EU: utbytbara batterier i bärbara spelkonsoler från 2027

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Ja officiella reservdelar är oftast på tok för dyra. EU kanske skulle kunna gå in och reglera priser för service och reservdelar av fordon också. Där är ju också rena vild västern när det kommer till priser 😅
Men jag undrar om det är rätt väg at tvinga exempelvis mobiltillverkare att göra modeller som är så lätta att byta batteri i att farmor Agda 92 kan göra det själv i eller på hemmet. Däremot hade jag gärna sett att företagen som säljer mobiler och abonnemang måste tillhandahålla servicen att under sju år kunna byta batterier i mobiler till ett rimligt pris på ett par hundra eller så.
Handhållna spelenheter skulle man ju lätt kunna byta själv på eftersom dom vad jag vet sällan har någon form av IP klassning ändå.

Jag har inget personligen emot egentligen om den inte finns en specifik batterilucka, utan att man likt på Nintendo Switch skruvar upp konsolen för att byta batteri. Så länge det inte är en massa klister och skit, att man måste skära bort skärmen osv. Men ett stort problem med det är ju hur garantivillkoren fungerar, ett batteri som tillverkaren liksom räknar som en "fast installation" i enheten gör ju att man i princip alltid kommer sabba garantin om man byter batterier själv. Sen är det väl kanske inget stort problem i realiteten ändå, de flesta batterier brukar väl hålla prestandan i över ett år i alla fall, och då är väl garantin i regel som utgången ändå.

Jag skulle nog vara rätt nöjd med om tillverkaren i alla fall inte lägger ut en massa hinder aktivt för att försöka förhindra reparationer och underhåll. Sen behöver det inte vara utformat så att Helga 86 eller Linus 4 år kan byta batterierna på alla grunkor. Men har man nog med tekniskt kunnande för att byta ett bilbatteri själv så borde man ju kunna byta batteriet på en telefon också...

Medlem

Jättebra men 2027?! Wtf

Medlem
Skrivet av mjuffs:

Jättebra men 2027?! Wtf

Tar många år att utveckla ny hårdvara.
Så företagen måste ha en ärlig chans att hinna designa, testa och producera nya produkter som uppfyller kraven, innan det börjar gälla.
Så tro mig. Fyra år från idéstadiet till produkt på butikhyllan är inte mycket tid!

Inaktiv
Ändrade planer hos Nintendo ;)

Nintendo: ”Va? Kräver EU att kunderna ska kunna byta batterier själva? Hur ska vi göra nu? Ja, ja vi får strunta i att avslöja Switch 2 nu i september 2023 och göra det i september 2025 istället så att vi hinner göra om designen så att man kan byta batterier i konsolen. Typiskt!”

Medlem

Jag tror inte att det blir så stor förändring då de flesta batterier är redan utbytbara. Vissa limmar fast dem vilket såklart gör det extra besvärligt men på många mobiler är det bara ett par skruvar. Inga specialverktyg krävs. Då är det värre med den fastlödda ssd’n i MacBooken. Jävla sätt ändå.

12
Skriv svar