Jag bygger en coop-shooter, Just Read The Instructions, här är min gameplay trailer!

Medlem
Jag bygger en coop-shooter, Just Read The Instructions, här är min gameplay trailer!

Hej! Mitt namn är Tobias och jag bygger på en coop-shooter, Just Read The Instructions. Det är ett spel inspirerat av Left 4 Dead och andra liknande coop spel där man måste samarbeta för att komma i mål.

Spelet går ut på att spelarna blir inskickade som en attackstyrka in i en simulering för att försöka stoppa och ha sönder den styrande och korrupta AIn som "lever" där inne. Väl inne i simuleringen kommer man att stöta på mängder av fiender, tusentals, som måste hanteras med de superkraftfulla vapen man får med in. För att knäcka AIn så måste den förvirras så mycket som möjligt, detta innebär att följa instruktioner som kommer från AI experter som analyserar allt från utsidan och ger instruktioner om saker att göra som ska försöka förvirra och byta ner AI och simuleringen. Lite som att skriva de här gyllene orden till chatGPT som får den att balla ur.

Steam sida: https://store.steampowered.com/app/1461370/Just_Read_The_Inst...
Beta signup: https://www.knackelibang.com/

Tanken är att ha en stängd beta senare i månaden och sen har ett helt öppet demo på Steam Next fest i oktober.

Vad tycker ni?

Medlem

Inte min typ av spel men ett riktigt läckert koncept!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Älskar co-op och det här såg ju riktigt bra ut. Kul koncept! Tyvärr är jag utan pc men lutar lite åt en steam deck till hösten. Ska definitivt lägga detta på minnet.
Är du ensam utvecklare eller är ni flera involverade? Vilken motor kör ni?

Medlem
Skrivet av GreveGroggula:

Älskar co-op och det här såg ju riktigt bra ut. Kul koncept! Tyvärr är jag utan pc men lutar lite åt en steam deck till hösten. Ska definitivt lägga detta på minnet.
Är du ensam utvecklare eller är ni flera involverade? Vilken motor kör ni?

Kul! Ja, osäker på om det kommer blir bra på ett deck, men man vet aldrig! Du kan ju kasta det på din wishlist och så får du se när det kommer ut om det ser ut att ha deck stöd eller inte

Jag är ensam och bygger det i Unity DOTS. Stort projekt, men vi började som två, och nu försöker jag knyta ihop säcken själv och se om folk gillar det

Medlem
Skrivet av Knackelibang:

Kul! Ja, osäker på om det kommer blir bra på ett deck, men man vet aldrig! Du kan ju kasta det på din wishlist och så får du se när det kommer ut om det ser ut att ha deck stöd eller inte

Jag är ensam och bygger det i Unity DOTS. Stort projekt, men vi började som två, och nu försöker jag knyta ihop säcken själv och se om folk gillar det

Du får jobba hårt hehe. Ser ju onekligen ut som ett ganska stort projekt att driva själv men det du visar upp ser fan riktigt bra ut så kör hårt, det kommer bli bra!
Har nyligen själv börjat pillat lite med Unity, men är främst kunnig inom c#/programmering så har inte så bra koll. Vad är DOTS?

Medlem
Skrivet av GreveGroggula:

Du får jobba hårt hehe. Ser ju onekligen ut som ett ganska stort projekt att driva själv men det du visar upp ser fan riktigt bra ut så kör hårt, det kommer bli bra!
Har nyligen själv börjat pillat lite med Unity, men är främst kunnig inom c#/programmering så har inte så bra koll. Vad är DOTS?

Ja, det är för stort scope för en person egentligen. Men vi började som sagt som två och jag har arbetat som utvecklare i ganska många år och jag ville pusha mig och se hur långt jag kunde komma på typ egen hand, och ja, detta är ju en bit kan jag tycka! Och det är väldigt kul att höra att du tycker det ser så bra ut!

DOTS ´*typ* Unity 2.0. Data oriented tech stack står det för och det handlar om att de har kastat ut GameObjects till förmån för Entities, Components och Systems; ECS. Och ECS kopplat med hård fokus på multitrådad och cache optimerad kod så kommer man ganska mycket längre prestandamässigt, alla 4000 samtidiga fiender i mitt spel är svårt att göra annars t.ex. Men det är ett nytt paradigm att koda i. Tar ett bra tag att fundamentalt tänka bort från objekt orientering och komma in i DOTS/DOD (DOD=Data Oriented Design) istället.

