Horizon: Forbidden West får läge för personer med djuphavsfobi

Robot
Horizon: Forbidden West får läge för personer med djuphavsfobi
Medlem

Jag är "all for" handikappsanpassning osv på alla sätt och vis, eller jag trodde jag var det iaf.

För folk som är rädda för att vara på djupt vatten så är väl att spela Horizon: Forbidden West då kanske en rent existentiell upplevelse och/eller ett bra tillfälle att köra lite KBT-terapi.

Lixom... Det känns inte som ett jättestort steg från detta att "anpassa bort" content/story/gameplay.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag är "all for" handikappsanpassning osv på alla sätt och vis, eller jag trodde jag var det iaf.

För folk som är rädda för att vara på djupt vatten så är väl att spela Horizon: Forbidden West då kanske en rent existentiell upplevelse och/eller ett bra tillfälle att köra lite KBT-terapi.

Lixom... Det känns inte som ett jättestort steg från detta att "anpassa bort" content/story/gameplay.

Fast det är ju optional? Det påverkar ju inte dig eller någon annan överhuvudtaget som inte har en rädsla för djupt vatten. Jag tycker vattensekvenser i spel är otäcka som satan så om jag någonsin spelar det här så kommer den funktionen aktiveras omedelbart, mer sånt här till folket

Medlem

Kanske något för mig när jag väl spelar det. Har alltid hatat att vara under vatten, både i spel och i riktiga livet och spel som t.ex. Subnautica är omöjliga för mig att avnjuta.

Medlem

Dåligt beslut. Detta är ju motsatsen till att hjälpa människor med fobin. Det är bara bra att behöva utsätta sig för lite exponeringaterapi.

KoP
Medlem
Skrivet av DieZe:

Fast det är ju optional? Det påverkar ju inte dig eller någon annan överhuvudtaget som inte har en rädsla för djupt vatten. Jag tycker vattensekvenser i spel är otäcka som satan så om jag någonsin spelar det här så kommer den funktionen aktiveras omedelbart, mer sånt här till folket

Om du tycker vattensekvenserna i detta är otäcka så lär du aldrig spela Subnautica. 😂

Medlem
Skrivet av KoP:

Om du tycker vattensekvenserna i detta är otäcka så lär du aldrig spela Subnautica. 😂

Nä jag provade subnautica när det kom, aldrig spelat något så obehagligt innan

Medlem

Apropå detta! Jag spelade The Last of Us för första gången nu vid PC release, och något jag finner enormt läskigt är vattenkraftverk. Tro på fan att man behöver dyka vid ett sådant. Jag har nog aldrig haft just en sådan klump i magen i ett spel någonsin.

Medlem
Skrivet av mttbolle:

Apropå detta! Jag spelade The Last of Us för första gången nu vid PC release, och något jag finner enormt läskigt är vattenkraftverk. Tro på fan att man behöver dyka vid ett sådant. Jag har nog aldrig haft just en sådan klump i magen i ett spel någonsin.

Intressant. Vad är det med just vattenkraftverk som är läskigt? Det forsande vattnet?

Medlem
Skrivet av KoP:

Om du tycker vattensekvenserna i detta är otäcka så lär du aldrig spela Subnautica. 😂

Skrivet av DieZe:

Nä jag provade subnautica när det kom, aldrig spelat något så obehagligt innan

Glöm inte bort SOMA (2015) .


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det är väl en bra anpassning för de med just den fobin.
Vet att jag såg en liknande inställning i Grounded för personer med arachnofobi.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Redaktör
Ponny

Första filmen jag såg på bio var Den lilla sjöjungfrun. Exponerades redan som 6-åring med andra ord, och när jag badar har jag alltid trivts bättre under ytan än ovanför. Bra skit ändå att man får möjigheten att dämpa ångesten.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag har Talassofoberna. Men just i spel så är det mer en adrenalinupplevelse, som en bergochdalbana. Älskar subnautica. Har funderat på att köpa en undervattensdrönare för att få samma upplevelse i havet.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag är "all for" handikappsanpassning osv på alla sätt och vis, eller jag trodde jag var det iaf.

För folk som är rädda för att vara på djupt vatten så är väl att spela Horizon: Forbidden West då kanske en rent existentiell upplevelse och/eller ett bra tillfälle att köra lite KBT-terapi.

Lixom... Det känns inte som ett jättestort steg från detta att "anpassa bort" content/story/gameplay.

