Final Fantasy XVI-producent trött på skrikande fans: "Vad har vi gjort dem?"

Robot
Final Fantasy XVI-producent trött på skrikande fans: "Vad har vi gjort dem?"

Yoshi-P ställer sig frågande.

#final-fantasy-xvi


Medlem

har inte spela spelet än men som inbiten fan av final fantasy ser jag fortfarande fram imot denna titel att lira igenom och jag ser inte problemen vissa verkar ha mot detta spel.

Avstängd

Det som är intressant här är ju att veta vilken kritik han syftar på? Jag har sett ganska vild kritik i allt från att det nya spelet frångår de gamla spelen för mycket till att det bara är vita karaktärer med i spelet. Den senare typen av kritik är ju bara att vifta bort direkt.

Man kan inte behaga alla och jag gillar verkligen att Capcom och den asiatiska marknaden kör sitt egna race och inte bryr sig om vad vi skrikande västerlänningar tycker. De flesta som klagar på petitesser kommer ändå inte spela spelet.

Jag gillade verkligen FF16. Det är välproducerat och roligt, men är det helt perfekt? Nej, det är det inte.

Medlem

7/10 för mig. Det ska inte ta 20 timmar innan ett spel blir intressant. Sen avsaknaden av upptäckarglädje drar ner betyget för min del. Combat är superbra responsiv. Du kan skräddarsy combaten så den passar dig och vilka krafter du vill ha. Men det mest imponerande för egen del som borde bli obligatoriskt i alla storybaserade spel, är att man när som helst i en konversation kan pausa och kolla upp bakgrunden för karaktärerna och världen man befinner sig i.

Inaktiv

Spel är unikt på det sättet att många spenderar väldigt mycket tid i dem. Vissa lever bokstavligen genom dem. Spenderar mer tid i dem än i verkliga livet. Som utvecklare är du Gud som styr deras värld och därigenom glädje.

Och om du som Gud väljer att göra något den spelaren inte gillar, som lever där varje dag, kommer den reagera. Människan vill ha kontroll över någonting annat och hatar egentligen förändring. Och när någon petar och kletar i det man älskar blir det känsligt. Jag försvarar det inte men man kan förstå. Tror det kommer bli ännu känsligare ju bättre spelen mer och ju mer tid folk spenderar.

Föreställ er om man gjorde någon förändring i vilken sport som. Fansen och spelarna hade gått bananas! Folk blir tokiga om de ska använda kamera för domare eller inte inom fotboll. Så egentligen tycker jag gamers är rätt tålmodiga.

Medlem
Skrivet av John7612:

7/10 för mig. Det ska inte ta 20 timmar innan ett spel blir intressant. Sen avsaknaden av upptäckarglädje drar ner betyget för min del. Combat är superbra responsiv. Du kan skräddarsy combaten så den passar dig och vilka krafter du vill ha. Men det mest imponerande för egen del som borde bli obligatoriskt i alla storybaserade spel, är att man när som helst i en konversation kan pausa och kolla upp bakgrunden för karaktärerna och världen man befinner sig i.

Samma här, 7/10.

Medlem
Skrivet av John7612:

[...] som borde bli obligatoriskt i alla storybaserade spel, är att man när som helst i en konversation kan pausa och kolla upp bakgrunden för karaktärerna och världen man befinner sig i.

Oj, det är första gången jag hör om detta. Låter fantastiskt. Speciellt i spel med många karaktärer där det lätt kan bli lite förvirrande. Finns det även en sammanfattning av det som hänt i stil med "The story so far..."?

Är nästan mer besviken på 16 än 15. Tycker serien är mer eller mindre död nu, men hoppas fortfarande på en remake av 9:an av samma kaliber som 7:ans till PS5:an. Det hade varit något, då 9:an i mitt tycke är vida bättre än 7:an, som redan det var 10/10.

Medlem

Riktigt bra spel. Lätt en 8-9/10.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Oj, det är första gången jag hör om detta. Låter fantastiskt. Speciellt i spel med många karaktärer där det lätt kan bli lite förvirrande. Finns det även en sammanfattning av det som hänt i stil med "The story so far..."?

