Hot sauce älskare?

Releasehästryttare
Hot sauce älskare?

Skulle åter igen be er om tips!

Köpte sist en siracha som inte va nått vidare (varken smak eller styrka) så behöver nått nytt, har hög tålighet så önskar en som är stark men också god!

Denna gången så frågar jag er som gillar hotsauces vilken ni brukar köpa?

Medlem

"Satan i Gatan" från Lagritos är nog min favorit. Egentligen liiite för stark för mig men den är otroligt god och passar till mycket. Mums. En annan favorit är "Queen Majesty Scotch Bonnet & Ginger" som är oerhört jävla god, men den är inte en lika bra allroundsås, inte lika neutral smak men passar fantastiskt bra till indiskt.

Quake-konnässsör

Poppamies Scorpion, brukar jag alltid ha minst en flaska hemma av

De har lite olika variationer, kanske kan vara värt och ta en titt på deras hemsida?

https://www.poppamies.fi/en/

Medlem

Tapatío, Valetina och Cholula Lime är goda men smak före styrka gäller för mig. Lite starkare men god är El Yucateco Habanero Negra.

Flera av dessa går att köpa med mer styrka om man vill.

Så jag gillar mer det mexikanska stuket men dessa är värda att testa om man vill ha en en vardags hotsauce passa till både ris, korv och tacos.

Medlem

Färdiga såser innehåller tyvärr ofta en massa skräp.
Ta till exempel den oförtjänt populära...

Sriracha Flying Goose Chilisås - 730ml

Ingredienser:
Chili,
sockersirap,
salt,
vitlök,
vatten,
syra E260;
E330,
smakförstärkare E621, 🤮🤮🤮💀💀💀
stabiliseringsmedel E415,
konserveringsmedel E202.

Här är en bättre sås utan smakförstärkare

Sambal Oelek 375g

Ingredienser:
mald chilipeppar,
salt,
vatten,
surhetsreglerande medel ättiksyra,
konserveringsmedel (natriumbensoat).


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Vill du ha "fullt ös, medvetslös" så rekommenderar jag någon sås med Carolina Reaper chilli. Den bränner fint, men inget för de som har svårt för starka kryddor. Jag tål den, lite sådär då och då men inget jag äter varje dag. Tror det ska finnas en starkare chilli, men vet inte om någon gör hot sås på den ännu.

https://www.google.com/search?q=hot+s%C3%A5s+med+carolina+rea...

Medlem

Jag är ute efter en god sriracha-liknande sås som inte innehåller vitlök. Vill inte ha hållkäften-hetta utan mer mjuk i smaken fast med sting. Har ni något tips?

Medlem

Jag kan inte påstå att jag injicerar chiliextrakt på daglig basis eller något men jag uppskattar lite krydda på maten och eftersom mina barn som är i förskoleåldern inte gör detsamma har jag vänt mig till sås som kan appliceras i efterhand. https://chilli-no5.com/ är de jag vänder mig till när jag söker efter en bra mix av smak och hetta då de har både såser och chiliflakes med bra ingredienser, olika smakprofiler och varierande hetta. De har ett 10-pack med deras mest sålda såser i mindre förpackningar man kan köpa för att testa på, vilket var det jag gjorde för att därefter inhandla lite större flaskor av de produkter jag fastnade för.

I min värld är de bättre och mer prisvärda än alla de varianter av tabasco, sriracha, buffalo sauce och annat kul som finns i mataffärer runtom i landet.

Medlem

Senaste tiden så har jag ofta använt mig av srirachan från Skånsk Chilii, gillar den.

Releasehästryttare

Tack för ALLA svar!

Skall testa dessa två först som @almblad föreslog

Skall se om ica focus lagerför denna, så blir det nog testa också: (@Ftmch)

Releasehästryttare
Skrivet av Hanzo:

Färdiga såser innehåller tyvärr ofta en massa skräp.
Ta till exempel den oförtjänt populära...

https://www.drakfrukt.se/wp-content/uploads/2022/04/SrirachaK...

Sriracha Flying Goose Chilisås - 730ml

Ingredienser:
Chili,
sockersirap,
salt,
vitlök,
vatten,
syra E260;
E330,
smakförstärkare E621, 🤮🤮🤮💀💀💀
stabiliseringsmedel E415,
konserveringsmedel E202.

Här är en bättre sås utan smakförstärkare

https://www.haugen-gruppen.se/productimagedesktop/products/17...

Sambal Oelek 375g

Ingredienser:
mald chilipeppar,
salt,
vatten,
surhetsreglerande medel ättiksyra,
konserveringsmedel (natriumbensoat).

Sambal oelek kan vara bra ibland, men den är ju så klen man kan äta den direkt ur burken!

