Diskutera – Det bästa Zelda-spelet är...

Medlem

Tänkte skriva A Link to the past, men när jag sitter o funderar så måste jag nog säga Breath of the Wild ist.

Medlem

Ocarina of Time är min etta, Majoras Mask får andraplatsen och Link to the Past får tredjeplatsen. Jag har spelat samtliga Zelda-spel, men tycker att serien har tappat sin magi sedan N64-eran. Wind Waker var mysigt men lite långtråkigt, Twilligt Princess var extremt överskattat med tråkiga miljöer och karaktärer, Skyward Sword blev snabbt tråkigt och Breath of The Wild var nästan lika överskattat som Twilligt Princess (ful grafik och vapen som hela tiden går sönder). Links Awakening är dock trevligt.


signatur

Kunskapsförmedlare.

BOTW absolut det bästa för egen del, blev helt golvad från början till slut och drömmer veckovis om världen och allt som gick att utforska.

Inaktiv

Det här är nog den frågan som jag har besvarat flest gånger när det kommer till spel.

Min lista över de tre bästa spelen är:
1. A Link to the Past
2. Twilight Princess
3. Ocarina of Time

Sen är det ju en smaksak. Alla dessa tre spelen påminner lite om varandra hur de är uppbyggda, något som jag gillar en hel del.

Det sämsta spelet i serien är Tri-Force Heroes till 3DS.

Inaktiv
Skrivet av lampis:

Ocarina of Time är min etta, Majoras Mask får andraplatsen och Link to the Past får tredjeplatsen. (…) Links Awakening är dock trevligt.

Bra val av de bästa

Tycker själv att Link’s Awakening till Switch är bättre än sina Gameboy versioner

Medlem

Som Gen X barn så är Ocarina of Time bästa Zelda spelet just pga när den släpptes, hur pass 3D betydde för spelet, storyn, gameplayen, musiken, ja den hade allt o kom i rätt tid!

Att för första gången spela som en 3D link i en 3D värld var bara uderbart och magiskt!

Breath of the Wild är bara mer av allt, inte värst imponerande som Ocarina dock.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Bra val av de bästa

Tycker själv att Link’s Awakening till Switch är bättre än sina Gameboy versioner

Jaså? Tycker själv att den utsatta känslan som fanns i Gameboy-versionen är som bortblåst i och med Switch-versionen. Sen måste det ena inte utesluta det andra, men Switch-versionen blev lite för glättig för min smak.

Medlem

Ocarina of Time, för det var verkligen Wow! Första gången man spelade det, ren och skär upptäckarglädje och mystik. Sen blev man äldre och började spela på annan konsol och andra spel.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Zelda 3 - a link to the past. Allt efter är inte Zelda.

Medlem

1. Twilight Princess (bästa musiken i serien!)
2. Wind Waker
3. A Link to the Past

Medlem

Ocarina of Time var revolutionerande när det släpptes. Innan det köptes så hyrdes det först över en helg och för då 10-åriga mig med begränsade engelskanunskaper så tog det hela helgen att klara fram till Gohma, och då trodde jag att jag kunde vara nära slutet.

Fatta chocken när det sista jag gör innan spelet lämnas tillbaka är att springa ut på Hyrule field där jag inser att det bara var början och att jag bara har sett en bråkdel av spelet, magiskt.

Spelet köptes kort därpå och resten är historia.

A link to the past, Majora's mask och Twilight princess följer kort därpå!

Avstängd

Mindre populär åsikt, Zelda är tråkigt som fan.

Sim
Medlem

Folk må ju få ha fel åsikt för att resten ska veta vad som är rätt åsikt

Skrivet av ChrizHawk:

Mindre populär åsikt, Zelda är tråkigt som fan.


signatur

Arff

Medlem

A Link to the Past och OOT, svårt att säga att någon var bättre eller sämre för sin tid. Väldigt, väldigt bra båda två.

Medlem

Jag hoppar ibland mellan ocarina of time och twilight princess..

Med mods och så är nog breath of the wilds bäst.

Medlem

Kan inte ranka dem, alla är mästerverk på sitt sätt. Samt att de alla har sina egna fel, så det får bli jämnt skägg mellan alla.
Älskar Zelda-serien trotts sina brister.

Medlem

Ur rent nostalgiska glasögon: Ocarina of Time och Majoras mask.

Annars säger jag nog Breath of the wild eller A Link to the Past.

Medlem

Nostalgin säger för mig ALttP, men om jag ska bortse från känslor och se på vad jag personligen föredrar i ett Zeldaspel, så blir det antingen Zelda I eller BotW.

