte är något fel utan det är bara jäkligt komplicerat 😡🔥👹 att få till det, då är det bara jäkligt onödigt till krånglat.

Medlem
Skrivet av Guld:

Ok. Föresten så tror jag det är något fel som gör det att det fungerar för andra och inte för andra.
Men om det inte är något fel utan det är bara jäkligt komplicerat 😡🔥👹 att få till det, då är det bara jäkligt onödigt till krånglat.

Verkar tyvärr som det är problematiskt med bakgrunder i den nya uppdateringen, så kommer förhoppningsvis fix till det i framtiden!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/IGFxuwGmRn0

Verkar tyvärr som det är problematiskt med bakgrunder i den nya uppdateringen, så kommer förhoppningsvis fix till det i framtiden!

Åhh!! Tack för videon 👍 Ja ok det är så det ska ändra sig i bakgrunden. Det gör det inte för mig.
Kommer nog fixas med en uppdatering snart 👍

Medlem

Jag är också fortfarande lite bitter att bladesen försvann. 🙂

Medlem

Inte tillräckligt bra.
Jag går alltid in på xbox-knappen->my games and apps->starta spel eller app, kolla uppdateringar till spel.
Game pass appen öppnar ja sällan, Mortaigne informerar ju bättre om vad som kommer och kommit i sina trådar så hämtsr ngt först när man ser ngt kul där.

Jag vill gärna få göra min dashboard så tråkig som jag själv vill. Enligt det sätt jag använder den.
Som en iphone.
Dashboarden är tyvärr som en androidteledon där ngn annan, som är widgetgalen, gjort och låst hemskärmen åt en. Sen ändrar de allt om ett tag igen.
Förstår inte varför.
Bryr mig inte om främlingars klipp till spel x, vilka söker klubbar för spel y, vilka filmer man kan hyra osv på min hemsida.
Sorry, men varför ska jag inte få ha den som jag vill? Om jag vill.

Medlem

Idag fick jag den nya startskärmen, tycker det är bra, kom igång snabbt med navigeringen.

123
Skriv svar