Dickpicks, doxxning, mordhot – hårt spelklimat för svenska streaming-kvinnor

Robot
Dickpicks, doxxning, mordhot – hårt spelklimat för svenska streaming-kvinnor

Grova påhopp är vanligt, berättar fyra stora streamers i SVT-dokumentär.

#gaming, #nyhetstips, #twitch


Redaktör

Var schyssta mot varandra i kommentarerna nu, så det inte blir så mycket städning. En bra riktlinje är att diskutera ämnet, inte vädra åsikter om dem man debatterar med.

Tack på förhand


signatur
Medlem

Vidrigt är bara förnamnet. Stort mod av dem att ställa upp och försöka få till en förbättring.

Medlem

Fick lov att svara sällan/aldrig på frågan men misstänker dessvärre att detta beror på att jag väldigt spelar spel online. Däremot är det ju allmänt känt att klimatet i chattarna är ganska "hårt"(skulle nog kalla det för omoget) och tror absolut att kvinnor är extra utsatta för dessa 14åringar som aldrig så mycket som sagt hej till en tjej\kvinna förutom sin egen mor 🤔

Medlem

Det var vardagsmat när man spelade Rankat i League of Legends.
Det finns ingen nådighet när någon tänder till. Tycker dock det har blivit bättre på senare år


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Som ung var man själv en del av problemet för man tyckte det var "coolt" och "roligt " att få reaktioner. Polarna skrattade och man kände sig häftig.

Idag, 27 år gammal, skäms man över hur folk (oftast grabbar) beter sig online. Det är till och med så att jag själv mutar (om funktionen finns) i varje online spel jag kör. Oavsett om det inte påverkar mig är det onödigt med skit som kastas som jag helst slipper läsa/höra.

Tänker mestadels på Valorant där communityn är helt ärligt aids (ursäkta mitt uttryck).

Avstängd

Tjejer får mycket mer hat och hot på nätet än killar så bra att detta uppmärksammas.

Medlem

Spelade en hel del Overwatch med mitt ex för några år sedan och det var inte nådigt vad folk öser ur sig så fort de inser att det är en kvinna med i laget. Till slut gav hon upp att använda voice chat ingame, det blev enbart Discord med vännerna. Vilket ju är tråkigt när man vill ha bra teamplay och klättra uppåt. För min egen del så är det något jag accepterat som vardag ända sedan man började spela med röstchatt, det rinner liksom av utan större bekymmer nuförtiden, men det är ju fortfarande ett irritationsmoment som inte borde finnas där.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Babakunde:

Som ung var man själv en del av problemet för man tyckte det var "coolt" och "roligt " att få reaktioner. Polarna skrattade och man kände sig häftig.

Idag, 27 år gammal, skäms man över hur folk (oftast grabbar) beter sig online. Det är till och med så att jag själv mutar (om funktionen finns) i varje online spel jag kör. Oavsett om det inte påverkar mig är det onödigt med skit som kastas som jag helst slipper läsa/höra.

Lite offtopic, men jäklar vad det kändes i magen när någon som är 27 säger att de är gammal 41 här and counting...
Har två små söner, ska iaf göra mitt yttersta för att de ska lära sig att uppföra sig respektfullt både på nätet och irl.

Medlem
Skrivet av Babakunde:

Som ung var man själv en del av problemet för man tyckte det var "coolt" och "roligt " att få reaktioner. Polarna skrattade och man kände sig häftig.

Idag, 27 år gammal, skäms man över hur folk (oftast grabbar) beter sig online. Det är till och med så att jag själv mutar (om funktionen finns) i varje online spel jag kör. Oavsett om det inte påverkar mig är det onödigt med skit som kastas som jag helst slipper läsa/höra.

Tänker mestadels på Valorant där communityn är helt ärligt aids (ursäkta mitt uttryck).

Ja eller så mår inte människor bra, kollar man i vissa world chats osv så undrar man om inte personer behöver dvs piller
Men on topic så är det väl som vanligt (trist att behöva skriva så) men avundssjuka, tjejer som ser bra ut kanske för killar i den åldern osv. orsakerna är nog många till varför tjejer blästras av skit. Men så är det i vanliga livet också, skillnaden i spel är att de faktiskt kan gå lite undercover (svårt med livesändning dock).
Nu har jag två söner som barn men hade varit liiiiite oroligare om det varit två tjejer för att världen är sjuk mot tjejer, är det inte av avundssjuka, religion, kläder eller hyfärg så e de nåt annat.
Uppskattar dock att spela med kvinnliga spelare av den anledning att känns som de spelar för att det är kul och har kul ihop.

Redaktör

En del har svårt att hantera anonymitet, de ser det som ett frikort att skippa alla sociala konventioner - och tyvärr skita i att andra drabbas av det. Det är så trist, för det går att bete sig även anonymt. Ni som skriver i det här forumet är ett bevis på det - de flesta är anonyma, och de allra, allra flesta sköter sig bra. (Visserligen är vi en mer sluten community än öppna spelservrar, men ändå.) Svårt att komma åt problemet helt, men lite har det väl med uppfostran, kompisar och kultur att göra.


signatur
Medlem

Kan tänka mig det är svårt för streamers generellt, men extra utsatt för kvinnor. Man vill ju också nå ut till så många som möjligt, särskilt i början av sin karriär.

