Diablo IV:s första säsong avtäcks i morgon kväll

Robot
Diablo IV:s första säsong avtäcks i morgon kväll

Plus – info om Diablo Immortal!!!

#diablo-immortal, #diablo-iv


Medlem

Fyran i all ära men mest sugen blir man på Immortal-infon!

För ni har väl telefoner va?


signatur

Burn in the light.

Medlem

Blir spännande vad de gör med säsongerna.

Aldrig spelat säsonger i något diablo spel.
Men detta kan bli annorlunda

Moderator | Testpilot

Förväntar mig inga stordåd, helst med tanke på hur säsonger i dessa spel brukar se ut. Svårt att se de har något superspännande att ge oss så här nära release, men det ska bli kul oavsett!

Jag misstänker att det mest intressanta kommer komma om 6-12 månader utifrån feedback


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kommer nog skippa säsong 1 då det är mitt i semestern, men det ska bli kul att se hur mycket nytt de slänger in, kanske en fingervisning mot hur de vill att det ska funka framåt. Om säsong 1 verkar svinkul kanske jag kör där ändå under regniga semesterdagar, kommer ju ändå vilja spela upp alla klasser.

Medlem

En sak värt att nämnas är att en ny klass och en ny säsong nämndes i samma mening Kanske en meme dock

Skribent
Skrivet av Keima:

En sak värt att nämnas är att en ny klass och en ny säsong nämndes i samma mening Kanske en meme dock

Klassen verkar vara till Immortal om jag förstått allt rätt tyvärr.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Blir intressant o se vad de hittat på, hoppas man får en extra stash-tab i belöning för att klara av vad det nu är man ska göra i säsongen.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Kommer nog skippa säsong 1 då det är mitt i semestern, men det ska bli kul att se hur mycket nytt de slänger in, kanske en fingervisning mot hur de vill att det ska funka framåt. Om säsong 1 verkar svinkul kanske jag kör där ändå under regniga semesterdagar, kommer ju ändå vilja spela upp alla klasser.

Har du semester i tre månader? För en säsong skulle väl hålla på i tre månader? Tänker att du borde ju hinna spela lite iaf


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Har du semester i tre månader? För en säsong skulle väl hålla på i tre månader? Tänker att du borde ju hinna spela lite iaf

Jo absolut, men att joina en säsong nån månad senare och inte "hinna klart" känns onödigt beroende på hur de utformar säsongen. Men det var lite det jag var inne på där mot slutet, kanske doppar tårna lite ändå om jag väljer att starta en ny klass under den tiden. Har dock inte kört klart min första klass än och prioriterar annat under semestern så får se om det hinns med. Annars kör jag nog vidare på min vanliga gubbe så länge. Däremot säsong 2 i oktober eller när det nu blir känns mer lovande tidsmässigt 🙂

Gnällkuk
Skrivet av Keima:

En sak värt att nämnas är att en ny klass och en ny säsong nämndes i samma mening Kanske en meme dock

Skrivet av Johan Lorentzon:

Klassen verkar vara till Immortal om jag förstått allt rätt tyvärr.

Stämmer. Nya klasser kommer i regel alltid med expansioner så det lär knappast ske detta år.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Önskar att man inte behöver göra en ny karaktär och börja om helt från början bara för att kunna spela season.. Hade bra mycket hellre velat kunna fortsätta på min main som jag inte ens har hunnit bli level 100 med.


signatur
Medlem
Skrivet av MrStrange:

Önskar att man inte behöver göra en ny karaktär och börja om helt från början bara för att kunna spela season.. Hade bra mycket hellre velat kunna fortsätta på min main som jag inte ens har hunnit bli level 100 med.

Det är ju dock hela poängen med säsong..? 🤔

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Önskar att man inte behöver göra en ny karaktär och börja om helt från början bara för att kunna spela season.. Hade bra mycket hellre velat kunna fortsätta på min main som jag inte ens har hunnit bli level 100 med.

