Japp, nu är en demo för Resident Evil 4-remaken tillgänglig

Skrivet av Roqka:

Grymt, frågan är bara hur lyckades du få 140 fps på C1:an?

Använder mig av MSI Afterburner och där kan jag se att grafikkortet enbart utnyttjas till ca. 85 procent på en del ställen i demot när det ligger på 120 fps och med enkel matematik så kom jag fram till att det skulle kunna gå att få ca 140 fps om man nu har en skärm som stödjer detta. Min LG C1 77 har som du redan har påpekat inte möjlighet att visa 140 fps, men 120 fps går utmärkt.

Trevlig helg!

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Spelade demo igår vid 00.30, och ja vad ska man säga förutom att det var helt otroligt bra!

Spelade det på min nybyggda dator för 53 000 kr och dessutom på min LG C1 77. Kunde köra alla inställningar på högsta möjliga, även raytracing på högsta och så rullade det på mellan 90-140 bildrutor per sekund. Då var det native 4K dessutom, utan någon uppskalningsteknik. En helt magisk upplevelse som gjorde att man glömde Dead Space Remake väldigt fort.

Att uppleva spelet på detta sättet känns verkligen som ett privilegium.

Vore ju konstigt annars om du inte kom upp i dom FPS'en med den riggen.
Vad är det för delar du har i burken? Framtidssäkrat nåt inåt h-vete med tanke på priset.

OnT:
Tycker ändå att spelet är ganska tungrott, trots allt. Startade RE2R och jämförde mellan DX11 och DX12 och jag förlorar kring 45-50 fps bara genom att använda DX12, vilket jag förmodar att RE4R använder... Så det är inte undra på att det är väldigt många som upplever krascher (mig inkluderat).

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Spelade demo igår vid 00.30, och ja vad ska man säga förutom att det var helt otroligt bra!

Spelade det på min nybyggda dator för 53 000 kr och dessutom på min LG C1 77. Kunde köra alla inställningar på högsta möjliga, även raytracing på högsta och så rullade det på mellan 90-140 bildrutor per sekund. Då var det native 4K dessutom, utan någon uppskalningsteknik. En helt magisk upplevelse som gjorde att man glömde Dead Space Remake väldigt fort.

Att uppleva spelet på detta sättet känns verkligen som ett privilegium.

Haha, vilken lyxman.

Vad är det för specs för dessa 53 000 kr?

Är den direktkopplad till en jättestor LG OLED, eller har du datorn kopplad till vanlig dataskärm oxå?


signatur

Memento Mori

Skrivet av Slimebeast:

Haha, vilken lyxman.

Vad är det för specs för dessa 53 000 kr?

Är den direktkopplad till en jättestor LG OLED, eller har du datorn kopplad till vanlig dataskärm oxå?

Datorn är inkopplad till en LG C1 77 enbart.

RTX 4090
Intel Core i9 13900K
MSI MPG Z790 Carbon WIFI
Corsair iCUE H150i ELITE LCD
Corsair HX1200 V2 1200W
Phanteks Enthoo Evolv X Satin Svart
Kingston FURY Renegade RGB DDR5-6400
Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Har annan dator som är kopplad till en datorskärm.
Den datorn är dock bara värd ca. 23 000 kr.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Spelade demo igår vid 00.30, och ja vad ska man säga förutom att det var helt otroligt bra!

Spelade det på min nybyggda dator för 53 000 kr och dessutom på min LG C1 77. Kunde köra alla inställningar på högsta möjliga, även raytracing på högsta och så rullade det på mellan 90-140 bildrutor per sekund. Då var det native 4K dessutom, utan någon uppskalningsteknik. En helt magisk upplevelse som gjorde att man glömde Dead Space Remake väldigt fort.

Att uppleva spelet på detta sättet känns verkligen som ett privilegium.

Dator för 53.000 kr? Fasen, du får en najs bil för pengarna eller flera års 5* semestrande. 🙂

PS Om ett par år kommer det vara värt mindre än 1/4. Men visst, har man pengar över så är det bara tuta o köra. 🙂 Jag gav lite mer för min hemmabio som vissa inte kan urskilja från en mobiltelefon högtalare. 🙂

Medlem

Verkade rätt mysigt. Men är det inte förbaskat svårt? Eller bara jag som är dålig igen?


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av N_micke:

Verkade rätt mysigt. Men är det inte förbaskat svårt? Eller bara jag som är dålig igen?

Tycker också att byn är lite svårare än vad den är i originalet. Har inte lyckats döda motorsågsmannen ännu trots 4 försök men demon brukar sluta efter kring 15 döda eller något 🙈

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Tycker också att byn är lite svårare än vad den är i originalet. Har inte lyckats döda motorsågsmannen ännu trots 4 försök men demon brukar sluta efter kring 15 döda eller något 🙈

Ammon tog slut långt innan 15 döda för mig 😂


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Skrivet av Kavakava83:

Tycker också att byn är lite svårare än vad den är i originalet. Har inte lyckats döda motorsågsmannen ännu trots 4 försök men demon brukar sluta efter kring 15 döda eller något 🙈

Svårt? Tycker det inte är alls så svårt, klarade av demot på första försöket med massor av ammo och hälsa kvar. Klarade även av Mad Chainsaw Mode på några få försök, det var riktigt skoj.

