Vad jobbar du med och trivs du?

Medlem
Vad jobbar du med och trivs du?

Hej,

Jag har kommit till en vägkorsning i mitt liv där jag bestämt mig för förändring och ett nytt jobb. Jag har jobbat i 5-6 år på ett ställe där arbetsbelastningen aldrig riktigt gick ner, stressen, pressen och lönen gick liksom inte ihop. Jag ramlade in i väggen och blev sjukskriven. Efter min sjukskrivning på 1 månad, och 2 veckor tillbaka på arbetet igen så insåg jag att här kan jag inte vara kvar. Om jag inte har en dödsönskan att någon dag köra 110km/h rakt in i väggen. Så jag sa upp mig och tänkte hitta ett nytt jobb. Jag vet, jag vet, säga upp sig innan man har ett nytt jobb... Kanske ett stort misstag eller precis det jag behöver som eld. En sak är säker, tror inte min mentala hälsa skulle klara sig en längre fortsatt tid där.

I vilket fall, jag tänkte börja med att kolla efter något som kanske gör skillnad i människors liv, har en bra balans mellan jobb och privatliv (något jag inte hade innan) och en normal lön man kan överleva på. T.ex. Testade jag på barista yrket under en sommar, vilket var sjuk kul och socialt, kanske inte bästa livsbalansen (från vad jag har hört), men när lönen ligger runt en sommarjobbar lön för en gymnasieelev och 15h på kontrakt så går det inte riktigt ihop.

Kan säga redan nu att jag inte kan studera heller, då jag saknar högskolepoäng för CSN, en yh utbildning som det aldrig blev något av, förutom ett fint lån att betala av haha. Men det var kul.

Känner mig lite vilse i vad jag vill göra, och tänkte kolla lite vad folk jobbar med och om ni trivs, kanske finns det inspiration att hitta?

Medlem

Tre stycken i min närhet har gått (eller går) igenom en liknande situation och det ser för mig ut att vara ganska så vanligt att detta händer. Absolut inget fel med det. Fungerar det inte så måste man göra en ändring. Du är inte ensam om detta.
Vad du ska hitta på härnäst är dock svårt för oss andra att ge tips om. Det är högst individuellt.

Vad gillar du att göra?
Vad vill du göra på din fritid?
Vad är viktigt för dig i din vardag?
Vad vill du uppnå inom 5 år?
Finns det något i ditt liv du saknar men önskar hade?

Mitt jobb är inte givande. Det jag gör bryr jag mig verkligen inte i. Men det är bra betalt och väldigt fritt med låg arbetsbörda. Det viktigaste för mig är att ha ett jobb som slutar efter jag gått hem. Ett jobb där jag inte behöver tänka på så mycket utanför jobbet och ansvara för stora saker som kan göra mig orolig.
Det tillåter mig att kunna göra det jag brinner för på min fritid. Det för mig är bra nog. Jag har fokuserat på mitt största intresse.

Medlem

Jag är hemmafarsa sen feb-mars och ska va det till augusti, sen ska jag titta och anstränga mig för att hitta ett bra jobb som jag trivs med. Tidigare pluggade jag till Master inom IT spelutveckling med fokus på UX och UI design.

Jag planerar att pröva mig fram tills jag hittar något, även om det kanske inte är exakt vad jag pluggat till (UX Design).

En dröm vore ifall högskolan öppna upp för en position / fortsättning efter Master. Jag trivs med att forska, upptäcka och skriva. Alternativt, skulle jag gärna hitta ett UX-jobb nära min hemstad (Skövde).

För närvarande stormtrivs jag dock med att va hemmafarsa, trots att det är ingen vidare betalt och jobb 24/7. Fördelen är ju att man får va med sina barn och kan planera och fixa allt.

mig

@noyart Det kan va både otäckt och skönt att få vända till ett nytt blad i livet. Fast det är också lätt att självförtroendet tar sig en dipp när man håller på att leta efter en ny livstillvaro... Så stärk dig själv med förbättrade rutiner och bra näring. Få till en rutin med motion och hälsosam mat.

