Diskutera – Vilket är ditt största speläventyr?

Medlem

Horizon Zero Dawn. Kan inte komma på något annat spel som har påverkat mig så mycket med sin story och spelmekanik. Ett helt fantastiskt spel.

Medlem

Drar till med en liten outsider då.

Microsoft Flight Simulator.

Började flyga i MSFS på en laptop med joystick och helt utan förkunskaper. Nu snart tre år senare sitter jag med stationär PC, yoke, gasreglage, roderpedaler, TrackIR och en massa andra prylar för flera tiotusentals kronor totalt. Har lärt mig det mesta när det gäller att flyga instrumentflygning och flyger dagligen riktiga rutter i VATSIM eller Pilotedge där man pratar med mänskliga flygledare. Det är den absolut största resan jag gjort när det gäller spel även om MSFS saknar både story och karriärläge. Tankarna finns på att både ta flygcertifikat och att eventuellt skola om till en pilotkarriär så småningom.

Medlem

Dragon Age: Origins ligger i topp tillsammans med RDR 2, The Witcher 3 och Cyberpunk.

Medlem

World of Warcraft 2005. När jag var ung grabb den känslan får jag nog aldrig tillbaka. Sen måste det nog vara Mass Effect trilogin.


signatur

🖥 iMac M1
🎮 Xbox Series X | Sony XH90

Medlem

World of Warcraft för ca 20 år sedan och Diablo på 90 talet när man för första gången började spela online. Sedan Horizon Zero Dawn. Började spela Witcher efter Horizon Zero men grafiken var så extremt dålig i förhållande till Horizon så jag kunde bara inte spela igenom hela spelet


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Baldurs Gate
Nevewinter nights
Mass Effect
Dragon Age
The Witcher

Medlem

Faery Tale Adventure på Amigan, nuff said! - Fortsätt verksamheten...

Medlem

System Shock 2 och Baldurs Gate 2 skulle jag nog säga.

Medlem

Måste som många andra svara WoW, känslan efter att starta upp skiten efter att ha stått och hängt på låset vid nattsläppet i februari 05...

Medlem

Kingdom Come: Deliverance. Låg bortglömt i backloggen efter några tafatta försök att börja spela det. Men plötsligt kom en pandemi och spelet fick en ny chans. Jag blev hooked som aldrig förr, vilket kanonspel.

Wow-betan -04 nån gång.
Känslan efter att ha köat klart, skapa sin karaktär till den ljuvliga bakgrundsmusiken, trycka "Enter world" och traska runt i Elwynn Forest var närmast magisk första gången.

Så har man haft några grymma saves i Football Manager med Grimsby och Newport County som är oförglömliga. Minns mina elvor fortfarande såhär 10-15 år senare.

Annars var Dragon Age: Origins på PC riktigt mäktigt!

Medlem

Blir tvungen att säga att det är Champions of Krynn från 1990. Det var mitt största äventyr även om grafiken och gameplay var kanske på högsta nivå. Det var någonting med det spelet som slukade mig och jag kände att jag var i en annan värld. Fantastiskt spel! Köpte det på Steam nu, och kanske återupplivar jag det gamla äventyret!!


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Zelda 3 och Final Fantasy IV.

Medlem

Känns som frågan är för brett ställd för att gå att svara på... "Största speläventyret"?
Finns lite väl mycket tolkningsutrymme där tycker jag för att svaret ska kunna bli så mycket intressantare än "det här är ett spel jag tycker är sjukt fett".


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv

Jag har suttit i flera timmar och spelat Zelda TotK nu och jag känner mig mest besviken när jag hör hur så många verkligen älskar det spelet. Jag kan verkligen inte få den känslan av det spelet.

De bästa spelen med öppen värld som jag har spelat är Oblivion och Skyrim. Även att jag är ett Zelda fan så kommer nog aldrig något Zelda spel med öppen värld bli lika bra som The Elder Scrolls.

Annars så är A Link to the Past och Twilight Princess några av de bästa spelen. Verkligen älskar dessa spelen än idag.

Medlem

Utanför modernare MMO/Online-lir så min-maxade jag FFX's sphere grid tre gånger. Tog sin tid.

Medlem

Zelda: a link to the past och ocarina of time är nog de som påverkat mig mest. Spelade OoT när det kom som 10 åring var en otrolig värld att kliva in i och otroligt svårt då det knappast fanns YouTube-Tutorials. Klarade spelet med lite tips från kompisars storebröder. Sen skrev mamma ut en guide från Gamefaqs så man kunde hitta alla gömda hemligheter.

Sen började jag spela WoW någon gång under Lich king och spelade av och till fram till 3 månader in i Battle of Azeroth.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jag har suttit i flera timmar och spelat Zelda TotK nu och jag känner mig mest besviken när jag hör hur så många verkligen älskar det spelet. Jag kan verkligen inte få den känslan av det spelet.

De bästa spelen med öppen värld som jag har spelat är Oblivion och Skyrim. Även att jag är ett Zelda fan så kommer nog aldrig något Zelda spel med öppen värld bli lika bra som The Elder Scrolls.

Annars så är A Link to the Past och Twilight Princess några av de bästa spelen. Verkligen älskar dessa spelen än idag.

Fast är väl härligt att så många älskar det? Tråkigt såklart att du inte gör det.

Medlem

Tibia, utan tvekan. Första spelet jag faktiskt fastnade för ordentligt som tonåring.

