Zelda: Tears of the Kingdom får årets högsta betygssnitt

Medlem
Skrivet av Qwop:

Beror ju på konsolen.
Det är knappast dålig optimering som gör att spelet körs i 30 fps med dippar ibland. Det är för att Switchen är så svag.

Fast på ett sätt är det ju det. Då får ju nintendo helt enkelt göra spelet fulare än det redan är så att det aldrig kan dippa under 30 fps som för övrigt är katastrofalt lågt år 2023.

Medlem

Det är lagligt att emulera på pc om man äger spelet va?

Avstängd
Skrivet av DieZe:

Fast på ett sätt är det ju det. Då får ju nintendo helt enkelt göra spelet fulare än det redan är så att det aldrig kan dippa under 30 fps som för övrigt är katastrofalt lågt år 2023.

Är ju alltid en balansgång på konsol mellan FPS och grafik/innehåll.

Vill man ha högre FPS måste man offra grafik/innehåll.

Handlar inte alltid om fulhet heller, kan vara fysik eller animationer och många objekt det måste räknas på.

Verkar som att det dippar när man använder ultrahand, vet inte hur det fungerar för har inte spelat spelet än men Nintendo tyckte väl det var värt att göra den kompromissen för att ha den funktionaliteten i spelet.

Skrivet av fejksson:

"Finns" ju på PC. Det är den överlägsna versionen också då det ser fantastiskt ut i 1440p och 60fps.

Avstängd
Skrivet av Qwop:

Är ju alltid en balansgång på konsol mellan FPS och grafik/innehåll.

Vill man ha högre FPS måste man offra grafik/innehåll.

Handlar inte alltid om fulhet heller, kan vara fysik eller animationer och många objekt det måste räknas på.

Verkar som att det dippar när man använder ultrahand, vet inte hur det fungerar för har inte spelat spelet än men Nintendo tyckte väl det var värt att göra den kompromissen för att ha den funktionaliteten i spelet.

"Finns" ju på PC. Det är den överlägsna versionen också då det ser fantastiskt ut i 1440p och 60fps.

Jag spelade BOTW med cemu men det är fortfarande en emulering av en sjukt värdelös konsol. Körde en del mods men det gick ändå inte rädda spelet tyvärr, riktigt tråkigt spel.

Har även testat nya spelet också, men satan va det är tråkigt. Riktigt barnspel.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Känns som att ett mindre spel hade blivit sågat direkt för låg fps, stutters osv men när det rör sig om världens mest överhypade spelserie så är det helt plötsligt ”skitbra” att det typ orkar hålla 30 fps lol

Känns också lite som folk är för upptagna med njuta av årets spel än haka upp sig på framerates hit och dit.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Känns också lite som folk är för upptagna med njuta av årets spel än haka upp sig på framerates hit och dit.

Årets spel för somliga visst. Jag är inget fan av Zelda och för mig ser Totk ut som botw som jag tyckte var en svag 5/10, ser inte var det roliga finns i spelen överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Årets spel för somliga visst. Jag är inget fan av Zelda och för mig ser Totk ut som botw som jag tyckte var en svag 5/10, ser inte var det roliga finns i spelen överhuvudtaget.

Du förstår att man måste testa att faktiskt spela spelen innan man bygger sin åsikt om något? Att titta på youtube videos är inte samma sak.
Dom enda lipsillarna som stämmer in i din kör verkar vara människor som inte har en switch, inte spelat botw eller kommer spela totk, utan förlitar sig på framerates. Punkt.
Jag gratulerar till att du kan spela jedi survivor i 60fps med din biffiga dator för 15.000.-
Men det gör fortfarande inte jedi survivor vare sig till ett bättre spel eller ett snyggare spel än tears. Så enkelt är det.

Du kanske inte spelar jedi öht, jag tog bara det som exempel, du får ta ditt favorit-pc-spel och applicera samma logik helt enkelt. Resultatet blir ändå detsamma.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Årets spel för somliga visst. Jag är inget fan av Zelda och för mig ser Totk ut som botw som jag tyckte var en svag 5/10, ser inte var det roliga finns i spelen överhuvudtaget.

