Snabbtest – Pc-spelarna förtjänar ett bättre The Last of Us

Robot
Snabbtest – Pc-spelarna förtjänar ett bättre The Last of Us

Pc-versionen är hackig och opolerad.

#the-last-of-us


Medlem

Känns dumt att Sony inte utnyttjade Nixxes till att göra PC porten. Alla deras portar har hittils varit bra. Istället så använder dom sig av Iron Galaxy som har en historia av att göra portar med problem.

Verkar som de jobbar på att ordna problemen iallafall, så bäst vänta ett tag med att köpa spelet. Vilket oftast är en bra ide vid de flesta PC-släpp nuförtiden. Ju längre man väntar ju bättre spel och även billigare får man.

Medlem

Håller helt med! Ofattbart att så pass välrenommerad studio kan släppa ett så pass opolerat och ooptimerat spel. 639 SEK down the drain...

Medlem

Har precis en sådan setup som Testdator 2 och kör på 1080 upplösning.

Min pendlar mellan 20-80 som max men average är runt 45-55 beroende på miljö.

Vad har du för inställningar är min fråga?

Medlem

Bra att det "bara" tog en timme för dig att kompliera shaders, och att du överhuvudtaget lyckades slutföra det. Wow. Inte många har varit så lyckosamma. Älskar spelet, ville att PC-versionen skulle göra det ännu bättre. Det här var en katastrof. Sämsta PC-porten någonsin.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

N borde skriva på förstasidan att det är en scam, vad annars kan man kalla det?
Hoppas de kan fixa den här katastrofen men tvivlar.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Fast detta är väl knappast något nytt? Så gott som alla Sonyexklusiva spel som sedan släpps på PC är ju riktigt dåligt optimerade. Förhoppningsvis sår är detta droppen som får bägaren att rinna över.

Medlem
Skrivet av employed:

Fast detta är väl knappast något nytt? Så gott som alla Sonyexklusiva spel som sedan släpps på PC är ju riktigt dåligt optimerade. Förhoppningsvis sår är detta droppen som får bägaren att rinna över.

Absolut, dåligt optimerade kan man kanske stå ut med men det här är dåligt så det nästan är ospelbart. Värsta PC-portningen någonsin.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Jag kan spela i 25-30fps med ALLt på lägsta + fsr på lägsta intällningar. Dvs 720p eller lägre. Inte klokt, kör alla andra spel på max i 1440p Ser dessutom skit ut, texturer från 30 år sedan


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Kostar som ett nytt spel dessutom, hade inte haft några problem med det om det var välgjort. Det här är ett skämt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Redaktör
Skrivet av baggz143:

Har precis en sådan setup som Testdator 2 och kör på 1080 upplösning.

Min pendlar mellan 20-80 som max men average är runt 45-55 beroende på miljö.

Vad har du för inställningar är min fråga?

DLSS på så upplösninge klev ner på typ 1 600 x 1 000. Sen körde jag förinställningen "High" (typ, den under högsta) och skruvade sen ner några texturparametrar så att den landade på under 8 GB i VRAM-krav. Har testat första 1-2 timmarna, tills man klättrar upp i lutande skyskrapan.

Känns som jag haft flax med frameraten på båda datorerna, om man ska döma av alla som har prestandaproblem. Å andra sidan är det ju problemen man hör om, inte när det funkar som förväntat.


signatur
Medlem

Om det vore första april så hade jag förståt det men det här är otroligt. Naughty Dog och Sony borde skämmas.


signatur

7900XTX
7800X3D

Redaktör
Skrivet av alias:

N borde skriva på förstasidan att det är en scam, vad annars kan man kalla det?
Hoppas de kan fixa den här katastrofen men tvivlar.

Jag rapporterar ju min upplevelse här (som verkar vara avsevärt bättre än vad många andra upplevt), och vi har även skrivit nyhet om att det få rmassor av skäll av besvikna köpare. Det speglar ju flera perspektiv.

Kan du inte refunda om det funkar så uselt? Eller har du kört för länge för det? Ändå värt att försöka om spelet är så trasigt för dig.


signatur
Medlem

Märker att inställningar inte spelar så stor roll för mig. Hamnar alltid till att börja med runt 70fps men sen går det ner till 25.. Något är så fel.. Aldrig lyckats slutföra shaders kompilationen heller. Gett det timmar men aldrig kommit längre än 34% Hoppas de kan fixa detta men varför ens släppa det när de 100% visste om det?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag rapporterar ju min upplevelse här (som verkar vara avsevärt bättre än vad många andra upplevt), och vi har även skrivit nyhet om att det få rmassor av skäll av besvikna köpare. Det speglar ju flera perspektiv.

Kan du inte refunda om det funkar så uselt? Eller har du kört för länge för det? Ändå värt att försöka om spelet är så trasigt för dig.

Jag fattar Tomas, och inget emot dig. Bara att det här är en skandal . Tycker faktiskt det. Jag kan kanske refunda men vill hellre varna andra,


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

pendlar mellan 60 och 120 fps, dlss på balanced, high settings 1440p, i7-10700k och ett 3080.