Jag kommer inte att bli level 100 på min main heller och då har jag ändå spelat sen early release. Men det gör mig inget. Det är ändå inget nytt på level 100. Extra paragonpoäng är typ det enda.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det är ju dock hela poängen med säsong..? 🤔

Tvivlar på att BP är utformat så att det är ett krav med säsongskaraktär i sig. Som jag förstått funkar bara BP för säsongskaraktärer? Och jag som tyckte det var efterblivet med de påtvingade "Normal, Nightmare och Hell". Nu ham man samma mekanik fast med en lång Main Story. Aja, kan ju ha fel, men jag är inte ens klar med Main Story än, och den börjar kännas forcerad som satan bara för att det är ett krav för att starta säsonger, som i sin tur "låter" dig köra om Main Story från början, utan tillgång till det loot du redan samlat på dig. Suck.

Medlem

Har lagt spelet på hyllan då jag väntar in första säsongen. Känns dock lite udda att inte ens "vilja" spela spelet även ifall det är nytt. Jag får se de första 280h som en tutorial helt enkelt

Medlem

Jzag känner mig hyfsat besviken på Diablo IV just nu måste jag säga. Dels angående säsonger som jag skrev ovan, men antagligen mest av all för vad de gjort med lootet. Jag är lvl 54 med min sorceress just nu, och gameplay har inte varit något annat än en enda lång lämt lutande uppförsbacke hela vägen. Fienderna tål exakt lika mycket, gör exakt lika mycket skada och droppar exakt samma skräp. Itemization är under all kritik, då de inte bara tagit bort de gröna set items, som oftast var roligare än unika/legendariska. De har dessutom gjort om "legendariska" till rare 2.0.

Jag gillar att de lagt till möjligheten att skräddarsy sakerna man hittar, men det kostar material som inget annat, vilket förvandlar spelet till en grindfest utan like mellan 1-50 där jag befinner mig nu. Alla "legendariska" har fullkomliga random-stats, som ibland skulle kunna vara något ifall man kunde re rolla 2-3 stats. Som ren lightning sorc så får jag till 90% frost eller fire på allt som droppar...ofta båda två, vilket gör det mesta så värdelöst att jag bryr mig mindre och mindre om vad jag fått.
Antar att de gjort detta med flit för att bristen på kistor inte ska irritera mycket mer än vad det redan gör.

Jag blev överlycklig när jag hörde att de tagit tillbaka "Unika" föremål igen, istället för D3's ersättning med legendarer, som var SÅ mycket sämre med de värdelösa random statsen. Tyvärr har jag vid min lvl inte sett röken av en enda...därför känslan av en evig uppförsbacke. Är det så här spelet ska vara då? Du ska "motiveras" att starta nya karaktärer var tredje månad, utan tillgång till allt du redan grindat ihop. Dessa ska i sin tur vara Kapten Medelmåtta ända tills du plågat dig igenom Main Story...om och om igen tills spelet "äntligen" kan börja bli roligt?
Det där "roligt börjar kännas rätt avlägset nu kan jag säga

Medlem
Skrivet av Ender:

Jzag känner mig hyfsat besviken på Diablo IV just nu måste jag säga. Dels angående säsonger som jag skrev ovan, men antagligen mest av all för vad de gjort med lootet. Jag är lvl 54 med min sorceress just nu, och gameplay har inte varit något annat än en enda lång lämt lutande uppförsbacke hela vägen. Fienderna tål exakt lika mycket, gör exakt lika mycket skada och droppar exakt samma skräp. Itemization är under all kritik, då de inte bara tagit bort de gröna set items, som oftast var roligare än unika/legendariska. De har dessutom gjort om "legendariska" till rare 2.0.

Jag gillar att de lagt till möjligheten att skräddarsy sakerna man hittar, men det kostar material som inget annat, vilket förvandlar spelet till en grindfest utan like mellan 1-50 där jag befinner mig nu. Alla "legendariska" har fullkomliga random-stats, som ibland skulle kunna vara något ifall man kunde re rolla 2-3 stats. Som ren lightning sorc så får jag till 90% frost eller fire på allt som droppar...ofta båda två, vilket gör det mesta så värdelöst att jag bryr mig mindre och mindre om vad jag fått.
Antar att de gjort detta med flit för att bristen på kistor inte ska irritera mycket mer än vad det redan gör.