Tungt jobb för deras moderator...

Avstängd

Både positiv och negativ uppmärksamhet kommer kvinnor få betydligt mer av, just för att de är kvinnor i en väldigt mansdominerad hobby.

Tror det är "naturligt" och oavsett hur mycket man uppmärksammar det tror jag inte det är något man kan lösa.

Anledningen till att det blir ännu mer förstärkt på internet är för att folk är anonyma och vågar säga sådant de inte vågar säga i verkligheten.

När det kommer till kvinnliga streamers är det hundratals eller tusentals män som interagerar med en enda kvinna, självklart kommer en del av dem vara galningar och psykopater.

Så visst, uppmärksamma och sprid bra energi istället för dålig, och säg till när någon beter sig dåligt. Men inse också att det är så här det är och alltid kommer vara.

Redaktör
Ponny

Det finns en anledning till varför jag undviker onlinespelande – förutom tillsammans med dom jag känner. Det är trist (milt uttryckt) stämning därute. Jag har varit förskonad (det värsta jag hört är nog "stupid Bamseponny fool") . Alltså, jag har kompisar som undviker att säga att dom är tjejer för att kunna spela i lugn och ro.

Här och där ser jag ändå positiva tendenser, men det är en lång väg att vandra.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Skrivet av Qwop:

Både positiv och negativ uppmärksamhet kommer kvinnor få betydligt mer av, just för att de är kvinnor i en väldigt mansdominerad hobby.

Tror det är "naturligt" och oavsett hur mycket man uppmärksammar det tror jag inte det är något man kan lösa.

Anledningen till att det blir ännu mer förstärkt på internet är för att folk är anonyma och vågar säga sådant de inte vågar säga i verkligheten.

När det kommer till kvinnliga streamers är det hundratals eller tusentals män som interagerar med en enda kvinna, självklart kommer en del av dem vara galningar och psykopater.

Så visst, uppmärksamma och sprid bra energi istället för dålig, och säg till när någon beter sig dåligt. Men inse också att det är så här det är och alltid kommer vara.

Jag tror faktiskt inte det, åtminstone så hoppas jag inte det. Internet är bara ca 30 år, hela den här grejen med att kunna agera anonymt med många andra, helt uanför de vanliga sociala riktlinjerna, håller vi fortfarande på och lär oss. Det har nästan aldrig varit möjligt förr. Visst, svårt att helt komma ifrån det, men förhoppningsvis etableras kulturer och beteenden som funkar bättre, kanske uppbackade med tekniska lösningar som styr lite i hatdjungeln.


signatur
Medlem

Spelar sällan online så är befriad. Sånt här är väl vanligt i CS, fortnite, Battlefield, CoD och Overwatch kan jag tänka mig. Jag spelar inget av dem

Btw vad är doxxing? ( ja jag orka inte googla)

Medlem

Tyvärr inte chockad. Att spela online med främlingar kan vara otroligt toxiskt men värst nog om man råkar vara kvinna. Speciellt i competetive spel som CS, Apex, LoL etc. Det är ju uppenbart att dessa äckel som skickar dickpicks etc. har ingen riktig (eller bra?) relation med kvinnor irl. Riktiga incelvibes!
Min sambo och jag lirar FFXIV och som tur är har inget sådant extremt skett henne men det händer att folk börjar skicka meddelanden ingame med sliskig text och vill "hjälpa" så fort dessa snubbar får reda på att hon är en hon..

Det är viktigt att vi gamers tar ansvar och sätter stopp för sådant här beteende. Säg ifrån, rapportera - gör något istället för att ignorera eller skratta bort sådant här vidrigt beteende!

Medlem

Det är tråkigt att detta så ofta ska viftas bort. Det har varit, är ett och sorgligt nog kommer att fortsätta vara ett problem.

Anonymiteten som nätet erbjuder väcker det sämsta hos människor. Man kan tycka vad man vill om TV3’s uthängningar men det är inte samma sak att behöva motivera hatiska saker med sin person. Jag anammade principen att jag inte skriver eller säger saker online som jag inte skulle kunna stå för i verkligheten för länge sedan och det är ganska skönt.

Redaktör
Skrivet av Augustus:

Det är tråkigt att detta så ofta ska viftas bort. Det har varit, är ett och sorgligt nog kommer att fortsätta vara ett problem.

Anonymiteten som nätet erbjuder väcker det sämsta hos människor. Man kan tycka vad man vill om TV3’s uthängningar men det är inte samma sak att behöva motivera hatiska saker med sin person. Jag anammade principen att jag inte skriver eller säger saker online som jag inte skulle kunna stå för i verkligheten för länge sedan och det är ganska skönt.

