A Link to the Past är tidernas bästa Zelda-spel, enligt FZ-läsarna

Robot
A Link to the Past är tidernas bästa Zelda-spel, enligt FZ-läsarna

Slår knappt Ocarina of Time och (lite mindre knappt) Breath of the Wild.

#formkurvan, #the-legend-of-zelda


Medlem

Välförtjänt vinnare. Öppningssekvensen med regnstormen i A Link to the Past skulle jag nog klassa som en av de mest stämningsfulla i ett spel någonsin. Säkert mycket nostalgi i det också, men den har verkligen satt sig som ett kärt barndomsminne.

Medlem

Att BOTW hamnar så högt? Det är ett bra spel, men det är egentligen inte ett Zeldaspel. I stort sett allt som gör Zelda till Zelda saknas.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Att BOTW hamnar så högt? Det är ett bra spel, men det är egentligen inte ett Zeldaspel. I stort sett allt som gör Zelda till Zelda saknas.

Många håller visst inte med.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Inga större överraskningar. Välförtjänta toppspel även om jag som inte spelade Ocarina back in the day tycker det är överskattat.
Själv hade jag Links Awakening mycket högre.

Men med det sagt så är det ju en fruktansvärt stabil serie av spel.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Många håller visst inte med.

Många som håller det kärt, har kanske inte heller spelat de första/tidiga Zelda-spelen. Och för de spelarna, är nog de gamla spelen svårare att "falla för" då dom inte ser ut och gör sig som de mer moderna. Inget konstigt alls. Men högst sannolikt att det är så.

Medlem

Är så tacksam att det är Nintendo som utvecklar Zeldaspelen och inte alla "förstå-sig-påare" som huserar i FZ's forum.

Medlem

När det kommer till Breath of the Wild så nöjer jag mig med att konstatera att det är en vattendelare.

Jag personligen rankar det ganska lågt i serien, men jag är inte sämre än att jag kan medge att det är ett väldigt välgjort spel och att jag kan förstå att det faller andra i smaken.

A Link to the Past är ju mitt "Greatest of all time" spel, så tycker det är rätt att det vinner.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Att BOTW hamnar så högt? Det är ett bra spel, men det är egentligen inte ett Zeldaspel. I stort sett allt som gör Zelda till Zelda saknas.

Jag tänker helt tvärtom.

Jag har spelat I princip alla Zelda sedan NES och jag tycker ändå Breath of the wild fångar nästan allt av vad som är själva kärnan i Zelda. Utforskandet av världen och pusslandet. Jag fick verkligen en throwback till det första Zeldat till NES när jag spelade breath of the wild.

Qus
Medlem

Helt rätt vinnare!

Avstängd
Skrivet av Slashgibber:

Att BOTW hamnar så högt? Det är ett bra spel, men det är egentligen inte ett Zeldaspel. I stort sett allt som gör Zelda till Zelda saknas.

Då är väl Zelda 2 heller inget Zeldaspel med tanke på hur annorlunda det är från det första.

Tycker det är bra att de inte gör samma spel om och om igen och försöker innovera.

Jag håller BotW som bäst efter Ocarina av 3d-Zeldaspelen.

För mig var BotW det enda 3d-zelda efter Ocarina som inte bara kändes som en sämre version av Ocarina.

En liten detalj jag också stört mig på i 3d-Zelda är att alla Zeldaspel efter N64-spelen men innan BotW har haft sämre rörelseanimationer än 64-spelen. Animationerna i Twilight Princess/Skyward Sword/3ds remakesen av N64-spelen ser extremt stela ut av någon outgrundlig anledning.
BotW däremot har fantastiska animationer.

BotW tog Zelda till nästa nivå på många sätt.

Medlem

Jag hade gillar BoTW om det:
Inte hade haft vapen som gick sönder
Haft riktiga dungeons
och varit något mindre i världskartan, tycker allt kändes så uttänjt på något sätt.

Min lista var
A link to the past
Majoras mask
Ocarina of time
A link between worlds


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Avstängd

BOTW måste vara det tråkigaste Zelda spelet som gjorts någonsin, ett av de tråkigaste spelen som har gjorts.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Många som håller det kärt, har kanske inte heller spelat de första/tidiga Zelda-spelen. Och för de spelarna, är nog de gamla spelen svårare att "falla för" då dom inte ser ut och gör sig som de mer moderna. Inget konstigt alls. Men högst sannolikt att det är så.

Många som röstade på link to the past har nog inte spelat Zelda 2.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Väntad vinnare som är ett riktigt bra spel, eller nej, det är ett mästerverk.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Att BOTW hamnar så högt? Det är ett bra spel, men det är egentligen inte ett Zeldaspel. I stort sett allt som gör Zelda till Zelda saknas.

Håller med dig. Det var ett bra spel, njöt av det under större delen av genomspelningen. Men fick aldrig känslan av att jag spelade ett Zeldaspel..

Medlem

BOTW är det enda Zelda spelet jag orkat ta mig till slutet av, så roligt att se att det fick så högt. Samtliga andra hamnar nog långt ner på skalan för mig.

Medlem
Skrivet av Darkseed:

Välförtjänt vinnare. Öppningssekvensen med regnstormen i A Link to the Past skulle jag nog klassa som en av de mest stämningsfulla i ett spel någonsin. Säkert mycket nostalgi i det också, men den har verkligen satt sig som ett kärt barndomsminne.

Ja, skulle vara guld med en remake av AlttP, med moderna effekter ovanpå nyrenoverad pixelgrafik. Skulle verkligen kunna få regnscenen att komma till liv.

