Nyheter om E-sport med tanke på att vi nu är med i riksidrottsförbundet?

Inaktiv
Nyheter om E-sport med tanke på att vi nu är med i riksidrottsförbundet?

Jag följer E-sport en del och specifikt DoTA och med svenska lag. Nu står det svenska laget Alliance och väger mellan att i princip sluta upp med sin verksamhet efter att blivit utslagna i Div 2. De har dock en sista chans inför qualifier och den stora årliga turneringen TI som kan rädda dem. Spänningen är olidlig.

I vilket fall som har jag ingen hemsida att följa det på. Förutom Liquipedia.net men det är inga nyheter. Vore lite roligt med nyheter och intervjuer här på FZ på svenska om det finns tid, energi och rum.

Speciellt eftersom gaming nu är med i Riksidrottsförbundet och erkänt som en sport måste vi ju hjälpa detta! Vi är ju duktiga på E-sport och ett större allmänintresse är ju alltid välkommet.

Vad sägs?

Medlem

Närmast "e-sport" på denna boomer sida du kan komma till är när någon berättade att hen tävlade mot sitt syskon i något co-op spel på SNES genom att få high score eller något xD

Tror att det saknas både kunskap och intresse när det kommer till esport journalister på FZ.se. Men yeah, jag har gärna fel xD Älskar allt med CS, Valorant och SC2 att göra


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Redaktör

Vi får försöka bli bättre på att täcka esport. Att vi är kassa nu beror dels på intresset hos redaktionen, dels på läsarintresse, och dels på att siter som t.ex. Fragbite gjort jobbet bra förr (så vi har inte känt att vi kunnat matcha dem). Vi har ett bredare täckningsområde.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Vi får försöka bli bättre på att täcka esport. Att vi är kassa nu beror dels på intresset hos redaktionen, dels på läsarintresse, och dels på att siter som t.ex. Fragbite gjort jobbet bra förr (så vi har inte känt att vi kunnat matcha dem). Vi har ett bredare täckningsområde.

Helt glömt bort fragbite och förstår resonemanget. Även om fragbite är väldigt FPS fokuserade.

Releasehästryttare

Tycker det skulle vara onödigt med esport nyheter mer än vad vi redan får, är man en läsare som är intresserad av något av de spelen så finns det ju dedikerade sidor som man ändå läser.

Om nu ett Svenskt lag skulle vinna nån stor tunering så som TI i dota 2 så brukar ju Fz skriva om det, men mindre nyheter finns inte intresset av här.

Medlem
Skrivet av Devan:

Tycker det skulle vara onödigt med esport nyheter mer än vad vi redan får, är man en läsare som är intresserad av något av de spelen så finns det ju dedikerade sidor som man ändå läser.

Om nu ett Svenskt lag skulle vinna nån stor tunering så som TI i dota 2 så brukar ju Fz skriva om det, men mindre nyheter finns inte intresset av här.

Du talar för alla nu då eller? Tycker det är väldigt synd att esport täcks så lite som det gör i Sverige överlag. Tex fighting spel täcks typ inte alls och är imo den absolut roligaste e-sporten att följa. Men även League, Dota, CS osv borde täckas i mycket större utsträckning, sen om FZ är rätt plattform för det eller ej kan jag inte svara på (men skulle gissa på nej då läsarbasen främst består av medelåldersmän som endast lirar single player spel )

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Helt glömt bort fragbite och förstår resonemanget. Även om fragbite är väldigt FPS fokuserade.

Om ubåten Titan sjönk och imploderade vid Titanic så ligger Fragbite i miljoner bitar i Marianergraven och imploderar hundra gånger om... Bortsett från att de ligger efter med nyheter i upp till en vecka, skriver så äckligt irrelevanta saker och så, så täcker de inte ens eSport relaterade händelser, utan mer vad "streamer A säger detta om streamer B - köp Phillips One Blade!" och så vidare.

Fragbite dog när det såldes samt när Nallen, samot och hans brorsa drog därifrån...

Nej, Fragbite glansdagar var 2004-2009. Innan Pokereran. Nu är det en affilitie sida bara...