Det finns ju miljoner böcker om självhjälp och självhjälpstips, men försök som minimum att få åtminstone 20-30 minuters promenad eller annan fysisk aktivitet per dag! Det gör jättemycket både fysiskt och mentalt, men kan va allt för lätt att prioritera bort. Åh nej, det regnar idag osv.

Sätt på någon musik när din kropp säger att du inte orkar eller känner för det. Gärna musik som motiverar:

Jävligt bra album! Tryck Play

I albumet säger Rogan exempelvis att du ska inte se dig som en person som bara går igenom livet misslyckas med en massa skit, utan du ska se dig som person som lär dig ifrån vad du erfar.

Skriv upp de saker du vill förbättra i ditt liv och bestäm sen rutiner för hur du ska nå dina mål. Följ upp och skriv upp vad du gjort idag för att komma närmre ditt mål. Gått en promenad exempelvis… Besluta dej för något och se till få ner det på papper!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag är matros.
Känner igen beskrivningen, har också kommit förbi fasen i livet jag även kallar "tjugoårsåldern", mina första 5-6 år på sjön så jobbade jag i princip jämt. Idag är det tvärtom, orkar inte jobba heltid längre utan sista åren så jobbar jag i genomsnitt 70% och tackar oftast nej till extrajobb när det är de tuffaste helgerna. Jag har inga barn och är inte så intresserad av att resa och sånt mer, känns som jag gjort alla större resor, så gör inte av med särskilt mycket pengar och känner att jag inte behöver jobba heltid så länge en deltid räcker för att lägga undan en 2-3k varje månad.
Det beror ju helt på vad man har för ambitioner i livet. Planerar man köpa ett stort hus, skaffa barn, köpa en sprillans ny familjebil etc. så är det ju klart att man behöver knega på. Men i mina ögon så finns det ingen logik i att arbeta ihjäl sig med ett tråkigt jobb om man likt mig är nöjd med väldigt lite rent materiellt. Det viktigaste är ju i slutändan att man mår bra och känner sig nöjd med tiden man spenderar här i livet.

Sen är det väl inget "misstag" egentligen att säga upp sig innan man hittat ett nytt jobb. Det finns ju akassa och har man haft heltidsjobb några år så klarar man ju straff-karensen utan problem. Plus att det faktiskt kan vara skönt att använda en planerad arbetslöshet som en längre semester, få andas ut och ta igen sig några månader. Och skulle man inte hitta drömjobbet direkt efter en 3-4 månaders arbetslöshet så kan man ju hoppa på lite ströjobb tills man hittar något intressant. Finns inget som säger att man måste vara lojal med varje skitjobb man tar på sig och stanna i fem år, man kan köra några månader bara för att komma på fötter och hitta nått annat.

Skrivet av Hanzo:

Det finns ju miljoner böcker om självhjälp och självhjälpstips, men försök som minimum att få åtminstone 20-30 minuters promenad eller annan fysisk aktivitet per dag! Det gör jättemycket både fysiskt och mentalt, men kan va allt för lätt att prioritera bort. Åh nej, det regnar idag osv.

Promenad ute i regnet är ju det bästa. Så otroligt mysigt. Även bara sitta på balkongen och njuta av regnet med en kopp kaffe.

Medlem

Jag har jobbat i butik nästan hela mitt arbetsliv. Sålt allt från datorkomponenter, snöslungor och godis. Det är ett yrke jag alltid trivts bra med, och som jag verkligen vill fortsätta med.

Senaste året har min yrkesroll varit som butikschef. Jag har haft roligt i den rollen, och fått en hel del erfarenhet. Däremot har jag senaste månaderna kännt att det jag verkligen tycker är roligt på jobbet hinner jag aldrig med själv. Det har jag istället fått delegera till min personal. Därför har jag meddelat min arbetsgivare att jag kommer kliva ner från rollen som butikschef efter sommaren.

Men jag trivs på min arbetsplats, och jag kommer bli kvar. Däremot har jag insett att chefsrollen inte är för mig.

