Skäms ni över att ni har en konsol på tv bänken?

Medlem
Skrivet av A1200G:

Du har tur som bara har 1 konsoll framme. Jag har 3 st konsoller + hemmabioreceiver + förstärkare + Blurayspelare + 5 surround högtalare + 4 atmos height vägghögtalare + 2 subwoofers.

Sisådär 40-50 meter med kablar. Slutade skämmas för länge sen. Tur att man inte har fru annars hade man åkt ut med huvet före då WAF faktorn är negativ. 🙂

Nejdå, jag har bägge konsolerna framme + laddningsdockan till ps5 kontrollerna och mina hörlurar, samt surroundsystemet 😅


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

känns väldigt mycket 20-something fenomen. ungdomar som knappt hunnit bli vuxna vill spela jättevuxna, och seriösa vuxna sysslar man inte med såna barnsligheter. det börjar för de flesta gå över runt 30-strecket då man börjar bry sig mindre och mindre, och efter 40 så reflekterar man inte över det alls.

Medlem

Min sambos mamma kommenterade på det i början, det är några år sen nu, på att jag var för gammal för att spela spel. Men efter ett tag när hon förstod att det är som vilken annan hobby som helst har det försvunnit. Nu är min sambo långt ner i det träsket med.

Medlem

Skäms inte alls.

Här omkring är vintersporter, skoter osv stora intressen. Är det någon som ifrågasätter min hobby så kommer jag ifrågasätta deras.
Spel är ju en väldigt lämplig hobby jämfört med andra häromkring som tex skoteråkning som bara kan göras på vintern och om man får en bra vinter. Och det kostar betydligt mer att köpa och äga en skoter än tex en riktigt bra gaming PC som du kan använda året runt, dygnet runt.

Medlem

Byt vänner, dom nuvarande verkar skittråkiga


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Absolut inte! Närmar mig 30 och jag har dedikerat rum fullt med såväl konsoller som samlarprylar, manga osv. Kunde inte bry mig mindre om vad närstående och vänner tycker och dem brukar aldrig kommentera något heller Man ska aldrig skämmas för sin hobby och sina intressen!

Medlem

Skäms inte men de är knte vackra att titta på så gömmer de inuti tv bänken. Mindre damm också. Bara öppna dörrarna när de e gejmingtajm.
Playstation var för grotesk och stor så jag avbokade den mkt pga det faktiskt. Den kände jag är svår att placera utan att de ser konstigt ut.
Det finns trots att en riksdag som behöver vara överens i hemmet.
De behöver desperat en slim.

Medlem

Skitnödiga vänner, byt ut dom. Jag är 40 och har 3 datorer plus xbox och switch, vi spelar tillsammans som familj, skitkul! Det kommer inget att ändra på med taskig attityd, då behöver de aldrig komma på besök igen.

Medlem

Fyller 39 i år och här är mina tankar i frågan.

Med tanke på att spelindustrin är större än både film och musik tillsammans kan man tycka att den borde ha släppts in i finrummet. Skulle inte säga att en Konsol vid ens TV är konstigare än att ha en TV eller musikspelare synlig framme. Ingen av mina vänner frynter åt att folk spelar spel. Undantaget är väl om det tangerar ett missbruksbeteende där det tar över en persons liv så pass att det orsakar problem. Men det skulle även gälla oavsett vilket intresse som orsakade samma resultat. Om det så var jobb, idrott, sociala medier e.t.c.

Medlem

Är det en PS5a du ha framme så förstår jag deras fråga. Den ser ju ut som skit och något som passar in i ett barnrum.

Redaktör
Ponny

Livet är för kort för att skämmas. Fast ärligt talat tycker jag vännen som fällde kommentaren faktiskt SKA skämmas.

Själv tycker jag om att ha "cleant" på själva tv-bänken, men har tre fack för PS5, Xbox Series X och Switch.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Är det en PS5a du ha framme så förstår jag deras fråga. Den ser ju ut som skit och något som passar in i ett barnrum.

Smak är individuellt. Det finns mycket hos mina vänner jag själv inte hade valt ha i mitt eget hem. Men jag är inte dom och det är deras hem. Finns ingen anledning att kritisera andras smak om de inte uttryckligen ber om det. Och även då mer ett stort mått av takt.

Medlem

Jag har över 20 konsoler inkopplade på två våningar. Självklart ska man inte behöva skämmas för sin hobby.

Medlem
Skrivet av quadratis:

känns väldigt mycket 20-something fenomen. ungdomar som knappt hunnit bli vuxna vill spela jättevuxna, och seriösa vuxna sysslar man inte med såna barnsligheter. det börjar för de flesta gå över runt 30-sträcket då man börjar bry sig mindre och mindre, och efter 40 så reflekterar man inte över det alls.

Håller med det låter som "unga vuxna syndrom".

Har aldrig skämts för mitt spelintresse.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Tjo!

Konstig fråga kanske, men jag märkte förra helgen vid en middagsbjudning att ens vänner tyckte det var konstigt att en 25+ man har en spelkonsol.

Har ni märkt av att folk tycker ni är konstiga för ni sysslar med spel?

Hade du PRO över på middag eller? Det var det konstigaste jag hört 2023, att det finns folk som fortfarande tycker det. Måste va riktigt tråkiga människor😅 25+ med... Jag är 34 och våran generation är ju i princip födda med en konsol i handen!

Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Smak är individuellt. Det finns mycket hos mina vänner jag själv inte hade valt ha i mitt eget hem. Men jag är inte dom och det är deras hem. Finns ingen anledning att kritisera andras smak om de inte uttryckligen ber om det. Och även då mer ett stort mått av takt.

Självfallet. Jag hade aldrig brytt mig, men uppenbarligen så skäms ju TS över något han tycker om.

Medlem

Det är en smaksak men personligen hade jag ryckt på axlarna om någon yttrade sig på det viset.

Föredrar att konsolerna/PC samt kablage ligger lite undangömt delvis för att det ser mer simplistiskt ut och det är lättare att städa runt omkring TV bänken.

Medlem

Skäms gör jag inte. Däremot gillar jag när det är stilrent och lättstädat så har "gömt" konsolerna i en stor tv-möbel för min egen del. Ps5an känner sig dock kränkt över att vara undangömd och låter som en hårtork om jag inte öppnar frontluckan.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Jag har 8st konsoller på TV-bänken och 700spel på hyllor.. skäms är nog det sista jag gör

Medlem

Verkligen inte.

Inget att skämmas för.
De som borde skämmas är de som inte kan acceptera att vi gillar och spela spel.
Jag har inget bilintresse men skulle inte drömma om att försöka skämma ut de som har det intresset ex.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Skäms mer över datorn, ärligt talat.

Medlem
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Självfallet. Jag hade aldrig brytt mig, men uppenbarligen så skäms ju TS över något han tycker om.

Nja, jag skulle inte kalla det för att jag skäms, utan att jag tycker det känns konstigt att vänner dömmer en för sitt spelintresse. Jag vet inte, det kanske är att skämmas?


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Har 5 konsoler framme, tanken att det skulle vara pinsamt har inte ens slagit mig.

Olika personer resonerar olika, hade du bjudit in folk härifrån så skulle nog de flesta tycka det var konstigt om du INTE hade en konsol. Sen spelar nog åldern in också. Vid 25 är man fortfarande ganska nybliven vuxen vilket ofta innebär att man är mer benägen att ta avstånd från allt som kan förknippas som omoget. Vänta några år så är nog problemet löst.

Medlem

Märkligt. När jag var 25 så fanns det en 360 eller Wii på varenda TV-bänk. Jag trodde nog spelandet skulle öka men jag kanske har haft fel.

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Utan att jag tycker det känns konstigt att vänner dömmer en för sitt spelintresse. Jag vet inte, det kanske är att skämmas?

Nej då, det är inte att skämmas.

Att finna egen ro i livet och sluta döma andra är en viss nivå av mognad och lycka inte alla uppnår. Jag tror att vännerna i fråga lever under rädslan att de måste vara på ett visst sätt för att själva inte bli dömda. Vilket såklart leder till ett moment 22, människor söker konstant bekräftelse på att de själva gör "rätt" genom att trycka ner andras val.

Skulle någon vara spydig om detta någon gång så säg bara lite kallt "Varför spelar det någon roll att jag gör vad jag tycker är kul med mitt liv och hur skadar det dig?" eller liknande.

Skribent

Linus Tech Tips gjorde en video om just det här med konsoler, stil, kylning och TV-bänkar för någon vecka sedan. Har inte reflekterat över det själv måste jag säga, men det är konstigt att det inte finns någon TV-bänk som är anpassad just för att gömma undan ett par konsoler med t.ex. inbyggd kylning o.s.v.

Medlem

Skulle aldrig skämmas över någon hobby, speciellt inte att jag spelar. Tycker nästan det är märkligare med personer som inte verkar ha någon hobby alls.

Medlem

Jag minns att jag kunde skämmas förr i 20-årsåldern. Jag jämförde mig själv mycket med andra, och försökte "passa in" och leva upp till min omgivnads förväntningar och krav. Sen insåg jag att det är ett väldigt korkat, meningslöst, och tråkigt sätt att leva på, så jag började att lyfta fram och hylla min identitet mer istället för att anpassa den.

Jag har stolt vinylskivor på väggen och synligt på hyllan i vardagsrummet med diverse soundtracks från spel. Jag har en affisch på väggen från Axiom Verge, som är ett av mina favoritspel genom tiderna, och en annan affisch från X-Files. Jag har en Star Wars-klocka på väggen, och jag bär kläder med spelreferenser. På en hylla ligger ett synligt, komplett, och fullt fungerande Commodore 64. På tunnelbanan eller rasten sitter jag och spelar SNES-spel på mobilen. I bokhyllan har jag en hylla enbart för böcker innehållandes "Game art", och en hylla för böcker baserade på spel (Metro, EVE Online, World of Warcraft, m.m.). På mina jackor har jag ofta spelrelaterade pins. Min mobil har ett Cowboy Bebop-theme installerat, samt signaturmelodin från serien som ringsignal. I hörlurarna spelas det ofta spelmusik. Just nu lyssnar jag väldigt ofta på musiken från EVE Online. Jag har flera planer på spelrelaterade tatueringar, och jag är i processen att töja mina öron så jag kan ha spelrelaterade smycken i örsnibbarna (exempel)

Jag är en nörd, har alltid varit en nörd, och kommer alltid förbli en nörd. Det är del av vem jag är, så varför dölja det?

Lite bilder från mitt nördiga liv (spoiler för att spara utrymme i tråden):


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Hade jag haft flera konsoler (det kommer) så hade jag med stor stolhet visat upp dem! Folk som tycker att det är skämmigt kan gå någon annanstans, livet är för kort för att dalta med sådana människor.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skriv svar