Capcom har smygit in mikrotransaktioner i Resident Evil 4 remaken

Medlem

Meh. Är ju bara för lata spelare med för mycket pengar. Att möjligheten finns gör inte spelet sämre för oss som vill låsa upp saker själva.

ELF
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Meh. Är ju bara för lata spelare med för mycket pengar. Att möjligheten finns gör inte spelet sämre för oss som vill låsa upp saker själva.

Sånt hör ju dock inte hemma i singleplayer.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Känns väldigt dåligt, blir ju som ett fusk i spelet att kunna handla till sig uppgraderingar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Margy:

Spelet är väl inte mindre roligt att spela nu utan att använda dessa transaktioner än vad det var innan?

Ifall du betalar för att använda ett toalettställ så är ju jättretrevligt för du fick se på bilden att det var rent och när du nu sitter där är det väldigt rent. Men plötsligt så lägger någon in en låda med bajs framför dig. Den är stängd i ett lock och så, men med transparent glas. Så det är ju tekniskt inte nödvändigt vis ett hygieniskt problem och det doftar ju inte, men känslan av att ha den närvarande gör nog att du ångrar att du gjorde köpet, även om du fortfarande har en fin toalettstol att sitta på med bidet etc.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Avstängd
Skrivet av kaealy:

Öh, har klarat det på professional. Var behövde man grinda någonstans?

Om du inte förstår var i grinding ligger efter att ha klarat det på professional, då är du bra jävla ***.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Meh. Är ju bara för lata spelare med för mycket pengar. Att möjligheten finns gör inte spelet sämre för oss som vill låsa upp saker själva.

Jag har noll förtroende för att de inte börjar justera balansen för att göra det bara aningen jobbigare för att putta en mot att börja betala, hade planer på att köpa spelet, men blir inte förrän de sliter ut detta igen.

Medlem

I spelet får man chansen att få 2 sådana biljetter och det är inget fusk. Biljetten ger dig tillgång till ett vapens exklusiva förmåga som kan vara tex mer attackspeed, kraft eller genomborrande förmåga. Denna siffra multipliceras med den faktiska siffra du har aktuellt på ditt vapen.
Enkelt förklarat så hoppar du inte över behovet av att uppgradera tex skjutkraften i en pistol då varje gång du uppgraderar power så kommer den siffran multipliceras med den exklusiva förmågan.

Fattar ni? 😂

Medlem

Vad jag minns från resident evil 7 så fanns det att köpa micro skit till det spelet med senare efter spelet släpptes. Det var nånting med mynt man köpte.

Meeeen för att köpa dessa micro köp då var man tvungen att lämna spelet och gå in på Xbox store och ladda ned dessa micro köp man köpt.
Helt frivilligt.
Det var ju inte precis som på värsta mobil spel sätt där micro köp knapp dyker upp med jämna mellanrum i själva spelvärlden.

Fungerar väl likadant i resident evil 4 som i resident evil 7 att man går in i själva Xbox store och laddar ned dlc man köper.

Inget som förstör spel upplevelsen när det är på detta vis.

Medlem
Skrivet av Krejsy:

Jag har noll förtroende för att de inte börjar justera balansen för att göra det bara aningen jobbigare för att putta en mot att börja betala, hade planer på att köpa spelet, men blir inte förrän de sliter ut detta igen.

Tror knappast dom kommer ta bort det. RE2, RE3 och Village har alla dlc man kan köpa som låser upp alla bonus items, bland annat vapen med oändligt ammo och i DMC5 kan man fortfarande betala för orbs. Finns säkert fler exempel också men det är dom jag kommer på just nu. Det här är inget nytt påhitt från Capcom iallafall.

Edit: RE7 har mynt man kan köpa som ger olika bonusar.

Medlem

På riktigt, det här gnället i tråden. Det påverkar inte någonting och Capcom får in pengar så de kan få tummarna ur och göra om Dino Crisis. Jag ser inte det som något dåligt, mer dinosaurier till folket!

Skribent
Skrivet av Joewson:

På riktigt, det här gnället i tråden. Det påverkar inte någonting och Capcom får in pengar så de kan få tummarna ur och göra om Dino Crisis. Jag ser inte det som något dåligt, mer dinosaurier till folket!

Jag tror inte det kommer någon remake på Dino Crisis faktiskt. Mikami har sagt han var intresserad, men nu när han lämnat Tango Games och Capcom så får jag en känsla av att det inte blir av.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Om du inte förstår var i grinding ligger efter att ha klarat det på professional, då är du bra jävla ***.

Vad är det du tycker är grinding då?
Att spelet måste spelas flera varv? Att fienderna känns som bulletsponges?
Vad grind innebär är olika från person till person. Från mitt sätt att se det så är det ingen enformig grind alls i detta spel - har snart klarat alla challenges. Jag har också klarat proffessional.

Medlem
Skrivet av Krejsy:

Jag har noll förtroende för att de inte börjar justera balansen för att göra det bara aningen jobbigare för att putta en mot att börja betala, hade planer på att köpa spelet, men blir inte förrän de sliter ut detta igen.