Skrivet av Ichinin:

Vill du ha "fullt ös, medvetslös" så rekommenderar jag någon sås med Carolina Reaper chilli. Den bränner fint, men inget för de som har svårt för starka kryddor. Jag tål den, lite sådär då och då men inget jag äter varje dag. Tror det ska finnas en starkare chilli, men vet inte om någon gör hot sås på den ännu.

https://www.google.com/search?q=hot+s%C3%A5s+med+carolina+rea...

Jag får återkomma vad jag tycker om de två jag beställt, köpte en billig carolina reaper sås i höstas som va klen, kostade 38kr men kommer ej ihåg vilket märke det va, gissar att det va den chillin i men utblandad med annat som tunnade ut styrkan.

Medlem
Skrivet av Devan:

Sambal oelek kan vara bra ibland, men den är ju så klen man kan äta den direkt ur burken!

Jag skulle säga att det är sant med de flesta såser du hittar i daglighandeln. Hettan är borta efter 20-30 sekunder. Sen har jag inte prövat så många heta såser heller. När jag tittar på ingrediensförteckningen brukar jag hitta en massa dåliga ingredienser såsom socker, sirap och smakförstärkare.

Äter man däremot färsk peppar såsom piripiri, habanero, chili naga etc. Ja, valfri peppar med över 100k scoville, då bränner det till rejält och växer i munnen! Sen är det stor skillnad på en habanero till en annan. Jag har erfarit habanero som knappt känns mer än en vanlig chilipeppar till andra som är riktigt fasliga! Det är min erfarenhet efter att ha köpt dem på ICA. Så det räcker inte med att bara testa en habanero.

Det är dessutom roligare att stuva till en egen måltid med färsk peppar än att bara tillsätta någon färdig sås med fånigheter som ”plastdöskallar” och dumheter som smakförstärkare.

Det finns dock någon sås med Carolina Reaper på ICA som jag inte prövat ännu. Den kan det ju finnas potential i? Jag vet inte.

Värt att tillägga
Jag ska va ödmjuk och säga att jag är en vanlig person som snyter näsan av mig när jag äter bitar av en färsk habanero eller värstingen "115. Chicken Vindaloo" (piri piri masala) på Indisk restaurang. Jag blir helt till mig när jag äter mycket stark mat. Sen gråter jag på toa när det ska ut. Jag tål inte mer hetta mer än någon annan. Det är dock kul med egna utmaningar.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent

Jag brukar plocka upp Hot Ones line-up varje säsong. (Bortsett från Da Bomb som bara är en äcklig och helt meningslös sås.)

Finns alltid riktigt bra såser i olika styrkor bland dem varje år.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Personligen tycker jag att de flesta starka såserna har tre problem:
- enorma mängder salt vilket verkligen känns när man har på större mängder av dem
- ofta väldigt tråkig "sur" smak
- deras smak tar helt över maten

Med det sagt har jag ett par såser som jag fortsätter köpa om och om igen. De är inte de starkaste, men tycker de har ok balans mellan styrka och smak. Som referens brukar jag tycka att det mesta med habanero är halvstarkt.

Skånsk chili sriracha
I sammanhanget en ganska mild och fruktig sås. Väldigt olik andra srirachasåser jag testat. Utan tvekan min favorit för mat i asiatisk stil, men tycker inte den passar lika bra till annan mat.

Encona Carolina Reaper
Halvstark sås som passar till det mesta. Även om den heter Carolina Reaper så är den inte särskilt stark.

Hotheadz Chipotle ketchup
Mild, lite tjockare ketchup med rökig smak. Samma märke har även en ketchup baserad på Naga som är starkare, men inte lika förtjust i den smaken.

En annan sås jag testade nyligen och gillade är "Heartbreaking Dawn's chocolate habanero sauce".

Du kan även testa t ex de starkare såserna från skånsk chili, men tycker de ofta har problemet att maten smakar precis som deras sås och inget annat.

Jag har varit väldigt nöjd med sortimentet hos kryddlandet.se.

Medlem

Jag tycker Scorpion Disco av Karma Sauce är den godaste såsen när man vill ha nåt som smakar gott och ger rejäl hetta. Gjord på Trinidad Scorpion, Ghost Pepper, Chocolate Habanero och 7 Pot Primo.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av talavis:

Encona Carolina Reaper
Halvstark sås som passar till det mesta. Även om den heter Carolina Reaper så är den inte särskilt stark.

Den här skriver jag under på! Bland verdesåser gillar jag Zombie Snot, namnet till trots.

Finns även en jäkligt trevlig chilisås ämnad för indisk matlagning, men inte fasen minns jag vad den heter just nu...

Medlem

Cholula chili & garlic är tyvärr ovanlig men deras original är också bra.

Annars är skånsk chili's habanero original och den med mango absolut bäst för de som klarar hettan, otroligt god chilifruktsmak som är fräsch. Ingen vinägersälta här inte.

Budgetbubblaren är Piri Pirisås, Risbergs och Sevan är bra.

