Baldur's Gate 3 låter en "respeca" sin karaktär under spelets gång

Robot
Baldur's Gate 3 låter en "respeca" sin karaktär under spelets gång

Så länge man hittar en viss figur.

#Baldurs-gate-3, #Larian


Medlem

Man måste rulla en D20 för en succesfull respec.
"You rolled a 2 and fumbled your respec."

Medlem
Skrivet av Bennii:

Man måste rulla en D20 för en succesfull respec.
"You rolled a 2 and fumbled your respec."

nat1 = "All your character vitals - class(es), stats and skills - are now randomized". ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Undrar ifall man kan kringå lvl 12 max level med multiclass, ifall respecc tillåter en att specca ifrån en klass till multiclass, så kan man nå lvl 12 som är max och sedan respecca till multiclass och nu ha max 24 levels 12/12 per class.

Men man kanske är låst till 12 levels totalt.

Antar att det kommer vara direkt avgörande ifall det är kodat att ens lvl ej kan gå högre än 12, eller ifall man endast kan tjäna 12 levels.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Undrar ifall man kan kringå lvl 12 max level med multiclass, ifall respecc tillåter en att specca ifrån en klass till multiclass, så kan man nå lvl 12 som är max och sedan respecca till multiclass och nu ha max 24 levels 12/12 per class.

Men man kanske är låst till 12 levels totalt.

Antar att det kommer vara direkt avgörande ifall det är kodat att ens lvl ej kan gå högre än 12, eller ifall man endast kan tjäna 12 levels.

Varför skulle en respec ge dig tolv extra levels?

Medlem
Skrivet av Piigge:

Undrar ifall man kan kringå lvl 12 max level med multiclass, ifall respecc tillåter en att specca ifrån en klass till multiclass, så kan man nå lvl 12 som är max och sedan respecca till multiclass och nu ha max 24 levels 12/12 per class.

Men man kanske är låst till 12 levels totalt.

Antar att det kommer vara direkt avgörande ifall det är kodat att ens lvl ej kan gå högre än 12, eller ifall man endast kan tjäna 12 levels.

Utan att veta till 100% skulle jag säga att det inte går. I tidigare editions innebar multiclass att du väljer en annan class istälet för din första, vilket innebär att din level up är förbrukad. Dvs du blir 1/1 = 2 levels totalt. Att kringå detta skulle göra single class helt meningslös. Kan inte tänka mig att 5e gjort annorlunda.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Undrar ifall man kan kringå lvl 12 max level med multiclass, ifall respecc tillåter en att specca ifrån en klass till multiclass, så kan man nå lvl 12 som är max och sedan respecca till multiclass och nu ha max 24 levels 12/12 per class.

Men man kanske är låst till 12 levels totalt.

Antar att det kommer vara direkt avgörande ifall det är kodat att ens lvl ej kan gå högre än 12, eller ifall man endast kan tjäna 12 levels.

En maxlevel i D&D gäller totala levels för din karaktär. Är den ex. 20 (som brukligt i 5E) så kan du multiklassa vilken kombination du vill som ger en totalsumma på 20. Vill du köra 14+6 är det okej, vill du köra 10+10, go for it. 19+1 av någon anledning? Sure. Eller köra någon spännande trippelklass på 10+6+4 kanske? Brukar dock bli svårt att få till något riktigt bra med en så spretig karaktär afaik. ^^

Även om BG3 kör en lägre maxlevel kan jag inte riktigt se att de går så långt från D&D-rötterna att de ändrar på det konceptet. Det är en jäkla massa mekaniker som bygger på din totala karaktärslevel.

EDIT: @Rico01 beat me to it.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Tack för förklaringen alla. Då håller jag mig nog till nått simpelt och undviker mutliclassing första playthrough.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Tack för förklaringen alla. Då håller jag mig nog till nått simpelt och undviker mutliclassing första playthrough.

Här är en rätt kul (och förhållandevis lättsmält - men allt är relativt ) video om hur D&D 5E hanterar multiclassing, med en DM av rang. Den går in lite på skillnaderna mellan klass-levels och karaktärslevel.