Skrivet av Sillgam:

Dåligt beslut. Detta är ju motsatsen till att hjälpa människor med fobin. Det är bara bra att behöva utsätta sig för lite exponeringaterapi.

Så folk som har Talassofobi får inte njuta delar av spel, utan ska bli "påtvingade" KBI-session eller avstå helt från att kunna njuta av ett spel?

Hur påverkar det er som inte har fobin utav att utvecklarna har gjort en inställning där vattnet blir mindre "dimmigt"? Den där anpassningen låter inte som något som skulle ta mycket energi att implementera, utan mer att de har justerat några värden utav vattnets egenskaper.

Om folk vill utsätta sig för KBT-liknande förutsättningar så kan de göra så när det passar dem, istället för att förstöra ett spels spelupplevelse. Finns gott om "spel" och video som är gjorda enbart för att utsätta spelarna för deras fobier. Spel som är enbart menade för underhåll bör ha hjälpmedel för att motverka spelarna att behöva "lida" under spelandets gång.

Medlem

Talasofobi har man kanske inte men nog pirrar det lite när man ser sånt här

Skribent

Sidospår borttaget. Vi håller oss till ämnet.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Fast det är ju optional? Det påverkar ju inte dig eller någon annan överhuvudtaget som inte har en rädsla för djupt vatten. Jag tycker vattensekvenser i spel är otäcka som satan så om jag någonsin spelar det här så kommer den funktionen aktiveras omedelbart, mer sånt här till folket

Det påverkar mig som någon som värnar över spel som en upplevelse, och som någon som ansér att en upplevelse bör upplevas så som den var skapad, i så god mån som möjligt.

Om du inte tycker det är värt att rynka på näsan om folk skulle börja välja bort det ena och det andra från spel, då påstår du ju i någon mån att när du spelar ett spel så gör du inte det du gör av i spelet av en anledning och ser inte det du ser av en anledning, när du gör det.
Att du tycker att man kan ta bort olika delar från ett spel utan att spelet blir minst lite mindre intakt som upplevelse.

Jag tycker inte man ska göra det, och jag tycker inte vi ska sanktionera ett mindset som säger att det inte spelar någon roll.

Som sagt, det spelar roll för mig, som någon som bryr sig om hurvida folk har en intakt spelupplevelse eller inte, eller kompromissar spelet som upplevelse.

EDIT: Sen vet jag att folk kommer säga "Vafan, så man kan inte spela spelet då, om man har den fobin? Som dom typ kan fixa rätt enkelt så dom tycker det ä ok?".
- Okej - Jag säger det litegrann. Men som jag är rätt säker på att jag skrev så är det inte den här ändringen i sig som jag ältar i huvudsak utan vilken typ av "precedent" det kan sätta för vad som är rimligt och vad som inte är rimligt att "anpassa".

Jag tycker att när man börjar "anpassa" content för att folk tycker det är känslomässigt obehagligt, ist för att för att folk ska kunna spela det så bra som möjligt rent fysiskt... Då höjs det en hel del varningsflaggor i min trädgård, iaf.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så folk som har Talassofobi får inte njuta delar av spel, utan ska bli "påtvingade" KBI-session

KBT heter det (kognitiv beteendeterapi, fyi).
Till saken: Just precis, det är det jag menar.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så folk som har Talassofobi får inte njuta delar av spel, utan ska bli "påtvingade" KBI-session eller avstå helt från att kunna njuta av ett spel?

Hur påverkar det er som inte har fobin utav att utvecklarna har gjort en inställning där vattnet blir mindre "dimmigt"? Den där anpassningen låter inte som något som skulle ta mycket energi att implementera, utan mer att de har justerat några värden utav vattnets egenskaper.

Om folk vill utsätta sig för KBT-liknande förutsättningar så kan de göra så när det passar dem, istället för att förstöra ett spels spelupplevelse. Finns gott om "spel" och video som är gjorda enbart för att utsätta spelarna för deras fobier. Spel som är enbart menade för underhåll bör ha hjälpmedel för att motverka spelarna att behöva "lida" under spelandets gång.

Det (enda) argument jag stött på som ändå är begripligt i någon mån är att alla hjälpmedelsfunktioner gör spel väsentligt enklare vilket tar bort känslan av accomplishment för personer som inte har behov av stöden. Aim assist, bättre sikt, mer följsam kamera osv blir nästan som fusk om du saknar behov vilket påverkar hur svårt exempelvis platinum/100% anses vara.

