Starfield är låst till 30 fps på både Xbox Series X och Series S

Robot
Starfield är låst till 30 fps på både Xbox Series X och Series S

"Vi vill behålla detaljrikedomen."

#Bethesda, #Starfield, #nyhetstips


Medlem

Så man kan se fram emot en filmisk upplevelse - najs!

Medlem
Skribent

Jag hade definitivt velat ha möjligheten att avgöra själv om jag vill ha: 4K/30 eller 1440/60 på konsol.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Missminner jag mig eller var det inte så att Bethesdas motor är välkänt för att gå sönder om man låser upp FPS:en och kör med högre än 60 FPS?

Medlem

"Det körs ofta en bra bit över det. Ibland är det 60. Men på konsoler låser vi det eftersom vi föredrar jämnheten, där man inte ens tänker på det."

Om spelet nästan når 60fps i vissa lägen med 4K, låter då inte ett performance mode som ett rimligt mål? Jag gissar bara, men gissningsvis renderas bilden i 1440p och skalas upp till 4K (det är vanligt i 4K konsolspel). Skulle inte ett 60fps läge som renderas i 1080p och skalas upp till 1440p kunna vara ett alternativ?

De säger att de vill behålla all detaljrikedom i alla lägen, men det är väl ändå spelarens val att göra? Ge alternativ och låt var och en välja.

Medlem

Hahaha, vilket fail....


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Babakunde:

Missminner jag mig eller var det inte så att Bethesdas motor är välkänt för att gå sönder om man låser upp FPS:en och kör med högre än 60 FPS?

Fallout 4 har fått ett 60fps mode på Series X via FPS Boost funktionen.

Inaktiv

Vet inte vilken plattform det spelades på men det såg inte ut att flyta speciellt bra. PC-kraven var ju också höga och nu ser man att många äldre datorer inte längre kan mäta sig med rekommenderade krav.

eld
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Missminner jag mig eller var det inte så att Bethesdas motor är välkänt för att gå sönder om man låser upp FPS:en och kör med högre än 60 FPS?

Yep, fysikrelaterat.

Så när folk låste upp fps'en i fallout 76 så slutade upp i en massa exploits, så de fixade problemet med 60+ fps i fallout 76 över en patch typ, så fallout 76 är det enda spelet som inte går sönder när du spelar det i 140+ fps eller liknande.

De backportade inte denna fix till något av deras andra spel :')

eld
Medlem
Skrivet av Bennii:

"Det körs ofta en bra bit över det. Ibland är det 60. Men på konsoler låser vi det eftersom vi föredrar jämnheten, där man inte ens tänker på det."

Om spelet nästan når 60fps i vissa lägen med 4K, låter då inte ett performance mode som ett rimligt mål? Jag gissar bara, men gissningsvis renderas bilden i 1440p och skalas upp till 4K (det är vanligt i 4K konsolspel). Skulle inte ett 60fps läge som renderas i 1080p och skalas upp till 1440p kunna vara ett alternativ?

De säger att de vill behålla all detaljrikedom i alla lägen, men det är väl ändå spelarens val att göra? Ge alternativ och låt var och en välja.

Kan vara cpu-låst, där en drop till lägre upplösning inte hade nått 60fps ändå, iom open world, mycket saker i världen och en massa streaming.

Tråkigt oavsett.

Medlem

Håller tummarna att de får upp prestandan i lite patcher osv så vi kan få 60fps i framtiden. Tror precis som eld ovan att det inte bara är grafiken i sig är orsaken, så dynamisk upplösning med låst fps eller liknande var kanske inget alternativ. Lite skumt dock att de inte tillåter rörlig fps nu när vi har vrr och liknande på de nya konsolerna, det borde komma...

eld
Medlem
Skrivet av Kalliban:

Håller tummarna att de får upp prestandan i lite patcher osv så vi kan få 60fps i framtiden. Tror precis som eld ovan att det inte bara är grafiken i sig är orsaken, så dynamisk upplösning med låst fps eller liknande var kanske inget alternativ. Lite skumt dock att de inte tillåter rörlig fps nu när vi har vrr och liknande på de nya konsolerna, det borde komma...

Finns det något spel som implementerat VRR på konsol ännu?

Medlem

Vi ska alltså låtsas som att starfield är ett oerhört detaljerat spel och att de av den anledningen låser spelet? Ok, todd "16 times the detail" Howard.

Medlem

epic xbox fail.
Tur man har PC.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

"Vill behålla detaljrikedomen"


signatur

Specs: PS5

Medlem

när man läser detta i en ny recension "Tears of the Kingdom körs visserligen i 30 fps, men det är skönt att se ett spel som faktiskt är färdigt när det släpps och inte har stora problem." så hoppas jag att det inte kommer klagas på Starfield om det "inte har stora problem"

om det får 30 fps som ett minus i recensionen så är det ju bara hyckleri.
den som lever får se.

Medlem
Skrivet av Bennii:

De säger att de vill behålla all detaljrikedom i alla lägen, men det är väl ändå spelarens val att göra? Ge alternativ och låt var och en välja.

Nej, det är utvecklaren som bestämmer hur spelet ska vara. Konsumentens val består av valet att köpa produkten eller inte.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av eld:

Finns det något spel som implementerat VRR på konsol ännu?

