P3-spel lägger ner - igen

Medlem
P3-spel lägger ner - igen

För några timmar sedan kom beskedet att P3-spel lägger ner, igen. Efter katastrofen för två år sedan när den gamla redaktionen kastades ut och ersattes av Sveriges sämsta speljournalist Effie Karabuda är kanske detta ändå det bästa. Trots att kvaliteten gått ner drastiskt under denna tid jämfört med tidigare så har jag haft stor behållning av Victor Linnér som Effie hade den goda smaken att plocka in som sidekick i podden.

En epok i svensk speljournalistik får i graven (igen). Public Service kommer återigen att mer eller mindre helt sakna spelbevakning, den i särklass mest populära och framgångsrika svenska kulturformen. Ett skämt.

För den som inte vet så gör stora delar av den gamla redaktionen numera podden Speljuntan vilken är mycket bra. De har även börjar komma igång lite smått med de speldokumentärer som de gjorde så fantastiskt bra när de höll i P3-spel.

Saxat från P3-spel på Instagram:
"Jag har bestämt mig för att lämna P3 Spel-podden och det sista programmet släpps den 2 maj (SR kommer alltså inte ersätta mig och podden läggs ner). Ni hör mer om det här i avsnitt 101 som släpps idag, men jag tänker förklara lite här också.

I snart tio år har jag bevakat spelvärlden och gjort min hobby till mitt jobb. Det var längesen jag spelade för nöjes skull och fann avkoppling i det. Att spela på fritiden innebär tyvärr mest stress för mig just nu, och jag tycker inte man ska känna så när man programleder en spelpodd.

Samtidigt har jag fått chansen att testa nya grejer på Sveriges Radio, alltifrån att göra dokumentärer till att producera sommarprat och bli techreporter. Just min nya roll inom tech känns väldigt lustfylld och jag vill verkligen satsa helhjärtat på den, genom ett mer eget och djupare nyhetsarbete. Jag är helt enkelt sugen på att utvecklas och bredda mig. Och vem vet, ni kanske hör mig i andra format längre fram.

Med det sagt kommer spelbevakningen på Sveriges Radio att finnas kvar. Jag fortsätter prata om spel (och tech) i P3:s program, och precis som det ser ut idag så kommer min medverkan klippas ut och läggas upp i P3 Spels poddflöde (vi funderar dock på ett namnbyte). Nyheterna på Instagram kommer också rulla på som vanligt.

Jag förstår att det här beskedet kanske inte känns så kul för er, särskilt med tanke på att det varit lite turbulent kring P3 Spel de senaste åren. Men jag vill verkligen understryka att jag fortfarande brinner för spelvärlden och tänker fortsätta lyfta den inom public service.

Sist men inte minst; stort, stort, STORT tack för att ni har lyssnat på oss i över två år! Tack alla som skickat DM:s om hur vi piggar upp era tisdagar, tack alla som gjort P3 Spel-memes och teckningar och tack alla som kommit fram på stan eller på events och visat er uppskattning. Jag förtjänar inte er, ni är världsbäst ❤️"


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Lyssnade på gamla p3 spel förr och gillade det.
Sen det blev det nya har jag inte lyssnat då jag tyckte det kändes så mycket sämre.
Spel juntan (gamla p3 spel) står också bara och stampar i samma så det har jag också lyssnat mindre av med tiden, dock fortfarande bättre än vad det "nya p3 spel" är/var
Det blir mest utlänska poddar man lyssnar på då svensk spelmedia inte kan eller tar upp så mycket om det som intresserar mig.

Sen får man förståss inte glömma Fragzone fredag


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fick precis lära mig att Effie är halvsyskon med Robyn Miriam Carlsson... det är lite ballt ändå!

Medlem
Skrivet av robbis:

Fick precis lära mig att Effie är halvsyskon med Robyn Miriam Carlsson... det är lite ballt ändå!