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Skribent

Jag känner lite att esport-intresserade och vanliga spelare är två separata grupper. Visserligen korsas de över mellan ibland, men det är lite som när vi på Kimura diskuterade om vi skulle göra lite mer artiklar om kampsport istället för "bara" MMA. Det visade sig dock att de som besökte Kimura var främst MMA intresserade, och kanske inte så kampsportintresserade.

Jag misstänker (även om jag nu kan ha fel) att FZ blir lite samma sak. Dvs att här hänger spelarna och kanske inte de som är esportsintresserade.

Sen som Tompa säger, vi har nog inget större intresse eller kunskap i redaktionen för just esport nu heller. Detta kan ju förstås ändras med tiden. Personligen kan jag tycka det är kul att läsa om större saker som händer, men följer inte alls esporten speciellt mycket på de lägre nivåerna.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag känner lite att esport-intresserade och vanliga spelare är två separata grupper. Visserligen korsas de över mellan ibland, men det är lite som när vi på Kimura diskuterade om vi skulle göra lite mer artiklar om kampsport istället för "bara" MMA. Det visade sig dock att de som besökte Kimura var främst MMA intresserade, och kanske inte så kampsportintresserade.

Håller med. Jag är här för nyheter om spel, inte att läsa om e-sportens motsvarighet till att "överbetald fotbollsspelare sparkade in 2 bollar i mål".

Releasehästryttare
Skrivet av DieZe:

Du talar för alla nu då eller? Tycker det är väldigt synd att esport täcks så lite som det gör i Sverige överlag. Tex fighting spel täcks typ inte alls och är imo den absolut roligaste e-sporten att följa. Men även League, Dota, CS osv borde täckas i mycket större utsträckning, sen om FZ är rätt plattform för det eller ej kan jag inte svara på (men skulle gissa på nej då läsarbasen främst består av medelåldersmän som endast lirar single player spel )

Starta en egen sida då?

Tvinga på sport på folk som inte är intresserade av det på Fz är som att skjuta sig själv i foten..

Medlem

Jag tycker lika mycket om E-sport som "traditionell" sport som Fotboll och Hockey, dvs. inte alls, så för mig så ser jag gärna att Fz:a fortsätter att rapportera om det i den grad de redan gör (väldigt minimalt).


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Devan:

Starta en egen sida då?

Tvinga på sport på folk som inte är intresserade av det på Fz är som att skjuta sig själv i foten..

Fast nu sa jag ju att jag inte tror FZ är rätt plattform för det, min poäng var att E-sport täcks alldeles för lite överlag i Sverige imo Sen är det skillnad på sport och E-sport (oavsett medlemskap i riksidrottsförbundet eller ej). E-sport bör vara mycket lättare att uppskatta för en riktig gamer än vanlig sport om man inte utövar någon sådan, iaf om jag skulle få dra till med en gissning

Inaktiv
Skrivet av Devan:

Tycker det skulle vara onödigt med esport nyheter mer än vad vi redan får, är man en läsare som är intresserad av något av de spelen så finns det ju dedikerade sidor som man ändå läser.

Om nu ett Svenskt lag skulle vinna nån stor tunering så som TI i dota 2 så brukar ju Fz skriva om det, men mindre nyheter finns inte intresset av här.

Här var man bestämd

Det finns inga svenska sidor dedikerade för e-sport. Fragbite skriver inte om DoTA t.ex.
Därav att jag måste gå in på flera olika sidor eller gå på engelska sidor och vill helt undvika gammel media.

Sen förstår jag inte varför man inte kan ha som en vanlig tidning? Där man har en "Sport" del eller dylikt? Sen behöver man väl inte läsa allt eller gör du det på forum och hemsidor? Det är så tidningar brukar fungera med olika specifika delar så som "Sportbladet". Jag vill inte heller att det ska vara helt fyllt. Men vi pratar i princip om inga E-sport nyheter idag.

Men om det inte finns intresse från redaktionen förstår man ju att det inte håller i längden. Sen kanske man kan eventuellt fundera på att anställa en person med sådant intresse för framtiden kanske.

Angående att det är olika grupper med MMA håller jag inte riktigt med om liknelsen. Man skulle kunna dela upp olika genrer bland gamers på samma sätt i så fall. Jag vet många som inte spelar X genre eller bara X genre och inte vill läsa eller bry sig om något annat. Eller dela upp personer med konsoler och PC. Finns många uppdelningar och jag tycker ändå inte E-sport är en så pass unikt att det inte skulle få plats här.

