Räkna med fler öppna Zelda-världar: "Ett format att bygga vidare på"

Robot
Räkna med fler öppna Zelda-världar: "Ett format att bygga vidare på"
Medlem

Där dog mitt intresse för serien efter 25 år som troget fan. Föredrar mindre, mer detaljerade halvöppna världar som OoT och i synnerhet Majoras Mask. Tråkigt. Breath of the Wild var alldeles för stort, öppet och innehållsfattigt/repetitivt för min smak. Mycket kändes som ett copy paste-jobb, inte minst alla shrines.


signatur

Mer Metroid åt folket!

Medlem

Härligt! har än så länge bara spelat klart BoTW och det var riktigt, riktigt bra. Och stämmer det att ToTK (kommer inte spela det än på länge) är minst lika bra, om inte bättre, så ser jag verkligen fram emot att framtida titlar bygger vidare på dessa spel. mumma!

Medlem

Alltså, Ocarina of Time var inte mer en bromskloss än A Link to the Past - det var där det började bli mer linjärt. A Link to the Past och Ocarina of Time påminner ju en hel del om varandra i sitt utförande - fast Ocarina of Time utspelar sig i 3D.

Medlem

Med andra ord är min favorit spelserie död för mig, alla rpg element i botw/totk och avsaknaden av permanenta items och traditionella dungeons gör att det inte känns som zelda spel 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av Therant:

Härligt! har än så länge bara spelat klart BoTW och det var riktigt, riktigt bra. Och stämmer det att ToTK (kommer inte spela det än på länge) är minst lika bra, om inte bättre, så ser jag verkligen fram emot att framtida titlar bygger vidare på dessa spel. mumma!

Det inte bara lika bra, det är BÄTTRE 🤩 Gillade du BotW så är TotK mer av allt.

Medlem

Ett mycket suspekt uttalande, men man får anta att det kommer mindre titlar i zeldaserien som inte är så som dessa?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ocarina of time är det zelda spel jag ogillat mest efter BoTW...

Medlem
Skrivet av Syph1x:

Där dog mitt intresse för serien efter 25 år som troget fan. Föredrar mindre, mer detaljerade halvöppna världar som OoT och i synnerhet Majoras Mask. Tråkigt. Breath of the Wild var alldeles för stort, öppet och innehållsfattigt/repetitivt för min smak. Mycket kändes som ett copy paste-jobb, inte minst alla shrines.

Zelda serien var på dekis så Breath of the wild var en nytändning


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är väl inte något som hindrar att man har mer traditionella dungeons och ett open world-format?

Medlem

Tråkigt, då är tyvärr Zelda dött för mig.

Medlem

Jag är en av de som ogillade botw pga den tomma världen, repetetiva shrines, oinspirerade tempel och de där jävla bräckliga vapnen. MEN: Om de kunde fixa alla de sakerna så skulle jag GÄRNA se open world-zelda framåt. För mig kändes det bara som de tagit ett linjärt zelda och slängt ut i en tom värld och sedan kopierat in lite grejer här och där för att fylla ut världen. Jag hade älskat ett zelda-spel i en öppen värld om världen kändes intressant att utforska, fylld med roliga saker osv, där vapnen var permanenta som klassiska spelen samt med tempel som känns intressanta osv. Dvs jag älskar iden av botw men tyckte tyvärr implementationen var halvdan och halvhjärtad. Mitt hopp lever vidare om att serien ska tilltala mig igen i framtiden, ocarina of time är annars det jag spelat mest av alla spel i serien och ett spel jag tycker är helt fantastiskt.

Med det sagt har jag inte testat totk än, får se om jag nånsin gör det, men av vad jag läst verkar de iaf ha fyllt ut världen lite och lagt på lite fler lager av puzzel och utforskande som kanske kan göra det roligare. Har försökt hitta reviews av totk från någon som INTE älskade botw, men det är svårt. Hittade en krönika som verkade rätt lovande dock där skibenten som inte gillade botw ändå gillade totk utan att egentligen kunna sätta fingret på varför.