Anledningen är att jag föredrar att kunna tackla vad som finns i Zeldaspelen i vilken ordning jag vill, utan att behöva gå in i dungeon X för att hämta föremål Y som behövs för att ens öppna dungeon Z, vilket I och BotW helt klart briljerar i, även om de båda spelen har vissa restriktioner även där (måste göra Great Platueau i BotW, flöjt/flotte/stege etcetera i I).
Spelen efter I och deras spelvärldar blev lite för hårt styrda i hur du "skulle" göra saker - även om jag tycker om alla Zeldaspel jag spelat.

Testpilot
Skrivet av ChrizHawk:

Mindre populär åsikt, Zelda är tråkigt som fan.

Jag är kränkt av denna åsikt.

Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag är kränkt av denna åsikt.

Vi kan lätt få honom bannad. Tycker inte en andra chans kommer på tal här, straight to jail!

Medlem

1. Wind Waker
2. Ocarina of Time
3. A Link to the Past

Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Jag är kränkt av denna åsikt.

Då är jag nöjd.

Medlem

Oj, vilken fråga.

Skulle säja att det finns väldigt få dåliga Zelda-spel, så jag får nog utgå från vad som leverades för sin tid.
1. A Link to the Past - Svårt att greppa hur fint mästerverk detta var då. OCH det håller än idag. Jag har inga problem att sätta mig och spela detta 2023 och klara av det.
2. Ocarina of Time, och Majoras mask. Likt förstaplatsen så tillförde dessa spelen så mycket på spelmarknaden, speciellt för Nintendos del. OoT är helt klart stora anledningen till att jag köpte ett N64 (Hade inte ens Mario till konsollen!!)

"The Adventure of Link" är lite av en personlig favorit, dock främst att titta på när andra spelar (streams etc).

Jag har tittat på lite olika nyare zelda-spel, men tycker inte de lyckats fånga in mig för att ens köra klart. Breath of the Wild lämnade tanken när jag hörde om weapon-breakage och matlagning. Spelet är säkert magiskt, men jag orkar inte...

Medlem

Det är nog lättare att fråga vilket Zeldaspel som inte levt upp till namnet?
Personligen är det nog bara Skyward sword och Twilight princess som faller under den kategorin.

Det första Zelda, guldkasseten och upplevelsen efter det går inte att ta på eller göra om.
Men Ocarina of time och Breath of the wild är nog titlarna som ligger närmast den upplevelsen.

Alla zeldaspel däremellan är värdiga på sitt eget vis

Medlem

1. A link to the past
2. Ocarina of time
3. Breath of the wild
4. The adventure of link
5. Wind waker

Medlem

Håller helt klart Ocarina högst. Musiken och templen, gudomligt bra. Naturligtvis mycket nostalgi inblandat men jag tycker att spelet är bra än idag.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

1. Breath of the Wild
2. A Link to the Past
3. Ocarina of Time
4. Link’s Awakening
5. The Wind Wanker
6. Majora’s Mask
7. A Link Between Worlds
8. Minish Cap
9. The Legend of Zelda
10. Twilight Princess
11. Skyward Sword
12. Adventure of Link
13. Phantom Hourglass

Daz
Medlem

A Link to the Past till Super Nintendo är det överlägset bästa Zelda-spelet för min del.

Efter det spelet gillar jag även Ocarina of time, Majoras Mask, och Twlight Princess väldigt mycket.

Wind Waker var en stor besvikelse. Inget stort fan av barn i varken spel eller film. Att då springa runt som en liten skitunge var inte min grej. Att åka båt var också redigt tråkigt.

Skyward Sword var inte min grej heller. Har aldrig gillat att vifta för att spela. Men jag tvingade mig igenom spelet för jag hade klarat alla andra Zelda spel som släppts till stationära konsoller.

Breath of the Wild gillade jag inte heller och är enda Zelda spelet till stationära konsoller jag inte spelat igenom och klarat. Jag gillar inte Open World spel och hade hellre sett att Zelda fortsatt som förut. Att vapnen gick sönder hela tiden hjälpte inte heller och var inte roligt för fem öre. Jag hoppas att de skrotar att vapnen går sönder hela tiden i nästa spel.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Nyaste är bra, skaffa cemu emulator för wiiu. Funkar också riktigt bra på steamdeck, man får bara programmera in så man kan använda motion controllern för kikaren. Finns stegvis guide för det.

cemy emulator? Måste nog slå upp det för jag vet verkligen inte vad det är. Köpte just Zelda Twilight Princess serietidningen för att komma in i världen lite. Tyvärr har jag inte steamdeck. Kör på min PC med ett 3080 Nvidia.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av krislevin:

cemy emulator? Måste nog slå upp det för jag vet verkligen inte vad det är. Köpte just Zelda Twilight Princess serietidningen för att komma in i världen lite. Tyvärr har jag inte steamdeck. Kör på min PC med ett 3080 Nvidia.

Går köra senaste Zelda i 4k upplösning, och det har stöd för mods.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skriv svar