Personligen påverkar det mig inte alls. Har själv ingen fobi men tycker överlag att anpassningar i den här stilen bara för gott med sig.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det påverkar mig som någon som värnar över spel som en upplevelse, och som någon som ansér att en upplevelse bör upplevas så som den var skapad, i så god mån som möjligt.

Om det inte tycker det är värt att rynka på näsan om folk skulle börja välja bort det ena och det andra, då påstår du ju i någon mån att när du spelar ett spel, så gör du inte det du gör av en anledning - och ser det du ser av en anledning.
Att du tycker att man kan ta bort olika delar från ett spel utan att spelet blir minst lite mindre intakt som upplevelse.

Jag tycker inte man ska göra det, och jag tycker inte vi ska sanktionera ett mindset som säger att det inte spelar någon roll.

Som sagt, det spelar roll för mig, som någon som bryr sig om hurvida folk har en intakt spelupplevelse eller inte, eller kompromissar spelet som upplevelse.

Men du behöver inte spela med de inställningarna så det påverkar inte din upplevelse i spelet. För dem som behöver det gör det upplevelsen av spelet till något bra istället för något som riskerar att trigga en fobi.

Du får en bra upplevelse och de med fobi får en bra upplevelse.

Medlem
Skrivet av Thane:

Men du behöver inte spela med de inställningarna så det påverkar inte din upplevelse i spelet. För dem som behöver det gör det upplevelsen av spelet till något bra istället för något som riskerar att trigga en fobi.

Du får en bra upplevelse och de med fobi får en bra upplevelse.

Känns inte som du läste vad jag skrev.
Iaf du kanske har rätt i sak.

Men jag är inne mer på principen.

If you've consciously created an experience where you didn't put anything in unless you had a reason for putting it in, then you can't take something out of without compromising that experience.

Hittade inte orden på svenska, käften.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Känns inte som du läste vad jag skrev.
Iaf du kanske har rätt i sak.

Men jag är inne mer på principen.

If you've consciously created an experience where you didn't put anything in unless you had a reason for putting it in, then you can't take something out of without compromising that experience.

Hittade inte orden på svenska, käften.

Så då gäller det allt som går att ändra och inte bara saker som göra spelet mer tillgängligt?

Ta bort H.U.D och andra UI-element - inte som spelet ska upplevas.
Spela på enklare eller svårare svårighetsgrad än normal - inte som spelet ska upplevas.
Inställningar för att göra det enklare för färgblinda - inte som spelet ska upplevas.

Medlem
Nasty med djupt mörkt vatten.

Jag gillar verkligen inte djupa mörka hav. Kan absolut spela spel men jag har stor respekt för djupt vatten. Väldigt, väldigt otäckt med den ryska atomubåten K-141 KURSK om förliste år 2000 i mörkt vatten där besättningen, efter en stor explosion först, drunknade i väntan på att räddningspersonal kom, vilket de aldrig gjorde. Kolla in filmen (KURSK) från 2018 -(6.6 på iMDB). Ren jäkla terror. Fy fanken att dö på det sättet. Ända sedan jag var liten har jag varit rädd för djupt mörkt vatten. Vill helst inte bada där och dyker absolut inte där.

Även filmen (Black Sea) från 2014 -(6.4 på iMDB) är riktigt nasty med samma typ av historia ungefär men fictional.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Känns inte som du läste vad jag skrev.
Iaf du kanske har rätt i sak.

Men jag är inne mer på principen.

If you've consciously created an experience where you didn't put anything in unless you had a reason for putting it in, then you can't take something out of without compromising that experience.

Hittade inte orden på svenska, käften.

Om jag förstått principen rätt och att du personligen applicerar denna som bas i ditt tyckande om spel, så antar jag att du även ogillar:

- Grafiska förbättringar (Nya inställningar (reglage) och teknologier som raytracing etc, kanske även remakes)
- Nya svårighetsgrader (new game plus etc)
- Utökat stöd för kontroller (eller nya kontrollfunktioner)
- Stöd för Moddar
- etc

Allt som tillkommer i efterhand via DLC eller patchar, som har den gemensamma nämnaren att de förändrar den ursprungliga upplevelsen. Om inte, blir det lite inkonsekvent om man väljer att klaga på en sak, för att samtidigt hylla en annan (där båda har gemensam nämnare). Kan tänka mig att de flesta saker i listan ovan, såsom grafiska förbättringar och moddstöd, har större påverkan på den ursprungliga upplevelsen än nämnda inställning i artikeln.

