Xbox: "Vi har förlorat konsolkriget"

Robot
Xbox: "Vi har förlorat konsolkriget"

Ett av argumenten i domstolsmötet med USA:s konkurrensmyndighet.

#Activision, #Microsoft


Medlem

va de inte bara förra veckan dom sa något i stil med att dom har alla förutsättningar för o vända de hela inom dom närmaste åren?

Medlem

De har dock definitivt inte förlorat inom Cloud och det var ju där brittiska konkurrensmyndigheten hade invändningar tex.

Medlem

Tror det är i mitten på juli som dem får betala några miljarder dollar till Activision eftersom detta tagit för lång tid, så nu är det bråttom.

Innan ABK affären så ville dem väl inte beskriva det som ett krig?

Medlem
Skrivet av Aletheides:

De har dock definitivt inte förlorat inom Cloud och det var ju där brittiska konkurrensmyndigheten hade invändningar tex.

Ja sen är väl MS de som står bakom själva onlinedelen för Playstation med sitt lilla Azure?

Medlem

Tänk om Microsoft lägger ner fysika Xbox efter denna generation och Sega gör comeback med en Mega Dreamcast. Det vore grejer det.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tror det är i mitten på juli som dem får betala några miljarder dollar till Activision eftersom detta tagit för lång tid, så nu är det bråttom.

Innan ABK affären så ville dem väl inte beskriva det som ett krig?

Jag misstror dig inte men var har du läst det? Hade varit intressant att läsa mer om.

Medlem

Hur är detta en nyhet ? Dom har förlorat redan förra generationen.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Hur är detta en nyhet ? Dom har förlorat redan förra generationen.

Håller med, vet inte varför FZ valt att kopiera en clickbait artikel.

Finns så mycket mer info från dag ett i rättegången med FTC än denna 10 år gamla nyhet.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Jag misstror dig inte men var har du läst det? Hade varit intressant att läsa mer om.

Det är ett bötesbelopp som ingår i den avsiktsförklaring om sammanslagning som upprättats mellan företagen, där syftet är att stävja att köparen förhalar, eller ändrar sig under processens gång.

Vill minnas att beloppet var satt till 3 miljarder dollar, om affären inte är i hamn innan utsatt datum. Har väl rapporterats om flitigt, så borde vara enkelt att hitta flertalet källor med en googling.

Medlem

Snacka om att fippla bort bollen.

Skribent
Skrivet av SWEBarb:

Hur är detta en nyhet ? Dom har förlorat redan förra generationen.

Skrivet av noreason:

Håller med, vet inte varför FZ valt att kopiera en clickbait artikel.

Finns så mycket mer info från dag ett i rättegången med FTC än denna 10 år gamla nyhet.

Nyheten är alltså inte att "Microsoft har förlorat konsolkriget", utan att det är just det argumentet Microsoft har valt att öppna dusten i domstolen med, och vad de menar har motiverat deras strategi på det stora hela. Jag tyckte att det var ett intressant tillvägagångssätt, men givetvis behöver man inte hålla med. Att ett direktcitat skulle vara clickbait har jag dock svårt att se.

Mer rapportering om vad som hänt i domstolen kommer under dagen 👍

Medlem

Dag 1 av denna rättegång gick inte bra för FTC. Så mycket fel information som varenda Microsoft representant sköt ner. FTC "Man måste ha Windows för att streama spelen!" Sarah Bond "Nej."

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Dag 1 av denna rättegång gick inte bra för FTC. Så mycket fel information som varenda Microsoft representant sköt ner. FTC "Man måste ha Windows för att streama spelen!" Sarah Bond "Nej."

Konstigt att FTC inte gjort bättre research kan man tyckas

Medlem

Microsoft, the underdog.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Dag 1 av denna rättegång gick inte bra för FTC. Så mycket fel information som varenda Microsoft representant sköt ner. FTC "Man måste ha Windows för att streama spelen!" Sarah Bond "Nej."

Och vad mer gick fel?

Medlem
Skrivet av bleken:

Och vad mer gick fel?

FTC "Starfield och RedFall var på väg till PlayStation också. Det fanns kontrakt!"

Microsoft "Det stämmer inte riktigt alls. Inget kontrakt fanns för dem spelen. Vi köpte hela Zenimax och gjorde dem nya IPn exklusiva till Xbox ekosystem. Men alla existerande kontrakt behöll vi fast vi inte behövde göra det. Precis som Sony har gjort. Exklusiva spel och innehåll i redan existerande 3de part spel. "

Dee har gått igenom allt det här. Florian Mueller har live tweetat.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

FTC "Starfield och RedFall var på väg till PlayStation också. Det fanns kontrakt!"