Jag blev överlycklig när jag hörde att de tagit tillbaka "Unika" föremål igen, istället för D3's ersättning med legendarer, som var SÅ mycket sämre med de värdelösa random statsen. Tyvärr har jag vid min lvl inte sett röken av en enda...därför känslan av en evig uppförsbacke. Är det så här spelet ska vara då? Du ska "motiveras" att starta nya karaktärer var tredje månad, utan tillgång till allt du redan grindat ihop. Dessa ska i sin tur vara Kapten Medelmåtta ända tills du plågat dig igenom Main Story...om och om igen tills spelet "äntligen" kan börja bli roligt?
Det där "roligt börjar kännas rätt avlägset nu kan jag säga

Har vi spelat samma spel? för tycker itemization är guld i D4. Har inte upplevt att jag grindat något förrens jag blev level 73, då blev jag klar med nästan alla side quests (som för övrigt ibland är riktigt bra skrivna). Gick till world tier 4 vid lvl 63 och nu vid lvl 74 har jag börjat göra mer Dungeons med sigil. Material har jag av mängder utan att grindat för det. Jag har bara spelat, utvecklat min gubbe och utforskat.

Och ja om du vill spela seasons behöver du skapa en ny karaktär, du behöver dock aldrig spela main story igen efter att du klarat ut den 1 gång först.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jzag känner mig hyfsat besviken på Diablo IV just nu måste jag säga. Dels angående säsonger som jag skrev ovan, men antagligen mest av all för vad de gjort med lootet. Jag är lvl 54 med min sorceress just nu, och gameplay har inte varit något annat än en enda lång lämt lutande uppförsbacke hela vägen. Fienderna tål exakt lika mycket, gör exakt lika mycket skada och droppar exakt samma skräp. Itemization är under all kritik, då de inte bara tagit bort de gröna set items, som oftast var roligare än unika/legendariska. De har dessutom gjort om "legendariska" till rare 2.0.

Jag gillar att de lagt till möjligheten att skräddarsy sakerna man hittar, men det kostar material som inget annat, vilket förvandlar spelet till en grindfest utan like mellan 1-50 där jag befinner mig nu. Alla "legendariska" har fullkomliga random-stats, som ibland skulle kunna vara något ifall man kunde re rolla 2-3 stats. Som ren lightning sorc så får jag till 90% frost eller fire på allt som droppar...ofta båda två, vilket gör det mesta så värdelöst att jag bryr mig mindre och mindre om vad jag fått.
Antar att de gjort detta med flit för att bristen på kistor inte ska irritera mycket mer än vad det redan gör.

Jag blev överlycklig när jag hörde att de tagit tillbaka "Unika" föremål igen, istället för D3's ersättning med legendarer, som var SÅ mycket sämre med de värdelösa random statsen. Tyvärr har jag vid min lvl inte sett röken av en enda...därför känslan av en evig uppförsbacke. Är det så här spelet ska vara då? Du ska "motiveras" att starta nya karaktärer var tredje månad, utan tillgång till allt du redan grindat ihop. Dessa ska i sin tur vara Kapten Medelmåtta ända tills du plågat dig igenom Main Story...om och om igen tills spelet "äntligen" kan börja bli roligt?
Det där "roligt börjar kännas rätt avlägset nu kan jag säga

1-50 är levels för kampanjen.
Jag är glad över att vi inte ser röken av unique items där.
Det blir en annat sak senare i World Tier 3 - 4 och du låser upp endgame aktiviteterna.

Jag vill verkligen inte ha allt serverat och få upgrades konstant.
Alla spel är inte för alla och det är väl tur det.

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Stämmer. Nya klasser kommer i regel alltid med expansioner så det lär knappast ske detta år.

Kan nästan sätta pengar på att det blir en paladin också. Finns väl redan begravt i filerna och så.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Kan nästan sätta pengar på att det blir en paladin också. Finns väl redan begravt i filerna och så.

Paladins existerar inte längre enligt lore. De flesta är Crusaders nu men de blev ju slaktade i Reaper of Souls. Stoppar ju inte direkt Blizz från att släppa klassen men ändå.