Medlem

Lite ironiskt att from software går till open world med elden ring och Nintendo med Zelda och det är första gången jag har klarat ett FS spel och ett Zelda spel. Då är jag ändå ganska trött på open world spel xD

Medlem

Tycker det går kraftig inflation i "open world" numera. Det som var häftigt i början var ju att det inte längre kändes som man gick runt i mindre kulisser utan i faktiska miljöer. Numera är gameplay nästan uteslutet utformat med "sandbox" i åtanke vilket ofta blir ganska tråkigt för mig. Det brukar göra att man helt struntar i kvalitet framför kvantitet.

Medlem

Inte mig emot så länge de slänger in ett gäng ordentliga dungeons också. Älskade BOTW och tycker TOTK såhär långt känns ännu bättre. Att vapnen går sönder är visserligen inget som jag personligen stör mig extremt mycket på, men det hade varit trevligt om det åtminstone fanns några legendariska vapen som inte går sönder. Eller att de går att reparera iaf.

Avstängd

Tror Zelda var tvunget att förändras.
Från Ocarina fram till Skyward Sword har det varit lite samma sak i varje spel fast hypen för Zelda har bara blivit mindre.

Hur skulle ett "traditionellt" Zelda efter Skyward Sword sett ut?

Man kan inte göra samma spel om och om igen.

Medlem
Skrivet av Qwop:

Tror Zelda var tvunget att förändras.
Från Ocarina fram till Skyward Sword har det varit lite samma sak i varje spel fast hypen för Zelda har bara blivit mindre.

Hur skulle ett "traditionellt" Zelda efter Skyward Sword sett ut?

Man kan inte göra samma spel om och om igen.

Håller med, fast det sträcker sig ända från A Link To the Past tycker jag. BoTW känns som den riktiga uppföljaren till The Legend of Zelda enligt mig. Upptäckarglädje och frihet är nyckelorden.

Medlem

Låter som härliga nyheter. Vi lever i en guldålder för Zeldaspel; de har aldrig varit så bra som nu. Det öppna formatet är fantastiskt för upptäckarglädjen. Det känns också helt logiskt att de fortsätter i samma spår med tanke på kritikerrecensioner och försäljningssiffror. Tears of the Kingdom känns redan som en förhandsfavorit till att vinna Game of the Year, och det ger både prestige och reklam för Nintendo. Och att vinna årets spel lär ju vara ett av huvudmålen för hela produktionen. Nintendo var säkert bekväma med att skjuta upp spelet, rensa bort alla buggar för att få det precis som man ville ha det (och slippa tävla mot Elden Ring).

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Låter som härliga nyheter. Vi lever i en guldålder för Zeldaspel; de har aldrig varit så bra som nu. Det öppna formatet är fantastiskt för upptäckarglädjen. Det känns också helt logiskt att de fortsätter i samma spår med tanke på kritikerrecensioner och försäljningssiffror. Tears of the Kingdom känns redan som en förhandsfavorit till att vinna Game of the Year, och det ger både prestige och reklam för Nintendo. Och att vinna årets spel lär ju vara ett av huvudmålen för hela produktionen. Nintendo var säkert bekväma med att skjuta upp spelet, rensa bort alla buggar för att få det precis som man ville ha det (och slippa tävla mot Elden Ring).

Håller med.
Jag är dock inget fan av de mer linjära Zelda-spelen. Världen i ex. Ocarina of time eller Twilight Princess är inte bättre eller intressantare än i Tears of the Kingdom, tvärtom är t.ex. hyrule fields bara rent tom transportsträcka. Kan dock förstå de som med linjära Zelda-spel föredrar de mer kompakta äventyren då Tears of the Kingdom är gigantiskt och har väldigt lite guidens för vad man ska göra, man får göra lite som man själv känner för även om det också finns en väldigt bra mainquest-linje. Men spel som Botw och TotK blir givetvis svåra att uppskatta om man inte gillar sandlådespel med öppna världar, vilket är personligen min favorittyp av spel. Alla de bästa spelen från Nintendo, t.ex. Super Mario 64, Odyssey och Botw samt TotK har alla gemensamt att de bygger på fritt utforskande, öppna spelvärldar och "sandlåda". Har alltid tyckt att de mer linjära Nintendo-spelen så som Super Mario 3D World, Skyward Sword, Twilight Princess mfl. är klart sämre och mindre minnesvärda spel.

1
Skriv svar