YES!

Skrivet av dahlbäckkrome:

Är nästan mer besviken på 16 än 15. Tycker serien är mer eller mindre död nu, men hoppas fortfarande på en remake av 9:an av samma kaliber som 7:ans till PS5:an. Det hade varit något, då 9:an i mitt tycke är vida bättre än 7:an, som redan det var 10/10.

Ryktas ju av en remake av 9:an. Hoppas det stämmer

Medlem

Jag tappade intresse för FF spelen efter att de gick över till Live Action Combat istället för ATB eller turnbased.

Vet att många hatade ATB men jag gillade det, har alltid gillat det.

Så när SE annonserade 16 och man såg combat för första gången så var det bara och gå vidare och leta annan RPG och spela, eller spela igenom något äldre RPG spel. Funderar på att dra igenom Golden Sun igen, inte spelat det på väldigt länge nu.

Medlem

Tycker det är 6/10. Saknar TB eller ATB. Känns för det mesta att man bara spammar samma attacker eller combos utan att behöva tänka. Boss fighter är bättre. Vargen är helt onödig och dåligt optimerat i 60 fps läget. Skall försöka beta mig igenom det nu på semestern.

Medlem

Tröttnade tyvärr snabbare på 16 än 15 till och med. Började spela Octopath Traveler 2 istället. Underbart mysigt spel. Det känns mer final fantasy än vad final fantasy 16 gör.

Medlem

Efter 18 spelade timmar sålde jag på Blocket. FF16 är en soppa. Känns som Business Unit III velat skapa något liknande God Of War, med mäktiga strider och enkelt men roligt RPG-system - men man misslyckades kapitalt tyvärr.

Medlem

Spelade klart FF16 från början till slut. Får 3/10 av mig. Mediokert spel i min mening. Med det sagt så är jag inget fan av arkadiga action spel i grunden. Min upplevelse är dock att spelets problem går betydligt djupare än bara stridssystemet.

FF16 har Arkad action strider som består av att button masha knapp kombinationer som i de mest arkadiga action spelen där ute. Samtidigt så lägger de in en option att "välja bort" stridssystemet men utan en bra ersättning. Istället ska man slotta ringar i accessory slots så behöver man "bara" button masha på två knappar istället för att köra kombinationer. Inte riktigt någon förbättring. På köpet så låser man upp sina accessory slots och stänger ute en hel del av loot mekaniken i spelet.

Striderna är inte strategiska på något vis utan det är bara fokus på fast paced arkad action. Det har konsekvensen att kör man ringarna så blir det inte mycket substans kvar i combaten, bara hamra på två knappar så spelar spelet sig själv i princip.

Det är även en allt för stor tyngd lagd på "quick time events" i spelet där man scriptat strider och det enda man skall göra som spelare är att trycka på rätt knap vid rätt tillfälle.

Kikar vi på spelvärlden så är den väldigt liten till ytan och väldigt öde och tom. Finns inte mycket substans där och det ger då inte mycket i form av exploration. I princip inget alls faktiskt. Världen är även väldigt on rails så det finns få möjligheter att "go off the beaten path" så att säga. Man har inte ansträngt sig för att lägga till någon meningsfull mekanik som stödjer detta heller.

Settingen är mycket bra illustrerad med en mer mörk och "vuxen" miljö men jag tycker de har tagit lite väl mycket inspiration från Game of Thrones. Vissa inslag i både värld och story är nästan kopior. Däremot så saknar världsbygget bredd och djup. Det finns en väl putsad fernissa men därunder är det ganska magert och tomt.

RPG mekaniken är nästan obefintlig i spelet till den nivån att jag faktiskt själv inte klassar det som ett RPG.

Avsaknaden av inställningar för svårighetsgrad där man kan välja en svårare svårighetsgrad först efter man klarat spelet är inte heller lysande. Väljer man den svårare svårighetsgraden efter spelet är klarat så tvingas man till fulla arkadstrider utan möjlighet att använda nämnda ringar dessutom.

Medlem

Jag tyckte FF16 var riktigt bra.

1
Skriv svar