Personligen tror jag E-sport kommer vara gigantiskt i framtiden när vi går mot Ready Player One stil och den oändliga kreativitet för att utforma E-sport spel. Det är ju föräldrarnas dröm att kombinera en sport och om man kan göra det genom fysisk aktivitet+gaming kan det växa enormt. Vi har bara sett början och det är redan idag 500 miljoner tittare för E-sport globalt.

KoP
Medlem

Det känns fortfarande som att e-sport är för nischat och inget som tilltalar den större massan gamers. Ingen utav mina polare som gejmar har något som helst intresse för e-sport medans hälften följer någon "riktig" sport. 🤔

Skribent
Skrivet av anon_332538:

Här var man bestämd

Det finns inga svenska sidor dedikerade för e-sport. Fragbite skriver inte om DoTA t.ex.
Därav att jag måste gå in på flera olika sidor eller gå på engelska sidor och vill helt undvika gammel media.

Sen förstår jag inte varför man inte kan ha som en vanlig tidning? Där man har en "Sport" del eller dylikt? Sen behöver man väl inte läsa allt eller gör du det på forum och hemsidor? Det är så tidningar brukar fungera med olika specifika delar så som "Sportbladet". Jag vill inte heller att det ska vara helt fyllt. Men vi pratar i princip om inga E-sport nyheter idag.

Men om det inte finns intresse från redaktionen förstår man ju att det inte håller i längden. Sen kanske man kan eventuellt fundera på att anställa en person med sådant intresse för framtiden kanske.

Angående att det är olika grupper med MMA håller jag inte riktigt med om liknelsen. Man skulle kunna dela upp olika genrer bland gamers på samma sätt i så fall. Jag vet många som inte spelar X genre eller bara X genre och inte vill läsa eller bry sig om något annat. Eller dela upp personer med konsoler och PC. Finns många uppdelningar och jag tycker ändå inte E-sport är en så pass unikt att det inte skulle få plats här.

Personligen tror jag E-sport kommer vara gigantiskt i framtiden när vi går mot Ready Player One stil och den oändliga kreativitet för att utforma E-sport spel. Det är ju föräldrarnas dröm att kombinera en sport och om man kan göra det genom fysisk aktivitet+gaming kan det växa enormt. Vi har bara sett början och det är redan idag 500 miljoner tittare för E-sport globalt.

Din tanke är definitivt god och jag tror som du att Esport mycket väl kan vara framtiden, men tror inte riktigt vi är där på lång väg. FZ är ju inte heller riktigt uppbyggt som en vanligt tidning med olika delar som nöjesdelar, sportdelar etc så det kanske skulle vara svårt att få in en Esportsdel här som folk faktiskt läser.

Det kanske finns möjlighet att i framtiden ta in någon som har ett Esportsintresse, men i nuläget tror jag det är bättre att vi postar större nyheter om Esport då jag tror mindre saker inte direkt drar läsare. Nu sitter jag inte på någon officiell statistik annat än de nyheter jag skrivit om tex OS i esport inte dragit så många läsare eller kommentarer.

Sen igen, givetvis så ignorerar vi inte Esporten och håller ju ständigt bevakning för stora saker som händer inom den världen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ni som är intresserade kan också starta egna trådar i forumet när något intressant händer. Om en tråd blir populär brukar FZ många gånger lyfta fram den på förstasidan.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Ni som är intresserade kan också starta egna trådar i forumet när något intressant händer. Om en tråd blir populär brukar FZ många gånger lyfta fram den på förstasidan.

En riktigt bra ide. Någon som vill och följer får gärna göra det likt game pass tråden. Tror säkert många kommer skumma litegrann och sen får vi bara hoppas tråden blir stor om intresset finns.
Som du skriver; FZ premierar ofta bra trådar bara någon startar det som är intresserad av ämnet


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Jag följer E-sport en del och specifikt DoTA och med svenska lag. Nu står det svenska laget Alliance och väger mellan att i princip sluta upp med sin verksamhet efter att blivit utslagna i Div 2.