Klok inställning! Det är så lätt att glömma att det sitter en människa bakom skärmen man skriver till.


signatur
Redaktör
Ponny
Skrivet av Gaara:

Spelar sällan online så är befriad. Sånt här är väl vanligt i CS, fortnite, Battlefield, CoD och Overwatch kan jag tänka mig. Jag spelar inget av dem

Btw vad är doxxing? ( ja jag orka inte googla)

En ganska bra sammanfattning: "är metoden att med hjälp av internet leta reda på och publicera privat eller känslig personlig information om en individ eller en organisation".

Och ja, lirar väldigt sällan online också så finns en del begrepp jag inte hajar. Om jag nån gång doppar tårna online har jag en tendens att känna mig jättegammal.


signatur

En Bamseponny av folket

Chefredaktör
Skrivet av zevile:

Det är viktigt att vi gamers tar ansvar och sätter stopp för sådant här beteende. Säg ifrån, rapportera - gör något istället för att ignorera eller skratta bort sådant här vidrigt beteende!

Exakt detta!
Sånt här beteende ska aldrig accepteras. Det är inte ok överhuvudtaget, oavsett om vi pratar gaming eller något annat.
Det blir bara en "naturlig del av att spela online" om vi som gamers tillåter det. SÄG IFRÅN!

Det är viktigt att kvinnor och tjejer känner sig välkomna i spelvärlden (som grabb vet man ju hur viktigt hobbyn varit när man växt upp).

Alla onlinespelspågar där ute: var hygglo mot medspelare (även nybörjarna) och markera mot dem som beter sig som skit! 💪🏼

Medlem

Forum, alla former av mötesplatser, det bör liksom kunna regleras där ens agerande får konsekvenser. Visst kan man få vara anonym, men inte sjutton ska rättigheter komma utan skyldigheter. Kanske blir så att det blir AI-styrt hela modererande av mötesplatser online, just för att hantera mängderna.

Det är jäkligt synd om alla drabbade och allt för lite görs för att alla ska få lika möjligheter.

Medlem

Jag skickar i stort sätt in rapporter varje gång jag spelar. Det är alltid någon som klagar på en eller flera lagkamrater med lite väl hårda ord.

Kan inte minnas att det var såhär på tiden då man spelade quake. Det känns som de började med Dota, och när spel med matchmaking kom till.

Medlem

Bra att det tas upp. Särskilt kvinnliga spelare får utstå så sjukt mycket sexism, hat och hot att det är overkligt.

Medlem

Spelar sällan online. men när Morrowind var nytt så var Bethesdas forum helt omodererat och ett riktigt skithål. Var en av dom första fansen som blev en moderator, och även om stället inte längre existerar (dom flyttade till Discord) så är jag rätt så nöjd och stolt över vilken trevlig oas vi lyckades göra det till dom kommande åren jämfört med andra officiella spelforum, och hade en relativt hög andel kvinnliga medlemmar. Men det var ett otacksamt evigt städande, det kom ny skit hela tiden.

Hoppas verkligen det här är något som kommer växa bort med tiden... För mig som mest spelar singleplayer-spel (och är man) så kan jag inte påstå att jag stöter på det här överhuvudtaget. Men nångång ibland har man väl halkat in på nån stream eller dylikt av nåt random online-fps eller så och, ja, klimatet verkar ju helt sinnes. För mig som spelar främst för avkoppling skulle jag hellre fläka upp naglarna med tång än utsätta mig för en helkvälls online-spelande med skrikandes tonårskillar som triggar varandra i vem som kan vara "coolast"

Medlem

Ta bort anonymiteten från t.ex Twitch, tvinga användare (iaf som vill kunna chatta) att registrera med fullt namn, betaluppgifter osv så skulle detta försvinna.

Dock skulle väl även twitch försvinna då antalet användare och intäkter skulle dala, och streamers får inte samma möjlighet att livnära sig på det.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Ambassadör
The Elder Scrolls Online

Som kvinna ser jag sånthär dagligen tyvärr när det gäller online spel. Detta är tyvärr vanligare än vad man tror. Jag vet många tjejer som inte spelar online spel med okända personer just pga detta. Många som inte har namn så man ska veta vilket kön de har. Vi i Female Legends beskriver detta väldigt bra i "Gå tillbaka till köket " häftet, varför det inte finns några tjejer i e-sport. Bra läsning, rekommenderar att läsa!

Jag har inte direkt blivit utsatt för de sakerna som de nämner i dokumentären, men jag pratar aldrig i lobbys med okända personer som CoD osv. Jag vill inte behöva få kommentarer bara för att jag är tjej. Men nån kommentar eller så har jag nog säkert fått, bara för att jag är tjej. Det ska inte behöva vara så.


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

En ganska bra sammanfattning: "är metoden att med hjälp av internet leta reda på och publicera privat eller känslig personlig information om en individ eller en organisation".

Och ja, lirar väldigt sällan online också så finns en del begrepp jag inte hajar. Om jag nån gång doppar tårna online har jag en tendens att känna mig jättegammal.

Ah ok tack.

Får väl se hur online blir i Diablo4 där alla platformar samlas på samma ställe, iofs slipper man väl chattandet från Playstation och Xbox spelare

Skriv svar