Tycker annars personligen att det bara är bra om fler har möjlighet att testa ett spel (särskilt SP), via nya implementerade funktioner, inställningar etc, oavsett om dessa förändrar den ursprungliga upplevelsen eller inte.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Anton Q:

KBT heter det (kognitiv beteendeterapi, fyi).
Till saken: Just precis, det är det jag menar.

Felstavning av mig, vet vad KBT betyder, då jag har gått i olika KBT-sessioner i c.a. 15 år.

Varför tycker du att folk som har specifika fobier inte ska få hjälpmedel att minska deras ångest när de spelar? Spel är ändå menat för underhållning först och främst. Det är inte underhållande när man sitter med stark ångest som medför svettning, ytlig andning, koncentrationssvårigheter, spändhet med mera.

Anledningen jag diskuterar gärna det här är för att jag själv har spelat spel som har triggat stark ångest i mig själv, och kan inte förstå mig på från din synvinkel vad för nytta det skulle tillföra. När jag vill utsätta mig för ångest och köra KBT så gör jag det utanför spel, och när jag vill få bort mina tankar från vardagliga så vill jag bli absorberad i spel utan att ha risk att hamna i lägen som är väldigt obehagliga.

Medlem
Skrivet av Thane:

Så då gäller det allt som går att ändra och inte bara saker som göra spelet mer tillgängligt?

Ta bort H.U.D och andra UI-element - inte som spelet ska upplevas.
Spela på enklare eller svårare svårighetsgrad än normal - inte som spelet ska upplevas.
Inställningar för att göra det enklare för färgblinda - inte som spelet ska upplevas.

Det här med att försöka bräcka mitt argument igenom att ta upp olika individuella fall känns lite oschysst när det jag pratar om är mer av en princip eller ett förhållnings-sätt, som jag tycker man bör hålla sig till så gått det går, och är rimligt.

Ta bort inbyggda ångest/stressmoment eller obehagliga delar för folk som tycker det ger dom ångest eller obehag: NEJ.

Enklare för färgblinda: Absolut JA - dom kan ju inte spela över huvud taget annars. Dom kan ju bättre uppleva hur spelet är tänkt att upplevas med det stödet. Däremot klart NEJ på att köra med det aktiverat om du inte är färgblind.

Välja svårighetsgrad - Jag är inget fan av val av svårighetsgrad överlag eller iaf i dom flesta fall. Vissa spel behöver vara svåra t.ex. för att du ska känna dig manad att interagera med världen, eller olika system som bidrar till upplevelsen - men som du hade skitit i om du kan klara allt lätt i vilket fall som helst.
Min känsla är att dom flesta spel upplevs bäst på en viss svårighetsgrad nästan oavsett vem du är.
Tänk om Dark Souls hade haft "Easy" eller "Medium"... Fy fan.. 4/10 i betyg - direkt... "Ett småfult och lite styldigt action adventure/rpg", hade jag tyckt.
Det måste vara svårt för att du ska tvingas interagera med spelet på det sättet som det kräver, för att man ska "fatta".
Iaf Svårtighetsgrad NEJ, iaf oftast.

HUD: Det borde vara gjort för att bäst upplevas antingen med eller utan. NEJ.

I alla fall av "NEJ" så finns det såklart individuella fall där det är rimligt, eller funkar... Men "som regel"... NEJ
Om det är förgängligt i spelet om du kör med HUD eller inte, eller vilken svårighetsgrad du kör på - så är det nog ett ganska förgängligt spel.

"How we approached making this game is that we put a bunch of shit in it, and if you don't like some of it you can just turn it off from the options menu."

Det är ju rätt tydligt att det är TYP såhär Far Cry, Assassin's Creed osv byggs (iaf numera).
Så jävla förgängligt, alltså.
Före ni börjar utveckla ett spel - börja med att föreställa er en upplevelse som är stark, unik och matig.
Föreställ er sen hur det bäst bör se ut och kännas för att kommunicera den upplevelsen så hårt det bara går.
Om det inte spelar så stor roll hur svårt det är, eller om du får information grafiskt från världen osv eller via HUD... Då börjar jag tveka om du verkligen har förställt dig något starkt och matigt över huvud taget


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag tror inte på att göra spel som försöker tillgodose spelarens humör eller önskningar.
Jag tror på att göra spel som talar om för dig vad du egentligen borde ha önskat dig, och sätter vilket humör du är på.

Annars så gör du typ mobilspel eller nått.. Det är småtrevlit att pilla med oavsett vad som händer eller vilket humör du är på.
Då gör du inte spel utan typ tidsfördriv.

