Star Wars Jedi: Survivor har ett spindelfritt läge för arachnofober

Medlem
Skrivet av Margy:

Frågan är ju vilka som är mest överkänsliga - de som har en fobi och är glada över inställningar som kan hjälpa eller de som går och blir upprörda över att valmöjligheten finns?

Jag är knappast upprörd över att valmöjligheten finns. Däremot är jag mycket oroad över utvecklingen av, vad jag anser är, överdriven accessibility, och hur det kommer påverka spel och utvecklingen av spel framåt. Jedi Survivor är ytterligare ett spel på raden efter spel som Horizon och God of War, att implementera accessibility funktioner utöver det normala.

Just nu kanske det bara verkar vara en snäll/rolig grej som utvecklarna gör, men fortsätter utvecklingen att följa denna trend så finns risken att det blir en standard som förväntas finnas med i nya titlar. Vilket jag anser, som tidigare nämt, riskerar att negativt påverka den artistiska integriteten av framtida spel.

"Accessibility & Inclusivity" är något som har blivit ett mantra inom spelutveckling på sistone, och är ett koncept som jag inte är ombord med. Jag anser att: Spel är för alla, men alla spel är inte för alla.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

"Accessibility & Inclusivity" är något som har blivit ett mantra inom spelutveckling på sistone, och är ett koncept som jag inte är ombord med. Jag anser att: Spel är för alla, men alla spel är inte för alla.

Man behöver varken försöka övertyga eller bli övertygad av oliktänkande. Det är bara att konstatera att det finns olika åsikter och sen kan båda köpa de spel som de själva vill ha.

Inklusivitet och mångfald främst något som är på tapeten i väst. Det är inte så lätt att hitta någon annanstans. Inte ens alla västerländska spelutvecklare satsar på att göra tillgängliga spel för alla… finns väldigt mycket nische här med.

En sak som jag vill poängtera när att det kommer till åsikter, politik och sånt... Det är alltid mer effektivt att uttrycka sin åsikt med plånboken än med tangentbordet. Se bara på hur det gick med Hogwarts… där hade vi en grupp tangentbordsaktivister som skrev sig blödiga, men hundratusentals tog fram plånboken och köpte spelet iaf.

Plånbok > tangentbordsaktivism


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Bra att det finns. Och lär inte ha tagit många timmar att koda in.

Lägret som tycker vänstern gör politik av allting valde visst att göra politik av det här...

Men on topic?
För några år sedan hade jag tyckt det var sjukt onödigt men jag har ändrat mig.

Jag kollar ibland på Outside Xbox/Outside Xtra på youtube. Och en av tjejerna där är verkligen djupt och genuint spindelrädd. Som hon säger i det här klippet. Hon älskade Oblivion, men såg frostbite spiders i Skyrimtrailern och hade helt skippat det spelet pga spindlar.

http:// https://youtu.be/gU5gcum9Pl4

Finns en del två. Ganska intressant. Demonspindlar med taggar och dylikt från From Softs spel är mindre läskiga är realistiska spindlar.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Alexraptor:

Jag är knappast upprörd över att valmöjligheten finns. Däremot är jag mycket oroad över utvecklingen av, vad jag anser är, överdriven accessibility, och hur det kommer påverka spel och utvecklingen av spel framåt. Jedi Survivor är ytterligare ett spel på raden efter spel som Horizon och God of War, att implementera accessibility funktioner utöver det normala.

Just nu kanske det bara verkar vara en snäll/rolig grej som utvecklarna gör, men fortsätter utvecklingen att följa denna trend så finns risken att det blir en standard som förväntas finnas med i nya titlar. Vilket jag anser, som tidigare nämt, riskerar att negativt påverka den artistiska integriteten av framtida spel.

"Accessibility & Inclusivity" är något som har blivit ett mantra inom spelutveckling på sistone, och är ett koncept som jag inte är ombord med. Jag anser att: Spel är för alla, men alla spel är inte för alla.

Du har ju dock inte nämnt något av vad som du anser är "överdriven accessibility", när ett par av oss förklarar att en inställning för att stänga av spindlrar inte är det. Igen; det är ett val. Och underlättar ju för folk med fobin då det är en lång, lång process för vissa att bemästra och ta sig förbi den. Inställningen gör att de kan njuta av spelet och inte behöva jobba med sin fobi när de åtnjtuer underhållningen, men på många av er låter det som att varje vaken sekund ska dedikeras till att jobba bort sin fobi.