Skrivet av Slashgibber:

Att BOTW hamnar så högt? Det är ett bra spel, men det är egentligen inte ett Zeldaspel. I stort sett allt som gör Zelda till Zelda saknas.

Spelar väl ingen roll, spelserier kan ju förnyas och förändras.

Medlem

Ja jag sa ju att jag hade alla rätt... 😝

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, skulle vara guld med en remake av AlttP, med moderna effekter ovanpå nyrenoverad pixelgrafik. Skulle verkligen kunna få regnscenen att komma till liv.

Det var en kille på ArtStation för massa år sedan som ritade en version av det.

Medlem
Medlem

Jag vill föra till protokollet att jag har en soft spot för Zelda II (Adventure of Link).

Det KAN ha att göra med att det var det första Zelda jag spelade. Jag tyckte det var fantastiskt! En stor karta med mycket att upptäcka, gåtor, exp att optimera, labyrinter... ja jo det var väl inte så kul att grinda fast det var ändå det. Jag gjorde en otroligt tråkig prao på en fabrik och stod och drömde om att arbetsdagen skulle ta slut så jag fick komma hem och spela igen.

Sedan testade jag Zelda I och tyckte det sög. För mig var det inte alls självklart att Zelda ska spelas uppifrån.

Jag spelade om det för kanske femton år sedan, på emulator. Tyckte det höll förvånansvärt bra, med lite nostalgiglasögon på.

Men det är inte en absurd kulle jag tänker dö på, jag påstår inte att det är bättre än Link to the Past till exempel.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Spelar väl ingen roll, spelserier kan ju förnyas och förändras.

Visst, men om man tar bort nästan allt som gjorde en serie, varför inte bara göra det till ett nytt IP? Som sagt, det är ett bra spel, men det saknar nästan helt det som gjorde Zelda till Zelda. Det saknar Zeldamagin helt enkelt.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Många håller visst inte med.

Tror nog att många inte egentligen bryr sig. Dom tycker det är ett kul spel och struntar i dess arv. Det är inget fel med det, men det är synd för oss som vill ha det som man blev förälskad i, i dom tidigare spelen. Jag antar att inget varar för evigt.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av horvendile:

Jag vill föra till protokollet att jag har en soft spot för Zelda II (Adventure of Link).

Sedan testade jag Zelda I och tyckte det sög. För mig var det inte alls självklart att Zelda ska spelas uppifrån.

Men det är inte en absurd kulle jag tänker dö på, jag påstår inte att det är bättre än Link to the Past till exempel.

Exakt samma för mig. Spelade "Link" sjukt många timmar. Man hade ju inte så många spel på den tiden så man spelade ju sönder spelen.

När jag sedan spelade Zelda (1) så kändes det lite fattigt i jämförelse. Fanns så mycket hemligheter i "Link" som inte direkt var lätta att hitta. Riktigt svårt att ta sig vidare för en 10- åring. Nintendobibliotekets spelatlas kom som en gudagåva.

Att ett Zeldaspel känns lite fattigt är ganska genomgående för mig. Spelade Ocarina of Time precis efter Final Fantasy 7 och tänkte, Är detta allt?

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Visst, men om man tar bort nästan allt som gjorde en serie, varför inte bara göra det till ett nytt IP? Som sagt, det är ett bra spel, men det saknar nästan helt det som gjorde Zelda till Zelda. Det saknar Zeldamagin helt enkelt.

Förstår inte riktigt den här kritiken till botw, känns historielös. Den formulan jag antar åsyftas kom ju först med A Link to the Past, med en hyfsat styrd upplevelse och med stort fokus på tempel som man tar i tur och ordning. Botw ligger ju närmare en omtolkning av första Zelda i sådana fall, och är med den vinkeln mer troget serien jämfört med det som A Link to the Past och dess efterföljare.

Själv föredrar jag att spelserier förnyas och hålls fräscha och att man får något annat än ”snabbare hästar”. Nintendo brukar ju leka med normerna i sina storserier.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Tror nog att många inte egentligen bryr sig. Dom tycker det är ett kul spel och struntar i dess arv. Det är inget fel med det, men det är synd för oss som vill ha det som man blev förälskad i, i dom tidigare spelen. Jag antar att inget varar för evigt.

Men lol. Du gillade inte ett spel i en serie, men många andra gjorde det. Det är allt. Är du ett maidenfan?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Förvånad att inte Link between world är högre. Det är ju så gott som nästan ett Link to the past 2.

Problemet ligger nog i att många inte har spelat det då det kom till 3ds

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Visst, men om man tar bort nästan allt som gjorde en serie, varför inte bara göra det till ett nytt IP? Som sagt, det är ett bra spel, men det saknar nästan helt det som gjorde Zelda till Zelda. Det saknar Zeldamagin helt enkelt.

Det kan man väl säga om alla spelserier som förnyar sig.
Sen åsyftar du ju som andra påpekat bara formulan för vissa av Zelda-spelen som jag antar är dina personliga favoriter? Det är väl mer magin från gamla favoriter du saknar, personligen så tycker jag Botw får till det bättre vad gäller spelvärlden och utöver att varva miljöutforskande med pussel och strider så har väl Zelda-spelen i övrigt ingen förutbestämd formula, och där prickar ju onekligen Botw in de grundläggande ingredienserna. Det är nog bra tur att Nintendo bröt lite ny mark med Botw, spelserien hade ju närmast stagnerat dessförinnan.

Medlem

Om man gillar link to the past så SKA men spela A Link Between Worlds med! borde ligga högra men det är väll 3ds som gör det..


signatur

I9 9900 - RTX 3080 - 32GB - 990 pro

12
Skriv svar