Medlem

Final fantasy 10.

Absolut bästa resan för mig.

Sedan är det sc2 och rocket leauge jag lagt mest timmar på, men att kalla dem för en resa.. det vette tusan.

Medlem

Det må vara Ocarina Of Time. När jag lirade det första gången var jag bara 8 eller något så det kändes som ett helt otroligt äventyr på den tiden. Lyssnar fortfarande på musiken med jämna mellanrum och har tänkt att jag ska spela igenom det igen med Henriko Magnificos texturpack 🙂 I vuxen ålder måste jag nog säga Witcher 3. Det överlägset bästa spelet jag har spelat.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Tears of the Kingdom håller på att utveckla sig till mitt största äventyr hittills. Sånt magiskt spel, sån magisk spelvärld!

Inaktiv
Skrivet av lasselason:

Fast är väl härligt att så många älskar det? Tråkigt såklart att du inte gör det.

Jo, jag är verkligen glad för de som älskar det spelet.
Men det är som med Breath of the Wild att det inte riktigt tilltalar mig så som andra Zelda spel gör och det är synd. Det senaste Zelda spelet (bortsett från remasters och remakes) som jag gillade var A Link Between Worlds. Så jag hoppas att det kommer något nytt sådant spel med innan nästa Zelda spel med öppen värld.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jo, jag är verkligen glad för de som älskar det spelet.
Men det är som med Breath of the Wild att det inte riktigt tilltalar mig så som andra Zelda spel gör och det är synd. Det senaste Zelda spelet (bortsett från remasters och remakes) som jag gillade var A Link Between Worlds. Så jag hoppas att det kommer något nytt sådant spel med innan nästa Zelda spel med öppen värld.

Jag tror det gör det, det kommer kanske ett 2d-spel mellan dessa stora 3d Zeldas. Jag hoppas det!

Medlem
Medlem

1. Dragon Age: Origins - Vilka minnen! 10/10
2. The Witcher 3 - Storyn, striderna och miljön!
3. Kingdom Come: Deliverance - Överraskade bra, medeltid utan magi, ovanligt. Var med och backade det från start.
4. Skyrim - Har spelat det sen 2011, numera med 100+ moddar.

Medlem

Ocarina of time - Började spela det 98 men hittade aldrig svärdet i byn så kunde inte ta mig vidare till Great Deku Tree. Tog upp spelet igen 99-00 någon gång och blev förälskad.

Dark Souls 2: Scholar of the first Sin
Första Souls spelet jag spelade. Snubblade över en video från FightingCowboy på youtube som körde en walkthrough. Brände av första avsnittet, sedan köpte jag spelet och spelade det säkert 15 timmar om dagen i två veckor den sommaren. Och har återvänt flera gånger sedan dess.
Kanske inte det bästa spelet i serien men det var något magiskt som är svårt att förklara och att stå i Majula och titta ut över havet är gåshud.

Dark Souls 3 - Ashen One, may the flames guide thee!

Witcher 3 - Magiskt! Finns nog inget annat spel jag spelat där sidouppdragen är så otroligt intressanta och fulla av innehåll att mainstoryn läggs på is utan att spelet känns långdraget.

Skyrim - Ett av de första rpg-spelen jag spelade i vuxen ålder. Fantastiskt kul att bli ledare för alla kulter och sällskap. Närstriderna var dock bedrövliga men det gjorde inte så mycket.

Elden Ring - Så underbart att jag spelade igenom hela spelet med två karaktärer parallellt. Enda nackdelen är att grottorna och gruvorna var lite väl copy paste och enformiga. Hade varit bättre med färre och göra varje mer unik eller ha kvar antalet men tagit sig tid att göra varje grotta mer unik. Tycker även att de bör ha gjort om co-op formulan till att vara mer sömlös som modden jag hört talas om.

Medlem

1. Elden Ring
2. Witcher 3
3. AC Origins
4. AC Odyssey
5. Mass Effect 1-3
6. Zelda A Link to the past
7. TESV Skyrim
8. Zelda Ocarina of time
9. AC Black flag
10. TESIV Oblivion

Andra bra:
Red Dead Redemption 2
Zelda Breath of the Wild
AC Valhalla
Resident Evil 1
Vampire the Masquerade
Moonstone (amiga500)
Shadow of the Colossus

Kvar att spela:
Dark Souls 1-3
Demon Souls
Bloodbourne
Ghost of Tsushima

Medlem

Det var ett antal år på 1990-talet med Counter-Strike, Diablo 2 och Diablo 2 Lord of Destruction. Efter flera års väntan så kom det till slut runt 2004 - World of Warcraft. Det var ren magi och befrielse att springa runt och upptäcka världen tillsammans med polarna. Stämningen, grafiken, musiken och spelkontrollerna. Efter att ha tröttnat på flera wow-expansioner så fick vi även ett kort besök av Lego Universe. Samma goa känsla men det höll tyvärr inte ekonomiskt för målgruppen. Vem vet, det kanske kommer tillbaka någon dag. Det är något speciellt med öppna online-världar. Palia kanske kan vara något, när/om det släpps nån gång

Medlem

The Elder Scrolls V: Skyrim

La ner otrolig mycket tid på det spelet och mods gjorde att man kunde spela så mycket mer, fantastiskt kul spel! Får lite sug att spela igen då och då men har gjort precis allt som går att göra och det känns bättre att blicka framåt istället!

Skriv svar