Jag har testat ganska många olika såser, köpt in från Mexico bla men de smakar enligt mig faktiskt inget vidare alls.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Jag brukar plocka upp Hot Ones line-up varje säsong. (Bortsett från Da Bomb som bara är en äcklig och helt meningslös sås.)

Finns alltid riktigt bra såser i olika styrkor bland dem varje år.

Vart handlar du?

Medlem
Skrivet av Devan:

Jag får återkomma vad jag tycker om de två jag beställt, köpte en billig carolina reaper sås i höstas som va klen, kostade 38kr men kommer ej ihåg vilket märke det va, gissar att det va den chillin i men utblandad med annat som tunnade ut styrkan.

Den ska inte vara klen, det är en av de starkaste chillis på planeten jorden. Kanske var gammal och hade stått ett tag, tror såser förlorar styrkan efter ett tag, men de blir aldrig riktigt "gamla" och kräver ett bäst före datum. Finns nog inga bakterier eller annat levande som kan bryta ner innehållet om vi säger så.

Medlem

Skånsk Chili gör en massa bra produkter utan massa tillsatser, har denna hemma just nu som är mycket trevlig;
https://www.skanskchili.com/produkt/everyday-chili-burn/?v=f0...


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Quake-konnässsör
Skrivet av Ichinin:

Den ska inte vara klen, det är en av de starkaste chillis på planeten jorden. Kanske var gammal och hade stått ett tag, tror såser förlorar styrkan efter ett tag, men de blir aldrig riktigt "gamla" och kräver ett bäst före datum. Finns nog inga bakterier eller annat levande som kan bryta ner innehållet om vi säger så.

Beror helt och hållet på % i såsen, de kan ha haft i en Carolina Reaper, och kallat det för en Carolina Reaper sås.

Vet inte om det finns någon gräns för vad en sås måste innehålla för att de ska kunna använda namnet för chilifrukten.

Skribent
Skrivet av Mauk:

Vart handlar du?

Har handlat på Chiliklaus.se bl.a


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Releasehästryttare

Testade nu Lagrito's Den förfärlige och den va det krut i!
Starkaste jag ätit, men ändå god, mycket bra!

Tog en minut innan styrkan slog en och den sitter i en bra stund efteråt!

Rekommenderas om man redan har hög tålighet till vanlig chili, annars skippa!

Medlem

https://www.kryddlandet.se/chili/heta-chilisaser/hellfire-doo...

Denna är det nog bett i
Var nu inte en fegis 😁
Bra pris med

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

https://www.kryddlandet.se/chili/heta-chilisaser/hellfire-doo...

Denna är det nog bett i
Var nu inte en fegis 😁
Bra pris med

6,66 miljoner scoville!
Nu snackar vi!

Beställde Hellfire-såsen.
Nu jävlar! Hoppas inte brevlådan brinner upp nu.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Som diabetiker (typ 1) hade det varit trevligt med en stark sås utan en massa sockerarter. Några tips?


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem
Skrivet av majsalle:

Som diabetiker (typ 1) hade det varit trevligt med en stark sås utan en massa sockerarter. Några tips?

Den flaska jag beställde ovanför ser ut att klara ditt önskemål!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Den flaska jag beställde ovanför ser ut att klara ditt önskemål!

Tackar, den verkar dock livsfarlig Men du får gärna lämna ett kort omdöme här om du överlever den.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem
Skrivet av Hanzo:

6,66 miljoner scoville!
Nu snackar vi!

https://i.ibb.co/Sd9MPqB/052-F8-A15-7516-4-C16-9-D6-F-2173031...

Beställde Hellfire-såsen.
Nu jävlar! Hoppas inte brevlådan brinner upp nu.

Glömde varna er att den är väldigt stark så på med engångshandskar när du använder den.
Gör inte som jag...
Ta på starka grejer och sen gå och kissa.. gjorde det hos polarn det tog 2 sek innan jag fatta vad som brände mellan benen..ner i badkaret fort som fan.. glömde ju låsa toadörren Han var ju inte sen med kameran .....

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Glömde varna er att den är väldigt stark så på med engångshandskar när du använder den.
Gör inte som jag...
Ta på starka grejer och sen gå och kissa.. gjorde det hos polarn det tog 2 sek innan jag fatta vad som brände mellan benen..ner i badkaret fort som fan.. glömde ju låsa toadörren Han var ju inte sen med kameran .....

Haha jag gjorde liknande när jag hacka habanero första gången!

Jag strimla habaneron och tog på fröerna med händerna. Inte så farligt. Tvättade såklart händerna och sen gick jag på toa. Strax efter kände jag hur de började brinna mellan benen och det ena ögonlocket! Outhärdig smärta! Det blev duschen på direkten! 3-4 omgångar tvål hjälpte inte! Frugan hånskrattade och barnen blev oroliga. Det enda som hjälpte lite var tjock fet hudcréme!

Jag lärde mig iaf att använda plastpåsar eller liknande vid hantering för det räcker INTE med att tvätta händerna! Dyrköpt lärdom.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

123
Skriv svar