Sen exakt hur BG3 lägger upp det i praktiken skiljer sig med stor sannolikhet, men där är lite om de underliggande mekanikerna bakom kulisserna på det som spelet bygger på.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

att få respeca gratis när man vill borde finnas i alla spel där det går så irriterande när det kostar massa stålar att få testa olika kombinationer, vilket jag är rätt glad i


signatur

//monster

Medlem

Jag tycker nog att det ska finnas i spelet eftersom det kommer vara rätt matigt att ta sig igenom.

MEN det är något charmigt med att spela ett spel och vilja starta en ny karaktär/genomspelning och uppleva hela spelet på ett annat vis. Lyckligtvis kan man ju välja att göra det om man vill även om det kanske är svårt att behärska sig ibland.

Medlem

Åh En av anledningarna till att jag spelat BG2 hundra gånger är för att man vill prova nåt nytt nästa gång. Älskar att det är så. Ett tungt narrativ och respec låter som 1-2 genomspelningar och sen inget mer ...

Medlem
Skrivet av Querth:

Jag tycker nog att det ska finnas i spelet eftersom det kommer vara rätt matigt att ta sig igenom.

MEN det är något charmigt med att spela ett spel och vilja starta en ny karaktär/genomspelning och uppleva hela spelet på ett annat vis. Lyckligtvis kan man ju välja att göra det om man vill även om det kanske är svårt att behärska sig ibland.

javisst, men alla vill ju inte köra allt från början bara för att ändra någon enstaka skillpoint tex


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Piigge:

Undrar ifall man kan kringå lvl 12 max level med multiclass, ifall respecc tillåter en att specca ifrån en klass till multiclass, så kan man nå lvl 12 som är max och sedan respecca till multiclass och nu ha max 24 levels 12/12 per class.

Men man kanske är låst till 12 levels totalt.

Antar att det kommer vara direkt avgörande ifall det är kodat att ens lvl ej kan gå högre än 12, eller ifall man endast kan tjäna 12 levels.

Har dom satt max lvl till 12? Har dom förklarat varför? I D&D 5e är det ju normalt sett max lvl 20. 🤔

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Åh En av anledningarna till att jag spelat BG2 hundra gånger är för att man vill prova nåt nytt mästa gång. Älskar att det är så. Ett tungt narrativ och respec låter som 1-2 genomspelningar och sen inget mer ...

Finns ju inget som tvingar dig att respeca bara för att möjligheten finns.

Medlem

Kan bara säga, efter att spelat en del early access. Är att re-spec kommer inte påverka re-playability mycket. Dom har så många permutationer i storyn/konversationer beroende på vilken klass och ras din karaktär har, vilken bakgrund din karaktär har, vad du gjort tidigare i spelet osv osv....så av storymässiga skäl kommer det finnas enorma anledningar att spela om.

*edit* ja...om du inte sparar och laddar alla interaktioner du har i spelet och re-specar om och om igen för alla....men tror nog ingen pallar att spela så...och även om du gör det så kommer din genomspelning ta så lång tid att det är löjligt.

Medlem
Skrivet av RaXha:

Har dom satt max lvl till 12? Har dom förklarat varför? I D&D 5e är det ju normalt sett max lvl 20. 🤔

Vid level 20 i DnD så är en karaktär så mäktig att det närmar sig (men inte än är) helgon, halv-gud, mäktigaste magikern i ett stort område osv, Det passar inte storyn att ha karaktärer med sådan makt. Kanske i en expansion om det blir en sån.

*edit* halv-gud var kanske att ta i. Men du fattar vad jag menar

Medlem

Samma system fanns i Divinity Original Sin 2, efter Act 1 och senare Act 2 fanns det möjlighet till respec utan kostnad. Förhoppningsvis ändrar de inte alltför mycket i det, utan låter det vara lika omfattande, i stort sett samma alternativ som när man skapar sin karaktär från första början. Låter spelare få en "ny chans" utan att behöva börja om eller vantrivas med sin karaktär.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

1
Skriv svar