Capcom bryr sig inte om du köper spelet eller inte då spelet redan sålt rekord mycket. Som de flesta redan påpekat så behöver man inte köpa dessa ticket då man kan köpa det genom pesetas genom att spela spelet. Har klarat spelet på standard först, sen hardcore 2 gånger o redan låst upp allt. Har inte lagt en krona på något

Skribent
Skrivet av submariner:

Capcom bryr sig inte om du köper spelet eller inte då spelet redan sålt rekord mycket. Som de flesta redan påpekat så behöver man inte köpa dessa ticket då man kan köpa det genom pesetas genom att spela spelet. Har klarat spelet på standard först, sen hardcore 2 gånger o redan låst upp allt. Har inte lagt en krona på något

Fast man kan väl inte köpa tickets för pesetas utan de köpes väl med de där lila kristallerna?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Inte ok detta.... ruttet

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast man kan väl inte köpa tickets för pesetas utan de köpes väl med de där lila kristallerna?

Precis. Men har du inga tickets måste du köpa alla upgrades för att få möjligheten att köpa den sista exklusiva uppgradering som skulle varit gratis med en biljett istället.

Medlem

Resident Evil är ju i grunden skapade för att spelas flera gånger om man vill låsa upp allt och jaga trophies/achievements. Du kan fixa två sådana här biljetter med spelets egen valuta på enklaste svårighetsgraden när det fortfarande återstår en tredjedel av spelets main story. Det är inte svårt.

Vad Mercenaries snarare gjorde "fel" är att man gjorde S-rank alldeles för lätt att uppnå. Det tog mig en halvtimma att fixa S på alla tre kartorna och då får du spelets bästa pistol upplåst i storage-boxen. Innan Mercenaries släpptes hade du behövt spela genom en ganska hög svårighetsgrad och ranka högt för att få det vapnet i kommande genomspelningar.

Kort sagt: nu kan du börja med Mercenaries, sedan köra genom spelet med Handcannon från start och leka med allt motstånd. Balansen i spelet försvinner och som vissa i kommentarsfältet redan varit inne på (de som faktiskt spelat RE) tar det bort lite av känslan av accomplishment. Många skiter fullständigt i det och är bara ute efter storyn, men RE för mig har varit roliga spel att nöta och speedrunna och jaga trophies i. Trenden i Capcoms remaster-serie är att du kan köpa dig till easy mode och skippa all grind. Hade nästan föredragit att de gjort två separata releaser; en "riktig" release och en "casual" som enbart släpps digitalt men där man kan köra P2W-konceptet fullt ut. Så erbjuder man alla spelare vad de vill ha.

Medlem
Skrivet av submariner:

Capcom bryr sig inte om du köper spelet eller inte då spelet redan sålt rekord mycket. Som de flesta redan påpekat så behöver man inte köpa dessa ticket då man kan köpa det genom pesetas genom att spela spelet. Har klarat spelet på standard först, sen hardcore 2 gånger o redan låst upp allt. Har inte lagt en krona på något

Det är väl kanske problemet att ingen bryr sig, men samtidigt så är det illa nog att FZ skriver en artikel om det.
Personligen tycker jag att det inte borde vara tillåtet att lägga till detta efter att rescensionerna har kommit ut, går säkert jättebra att spela utan att köpa något, men har de patchat in detta efter så kanske de smygbalanserar om spelet efter...
Får väl pirata en 1.0 version eftersom att jag inte äger en modern konsol och kan köpa det på skiva för att få det opatchat.
Läskigt att så många här inte tycker att det är ett problem och nästan försvarar Capcom.

Medlem
Skrivet av Krejsy:

Läskigt att så många här inte tycker att det är ett problem och nästan försvarar Capcom.

Det finns inget krav på att köpa en ticket för att klara spelet, inget pekar på att de kommer att balansera om spelet (andra spel de lagt till detta på verkar inte heller ändrats) och jag har inga planer på att köpa någon ticket så vad är egentligen problemet du upplever?

Medlem

Jag köpte två exclusive igår för 100 000 pesetas styck

Betalade inte en enda irl krona

Som på den gamla goda tiden. Röjigt!

Kan jag kan alla andra.

Medlem
Skrivet av ProPain:

Det finns inget krav på att köpa en ticket för att klara spelet, inget pekar på att de kommer att balansera om spelet (andra spel de lagt till detta på verkar inte heller ändrats) och jag har inga planer på att köpa någon ticket så vad är egentligen problemet du upplever?

Problemet är att det inte hör hemma i spel man betalar fullpris för, om något känns frustrerande eller liknande så kommer jag alltid ha detta i bakhuvudet, det spelar ingen roll hur mycket man "inte behöver köpa det".
Det är bara girighet och borde varit en fuskkod för de som absolut behöver det för att klara spelet.

Medlem

Bu! Inte okej. Är riktigt besviken på Capcom nu!

12
Skriv svar