Medlem

Jag var nästan i samma situation som OP. Enormt hög arbetsbelastning under väldigt lång tid gjorde att jag sa stopp till slut. Mitt största "problem" var att jag trivdes där jag var och det betydde något för mig då jag kände att jag bidrog till samhället.

Som tur är så sitter jag med en kompetens som är rätt unik och jag hittade rätt snabbt ett konsultjobb där jag kan jobba i princip hur jag vill så länge jag levererar det som förväntas av mig. Så arbetsbörda och arbetstid etc är guld men det ger mig inte lika mycket personligt. Men det är väl som med allt annat, man får ge och ta.

Medlem

Industri.
Bästa av allt, behöver inte bry sig om jobbet när man stämplar ut.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av noyart:

Kan säga redan nu att jag inte kan studera heller, då jag saknar högskolepoäng för CSN, en yh utbildning som det aldrig blev något av, förutom ett fint lån att betala av haha. Men det var kul.

Känner mig lite vilse i vad jag vill göra, och tänkte kolla lite vad folk jobbar med och om ni trivs, kanske finns det inspiration att hitta?

Jag vill bara säga att det kanske inte är helt utdömt att studera. Jag läste ekonomi för längesedan, kuggade en del tentor och gav till slut upp och blev utan en hel del poäng trots CSN. Kom några år senare in på en annan utbildning och efter samtal med CSN fick jag åter igen studiemedel. Fick bla förklara varför jag kuggat och hoppat av och att utbildningen jag nu kommit in på var nåt jag verkligen ville göra.
Vet inte hur mycket det egentligen spelade nån roll eller om det finns överseende med sånt numera från CSN. Men om du inte redan pratat med dem så är mitt tips att ändå göra det om det finns nåt du verkligen vill studera.

Tyvärr har jag inget inspirerande yrke att dela med mig av, är lite i samma sits som du. Nyligen lämnat ett pga många anledningar men arbetsbelastning kontra lön är en av dem.

Medlem

Jobbar inom byggbranschen. Blir mycket övertid och helger så jag brukar ta ledigt några månader på vintern och resa så det är skönt för mig att kunna göra så. Upplägget passar bra för mig och så får man se världen lite.

Medlem

Jobbar som lastbilschaufför och har gjort i 16 år nu, på samma åkeri
Trivs extremt bra med jobbet. Man sköter sig själv så det är väldigt fritt, man kommer ut och träffar folk, trevliga kollegor och kunder.
Sen har det ju såklart sina dåliga sidor också, som te x vintern.
Men under våren/sommaren så är det väldigt nice faktiskt

Medlem

Helt rätt gjort.
Hälsan kommer först.
Ta det lugnt och tänk igenom dina val.
Stressa inte.

Själv så är jag arbetslös och är helt ok med det.

Medlem

Jobbar som fastighetsskötare och det är ett jobb. Varken trivs eller vantrivs. Bara tar mig igenom dagarna och tjänar pengar, det är trots allt målet. Avskyr dock de tidiga morgnarna.

Inaktiv

Jobbar som konsult inom programmering.

Trivs väldigt bra med mitt yrke. Kan jobba när jag känner för det och är en bra lön

Medlem

Har du någon form av it-kunskap rekommenderar jag IT-support i någon form.
Du känner att du gör skillnad (hjälper folk) och det är oftast rimligt betalt. Ofta finns det sedan bra vägar vidare in i företaget om ambitionen finns.
Startade själv som support/utbildare och är nu product manager och supportchef. Hög arbetsbelastning i min nuvarande roll, men det är mestadels självvalt.

Medlem

tycker du gör helt rätt, fokusera på dig först!

Jag har jobbat som brevbärare de senaste 7 åren men ska börja plugga till CNC - Operatör nu i Augusti.
Verkligen hatat jobbet som brevbärare den senaste tiden, orimlig press samt både blinda och döva chefer för de problem man tar upp.