Medlem
Skrivet av Demasoni:

Har vi spelat samma spel? för tycker itemization är guld i D4. Har inte upplevt att jag grindat något förrens jag blev level 73, då blev jag klar med nästan alla side quests (som för övrigt ibland är riktigt bra skrivna). Gick till world tier 4 vid lvl 63 och nu vid lvl 74 har jag börjat göra mer Dungeons med sigil. Material har jag av mängder utan att grindat för det. Jag har bara spelat, utvecklat min gubbe och utforskat.

Och ja om du vill spela seasons behöver du skapa en ny karaktär, du behöver dock aldrig spela main story igen efter att du klarat ut den 1 gång först.

Problemet är ju att man bara får mediokert junk fram till man kan gå up i world tier. Ifall man fokuserar stenhårt på kampanjen kanske man kan göra det tidigare, men det tar ju bort all känsla av utforskande. Ännu värre...med alla fina Lilith-statyer, renow mm som man kan samla på sig som hade varit en perfekt mekanik för att sprida ut upptäckarglädjen de introducerat i spelserien; ska de bara agera som en bromskloss nu? Du KAN leta efter dem (inte alla, utqan casual sökande), men då kommer du inte få något roligt loot innan lvl 55-60? Du KAN investera i renown för att ge dina efterföljande karaktärer en boost i starten så att åtminstone DE kan vara roliga att spela med från lvl 1 (som i D2 och 3), men den möjligheten försvinner ju med säsonger då du ska börja om från början.

Lovande med att Main Story inte är ett måste på nya karaktärer. Det är verkligen inget fel på storyn, och Side questen är bra och hyfsat engagerande, men det skulle bli jäkligt tjatigt att spela den om och om igen. Hur är det med mounten i seasons då? Måste man inte köra MS för den?

Skrivet av Watts:

1-50 är levels för kampanjen.
Jag är glad över att vi inte ser röken av unique items där.
Det blir en annat sak senare i World Tier 3 - 4 och du låser upp endgame aktiviteterna.

Jag vill verkligen inte ha allt serverat och få upgrades konstant.
Alla spel är inte för alla och det är väl tur det.

Jag vet inte...54 levels utan att hitta något av egentligt värde...skulle det vara att "få allt serverat" ifall man hittade några låg level unika på vägen dit? Fick du allt serverat i D2? De fåtal Unika man hittade på vägen var ju just låg lvl unika, något man kunde använda på vägen uppåt, utan värdelösa random rolls på stats. Nog fan är det bättre än att inte få något alls på 50-60 lvl.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag vet inte...54 levels utan att hitta något av egentligt värde...skulle det vara att "få allt serverat" ifall man hittade några låg level unika på vägen dit? Fick du allt serverat i D2? De fåtal Unika man hittade på vägen var ju just låg lvl unika, något man kunde använda på vägen uppåt, utan värdelösa random rolls på stats. Nog fan är det bättre än att inte få något alls på 50-60 lvl.

Legendary-aspekterna är ju typ låglvl-unika (med d2-språk då). Och sen mer super-unika i lategame, jag tycker det kändes riktigt bra under hela resan med items, gillade aspect-systemet skarpt. Har bara två unika än så länge, men de är ju mer gamechangers medan aspekterna är lugnare powerboosts.

Medlem
Skrivet av Ender:

Hur är det med mounten i seasons då? Måste man inte köra MS för den?

har du låst upp hästen 1 gång kan du använda den direkt från start på nya karaktärer

Tyckte om den progression som jag fick på looten.

Skribent
Skrivet av Barkbiten:

Paladins existerar inte längre enligt lore. De flesta är Crusaders nu men de blev ju slaktade i Reaper of Souls. Stoppar ju inte direkt Blizz från att släppa klassen men ändå.

Ja jag tänker att någon startar upp en ny Paladinorder eller något. Känns som det finns rum för en ny sådan order rent storymässigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Både d2 och d3 väntade ju till sin expansion med ny klasser. Jag skulle vilja se en riddare av något slag, typ en ny slags paladin eller dylikt och en spellsword klass som är lite som schamanen i wow, eller för den delen häxklaren i the witcher - närstrid och typ att den kan sätta upp wards eller göra nån annan slags magiska trix.