Medlem

Ser kul ut. Lagt till i wishlist! 🙂

Medlem

Ser grymt ut. Mycket imponerande.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Knackelibang mofos!

Är det nya Yipee Ki-jay ser jag.

Tycker om vad jag ser och onekligen med den rubriken och fokusen, lär det tilltala många. Gillar konceptet och namnet är sådär kulturflörtigt för oss som kanske inte alltid dyker ned i manualen det första vi gör.

När du sedan börjar prata data med mig, ehm @GreveGroggula, då är kulmen nådd. Säger du att du är en förespråkare för FOSS och Linux så blir det Beta-signup, wishlist och en sidlinjeföljeslagare i det långa loppet.

Knackelibang, knackelibang, knackelibang..

Wow!

Medlem
Medlem

Älskar coop, men sitter bara med en Steam Deck just nu, men lägger det på wishlist för framtiden!

Medlem

Ser definitivt intressant ut!

Vet inte om det är videokvalitén eller bara en smaksak men jag tycker kanske att det är lite för mycket "blur"-effekt. Kanske något man kan ställa in?

Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Knackelibang mofos!

Är det nya Yipee Ki-jay ser jag.

Tycker om vad jag ser och onekligen med den rubriken och fokusen, lär det tilltala många. Gillar konceptet och namnet är sådär kulturflörtigt för oss som kanske inte alltid dyker ned i manualen det första vi gör.

När du sedan börjar prata data med mig, ehm @GreveGroggula, då är kulmen nådd. Säger du att du är en förespråkare för FOSS och Linux så blir det Beta-signup, wishlist och en sidlinjeföljeslagare i det långa loppet.

Knackelibang, knackelibang, knackelibang..

Wow!

Kul att du gillar konceptet! Är inte helt med på det andra du pratar om? Men så länga du gillar det och kanske slänger in det på din wishlist så är jag väldigt nöjd!

Skrivet av Fluffo:

Ser definitivt intressant ut!

Vet inte om det är videokvalitén eller bara en smaksak men jag tycker kanske att det är lite för mycket "blur"-effekt. Kanske något man kan ställa in?

I spelet kan man ta bort all blur-effect/suddighet, eller depth of field (DOF) som det handlar om här. Det är delade meningar om DOF och jag förstår att många inte gillar att lägga till artificiell suddighet. I trailern är det mest för att jag tycker det ser lite snyggt och cinematiskt ut. Men smaken är som baken

Medlem

Är det här gjort av en enda person? Ser ju helt jävla otroligt ut.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Jag är själv ett stort fan av L4D konceptet med coop. Det här såg väldigt imponerande och häftigt ut! Grymt jobbat


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Är det här gjort av en enda person? Ser ju helt jävla otroligt ut.

Jag har haft hjälp med musiken och en del av grafiken. Men i övrigt har jag byggt och designat spelet själv ja
Sen har jag jobbat med spelutveckling i ca. 10 år, så lite koll har jag sen innan.

Skrivet av Sprockhead:

Jag är själv ett stort fan av L4D konceptet med coop. Det här såg väldigt imponerande och häftigt ut! Grymt jobbat

Kul! Ja, jag tycker att L4D är bland det roligaste man kan spela med sina vänner, så jag hoppas bara att jag kan återskapa något liknande med min egen twist!

Medlem
Skrivet av Knackelibang:

Kul att du gillar konceptet! Är inte helt med på det andra du pratar om? Men så länga du gillar det och kanske slänger in det på din wishlist så är jag väldigt nöjd!

I spelet kan man ta bort all blur-effect/suddighet, eller depth of field (DOF) som det handlar om här. Det är delade meningar om DOF och jag förstår att många inte gillar att lägga till artificiell suddighet. I trailern är det mest för att jag tycker det ser lite snyggt och cinematiskt ut. Men smaken är som baken

Haha, lite väl esoteriskt uttryckt från min sida. Det ser fantastiskt ut, är lagt på önskelistan och behöver du utvärdering längre fram är det bara droppa en rad eller två här.

1
Skriv svar