Vilket var ditt första spel?

Medlem

Förutom arkardspelen o flipper så ett textbaserat D&D spel på först någon förhistorisk dator i en butik som jag tror heter Wizard i GBG.... har för mig ägaren hade släpat dit något datorrelaterat. Efter det ytterligare ett textbaserat D&D liknande på en BBC dator. Inte mycket grafik här inte

"Such language in a high class establishment like this!"

Medlem

Marble madness på Amiga 1989 eller första Tetris på pc ( vet inte när) men det var inte min pc. Eller Pong på Pong maskinen flera år tidigare fast det räknar jag inte ens som ett riktigt spel.

Medlem

Jag är så gammal så det var Pong på svartvit TV
Gissningsvis runt 1982

Medlem

Lode runner och Stunt copter på Mac på morsans jobb. Lustigt nog blev sen Lode Runner The legend Returns det första spel jag köpte när vi senare skaffade pc hemma. Spelar faktiskt fortfarande lode runner då och då, via mad monks revenge definitive edition (fan remake för moderna datorer). Speciellt kul om man är två.

Redaktör
Ponny

Det kan ha varit Kung Fu (NES) eller Super Mario Bros. (också NES). Men jag tror det var detta, Ice Climber (återigen NES). Tror vi får se Ice Climber 2 vilket århundrade som helst.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör

Pong. Var dagbarn hos min farbrors fru, han fick låna en av någon på jobbet. Minns dessvärre inte den exakta modellen, har en bestämd minnesbild av hur den såg ut men har aldrig lyckats hitta nåt som är i närheten när jag bildsökt. Kan möjligen vara fel på minnesbilden då detta skedde i skarven mellan 70- och 80-tal.

Första egna spelmaskinen var en Atari 2600 (fortfarande snyggaste konsolen!) med Asteroids, följt av C64 och Amiga.


signatur
Medlem

Mitt första spel var tidigt 80-tal på en camping, ett arkadspel som hette Gun Fight. Ett av världens första PvP-spel.

Lyckades tjata till mig några kronor av föräldrarna ibland så att jag och någon kompis kunde spela, annars stod jag och tittade på när andra spelade. Minns att jag var helt fascinerad av dessa pixelcowboys och vagnen som åkte förbi ibland.

Medlem

Force Unleashed 2 på Ps3! Älskade det spelet som liten men tyvärr så har spelet åldrats extremt dåligt och spelet var ju inte bra från början heller. Men då var de det bästa någonsin såklart.

Inaktiv

Jag spelade mitt första spel den 24 december 1992.
Hade ingen aning som 7 åring att Super Nintendo kom det året, så det blev inget Super Mario World för mig.

Men jag fick en Nintendo Entertainment System med spelet Super Mario Bros 3

Inaktiv
Skrivet av Fredrik Eriksson:

(…)
Tror vi får se Ice Climber 2 vilket århundrade som helst.
(…)

Vilket århundrade som helst säger du. Ska vi slå vad om att Ice Climber 2 kommer nästa århundrade då? Jag gissar på 2184 när spelet fyller 200 år.

Medlem

Ingen aning började så tidigt, men lär väll varit Mario eller egentligen tetris och snake eller liknande.

De jag kommer ihåg mest dock är metal gear solid till psx.

Medlem

tror det var Kid eller vad det heta från Sega genesis, sen dom klassiska Amiga spelen vad jag kan komma ihåg. Efter det så börja Nintendo eran med alla klassiker därifrån.

Medlem
ABC 80 från Luxor.

Min första dator var en ABC80 byggd av Luxor. Det var en typ av PC som kunde köra Basic program.

Hade ett par spel till den. Det här är GLIPP som är en Pacman klon.
Det är svart/vitt och skrivet i Basic. Det var grejer det:-)
Jag var en liten kille på 5-6år och det var i början av 80 talet.

Programmen sparades på vanliga kassetband. Samma typ som användes i en stereoanläggning. När jag spelade upp dem i stereon, så lät det hemskt!

Glipp, Ett spel på ABC80 datorn.

Här är mera info om ABC80

Så här ser den ut:

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det kan ha varit Kung Fu (NES) eller Super Mario Bros. (också NES). Men jag tror det var detta, Ice Climber (återigen NES). Tror vi får se Ice Climber 2 vilket århundrade som helst.

https://image.winudf.com/v2/image/Y29tLmljZWNsaW1iZXIuc3R1ZGl...

Ice Climber är nog det bästa destruction-spel som någonsin funnits... så jävla bra

1985:

"Hoppa och slå sönder skit" WOHO!!!

Medlem

Excitebike - NES år 1987


signatur

Even murder has an ugly side!

Medlem

Hmm... svårt.

Måste ha varit detta:

Svårt som 17 var det också, ingen kom förbi första banan.

Provade också ett atari 2600 som farsan köpte via en arbetskollega men det var senare, runt 92 eller 93, hade då redan ett sega megadrive så spelade mer på det.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tror de va detta Gran trak 10 någon gång på 70 talet. Fanns på olika fik.