Eller handlar det om auto aim? Tyckte mig se något om att det finns någon form av inställningar som gör att du inte tar skada av att falla ned i avgrunder, och även blockera vissa attacker?

På vilket sätt gör det här det sämre? Jag har vänner som på grund av olika anledningar har svårt att spela ett sådant här spel med de vanligare kontrollmetoderna. Sådana här saker gör att de ändå kan få känna att de tar sig igenom spelet, och inställningarna gör absolut ingenting för din egen upplevelse, bara någon annans som väljer att aktivera dem.

Bevisligen har utvecklarna inget emot det här heller när de lägger till det, kontra From Software som inte vill ha ett easy mode i sina spel (vilket är helt okej).

Känns bara som ett antal här har svårt för empati och förstå hur det kan kännas att vara den personen som har svårigheter att spela spel på grund av fobier och funktionsnedsättningar. Hade helt klart kunnat hålla med många av er om dessa inställningar blev något som alla av oss måste leva med och de inte går att stänga av, men nu är det inställningar man kan ställa in om man vill eller behöver dem.

Hade det verkligen varit något problem med "utvecklarens vision" skulle de givetvis inte lagt in dem i spelet och att det här blir allt vanligare. De har inget emot det. Sådana här alternativ är bara ett plus som de finns just nu.

Otroligt märkligt när inställningar i en meny som hjälper folk att kunna ta sig igenom spelet är något som man är emot. Jag ser att du skriver att du inte är det, men allt annat du skriver talar till motsatsen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Blir alltid förvånad att araknofobi är så vanligt att det införs särskilda inställningar för detta i spel. Känns som terapi är det som behövs egentligen...

Medlem

Det var fan lika illa här som det var på twitter.

Herregud att en optional liten inställning som fler spel än just Jedi Survivor har kan skapa såhär mycket problem hos vissa personer,
Stör det er så mycket att någon mår lite bättre av att spela spelet för denna optional inställningen finns?

Skärp er för helvete.

Medlem
Skrivet av Thane:

Och det görs bäst med hjälp av psykologer i kontrollerade former.

Det där är inte sant. Jag har fått hjälp med liknande fobi och det krävs en hel del arbete utanför kontrollerade miljöer. Det är en stor del av KBT terapi..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Undrar hur utvecklarna bestämmer vilka fobier man ska tackla eller inte.

Skulle vara intressant att se dem tackla social fobi 😄

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Undrar hur utvecklarna bestämmer vilka fobier man ska tackla eller inte.

Skulle vara intressant att se dem tackla social fobi 😄

Räcker väl att inte implementera multiplayer? 😏
Eller ge valet att inte spela med andra, något som de flesta spel har lägen och inställningar för.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Räcker väl att inte implementera multiplayer? 😏
Eller ge valet att inte spela med andra, något som de flesta spel har lägen och inställningar för.

Man kanske är rädd för att interagera med npcer 😅

Medlem
Skrivet av Commander_Eggi:

Det var fan lika illa här som det var på twitter.

Herregud att en optional liten inställning som fler spel än just Jedi Survivor har kan skapa såhär mycket problem hos vissa personer,
Stör det er så mycket att någon mår lite bättre av att spela spelet för denna optional inställningen finns?

Skärp er för helvete.

Eh, de som stör sig mest verkar vara de som inte kan acceptera att andra har skiljda åsikter och argument, lite som idén om att twitter helt plötsligt är mer hatiskt 🙃. Obra att bara leva i sin bekräftade bubbla om man är intresserad av att mötas.

Klart man kan ifrågasätta var resurserna läggs och vad det innebär för spelet/serien.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Man kanske är rädd för att interagera med npcer 😅

Äsch, spelar man spel som ex. Cyberpunk 2077 är de flesta så förbannat livlösa ändå att det inte är någon fara.

Skrivet av Mikaelh:

Ja, absolut. Ofta kan det behövas KBT-terapi utövad av en professionell för att enklare få bort en fobi.

Skrivet av Kleptoman:

Det där är inte sant. Jag har fått hjälp med liknande fobi och det krävs en hel del arbete utanför kontrollerade miljöer. Det är en stor del av KBT terapi..

T:et i KBT står för terapi, så att skriva "KBT-terapi" blir kognitiv beteendeterapi-terapi.
Det finns f.ö. en hel del riktlinjer för hur sådan terapi utförs, och kring vilka som får utföra den. (Se länken.)

Skrivet av lerb:

Fy fasen vad trist det har blivit att läsa kommentarsfältet på FZ.