Sån skit har jag ingen tid för!


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Intressant. Vad är det med just vattenkraftverk som är läskigt? Det forsande vattnet?

Denna subreddit summerar det rätt bra! r/submechanophobia/

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det här med att försöka bräcka mitt argument igenom att ta upp olika individuella fall känns lite oschysst när det jag pratar om är mer av en princip eller ett förhållnings-sätt, som jag tycker man bör hålla sig till så gått det går, och är rimligt.

Ta bort inbyggda ångest/stressmoment eller obehagliga delar för folk som tycker det ger dom ångest eller obehag: NEJ.

Enklare för färgblinda: Absolut JA - dom kan ju inte spela över huvud taget annars. Dom kan ju bättre uppleva hur spelet är tänkt att upplevas med det stödet. Däremot klart NEJ på att köra med det aktiverat om du inte är färgblind.

Men vissa med fobi kanske inte kan spela spelet utan dessa inställningar (det är mer än att man ”tycker det ger lite obehag”) och då gör dessa inställningar att de kan spela spelet för att bättre uppleva hur det är tänkt att upplevas precis.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det här med att försöka bräcka mitt argument igenom att ta upp olika individuella fall känns lite oschysst när det jag pratar om är mer av en princip eller ett förhållnings-sätt, som jag tycker man bör hålla sig till så gått det går, och är rimligt.

Ta bort inbyggda ångest/stressmoment eller obehagliga delar för folk som tycker det ger dom ångest eller obehag: NEJ.

Enklare för färgblinda: Absolut JA - dom kan ju inte spela över huvud taget annars. Dom kan ju bättre uppleva hur spelet är tänkt att upplevas med det stödet. Däremot klart NEJ på att köra med det aktiverat om du inte är färgblind.

Välja svårighetsgrad - Jag är inget fan av val av svårighetsgrad överlag eller iaf i dom flesta fall. Vissa spel behöver vara svåra t.ex. för att du ska känna dig manad att interagera med världen, eller olika system som bidrar till upplevelsen - men som du hade skitit i om du kan klara allt lätt i vilket fall som helst.
Min känsla är att dom flesta spel upplevs bäst på en viss svårighetsgrad nästan oavsett vem du är.
Tänk om Dark Souls hade haft "Easy" eller "Medium"... Fy fan.. 4/10 i betyg - direkt... "Ett småfult och lite styldigt action adventure/rpg", hade jag tyckt.
Det måste vara svårt för att du ska tvingas interagera med spelet på det sättet som det kräver, för att man ska "fatta".
Iaf Svårtighetsgrad NEJ, iaf oftast.

HUD: Det borde vara gjort för att bäst upplevas antingen med eller utan. NEJ.

I alla fall av "NEJ" så finns det såklart individuella fall där det är rimligt, eller funkar... Men "som regel"... NEJ
Om det är förgängligt i spelet om du kör med HUD eller inte, eller vilken svårighetsgrad du kör på - så är det nog ett ganska förgängligt spel.

"How we approached making this game is that we put a bunch of shit in it, and if you don't like some of it you can just turn it off from the options menu."

Det är ju rätt tydligt att det är TYP såhär Far Cry, Assassin's Creed osv byggs (iaf numera).
Så jävla förgängligt, alltså.
Före ni börjar utveckla ett spel - börja med att föreställa er en upplevelse som är stark, unik och matig.
Föreställ er sen hur det bäst bör se ut och kännas för att kommunicera den upplevelsen så hårt det bara går.
Om det inte spelar så stor roll hur svårt det är, eller om du får information grafiskt från världen osv eller via HUD... Då börjar jag tveka om du verkligen har förställt dig något starkt och matigt över huvud taget

En svårighetsgrad är ju väldigt relativt till ens personliga kapacitet . För någon som har till exempel nedsatt motorik eller reaktionsförmåga kan ju en svårighets grad på "Easy" upplevas som "Hard" för den personen. Men för någon utan funktionsnedsättning eller som är bekväm med spelets regler är väl "easy" just "easy". Det intressanta är att du lägger mycket fokus på hur du vill att andra ska uppleva sin personliga genomspelning. Om vi tar Dark Souls som exempel; Spelet startar med den svårighetsgrad som är idag i spelen. Men det finns alternativ för att ställa ner svårighetsgraden, varför skulle detta vara något negativt? Du kan fortfarande spela det som du vill och någon annan kan spela spelet på sitt sätt som är mer bekvämt för denne.

12
Skriv svar