Då är det inget spel för dig då. Men för resten av oss ser det fantastiskt ut.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Du förstår att man måste testa att faktiskt spela spelen innan man bygger sin åsikt om något? Att titta på youtube videos är inte samma sak.
Dom enda lipsillarna som stämmer in i din kör verkar vara människor som inte har en switch, inte spelat botw eller kommer spela totk, utan förlitar sig på framerates. Punkt.
Jag gratulerar till att du kan spela jedi survivor i 60fps med din biffiga dator för 15.000.-
Men det gör fortfarande inte jedi survivor vare sig till ett bättre spel eller ett snyggare spel än tears. Så enkelt är det.

Du kanske inte spelar jedi öht, jag tog bara det som exempel, du får ta ditt favorit-pc-spel och applicera samma logik helt enkelt. Resultatet blir ändå detsamma.

Haha, jag spelar enbart konsoll och min switch står i tv bänken så jag tror du kan lugna ner dig. Du förstår att det är fullt möjligt att tycka att botw är ett kasst spel eller? Om då Totk bygger vidare på gameplay systemen och världen från botw (vilket det gör) så kan jag med 100% säkerhet säga att jag kommer tycka det är ett kasst spel. En livlös värld med tråkig progression och ful grafik, det är min åsikt, men den är oftast inte okej att ha för det är att gå emot strömmen att inte dregla över zelda lol

Medlem

Det enda spelet som kan hota detta från att bli GOTY samt ”det bästa spelet som någonsin gjorts” är om bethesda levererar den här gången och ger oss ett helt fantastiskt Starfield.
I september smäller det. Och det blir alldeles lagom, då kaanske jag hunnit igenom tears 😅🤷‍♂️
2023 KAN bli året vi fick två (!) fantastiska spelupplevelser som hamnar i historieböckerna.
Vi hoppas på det.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Haha, jag spelar enbart konsoll och min switch står i tv bänken så jag tror du kan lugna ner dig. Du förstår att det är fullt möjligt att tycka att botw är ett kasst spel eller? Om då Totk bygger vidare på gameplay systemen och världen från botw (vilket det gör) så kan jag med 100% säkerhet säga att jag kommer tycka det är ett kasst spel. En livlös värld med tråkig progression och ful grafik, det är min åsikt, men den är oftast inte okej att ha för det är att gå emot strömmen att inte dregla över zelda lol

Ja såklart förutsätter det att man gillar äventyrsspel, open world och utforskande. Om man inte gillar spel som skyrim utan hellre spelar fifa eller tekken så förstår jag att man kan ogilla botw.
För mig var botw en 8a eller 9a kanske. Helt enkelt för att jag saknade syftet med vad jag skulle göra. Det var lite för mycket open world och för lite story. I tears verkar detta vara på sin plats så jag är ganska säker på att jag kommer uppskatta det till fullo.
Men smaken är som baken som sagt

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Det enda spelet som kan hota detta från att bli GOTY samt ”det bästa spelet som någonsin gjorts” är om bethesda levererar den här gången och ger oss ett helt fantastiskt Starfield.
I september smäller det. Och det blir alldeles lagom, då kaanske jag hunnit igenom tears 😅🤷‍♂️
2023 KAN bli året vi fick två (!) fantastiska spelupplevelser som hamnar i historieböckerna.
Vi hoppas på det.

Håller med.
Tror inte Bethesda kommer lyckas toppa Zelda, vilket det inte behöver då det är helt olika spel och Bethesdas spel brukar tyvärr inte vara så polerade vid release. Men hoppas på ett riktigt bra rymd-RPG. Det behövs, känns som det gått typ 5 år nu sedan det senast kom ett riktigt minnesvärt höjdarspel.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Ja såklart förutsätter det att man gillar äventyrsspel, open world och utforskande. Om man inte gillar spel som skyrim utan hellre spelar fifa eller tekken så förstår jag att man kan ogilla botw.
För mig var botw en 8a eller 9a kanske. Helt enkelt för att jag saknade syftet med vad jag skulle göra. Det var lite för mycket open world och för lite story. I tears verkar detta vara på sin plats så jag är ganska säker på att jag kommer uppskatta det till fullo.
Men smaken är som baken som sagt

Jag spelar en stor mängd Open world spel och då bland annat elden ring, skyrim osv. Mitt största problem med botw var att världen kändes helt livlös. Därtill fanns det ingen rolig loot att hitta, inga bra tempel och helt enkelt inget riktigt syfte med att utforska överhuvudtaget för mig personligen. Utan någon form av belöning för att utforska så saknar jag ett syfte med att spela spelet överhuvudtaget.