Vad får dig att tro det?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag följer också dota. Primärt Alliance (eller egentligen Handsken och s4... Så goonsquad förra året) men också liquid. Jävligt tråkigt med torsken igår, förväntar mig ingenting i ti-kvalen heller. Tror tyvärr det här är slutet på en era och att både Handsken och s4 följer limmp in i pension. Men det finns alltid en liten gnutta hopp kvar!

Medlem

Ja det hade varit kul att få ta del av E-sportares unika perspektiv mm. Sverige har som sagt många bra spelare och brukar även kallas e-sportens hem. Men om det inte finns stort intresse hos redaktionen/skribenterna och läsarna så ser det inte så ljust ut just nu. Sen kan ibland intresset väckas för något nytt ju mer man läser om något, oavsett ålder. Men om det blir av hade det nog varit bra att anlita en E-sportsjournalist i så fall, eller någon som aspirerar till att bli det

T.ex. hade jag missat att världskuppen i Overwatch pågår nu, den första för OW2 (har inte följt det innan men). Blir rätt motigt för Sverige som bara kan gå vidare ur gruppen om Norge förlorar mot Turkiet och Sverige vinner mot Saudiarabien som vunnit alla sina matcher hittills.
https://overwatchworldcup.com/en-us/?tab=qualifiers
https://www.youtube.com/watch?v=gY-nI9YLMjA&ab_channel=Overwa...

Och ja den enda vägen är upp nu för Alliance, om de fortsätter.

Skribent
Skrivet av deifr:

Ja det hade varit kul att få ta del av E-sportares unika perspektiv mm. Sverige har som sagt många bra spelare och brukar även kallas e-sportens hem. Men om det inte finns stort intresse hos redaktionen/skribenterna och läsarna så ser det inte så ljust ut just nu. Sen kan ibland intresset väckas för något nytt ju mer man läser om något, oavsett ålder. Men om det blir av hade det nog varit bra att anlita en E-sportsjournalist i så fall, eller någon som aspirerar till att bli det

T.ex. hade jag missat att världskuppen i Overwatch pågår nu, den första för OW2 (har inte följt det innan men). Blir rätt motigt för Sverige som bara kan gå vidare ur gruppen om Norge förlorar mot Turkiet och Sverige vinner mot Saudiarabien som vunnit alla sina matcher hittills.
https://overwatchworldcup.com/en-us/?tab=qualifiers
https://www.youtube.com/watch?v=gY-nI9YLMjA&ab_channel=Overwa...

Och ja den enda vägen är upp nu för Alliance, om de fortsätter.

Jag har haft någon tanke på att försöka intervjua någon E-sportare faktiskt, men har som inte riktigt haft tid. Idén är dock inte död utan det handlar mer om tillfälle och som sagt tid.

Det jag tror är en bra väg att gå för att skapa intresse, är som redan skrivet, att det skapas trådar om det i forumet. Då kan vi lyfta det på framsidan om det är spännande saker.

Nu vet jag inte hur insatt du själv är i allt, men du verkar i alla fall ha ett intresse så det är ju något du skulle kunna göra.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag har haft någon tanke på att försöka intervjua någon E-sportare faktiskt, men har som inte riktigt haft tid. Idén är dock inte död utan det handlar mer om tillfälle och som sagt tid.

Det jag tror är en bra väg att gå för att skapa intresse, är som redan skrivet, att det skapas trådar om det i forumet. Då kan vi lyfta det på framsidan om det är spännande saker.

Nu vet jag inte hur insatt du själv är i allt, men du verkar i alla fall ha ett intresse så det är ju något du skulle kunna göra.

Jag följer mest Dota 2 faktiskt, som jag skapade en tråd om när det var dags för The International förra året. Det brukar skapas åtminstone en tråd om TI för varje år, i varje fall på senare år, men de brukar inte vara superaktiva. Andra E-sporter kollar jag till och från på, som RL, CS, Tekken, OW, så inget konsekvent tittande än så länge. Det var mest en slump att jag upptäckte kuppen i Overwatch, så det är inte direkt någon hökspaning från min sida just nu som sagt.

En intervju hade varit intressant, om det finns tid till det!

1
Skriv svar