Jag har för mig att spelen inte själva behöver göra mycket mer än att låsa upp frameraten och att vrr är mer av en hårdvarufunktion där console och tv synkar så tvn visar fps dynamiskt. Men kan ha misstolkat det..?

brrap brrap pew pew

Jag kanske är en dryg jävel men 30fps är en dealbreaker för mig. När jag spelar sånna spel känns det som att jag travar fram i smör, det känns för segt. Riktigt tråkig nyhet, jag tycker man kan förvänta sig 60 fps nu för tiden.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Inaktiv
Skrivet av Phyrino:

när man läser detta i en ny recension "Tears of the Kingdom körs visserligen i 30 fps, men det är skönt att se ett spel som faktiskt är färdigt när det släpps och inte har stora problem." så hoppas jag att det inte kommer klagas på Starfield om det "inte har stora problem"

om det får 30 fps som ett minus i recensionen så är det ju bara hyckleri.
den som lever får se.

Bra poäng. Därav att det vore bra om vi har en standardiserat och återkommande del/test för teknik och inte selektivt välja eller utesluta i recensioner och dylikt när det passar

Medlem
Skrivet av Phyrino:

när man läser detta i en ny recension "Tears of the Kingdom körs visserligen i 30 fps, men det är skönt att se ett spel som faktiskt är färdigt när det släpps och inte har stora problem." så hoppas jag att det inte kommer klagas på Starfield om det "inte har stora problem"

om det får 30 fps som ett minus i recensionen så är det ju bara hyckleri.
den som lever får se.

Har nog aldrig läst en recension på FZ där de ger minus för låst 30Hz?

Medlem

Föredrar alltid bättre flyt över lite bättre grafik. Sen är det få spel som är så komplexa som Bethesdas. Du kan ju samla alla kaffekoppar i galaxen och lägga i en hög. Många spel glömmer ju bort var det nyproducerade liket låg efter 10 sekunder...

Eftersom det är game pass så kommer jag testa både PC och xbox men kommer antagligen bli mer PC.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

30 fps är inte kul. Här kan man tycka att Bethesda borde ha dragit ned på upplösning och lite skuggor eller dylikt för att nå 60.
Personligen kör jag på pc så jag drabbas inte, men 30 fps är inte ok någonstans.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Vilken detaljrikedom? Det ser ju inte speciellt bra ut för ett spel 2023. Dock så är det inte det viktigaste i ett spel så klart. Men lite konstigt uttalande från dem i detta fall.

Skrivet av PFC Hudson:

Föredrar alltid bättre flyt över lite bättre grafik. Sen är det få spel som är så komplexa som Bethesdas. Du kan ju samla alla kaffekoppar i galaxen och lägga i en hög. Många spel glömmer ju bort var det nyproducerade liket låg efter 10 sekunder...

Eftersom det är game pass så kommer jag testa både PC och xbox men kommer antagligen bli mer PC.

Men är dessa konstant renderade? Om så är fallet så är det ju väldigt dålig hantering av resurser.

Medlem
Skrivet av enborn:

Vilken detaljrikedom? Det ser ju inte speciellt bra ut för ett spel 2023. Dock så är det inte det viktigaste i ett spel så klart. Men lite konstigt uttalande från dem i detta fall.

Men är dessa konstant renderade? Om så är fallet så är det ju väldigt dålig hantering av resurser.

Det tror jag knappast. Men utvecklarna måste ju ta höjd för alla galna tilltag spelarna ger sig på. Det är ju även lite av tjusningen i ett Bethesda-spel att det går att göra så mycket. Vi byggde hus av kuddar i Morrowind exempelvis.

Jag tycker miljöerna ser väldigt snygga ut men npcerna ser typiskt Bethesda-fula ut.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Om ett spel har konstant 30 FPS utan stuttering dropps så bryr jag mig inte om ett spel körs i 30 FPS.

Visst 60 gör det jämnare och snabbare och mindre input lag.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Satan vilken fail.

Medlem

I klippen de visade såg det väl okej ut, men då dom gick in i combat på den dära outposten och jetpackade upp på något tak reagerade jag som fan på allt motion blur och den sega frameraten. (även om gameplayet var från PC så var frameraten låg), det e fan pinsamt i dagens läge med 30 fps.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av eld:

Finns det något spel som implementerat VRR på konsol ännu?

Är inte det standard idag? Funktionen finns ju på konsolerna och det finns flera spel som har olåst framerate.
Alla Insomiacs spel på PS5 har tydligen uncapped framerate.

Skrivet av Phyrino:

när man läser detta i en ny recension "Tears of the Kingdom körs visserligen i 30 fps, men det är skönt att se ett spel som faktiskt är färdigt när det släpps och inte har stora problem." så hoppas jag att det inte kommer klagas på Starfield om det "inte har stora problem"

om det får 30 fps som ett minus i recensionen så är det ju bara hyckleri.
den som lever får se.

60FPS på PS5/Xbox series är standard idag medans med Switch så förväntar sig inte spelarna att spelen kommer rulla i 60.
Vet inte om det bör ligga på minus ifall spelet går stabilt i 30FPS, men det bör klart vara med tydligt i recensionen då detta är en dealbreaker för många när det kommer till senaste generationens konsoler. Redfall lovar i alla fall att det kommer 60FPS läge senare vilket dem tyckte det var viktigt att poängtera, medans det inte finns några tecken på att Starfield kommer få Performance läge och att Todd har sagt innan att 30FPS fungerar väldigt bra.

Jag tror att att Bethesda tycker att det är oerhört bekvämt att bara behöva fokusera på en frame target, så jag tror inte att dem är så pigga på att optimera hela spelet för 60. På pc är det lite annorlunda då dem kan skylla på hårdvara ifall någon klagar på framerate, konsol spel har helt andra krav när det kommer till att optimera.

Det bör också tilläggas att Switch har hårdvara från 2012-2013 så att spelen ens rullar på så bra som dem gör är ändå rätt imponerande.

Skriv svar