Medlem

Ska bli skönt och uppfriskande att äntligen få spela ett spel där kreativlteten flödar och fantasin sätts i focus. Ett spel som inte projicerar politisk agenda upp i ansiktet. Går ju knappt spela ett västerländskt spel idag utan att de ska få in politiska meningar,budskap m.m

Tänk er ett västerländsk zelda eller mario. Mario hade plötsligt blivit svart och skulle hissa regnbågsflaggan i slutet på varje bana. Pussel med stenar i zelda hade format meningar som black lives matter. Troligvis hade det inte slutat där på långa vägar heller.

Ska bli skönt att spela ett spel som är ett spel och inte ett politiskt verktyg.

Medlem
Skrivet av fejksson:

ok, många har redan spelat spelet på PC.

Ett mediokert spel blir per automatik inte bra heller bara för att det kommer på en annan plattform.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är det bara jag som aldrig har spelat något Zelda spel? Får man skit för det?

Medlem
Skrivet av Najkan:

Det är lagligt att emulera på pc om man äger spelet va?

Det vet jag inte, men vad hindrar dig.
Om du emulerar på PC så gör "rätt för dig" och köp spelet åtm.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hansdidde:

Är det bara jag som aldrig har spelat något Zelda spel? Får man skit för det?

nej men det tillhör nog ovanligheten.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hansdidde:

Är det bara jag som aldrig har spelat något Zelda spel? Får man skit för det?

Såklart du inte får.😊 Jag har aldrig spelat Skyrim eller Mass Effect, får väl se om man får skit för det nu.😳

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jag spelar en stor mängd Open world spel och då bland annat elden ring, skyrim osv. Mitt största problem med botw var att världen kändes helt livlös. Därtill fanns det ingen rolig loot att hitta, inga bra tempel och helt enkelt inget riktigt syfte med att utforska överhuvudtaget för mig personligen. Utan någon form av belöning för att utforska så saknar jag ett syfte med att spela spelet överhuvudtaget.

Jag kan inte annat än hålla med dig.
Men till synes har de saknade pusselbitarna i botw satts på plats i tears.
Min största oro just nu är om spelet kommer levereras imorgon, eller om det blir att vänta till måndag. Förmodligen det sistnämda 😅

Medlem
Skrivet av Najkan:

Det är lagligt att emulera på pc om man äger spelet va?

Stämmer. Äger fysisk kopia och har lirat några timmar på emulator. 1440p 30 fps eller 1080p 60 fps klarar min maskin av. Kör på 60 fps just nu.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

På konsollen var botw helt ospelbart, men emulerat och patchat, grafiska fixar och 60fps så var det ett helt ok spel.
Skulle nog ge det 6-8/10 helt klart. Zelda spelen är ju trevliga men de får endast sina 90%+ betyg av deras enorma fanbase.

Medlem
Skrivet av Allexz:

På konsollen var botw helt ospelbart, men emulerat och patchat, grafiska fixar och 60fps så var det ett helt ok spel.
Skulle nog ge det 6-8/10 helt klart. Zelda spelen är ju trevliga men de får endast sina 90%+ betyg av deras enorma fanbase.

Jag antar att du syftar på day 1 releasen 2017?
Idag flyter botw som en porsche i solsken i alla lägen och situationer på switchen.
Jag är ganska säker på att tears levererar likaså.

Ja vi är många som håller zelda varmt om hjärtat från NES och N64 tiden, men inte faan skulle jag eller någon annan ”fanboy” bedöma spelet annorlunda för det! Ett dåligt spel är dåligt. Ett bra spel är ett bra spel. Oavsett namn.
Tror du att det är någon magisk nintendo-kult som hypar upp och kollektivt ger tears ett högt betyg bara för att?
Herregud..

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag antar att du syftar på day 1 releasen 2017?
Idag flyter botw som en porsche i solsken i alla lägen och situationer på switchen.
Jag är ganska säker på att tears levererar likaså.