Medlem

Jobbade först en massa år inom logistik samt 3PL och testa på olika tjänster. Börja studera lite på högskola och hamnade som produktionschef inom statligt bolag, jobba där cirka 5år och skall nu börja tjänst som produktionsingenjör till hösten.
Min lärare i gymnasiet sa att jag inte skulle bli nåt, tji fick han

Trivdes jättebra på mitt förra jobb men måste utvecklas hela tiden och det var stopp där därmed sökte jag mig vidare. Har de senaste 5åren ökat lönen nu med 80% så de e najs också

Får se hur jag trivs på nya stället annars får man väl söka något närmre och kanske gå ner lite i lön

Medlem

Att inte veta vad man ska göra utan att testa är ju omöjligt.

Jag pluggade reklam, praktiserade på en extremt prestigefull reklambyrå i utlandet och hade sen svårt att komma in i branschen efter som den drabbades hårt av finanskrisen 2008. Så jag trillade in i räddnings och larm branschen i stället. Efter typ fem år med mest bilbärgning men även typ inbrottslarm och väktare och sånt som jag varvade med att plugga vidare på kvällstid fick jag chansen att starta en designbyrå med några vänner.
Allt eftersom visade det sig att studier och arbetsliv är illa värda och en stor överraskning- det var inte alls så kul att arbeta med att vara kreativ som jag trodde - så bytte jag verksamhet igen. Kom tillbaka in i försäkring, handläggning och räddning igen och jobbade med det i ca fem år till. I våras ruttnade jag på att jobba natt och sa upp mig utan att ha något nytt.

Var bla på intervju här på FZ innan jag slutade, så jag var redan på väg bort.

Har inte hittat vad jag ska jobba med nu, men har ändå landat ett jobb som personlig assistent som jag stormtrivs på som tillfällig lösning, men inte tror är något jag kommer fastna i.

Vad har jag då lärt mig av detta?
1. Jag har tjänat lite pengar nästan hela mitt liv. Det är ett större problem ju äldre jag blir. Att inte kunna hålla jämna steg med vänner och bekanta är trist.

2. Jag trodde länge att jag ville jobba med att vara kreativ - men det har visat sig att det äter upp hela min kreativitet och jag är hellre kreativ på min fritid.

3. Det är viktigt för mig att mitt jobb känns nyttigt. Att göra skillnad är något jag mår bra av.

4. Jag tröttnar på arbetsplatser där det inte finns någon väg ”framåt”. Jag vill kunna gå internkurser, byta arbetsuppgifter osv.

Medlem
Skrivet av newlaseridea:

Att inte veta vad man ska göra utan att testa är ju omöjligt.

Jag pluggade reklam, praktiserade på en extremt prestigefull reklambyrå i utlandet och hade sen svårt att komma in i branschen efter som den drabbades hårt av finanskrisen 2008. Så jag trillade in i räddnings och larm branschen i stället. Efter typ fem år med mest bilbärgning men även typ inbrottslarm och väktare och sånt som jag varvade med att plugga vidare på kvällstid fick jag chansen att starta en designbyrå med några vänner.
Allt eftersom visade det sig att studier och arbetsliv är illa värda och en stor överraskning- det var inte alls så kul att arbeta med att vara kreativ som jag trodde - så bytte jag verksamhet igen. Kom tillbaka in i försäkring, handläggning och räddning igen och jobbade med det i ca fem år till. I våras ruttnade jag på att jobba natt och sa upp mig utan att ha något nytt.

Var bla på intervju här på FZ innan jag slutade, så jag var redan på väg bort.

Har inte hittat vad jag ska jobba med nu, men har ändå landat ett jobb som personlig assistent som jag stormtrivs på som tillfällig lösning, men inte tror är något jag kommer fastna i.

Vad har jag då lärt mig av detta?
1. Jag har tjänat lite pengar nästan hela mitt liv. Det är ett större problem ju äldre jag blir. Att inte kunna hålla jämna steg med vänner och bekanta är trist.

2. Jag trodde länge att jag ville jobba med att vara kreativ - men det har visat sig att det äter upp hela min kreativitet och jag är hellre kreativ på min fritid.