Microsoft "Det stämmer inte riktigt alls. Inget kontrakt fanns för dem spelen. Vi köpte hela Zenimax och gjorde dem nya IPn exklusiva till Xbox ekosystem. Men alla existerande kontrakt behöll vi fast vi inte behövde göra det. Precis som Sony har gjort. Exklusiva spel och innehåll i redan existerande 3de part spel. "

Dee har gått igenom allt det här. Florian Mueller har live tweetat.

Och Indiana Jones då?

Medlem
Skrivet av bleken:

Och Indiana Jones då?

Exklusivt nu. Microsoft förhandlade om kontraktet. Det var multiplat. Men "nytt" ip.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

FTC "Starfield och RedFall var på väg till PlayStation också. Det fanns kontrakt!"

Microsoft "Det stämmer inte riktigt alls. Inget kontrakt fanns för dem spelen. Vi köpte hela Zenimax och gjorde dem nya IPn exklusiva till Xbox ekosystem. Men alla existerande kontrakt behöll vi fast vi inte behövde göra det. Precis som Sony har gjort. Exklusiva spel och innehåll i redan existerande 3de part spel. "

Dee har gått igenom allt det här. Florian Mueller har live tweetat.

Redfall hade ju dock en Playstation-version under utveckling men den skrotades. Det var dock ganska snällt så fler slipper lida 🤷‍♂️

Medlem

Det är ju inte så konstigt när de aktivt uttalat sig att de inte vill vinna heller. De vill få in folk i Microsoft ekosystemet i stället - oavsett om det är PC eller Xbox. Phil har ju själv sagt det vid någon intervju att då hade man inte valt att släppa allt dag ett på Xbox Gamepass för PC om antal sålda konsoler var allt som spelade roll.

Där har vi anledningen till att jag (som håller Xbox 360 som min favoritkonsol) inte äger en Xbox numera. Jag får varenda spel från Microsoft dag ett på min PC som har bättre prestanda än XSS/XSX. Jag får till och med Xbox-appen och XGP med min gamla 360 gamertag. Jag har bokstavligen noll anledningar eller incentiv till att införskaffa en konsol från Microsoft då.

Hade de å andra sidan bytt strategi och sagt Gears of War 6 och Halo 7 kommer att släppas exklusivt för XSX och aldrig kommer till PC, ja då hade det förändrat precis allt och en Xbox Series X hade stått i mitt vardagsrums på Gears of War 6 releasedag.

Medlem
Skrivet av Joewson:

Redfall hade ju dock en Playstation-version under utveckling men den skrotades.

Den kanske fungerade i 60fps till och med.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Joewson:

Redfall hade ju dock en Playstation-version under utveckling men den skrotades. Det var dock ganska snällt så fler slipper lida 🤷‍♂️

Även om så var fallet, fanns det inget kontrakt. Kan det vara så att den skrotades.... trumvirvel... för att inget kontrakt slutfördes? AH!!

Medlem

Hahaha de här två företagen gör och säger allt möjligt strunt för att lyckas påverka köpet, Rätt underhållande.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Ja sen är väl MS de som står bakom själva onlinedelen för Playstation med sitt lilla Azure?

Nej, de använder AWS.

Medlem

*snyft* stackars MS...

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Exklusivt nu. Microsoft förhandlade om kontraktet. Det var multiplat. Men "nytt" ip.

”Nytt” IP från 1981. Spelvärlden i stort har blivit sandlådenivå. Skulle inte förvåna mig om det inom något års tid lanseras exklusiva spel inom tjänsterna också (läs: Inte bara Microsoft som syndar här).

Medlem

Är det utbudet av speltitlar som gör att Xbox inte hänger med?
Konsolen i sig är väl sjyst?

Medlem
Skrivet av Kotz:

Är det utbudet av speltitlar som gör att Xbox inte hänger med?
Konsolen i sig är väl sjyst?

Från någon som har samtliga tre konsoler så hårdvarumässigt är Xbox Series X helt överlägsen. Knäpptyst och rapp.

Om någon har något tips på en vettig handkontroll som inte är från MS så säg till. Knapparna på Xbox Series-kontrollen är sjukt högljudda och är den främsta anledningen till varför alla multiplattform blir på PS5an.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Nyheten är alltså inte att "Microsoft har förlorat konsolkriget", utan att det är just det argumentet Microsoft har valt att öppna dusten i domstolen med, och vad de menar har motiverat deras strategi på det stora hela. Jag tyckte att det var ett intressant tillvägagångssätt, men givetvis behöver man inte hålla med. Att ett direktcitat skulle vara clickbait har jag dock svårt att se.

Mer rapportering om vad som hänt i domstolen kommer under dagen 👍

Tycker det är ett bra argument, att de behöver dessa studios för att koma ikapp och mäta sig med både Sony och Nintendo, för nu lever de mest på Gamepass, tredjepartstitlar och några få exklusiviteter som Forza Horizon 4/5 och Halo Infinite (som inte ens fått några bra recensioner eller bemötande). Så jag hoppas de kan döma till MS fördel och stoppa detta trams.

12
Skriv svar