Ja vi är många som håller zelda varmt om hjärtat från NES och N64 tiden, men inte faan skulle jag eller någon annan ”fanboy” bedöma spelet annorlunda för det! Ett dåligt spel är dåligt. Ett bra spel är ett bra spel. Oavsett namn.
Tror du att det är någon magisk nintendo-kult som hypar upp och kollektivt ger tears ett högt betyg bara för att?
Herregud..

Jag hoppas verkligen att botw rullar som en porsche i solsken då det utvecklades till wii u. En hel generation tidigare

Zelda till nintendo var helt ok.
A link to the past skulle jag klassa som ett mästerverk.
Samtliga 3D zelda skulle jag klassa någonstans mellan icke en chans i helvetet till helt ok.

Och ja, det är väl ganska självklart att i princip hela nintendos fanbase hypar dess mario och zelda titlar. Allt annat vore absurt?! Det är ju det en fanbase gör. Det är hela definitionen!?

the Oxford dictionary and other sources define "fan" as a shortened version of the word fanatic. Fanatic itself, introduced into English around 1550, means "marked by excessive enthusiasm and often intense uncritical devotion".

Jag är exakt likadan med Half-Life universumet och Valves egna titlar. Det finns inget bättre. Samma med Warcraft serien, den är ofelbar. Trots att både half-life och warcraft har oändligt med missar, fel, problem så skulle jag personligen utanför detta sammanhanget inte lyfta några av dem.

Medlem

Nu vill jag ju inte låta negativ och så. Förstår att folk gillar Botw även fall jag hade svårt för det.
Men... Hur kan det tagit 5-6år att utveckla Tears of the Kingdom? Det är ju exakt samma motor, exakt samma grafik och samma karta??? Det är för mig lite underligt.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Nu vill jag ju inte låta negativ och så. Förstår att folk gillar Botw även fall jag hade svårt för det.
Men... Hur kan det tagit 5-6år att utveckla Tears of the Kingdom? Det är ju exakt samma motor, exakt samma grafik och samma karta??? Det är för mig lite underligt.

Det hade varit underligt om det var så, det håller jag med om. Hade det varit så så hade det tagits upp i recensioner och inte vart det högst rankade spelet någonsin på Opencritic. Det är helt nya lager bokstavligt talat av en ny värld och även den ytan som är Botw är inte vad den var i det spelet. Nu är det bara ett par minuter kvar innan jag hoppar in i äventyret.

Medlem

Jag har fullt upp med Resident evil 4 remake så väntar med att köpa detta. Jag spelar troligtvis Pikmin 4 först. Har större hype inför den releasen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Nu vill jag ju inte låta negativ och så. Förstår att folk gillar Botw även fall jag hade svårt för det.
Men... Hur kan det tagit 5-6år att utveckla Tears of the Kingdom? Det är ju exakt samma motor, exakt samma grafik och samma karta??? Det är för mig lite underligt.

Det är väl bra att det tagit 6 år att göra än ett år som Assassins creed spelen då de har en auto generator för husbyggnader osv.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Man inser hur klen Switchen är när Nintendo har kramat ur precis allt ur konsolen och spelet fortfarande är så ofattbart fult, detaljlöst och grådassigt. Jag är totalt osugen på spelet då BotW var en stor besvikelse för mig. Min Switch kommer få samla damm ett tag till.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Nu vill jag ju inte låta negativ och så. Förstår att folk gillar Botw även fall jag hade svårt för det.
Men... Hur kan det tagit 5-6år att utveckla Tears of the Kingdom? Det är ju exakt samma motor, exakt samma grafik och samma karta??? Det är för mig lite underligt.

Kartan är inte exakt samma, det finns nya områden i luften och under marken.
Kan tänka mig det tagit lång tid att få till alla nya funktioner, det är ju fokus på stor frihet för spelaren att experimentera, så har nog varit en hel del jobb med att få allt att fungera i världen. Sen är jag personligen väldigt glad att Nintendo get sitt team all tid och resurser de behövt för att leverera ett polerat spel man kan njuta av på releasedagen och inte behöva vänta månader på att de ska laga spelet. Har ju inte varit någon speltorka på Switch, så det har ju inte varit någon brådska med att få klart detta.

123
Skriv svar