3. Det är viktigt för mig att mitt jobb känns nyttigt. Att göra skillnad är något jag mår bra av.

4. Jag tröttnar på arbetsplatser där det inte finns någon väg ”framåt”. Jag vill kunna gå internkurser, byta arbetsuppgifter osv.

Just det du skriver om kreativitet tror jag är en jättenyttig lärdom. Att det som man tycker om att göra när andan faller på och som man ser som sin hobby i många fall inte är det man bör jobba med. Det blir liksom inte samma sak när man har deadlines och en press på sig. Låt fritidsintressen vara just det och hitta ett jobb som istället ger utrymme att hålla på med fritidsintressen.

Medlem

Har nästan i hela livet arbetat med IT, en del arbeten har varit rätt fria, du löser uppgiften. Det stora problemet i branschen är att hitta en chef som låter dig göra ditt jobb i fred och inte har några psykiska problem. Jag har i stort trivts, de stora störningarna har varit "intern politiker" som ställer till det med problem för andra och inte inser det, det finns massor av dem på arbetsplatser.

Jag vill göra något kul på jobbet och hemma. Jag vill inte bara göra en sak, jag är 10x engineer. Jag vill koda, jag vill analysera, jag vill utveckla och skapa, tyvärr verkar det vara svårt att hitta något sånt på arbetsmarknaden. Mitt tips är att du tittar inåt mot vad du vill göra och använder dig av IKIGAI. Det är en japansk modell som hjälper dig hitta något som du kan pyssla med, den handlar om dig och din omgivning och när alla 4 delar klickar så har du "hittat hem":

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Har nästan i hela livet arbetat med IT, en del arbeten har varit rätt fria, du löser uppgiften. Det stora problemet i branschen är att hitta en chef som låter dig göra ditt jobb i fred och inte har några psykiska problem. Jag har i stort trivts, de stora störningarna har varit "intern politiker" som ställer till det med problem för andra och inte inser det, det finns massor av dem på arbetsplatser.

Jag vill göra något kul på jobbet och hemma. Jag vill inte bara göra en sak, jag är 10x engineer. Jag vill koda, jag vill analysera, jag vill utveckla och skapa, tyvärr verkar det vara svårt att hitta något sånt på arbetsmarknaden. Mitt tips är att du tittar inåt mot vad du vill göra och använder dig av IKIGAI. Det är en japansk modell som hjälper dig hitta något som du kan pyssla med, den handlar om dig och din omgivning och när alla 4 delar klickar så har du "hittat hem":

<Uppladdad bildlänk>

Finns det något sätt att komma in i IT utan en större utbildning i ryggen? Har kastat mig på programmering men inte riktigt fastnat för det än. Det där med ikigai låter intressant, påminner en del om mötena jag haft med psykologen för ett tag sedan. Då var det något liknande men med relationer, arbetslivet, kropp och hälsa och typ intressen. Jag ska ta mig en titt, dra ner till parken i fina sommarvädret och fundera lite

Skrivet av Ronzem:

Tre stycken i min närhet har gått (eller går) igenom en liknande situation och det ser för mig ut att vara ganska så vanligt att detta händer. Absolut inget fel med det. Fungerar det inte så måste man göra en ändring. Du är inte ensam om detta.
Vad du ska hitta på härnäst är dock svårt för oss andra att ge tips om. Det är högst individuellt.

Vad gillar du att göra?
Vad vill du göra på din fritid?
Vad är viktigt för dig i din vardag?
Vad vill du uppnå inom 5 år?
Finns det något i ditt liv du saknar men önskar hade?

Mitt jobb är inte givande. Det jag gör bryr jag mig verkligen inte i. Men det är bra betalt och väldigt fritt med låg arbetsbörda. Det viktigaste för mig är att ha ett jobb som slutar efter jag gått hem. Ett jobb där jag inte behöver tänka på så mycket utanför jobbet och ansvara för stora saker som kan göra mig orolig.
Det tillåter mig att kunna göra det jag brinner för på min fritid. Det för mig är bra nog. Jag har fokuserat på mitt största intresse.