Då är följdfrågan Vem är det?
Är det nått man borde veta?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Då är följdfrågan Vem är det?
Är det nått man borde veta?

Jo, att veta vem Robyn är tillhör allmänbildningen.

Gnällkuk
Skrivet av Molotov:

Då är följdfrågan Vem är det?
Är det nått man borde veta?

Jag tror du vet vem det är :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent

Att tv-spel inte får mer utrymme i det offentliga kulturrummet är en tragisk analys över kultursektorn och dess elitiska syn. Kan man droppa en miljon SEK till en konstnär som ska göra teater för krypen i skogen (ja, du läste helt korrekt) , kan man nog vaska fram pengar till att lyfta fram spel som kulturform.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Jo, att veta vem Robyn är tillhör allmänbildningen.

Robyn är det hon som sjunger?
Var det inte 15 20år sen hon var aktuell? 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja henne känner jag igen, men när det skrevs ut hela namnet visste jag inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Då är följdfrågan Vem är det?
Är det nått man borde veta?

Tja hon är väl bara en av Sveriges största artister sedan 25+ år tillbaka

Medlem
Skrivet av robbis:

Tja hon är väl bara en av Sveriges största artister sedan 25+ år tillbaka

Ok försvarar mig med att det finns mycket som är "störst" som jag inte håller koll på.
Mainstream är inte min grej inom flera områden 🙂👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har inte lyssnat på spelpod sedan "Overkligt" dagarna.. 🥺

Medlem

P3 spel var mest flamsigt och kändes inriktat mot barn sen Effie började så känns inte så farligt att det läggs ner. Även om det är kasst att public service inte har nåt spelrelaterat alls.
Hade totalt missat att det gamla gänget har en egen pod så det får undersökas.

Annars kan jag rekommendera Svamppod som är en trevlig spelpod

Medlem
Skrivet av robbis:

Fick precis lära mig att Effie är halvsyskon med Robyn Miriam Carlsson... det är lite ballt ändå!

Det förklarar en hel del om hur hon lyckats få egna kolumner och program till höger och vänster genom åren utan någon som helst kompetens.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja henne känner jag igen, men när det skrevs ut hela namnet visste jag inte.

Haha, kan komma till ditt försvar här och säga att jag inte heller kände till hennes fulla namn. Hade de bara skrivit "Robyn" hade jag vetat direkt däremot. Kände heller inte till att de var halvsyskon. Så det var ju lite småkul.

Moderator | Testpilot
Skrivet av NaxoS:

Har inte lyssnat på spelpod sedan "Overkligt" dagarna.. 🥺

Jag rekommenderar att du lyssnar på just @vicachu och @Carl Johansson-Sundelius podd som heter "Virtuellt".


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det förklarar en hel del om hur hon lyckats få egna kolumner och program till höger och vänster genom åren utan någon som helst kompetens.

Hehe så du menar att det är Robyns förtjänst

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja henne känner jag igen, men när det skrevs ut hela namnet visste jag inte.

Instämmer.
"Robyn" vet såklart de flesta vem det är, det är så hon är känd, men hela namnet och jag har inte en aning.

Dock finns det ju massor av folk som var aktuella än mer långt tillbaka som jag är säker på du känner till så att Robyns storhetstid är förbi har ju ingen betydelse för hennes eventuella kändisskap.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag lyssnade lite på podden i början och Viktor är underhållande som han brukar vara men Effie kändes väldigt självcentrerad, i alla fall i dom första avsnitten när jag lyssnade. Det kanske blev bättre med tiden.

