Snabbkollen – Spelar du Diablo IV med mus + tangentbord eller gamepad?

Robot
Snabbkollen – Spelar du Diablo IV med mus + tangentbord eller gamepad?
Medlem

Sen jag testade handkontroll i d3 kan jag aldrig gå tillbaka. Helt fantastiskt bra, både d3, d2r och nu d4.

Medlem

Sen jag läste diskussionen i en annan tråd så bytte jag till handkontroll och trivs riktigt bra. Dock skönt med m+kb i inv etc.

Medlem

Handkontroll på PC. Fungerar faktiskt väldigt bra och jag gillade det mer än tbord/mus.

Medlem

Funkar det, om det funkar, bra på konsoler med tbord+mus? Har inget TV-spel så jag har ingen aning

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Funkar det, om det funkar, bra på konsoler med tbord+mus? Har inget TV-spel så jag har ingen aning

jag kör på ps5 med kontroller och sen bara trådlöst tangentbord ikopplat för att skriva i chatten, funkar jättebra:)

Medlem

Spelar med Tgb och mus, men har hört att controller funkar bra, skulle kanske ta o testa.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Både och. Tgb mus på pc och handkontroll på ps5

Redaktör

Jag kör med båda. Olika på olika datorer: mus+tgt på stationära men gamepad på laptop i soffan.


signatur
Medlem

Så handkontroll till Diablo är en grej alltså (även på PC)? Jag måste nog testa det då jag fortfarande tillhör "den gamla skolan" som lirar med tgb+mus. Är det någon särskild handkontroll som ni förespråkar? Det som står till mitt förfogande är en relativt uråldrig Xbox 360-kontroll (trådlös).

Redaktör
Ponny

Fick länge, länge inte ihop det i huvudet: HUR kan Diablo funka med handkontroll? Men i fredags fick jag svaret: det fungerar alldeles lysande.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Så handkontroll till Diablo är en grej alltså (även på PC)? Jag måste nog testa det då jag fortfarande tillhör "den gamla skolan" som lirar med tgb+mus. Är det någon särskild handkontroll som ni förespråkar? Det som står till mitt förfogande är en relativt uråldrig Xbox 360-kontroll (trådlös).

Jag kör i princip aldrig handkontroll på PC, förutom något enstaka spel. I varje fall köpte jag en xbox kontroll med sladd, bara att koppla in när man ska använda så slipper man bry sig om batterier etc.

Medlem

Spelar inte alls, får krävas eb hel del för att jsg ska ge pengar det till företaget

Medlem
Skrivet av Finexis:

Spelar inte alls, får krävas eb hel del för att jsg ska ge pengar det till företaget

Exempel?
Ett bra spel?
Två bra spel?
Köper du efter de släppt tre bra nya spel?

Medlem

Spelar med båda. När jag är vid datorn är det mus och tangentbord. Men kör även streamat till telefonen genom steam link så då blir det min Razer kenshin kontroll. Spelet är så bra optimerat med kontroll så nästan så jag föredrar konstigt nog att köra streamat till telefonen.

Medlem

Spelar enbart på Steam Deck så handkontroll, tänkte jag skulle köra på min stationera med, men för smidigt med handhållet Diablo.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Spelar enbart på Steam Deck så handkontroll, tänkte jag skulle köra på min stationera med, men för smidigt med handhållet Diablo.

Hur fungerar Diablo 4 på Steam Decken?

Geeks Gaming
Medlem

Enda jag tänker är att mus och tangentbord borde vara till fördel med en del skills, tänker tex som firewall?
Eller man placerar inte den med muspekaren där den skall komma?

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Så handkontroll till Diablo är en grej alltså (även på PC)? Jag måste nog testa det då jag fortfarande tillhör "den gamla skolan" som lirar med tgb+mus. Är det någon särskild handkontroll som ni förespråkar? Det som står till mitt förfogande är en relativt uråldrig Xbox 360-kontroll (trådlös).

Den kräver nog en dongle som kan vara svår att hitta, de äldsta funkar inte ens med usb kabel, den kan bara ladda via kabel, men inte överföra data. De nyare funkar med USB-C eller Blåtand.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Fragtjuv

Jag kör med handkontroll och tycker det funkar riktigt bra. Kan emellertid sakna ett tangentbord för clan-chatten och vet inte ifall det finns en smidig lösning för skrivande på Xbox.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Spelar 4an på PC med med handkontroll, då har man mus tillgänglig om man vill. Väldigt smidigt.

Jag är av uppfattningen att ingen vill gå från handkontroll när man väl testat, det är så smidigt.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Jag kör med handkontroll och tycker det funkar riktigt bra. Kan emellertid sakna ett tangentbord för clan-chatten och vet inte ifall det finns en smidig lösning för skrivande på Xbox.

Du kan koppla in ett tangentbord till xboxen och använda i chatten

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Sen jag testade handkontroll i d3 kan jag aldrig gå tillbaka. Helt fantastiskt bra, både d3, d2r och nu d4.

Redan Diablo 1 till PS1 funkade utmärkt med kontroll. Det kändes så naturligt. D3 fick dom till kontrollerna utmärkt på också. Enda klagomålet är väl att det är svårt att sikta på rätt fiende när det blir kaotiskt. Men det är endast ett mycket litet minus. Kändes i övrigt fantastiskt att ligga i sängen med switchen och lira D3. Kommer inte på något mer avslappnat sätt att lira det spelet. Har D3 till PC sedan release men switch-versionen kom att bli min favorit 😄

Medlem
Skrivet av Pada-chan:

Hur fungerar Diablo 4 på Steam Decken?

Otroligt bra! Fungerade direkt, flyter på i 60fps utan problem på medium inställningar. Kunde även sitta ute på gräset och köra utan lagg då nätet via Steam Deck är så bra.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Otroligt bra! Fungerade direkt, flyter på i 60fps utan problem på medium inställningar. Kunde även sitta ute på gräset och köra utan lagg då nätet via Steam Deck är så bra.

Riktigt bra optimerat spel för grafiken

Medlem

För ett så pass stort spel så har det fungerat väldigt bra måste jag säga. Haft 4-5 krascher på PS5 och lite buggar på ca 60+ timmar, men inget som har stört mig. Det värsta misstaget jag gjorde va att spela storyn med två kompisar och märkte efter hela akt 3 att jag missat en quest i början av akt 3😭 Typ 1,5 timmar av progression fick jag göra om.

phi
Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Jag kör med handkontroll och tycker det funkar riktigt bra. Kan emellertid sakna ett tangentbord för clan-chatten och vet inte ifall det finns en smidig lösning för skrivande på Xbox.

Jag använder ett sånt här till min xbox och laptop/htpc:

https://www.inet.se/produkt/6607905/logitech-k400-plus-svart

Har inte bytt batterier sedan jag köpte det för flera år sen.

Medlem

Alltid tidigare mus och tangentbord - men testade på PS5 och riktigt trevligt med kontroll! En bugg (?), får ingen vibration i kontrollen. Dock bara kommit igenom första byn. Någon annan som upplevt samma problem på PS5? Eller är det så pass dåligt med vibration på kontrollen?

12
Skriv svar