Tack! Ska ta och tänka igenom de där frågorna, jag gjorde det för ett tag sedan i början av min KBT behandling (efter jag blev sjuk så har jag påbörjat en KBT behandling i 12 veckor för stress och kanske även för depression). Nog nyttigt att titta tillbaka och gå igenom frågorna igen. Senaste veckor har det känts jävligt bra igen, nu när jag vet att jobbet börjar närma sig sitt slut. Problemet med mitt jobb var att jag inte alls hade bra betalt för ansvaret, hög arbetsbörda hela tiden (sommar och vinter värst) och sen att min manager gillar att hänga över axeln. Veckan var aldrig riktigt bra utlagt heller, utan man fick veta vad dagens produktion skulle vara när ens manager vaknade och kom till jobbet. Sjukt att denna manager fick en befordran nyligen och ska ta hand om all produktionsplanering nu. Vill nog hitta något vettigt mindre toxic jobb denna gång.

Skrivet av Bennii:

Jag har jobbat i butik nästan hela mitt arbetsliv. Sålt allt från datorkomponenter, snöslungor och godis. Det är ett yrke jag alltid trivts bra med, och som jag verkligen vill fortsätta med.

Senaste året har min yrkesroll varit som butikschef. Jag har haft roligt i den rollen, och fått en hel del erfarenhet. Däremot har jag senaste månaderna kännt att det jag verkligen tycker är roligt på jobbet hinner jag aldrig med själv. Det har jag istället fått delegera till min personal. Därför har jag meddelat min arbetsgivare att jag kommer kliva ner från rollen som butikschef efter sommaren.

Men jag trivs på min arbetsplats, och jag kommer bli kvar. Däremot har jag insett att chefsrollen inte är för mig.

Modigt av dig att kliva ner! Och nyttigt att känna av själv vad man vill och trivs med, och ta beslut därefter. Nog många som känner att de måste fortsätta “uppåt” på stegen när de väl börjat, även när de inte trivs.

Skrivet av Jönsen:

Jag var nästan i samma situation som OP. Enormt hög arbetsbelastning under väldigt lång tid gjorde att jag sa stopp till slut. Mitt största "problem" var att jag trivdes där jag var och det betydde något för mig då jag kände att jag bidrog till samhället.

Som tur är så sitter jag med en kompetens som är rätt unik och jag hittade rätt snabbt ett konsultjobb där jag kan jobba i princip hur jag vill så länge jag levererar det som förväntas av mig. Så arbetsbörda och arbetstid etc är guld men det ger mig inte lika mycket personligt. Men det är väl som med allt annat, man får ge och ta.

Vad för typ av konsult är du, liksom vad jobbar du med?

Skrivet av Molotov:

Industri.
Bästa av allt, behöver inte bry sig om jobbet när man stämplar ut.

Industri/produktion är där jag kommer ifrån, det skulle vara kul att testa något annat. Även om arbetsuppgifterna var helt okej.Vad jobbar du med?

Skrivet av GreveGroggula:

Jag vill bara säga att det kanske inte är helt utdömt att studera. Jag läste ekonomi för längesedan, kuggade en del tentor och gav till slut upp och blev utan en hel del poäng trots CSN. Kom några år senare in på en annan utbildning och efter samtal med CSN fick jag åter igen studiemedel. Fick bla förklara varför jag kuggat och hoppat av och att utbildningen jag nu kommit in på var nåt jag verkligen ville göra.
Vet inte hur mycket det egentligen spelade nån roll eller om det finns överseende med sånt numera från CSN. Men om du inte redan pratat med dem så är mitt tips att ändå göra det om det finns nåt du verkligen vill studera.

Tyvärr har jag inget inspirerande yrke att dela med mig av, är lite i samma sits som du. Nyligen lämnat ett pga många anledningar men arbetsbelastning kontra lön är en av dem.