Kommer inte sakna nya P3 Spel men det känns ändå som att en era går i graven. Först E3 och nu detta.


signatur

PSN: OAKTHYR

Robyn är ju cool. Åkte Tunnebana med henne en gång, från Telefonplan till Slussen, hon bad mig flytta min väska; underbart minne


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Gnällkuk
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Robyn är ju cool. Åkte Tunnebana med henne en gång, från Telefonplan till Slussen, hon bad mig flytta min väska; underbart minne

Dina kritierier för att klassa någon som cool är tämligen bjussiga :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag visste inte att Robyn hade efternamn och sådant sådär, jag trodde Robyn var hennes artistnamn... sedan hette hon typ Anna Nilsson eller något annat generiskt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av trickeh2k:

Dina kritierier för att klassa någon som cool är tämligen bjussiga :>

Morfar är också cool, han bjöd Knugen på bira en gång . . . ^^


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av robbis:

Fick precis lära mig att Effie är halvsyskon med Robyn Miriam Carlsson... det är lite ballt ändå!

Om du ska använda hennes namn så får du använda det rätt..
Hon heter Robin Miriam Carlsson. Är bara artistnamnet som är Robyn.

Gnällkuk
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Morfar är också cool, han bjöd Knugen på bira en gång . . . ^^

Morfar är toppklass!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Skönt! Har inte lyssnat en sekund, men ska jag vara hård så tror jag bevakningen av spel sköts bra mycket bättre av andra än Effie och Public Service, mediet som sådant tas aldrig på det allvar som jag dels känner branschen förtjänar men den bör också granskas hårdare då det är en en oerhört stor maktfaktor inom kulturen idag.

SR som så har väl helt tappat bort sig totalt idag som jag förstår det? Det mesta där handlar idag om att provocera och tävla om vem som kan dra sig längst ut på vänsterskalan som möjligt. För egen del så betackar jag mig det där, det är liksom en egen liten verksamhet som pågår där uppe vars lyssnarsiffror helt och hållet har störtdykt de senaste åren.

Finns väl egentligen bara ett behov av typ P1 och P4 som jag ser det idag?

Anyway!

Spelpoddar görs ju bra mycket bättre utanför de där SR-ramarna, se på poddar som Virtuellt, GOTY, Spelat osv...Produkterna där är gjorda med kärlek och ett genuint intresse, behovet av att SR då ska försöka hänga på där ser jag liksom inte alls. Det finns inget behov eller ens berättigande då de gång på gång har visat hur totalt klappkassa de är.

Sen hoppas jag att vi i framtiden får mer renodlade journalister som jobbar mer granskande mot branschen som sådan, det finns mycket att säga kring betalmodeller, arbetsförhållanden osv.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Om du ska använda hennes namn så får du använda det rätt..
Hon heter Robin Miriam Carlsson. Är bara artistnamnet som är Robyn.

Det bestämmer väl hon själv.... Inte du

Medlem

Om de skulle satsa på spelbevakning igen hoppas jag snarare de kontaktar Tobias Bjarneby (chefredaktör SuperPLAY, RESET och LEVEL), Thomas Wiborgh och typ Oskar Skog då de var högsta hönset inom svensk speljournalistik way back. Kändes mycket tråkigt när de meddelade att LEVEL skulle läggas ned och Loading.se blev en obskyr liten sidoblogg av hängivna spelare (vilket visserligen fick mig att söka mig hit istället) och även om det kanske inte är lönsamt att driva en speltidning idag vore en podd och/eller blogg ändå något de borde driva. Om de fortfarande vill och kan dvs. De kanske har hittat annat att göra under alla dessa år och inte ens saknar att bevaka spel. Men P3, eller annan stor public service, borde tillfråga dem åtminstone.

Medlem
Skrivet av robbis:

Det bestämmer väl hon själv.... Inte du

Du missade poängen totalt, märker jag.
Antingen skriver du Robyn, vilket är hennes artistnamn. Eller så skriver du hennes riktiga namn. Finns ingen anledning till att du ska blanda på det där sättet.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Du missade poängen totalt, märker jag.
Antingen skriver du Robyn, vilket är hennes artistnamn. Eller så skriver du hennes riktiga namn. Finns ingen anledning till att du ska blanda på det där sättet.

Haha okeey

12
Skriv svar