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Önskar att man inte behöver göra en ny karaktär och börja om helt från början bara för att kunna spela season.. Hade bra mycket hellre velat kunna fortsätta på min main som jag inte ens har hunnit bli level 100 med.

Detta är inget MMO där allting börjar på högsta leveln (100 i detta fallet), utan ett ARPG där det är själva resan dit, och i synnerhet farmandet av gear, att mörda horder av monster osv osv.

Skrivet av Ender:

Jzag känner mig hyfsat besviken på Diablo IV just nu måste jag säga. Dels angående säsonger som jag skrev ovan, men antagligen mest av all för vad de gjort med lootet. Jag är lvl 54 med min sorceress just nu, och gameplay har inte varit något annat än en enda lång lämt lutande uppförsbacke hela vägen. Fienderna tål exakt lika mycket, gör exakt lika mycket skada och droppar exakt samma skräp. Itemization är under all kritik, då de inte bara tagit bort de gröna set items, som oftast var roligare än unika/legendariska. De har dessutom gjort om "legendariska" till rare 2.0.

Spelar vi samma spel? Visst tål eliter, rares och bossar fortfarande en del stryk.. men att det skulle vara samma, samma? Nja, långt från det resterande upplever.
Enligt mig är itemization bland det bästa med diablo 4, det enda jag saknar är fler unika föremål som ändrar sättet du spelar/speccar på för alla klasser, druid t ex har (enligt mig) bäst uniques av alla klasser när det kommer till detta.

Medlem
Skrivet av Ender:

Tvivlar på att BP är utformat så att det är ett krav med säsongskaraktär i sig. Som jag förstått funkar bara BP för säsongskaraktärer? Och jag som tyckte det var efterblivet med de påtvingade "Normal, Nightmare och Hell". Nu ham man samma mekanik fast med en lång Main Story. Aja, kan ju ha fel, men jag är inte ens klar med Main Story än, och den börjar kännas forcerad som satan bara för att det är ett krav för att starta säsonger, som i sin tur "låter" dig köra om Main Story från början, utan tillgång till det loot du redan samlat på dig. Suck.

Du behöver bara göra den en gång och en playthrough prioriterad på main story tar 15-20h. Slå ner diff till lägsta för att bli klar lite snabbare. Det är fortfarande lite utmaning men går snabbare.

BP är för säsongen dock.

Edit: läste dina andra meddelanden. Du har mkt felinfo. Lillith statyer följer med samt deras bonus och renown mellan säsonger. Även fog of war samt renown belöning från det. Storyn behöver du aldrig göra om i säsonger.

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Önskar att man inte behöver göra en ny karaktär och börja om helt från början bara för att kunna spela season.. Hade bra mycket hellre velat kunna fortsätta på min main som jag inte ens har hunnit bli level 100 med.

Tja! Jag fokuserade väldigt mkt till att nå 100 och kan säga så här, resan dit är onödig. Efter lvl 70 är det rätt roligt att försöka samla sin gear men när du är någorlunda där du vill vara med gear så kommer gameplay och utmaning vara den samma hela vägen till 100. Uber-bossen är skitsvår och inte till för en normal+ gamer som mig. Att göra ND 100 eller pusha högt har inget syfte (inte ens märkbart bättre loot) mer än att man kanske tycker det är kul att sätta ett rekord för sig själv. Min andra gubbe är 81 och det har varit lite roligare för jag har skitit i min lvl och bara försökt få exakt den gear jag velat ha. Lvln har varit en biprodukt av sökandet. Jag hoppas dock season journey (inte BP) kanske har lite ”gör ND 70”-tasks för sin reward etc så man faktiskt har någon anledning att nå 100.

Så det jag vill säga är, känn ingen 100-stress ännu. Lira så länge det är kul och sen låt seasons bjuda på mer.

Medlem
Skrivet av Demasoni:

har du låst upp hästen 1 gång kan du använda den direkt från start på nya karaktärer

Tyckte om den progression som jag fick på looten.

Gäller detta även seasons? I D3 seasons var du tvungen att låsa upp allt igen då en season räknades som ett helt "nytt" spel.

12
Skriv svar