Visste inte att man kunde prata med CSN och ha en chans att få igen, jag googlade och där stod det att man kunde få CSN igen utan fullständiga betyg om man hade blivit allvarligt sjuk eller så. Kom in på en utbildning som VR utvecklare vilket verkade så sjukt kul, men tackade nej för att jag inte kunde få CSN. Kanske få ge det en chans till nästa år

Skrivet av Kontanjin:

tycker du gör helt rätt, fokusera på dig först!

Jag har jobbat som brevbärare de senaste 7 åren men ska börja plugga till CNC - Operatör nu i Augusti.
Verkligen hatat jobbet som brevbärare den senaste tiden, orimlig press samt både blinda och döva chefer för de problem man tar upp.

CNC - Operatör låter intressant och kul! Lycka till! Kan tänka mig att brevbäraryrket har blivit ganska drygt nu med postnord (dock att köra runt med en sån där liten bil ser kul ut, kanske väldigt tidspressat yrke på grund av det), vet inte riktigt hur det ligger till, men när man hör om att det hela tiden inte görs vinst eller saknas pengar, drar ner på saker och ting, dyrt att skicka paket och andra problem. Kan jag tänka mig att det är ganska mycket problem bakom kulisserna.

Medlem

Jag jobbar som IT Support på ett större Campus. Ensam IT Support för 2000 elever som ständigt måste påminnas om att vi vuxna har vuxit upp med Internet och det finns ingenting som de gör som jag inte redan har sett. Trots det tycker jag om mitt jobb; bra kollegor och roliga arbetsuppgifter. Eleverna är oftast trevliga och roliga och ha och göra med.

Jag har blivit väldigt beroende av söta djurbilder som ögonbläck dock.

Medlem

Jobbar hemifrån med administration och kundtjänst. Stortrivs just pga jag får jobba hemifrån.

Medlem

Jobbar som konsult inom byggbranschen, med fokus på el och belysning. Har varit aktiv i branschen i 5-6 år nu och börjar känna mig ganska mätt på livet som konsult, samtidigt som det finns otroligt många fördelar. Kan jobba fritt hemifrån utan tjafs, har total kontroll över mina egna timmar, bra övertidskompensation och en lön som är inom spannet av bekvämlighet.

Kommer definitivt att gå ned i arbetstid när sambon tar steget ut i arbetslivet efter plugget, 80% känns som en bra början så får vi se vad det leder till. Är definitivt en person som jobbar för att leva, och inte tvärtom som många andra är.

Ang. din situation måste du hitta det som du prioriterar högst. Är det ekonomisk trygghet, trevliga kollegor, arbetsuppgifter eller något helt annat? Inget av det är fel svar, men något av det är rätt svar.

Oroa dig inte över att skola om, tänk vad tråkigt livet hade varit om man fattade alla beslut när man var 20.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Jag har tidigare jobbat främst inom logistikplanering och kommunikation, men under pandemin tröttnade jag ganska så rejält och valde att säga upp mig och börja plugga. Då var siktet inställt på programmering, men sedan har jag valt att gå vidare och kommer när jag är klar vara civilingenjör inriktad mot informationsteknik. Känns väldigt spännande och jag har nog ärligt talat inte ångrat beslutet att börja plugga igen en enda dag.

För ett drygt år sedan fick jag också ett erbjudande av en tidigare chefs fru att hjälpa henne lite i hennes företag inom personlig assistans. Tidigare hade jag aldrig haft en en enda tanke på att jobba inom vården på något sätt min sambo jobbar inom sjukvården och well...Det är inte direkt som att man blivit sugen på den där branschen när hon kommer hem. Jag valde dock att chansa då jag fick veta att jag skulle kunna plugga även när jag jobbade då brukaren skötte sig själv i mycket och det ångrar jag verkligen inte. Det låter som en klyscha verkligen, men jag tror verkligen att man lär sig väldigt mycket av att jobba inom vården, det har i alla fall gjort mig mycket mer ödmjuk samtidigt som jag fått en mycket större förståelse för varför de inom vården ofta har det så tufft. Ett plus har också varit att på grund av de timmar jag jobbar osv så har jag helt kunnat skippa allt vad CSN heter och det är ju en väldigt trevlig bonus.