Medlem
Skrivet av Splurr:

Min första dator var en ABC80 byggd av Luxor. Det var en typ av PC som kunde köra Basic program.

Hade ett par spel till den. Det här är GLIPP som är en Pacman klon.
Det är svart/vitt och skrivet i Basic. Det var grejer det:-)
Jag var en liten kille på 5-6år och det var i början av 80 talet.

Programmen sparades på vanliga kassetband. Samma typ som användes i en stereoanläggning. När jag spelade upp dem i stereon, så lät det hemskt!

Glipp, Ett spel på ABC80 datorn.https://youtu.be/uxOqOxCGYk4

Här är mera info om ABC80

Så här ser den ut:
<Uppladdad bildlänk>

Coolt!
Jag skulle skriva något ganska exakt.

Men mitt första spelminne är ett spel som hette "Hoppert" på just en ABC80 som vi hade hemma.
det va ett sidescrolling spel med en prick som inte fick krocka in i väggar. och man styrde mer 1,2 och 3. litet, mellan och stort hopp.

Hade kassettband samt en stor jäkla grej för disketter som hade plats för 2 st 5¼".
Farsan skänkte datorn till nått museum för typ 15 år sedan. då funkade den fortfarande.

Medlem

Räknas den här?

Annars var det nog något NES spel kommer inte ihåg vilket som kan varit det första men Super Mario, Duck Hunt, Zelda Metroid ligger bra till.

Medlem
Skrivet av rosski:

Räknas den här?
https://www.boredpanda.com/blog/wp-content/uploads/2021/08/no...

Annars var det nog något NES spel kommer inte ihåg vilket som kan varit det första men Super Mario, Duck Hunt, Zelda Metroid ligger bra till.

Jag hade en sån här! Vad heter den?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Jag hade en sån här! Vad heter den?

Kom inte ihåg exakt hur den såg ut men väldigt likt den här "fun to drive dashboard"
https://www.ebay.com/itm/334786185493

Medlem
Skrivet av rosski:

Räknas den här?
https://www.boredpanda.com/blog/wp-content/uploads/2021/08/no...

Annars var det nog något NES spel kommer inte ihåg vilket som kan varit det första men Super Mario, Duck Hunt, Zelda Metroid ligger bra till.

Haha nostalgi, hade motsvarande fast med rymdskepp istället som var blå. Hittar ingen bild 😁

Medlem

Måste ha varit ett pansarvagns spel på min mosters Intellivision i mitten av 80-talet eller nåt arkadspel typ Elevator Action. Mitt första egna var Donkey Kong på game and watch.

Medlem

Kommer ihåg att jag fick en konstig spelkonsol mitten på 70 talet av morsan i julklapp. Minns inte vad den hette. Men den hade en stor fyrkantig orange knapp på vänster sida upp till på konsolen och till höger om den var det 10 mindre orange knappar.
Man fick med en kasset med ett gäng spel på den som man tröttna på en gång på för de var verkligen urdåliga.
Spelades på en svartvit liten tv vilket inte var så roligt. Fick nämligen inte spela på den större färg teven av föräldrarna.

Ett antal år senare köptes Nintendo nes och därefter snes med mario zelda metroid och määääääängder andra spel med.

Medlem

Gauntlet II till NES. Vill minnas att det var helt fantastiskt att spela tillsammans.

Medlem

Pac-Man på ett fyrkantigt arkadspel från Midway som fanns inne på en restaurang i början av 80-talet…

Medlem

Inte 100% säker på vilket som var det första spelet jag spelade. Min mosters man hade en ABC 80 som han själv programmerade spel på (bland annat en flygsimulator). Men jag är inte säker på om jag faktiskt spelade något spel på den innan första gången vi hyrde en NES.

Första NES spelet jag spelade var i alla fall Clu Clu Land

Vi köpte dock aldrig någon NES utan hyrde bara några gånger men när jag var 10 (1989) köpte familjen en Amiga 500 med 3 spel.
Onslaught

Circus Games

och The Games: Winter Edition

Medlem

Först tänkte jag på Ice Climber och Mario Bros, men jag vet att farsan släpade hem något riktigt gammalt som efter lite sökningar visar sig vara en riktig klenod!

Fairchild Channel F

Det näst äldsta är nog detta:

Gakken Galaxy Invader 1000

Herregud, vilken tidsålder att växa upp i <3

Medlem

Mouse Trap på ett Coleco Vision tror jag det hette. Min första konsol och jag var inte så där super intresserad av dylika ting för en Commodore 64 landade i mitt knä


signatur
Medlem
Skrivet av Nomman:

Första spelet som jag ägde var Sonic 2 på Sega Mega Drive. (Kom aldrig förbi andra banan på andra zonen, trots otaliga försök under flera år.

Ja fy satan vad man avskydde dom där undervattensmomenten. Man kunde ju dessutom blir klämd av dom där rörliga plattformarna.

Min nemesis var i Sonic 1 Marble zone när man blir jagad av lavan. Vägrade spela det partiet, så jag väntade alltid på att brorsan skulle komma hem från skolan så fick han lösa det.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Skriv svar