Mera offtopic, men är det bara jag som tycker det var värre förr? Med möjlighet att downvotea inlägg och det användes som någon slags slagträ mot personer man inte gillade, eller i trådar där det blev mer eller mindre inbördeskrig (konsolkrig ex. är ju liksom inget nytt ^^)?
Minns mååånga trådar som spårade ur kraftigt för 10-15 år sedan...

Med det inte sagt att diskussionsklimatet känns direkt bra i många trådar nu heller, och då ska vi inte prata om diskussionsforum och sociala medier överlag. :/ Jag känner igen känslan i allmänhet, dock inte specifikt eller utstickande på FZ.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Är det bara PC (som vanligt..) som har problem med spelet eller är det knas på konsol oxå?

Skribent
Skrivet av Gaara:

Är det bara PC (som vanligt..) som har problem med spelet eller är det knas på konsol oxå?

PC ska vara värst, men enligt kommentarerna här verkar PS5-versionen också ha en hel del problem. Oklart om Xbox-versionen dock. När vi pratar om prestanda...pratar du om spindlar så har alla spelen det "problemet". haha


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd

Finns det något läge för oss som har Stutter-fobi? Man kanske skulle tänka på oss först och främst då vi är betydligt många fler än spindelfobikerna.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Man kanske är rädd för att interagera med npcer 😅

Då får man lira MS Röj eller Sudoku.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

PC ska vara värst, men enligt kommentarerna här verkar PS5-versionen också ha en hel del problem. Oklart om Xbox-versionen dock. När vi pratar om prestanda...pratar du om spindlar så har alla spelen det "problemet". haha

Ah ok man kanske ska avvakta tills de städat upp lite buggar då. Tyckte första spelet va rätt skoj så har lite förväntningar på det här ändå.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag är knappast upprörd över att valmöjligheten finns. Däremot är jag mycket oroad över utvecklingen av, vad jag anser är, överdriven accessibility, och hur det kommer påverka spel och utvecklingen av spel framåt. Jedi Survivor är ytterligare ett spel på raden efter spel som Horizon och God of War, att implementera accessibility funktioner utöver det normala.

Just nu kanske det bara verkar vara en snäll/rolig grej som utvecklarna gör, men fortsätter utvecklingen att följa denna trend så finns risken att det blir en standard som förväntas finnas med i nya titlar. Vilket jag anser, som tidigare nämt, riskerar att negativt påverka den artistiska integriteten av framtida spel.

"Accessibility & Inclusivity" är något som har blivit ett mantra inom spelutveckling på sistone, och är ett koncept som jag inte är ombord med. Jag anser att: Spel är för alla, men alla spel är inte för alla.

Jag håller med dig i allt du skriver här.

Jag undrar också hur vanligt man anser att detta problem är.
Är detta en sak som kommit upp nu de senaste åren eller har folk inte kunnat spela spel med spindlar tidigare, var spindlarna runt 2015 så fula att man inte kunde se benen animeras eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Jag håller med dig i allt du skriver här.

Jag undrar också hur vanligt man anser att detta problem är.
Är detta en sak som kommit upp nu de senaste åren eller har folk inte kunnat spela spel med spindlar tidigare, var spindlarna runt 2015 så fula att man inte kunde se benen animeras eller?

Jag har en kompis som är rädd för spindlar, inte fobi kanske. Men han sa en gång att det blev otäckt i spelen när de började se för verklighetstrogna ut. Spindlar från typ 2000 hade han inga problem med, även om tex Duskwood i Wow inte var någon favoritplats..


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Önskar hade ett sånt filter i min källare! Där är spindlarna stora som dasslock och det klapprar nästan i väggarna när springer upp och ner

Avstängd
Skrivet av Commander_Eggi:

Det var fan lika illa här som det var på twitter.

Herregud att en optional liten inställning som fler spel än just Jedi Survivor har kan skapa såhär mycket problem hos vissa personer,
Stör det er så mycket att någon mår lite bättre av att spela spelet för denna optional inställningen finns?

Skärp er för helvete.

Här, ta en Snickers!

Medlem
Skrivet av Apersson:

Här, ta en Snickers!

Det är lugnt, tack ändå ^^

Tyckte bara det va onödigt mycket hatande på något som är helt optional och säkert inte tagit så mycket av dev tiden.
Vet folk som uppskattar det så ser inte varför det skulle vara något negativt.

Medlem

Alltså, har varvat spelet och hittade inga spindlar alls?


signatur

I drank what?

123
Skriv svar