Med detta sagt, vården är nog inte min bransch men det har varit bra mycket mer givande än jag någonsin trodde det skulle vara.

Medlem

Jag känner lite som dig noyart, 40 år gammal nu. Kände inte att mitt jobb gav något som helst till världen, jobbar inom ehandel(en av dom större i Sverige) som utvecklare i backend. Mitt förra uppdrag var på en annan ehandel där jag var även där utvecklare.

Utvecklandet känns inte givande alls längre, jag ogillar att stiga upp på morgonen och gå till jobb, när helgen tar mot sitt slut så vill jag bara inte att det ska vara måndag igen.

Jag gjorde lite som dig! Fast jag såg till att ha ett jobb innan jag sluta, efter sommarn så ska jag försöka mig på lite projektledarroller och andra inom mer "ledarskap". Det är det jobb jag gillat mest förr så det ska bli kul att gå tillbaka till det. Får väl se hur länge det håller, men just nu känns det rätt.

Lycka till med att hitta något som funkar för dig!

Fragtjuv

Utbildad lärare men jag arbetar just nu som Arbetskonsulent med en tjänst som heter INAB. Det innebär att jag hjälper personer som varit arbetslösa under en längre tid att komma tillbaka till arbetsmarknaden genom arbetsprövning. Jag trivs kanon med jobbet och älskar att få träffa så många människors. Visst är det väldigt stressigt emellanåt men fantastiska kollegor gör att jag trivs så bra.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Redaktör

Är redaktör på en svensk spelsite. Fantastiska kollegor, grymt bra arbetsgivare och roliga arbetsuppgifter, inte minst att snacka med alla trevliga besökare!

Tidigare jobbade jag som kock i många år, men insåg allt mer att jag vantrivdes (väldigt stressigt) så jag sadlade om. Hade bara 2-årig kockutbildning, men läste in gymnasiet på Komvux på 1,5 år, sen universitet. Utbildningen (medie- och kommunikationsvetenskap) lite besläktat med vad jag gör i dag, men inte spot-on. Men högre studier är ändå nyttiga, man lär sig tänka bredare, på flera sätt och man får större förståelse för saker och sammanhang (samtidigt som man inser hur lite man faktiskt vet). Rekommenderas om du är lagd åt att studera.

Om du är socialt lagd och tål restaurangstress så kan servitör kanske vara något. Branschen söker folk och om du är duktig och jobbar på vettiga ställen finns en del att tjäna på dricks. Dock hårt jobb både fysiskt och mentalt, och varken grundlön eller OB brukar vara nåt att skriva hem om.


signatur
Medlem
Skrivet av noyart:

Finns det något sätt att komma in i IT utan en större utbildning i ryggen? Har kastat mig på programmering men inte riktigt fastnat för det än.

Det var enklare förut, men inte omöjligt idag. Har du svårt för programmering (logiskt tänkande och problemlösning) så kanske det inte är din grej. Finns en del jobb i cybersäkerhet som du kan börja med, t.ex. pentesting och köra verktyg för att hitta sårbarheter eller ingångar till system, eller gå in som trainee i en SOC och hitta intrång om du är mer analytiskt lagd. Oavsett så kräver det dedikering om du vill bli bra.

Medlem

Arbetar som sjuksköterska och det är nog något man aldrig kommer bli arbetslös som iaf. Har 15 års erfarenhet nu och jag har tröttnat sedan länge på det ”sjukvårdstekniska” och fokuserar istället på samtalet. Det dröjer oftast kvar längre och jag får ut mer av mitt liv på detta sätt upplever jag.

Det är en fantastisk känsla att kunna få hjälpa andra oavsett om det är med urinstämma, mediciner eller toalettbesök. Lönen var inte den bästa men många har kommit upp sig bra sista åren.

Medlem

Jag vill tacka alla som skriver, även om jag inte svarar alla så läser jag
Mycket inspirerande!

12
Skriv svar