Hade aningen sämre prestanda innan jag tankade senaste gforce drivrutinerna.
Spelet har crashat en gång på en 4 timmars session, kanske haft tur på den delen.

Tror nog dom ordnar upp det ändå, andra sony titlar har ju till och med funkat bra på steamdeck.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

pendlar mellan 60 och 120 fps, dlss på balanced, high settings 1440p, i7-10700k och ett 3080.

Hade aningen sämre prestanda innan jag tankade senaste gforce drivrutinerna.
Spelet har crashat en gång på en 4 timmars session, kanske haft tur på den delen.

Ok, det låter ju ändå spelbart. Har du kompilerat shaders som det vill att du ska göra i början men få lyckas med?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Ok, det låter ju ändå spelbart. Har du kompilerat shaders som det vill att du ska göra i början men få lyckas med?

Jupp, kompilerade innan jag startade.

Medlem

Turgubbe! Hur lyckades du? Fastnat på runt 30% som så många andra. Kan hoppas det är problemet, i så fall borde en patch kunna fixa det.


signatur

7900XTX
7800X3D

Redaktör

Kollega Daniel rapporterar (utan påtaglig glädje) att shader-kompileringen måste göras igen när man uppdaterat drivrutinerna.

Allihopa nu: hurra!


signatur
Redaktör
Skrivet av alias:

Turgubbe! Hur lyckades du? Fastnat på runt 30% som så många andra. Kan hoppas det är problemet, i så fall borde en patch kunna fixa det.

Samma här: tog en timme att kompilera på båda testdatorerna (specs längst ner i testet). För kollegan tog det flera timmar, osäker hur länge, men blev i alla fall klart vad jag förstått.

Snackade om shader-grejen med Calle på Swec. Han förklarade att det behöver göras för att minska just mikrohack, för om det inte görs kommer massa saker behöva processas löpande under spelandet, och det sänker prestandan. Om din kompilering inte blev klar kanske det är orsaken till kass prestanda? Bara att hålla tummarna för en patch, oavsett felet.

Edit. Jag drog i senaste Geforce-drivarna innan jag startade spelet, på båda datorerna.


signatur
Medlem

Lite off topic, The Last of Us Balkan style:

😁

Medlem

Tomas vet varför att kompilera shaders är något bra, att man kan göra det, men att det tar timmar eller dagar, nej det är inte normalt. Något är riktigt fel då.
Hoppas på en patch snart. Älskar ju spelet Bara att få spela tills "min" dotter blev skjuten fick mig att få en tår i ögat. Hur många spel kan framkalla sådana känslor? Älskar det. Därför jag hade hoppats på en PC-port som gjort skäl för namnet.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Tomas vet varför att kompilera shaders är något bra, att man kan göra det, men att det tar timmar eller dagar, nej det är inte normalt. Något är riktigt fel då.

Du vet att du kan redigera ett inlägg och lägga till mer text i samma post va?
Ser att du skrivit väldigt många inlägg med kort mellanrum, därav tipset. Blir lite plottrigt att läsa kommentarer när det bara är en och samma användare som återkommer med 10st inlägg på tre meningar med 2min mellanrum.

Medlem
Skrivet av Razken:

Du vet att du kan redigera ett inlägg och lägga till mer text i samma post va?
Ser att du skrivit väldigt många inlägg med kort mellanrum, därav tipset. Blir lite plottrigt att läsa kommentarer när det bara är en och samma användare som återkommer med 10st inlägg på tre meningar med 2min mellanrum.

Ja, ber om ursäkt. Trodde bara hela grejen med forum som detta är att man vill ha inlägg att läsa hur trista de än är. Åtminstonde så jag fungerar. Finns det inget nytt så varför ens besöka det? Kan dessutom få intressanta och tänkvärda svar då och då? Som även andra har nytta av. Om vi alla är tysta så fanns det inget.


signatur

7900XTX
7800X3D

FM-guru
F.d. Sisyr

Arkham Knight-nivå på denna PC-port. Jösses.

Medlem

Vilken tur att -

Skrivet av Naughty Dogs Twitter:

And so we want to make sure that The Last of Us Part I PC debut is in the best shape possible.

(länk)
dom lyckades göra spelet perfekt till release och inte släppte en buggig röra.........
Trist som f*n att det inte är första gången.

Verkar ju trots allt lysande för dom som inte har några problem.

Medlem

Men bättre vi är tysta då.. ser att flera gillat din kommentar..så jäkla konstigt och typiskt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Arkham Knight-nivå på denna PC-port. Jösses.

Absolut inte, var ett mirakel till välpolerat spel i jämförelse..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Spelet, narrativet är så klart underbart, men allt annat för oss PC spelare är fruktansvärt dåligt. Kan inte förklara hur besviken jag är, sett fram emot det så mycket.


signatur

7900XTX
7800X3D

Skriv svar