Det är en dold svårighetsgrad som kan lottas när man startar om demot.
Har någon av er testat den svårighetsgraden?

Medlem
Skrivet av Boogie:

Har de släppt någon info om/när VR-läge kommer?

Skrivet av Waliant:

Nej, jag tror inte det. Bara att det är på gång. Jag kör RE8 i VR nu, helt fantastiskt.

Nej men dom senaste nyheterna är att dom börjat jobba på Resident evil 7 versionen till Psvr2 nu.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Nej men dom senaste nyheterna är att dom börjat jobba på Resident evil 7 versionen till Psvr2 nu.

Vart har du läst det?

RE4 till PSVR2 är däremot officiellt konfirmerat


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Tycker också att byn är lite svårare än vad den är i originalet. Har inte lyckats döda motorsågsmannen ännu trots 4 försök men demon brukar sluta efter kring 15 döda eller något 🙈

Minns att jag hade väldiga problem i byn när jag spelade originalet, försökte typ spela taktiskt och stå så att jag endast fick fienden framför mig och att de kom emot mig. Men de är alldeles för många och aggressiva, samt kastar saker mot en, så den taktiken fungerar dåligt. Däremot fungerar det ju att bara hålla sig i rörelse, och ta någon fiende då och då när man hamnar ensam med någon.
Annars är det bara att springa rundor, i panik Blev ganska förvånad när jag klarade demot på första försöket. Nu blir det till att spela om för att hitta gömda automatvapnet i byn!

Medlem
Skrivet av SeniorGamer:

Minns att jag hade väldiga problem i byn när jag spelade originalet, försökte typ spela taktiskt och stå så att jag endast fick fienden framför mig och att de kom emot mig. Men de är alldeles för många och aggressiva, samt kastar saker mot en, så den taktiken fungerar dåligt. Däremot fungerar det ju att bara hålla sig i rörelse, och ta någon fiende då och då när man hamnar ensam med någon.
Annars är det bara att springa rundor, i panik Blev ganska förvånad när jag klarade demot på första försöket. Nu blir det till att spela om för att hitta gömda automatvapnet i byn!

I originalet, var det mest byn som var så svår eller är det hög svårighetsgrad överlag?


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Svårt? Tycker det inte är alls så svårt, klarade av demot på första försöket med massor av ammo och hälsa kvar. Klarade även av Mad Chainsaw Mode på några få försök, det var riktigt skoj.

Det är en dold svårighetsgrad som kan lottas när man startar om demot.
Har någon av er testat den svårighetsgraden?

Det är svårare än originalet. Betydligt fler fiender, sen hjälper det att kontrollerna är bättre i denna version 👍
Gissar att Mad Chainsaw låser man upp i spelet när man klarat av det

Medlem
Skrivet av N_micke:

I originalet, var det mest byn som var så svår eller är det hög svårighetsgrad överlag?

Det var mest byn i början. Sen när man blev varm i kläderna så var det som vilket annat spel som helst. Några bossfighter som var knepiga men jag tror man har tonat ner på quicktime events i denna version tack och lov.

Medlem

Ok, ja jag vill inte ha det för svårt 😂


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Svårt? Tycker det inte är alls så svårt, klarade av demot på första försöket med massor av ammo och hälsa kvar. Klarade även av Mad Chainsaw Mode på några få försök, det var riktigt skoj.

Det är en dold svårighetsgrad som kan lottas när man startar om demot.
Har någon av er testat den svårighetsgraden?

Wow!

Har bara kört Mad en gång och kom bara till skjulet före byporten. Klarade mig förbi de tre första las plagas tack vare jag fick behålla TMPn efter att ha hämtat den tidigare omgång. Källargången öppnas ju dock bara om man kastar allt före byporten. Men så fort man gått igenom kan man ta det lugnt och stealtha två gummor tror jag är max.
Vet du om nedräkningen börjar först när motorsågsmannen (vad han nu heter) kommer?

Lyckades få ner honom på normal och då får man 3000pst. Klarade då demot på drygt 10 000pst med bara 19 kills. Gäller att fokusera på just motorsågsmannen för att hinna få ner honom.

Det finns väl 2 granater + 1 random chans för granat drop?

Har inte lärt mig ducka från grepp och har ännu inte lyckats kontra smockor (ska tydligen leda till att fiendens arm exploderar!). Har också alltid missat kontra motorsågskalle! Även fast man ställer in kontring på R2 så blinkar L1 i den situationen tror jag.

Verkar som att man kan strategiskt bli greppad bakifrån för att kasta fienden framåt mot andra fiender.

Vad craftar ni för ammo? Känns som shotgun-ammo kan vara bra.

Upptäckte grafisk glitch när jag lät spelets början i skogsdungen stå på 2 min. Det började blinka blåa fläckar i nedre delen av skärmen. Har det på film.

Medlem
Skrivet av Famipan:

Upptäckte grafisk glitch när jag lät spelets början i skogsdungen stå på 2 min. Det började blinka blåa fläckar i nedre delen av skärmen. Har det på film.

Hände även mig när man är i huset i början, det var hål i väggen där man kunde titta ut. Kör på Series S.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Hände även mig när man är i huset i början, det var hål i väggen där man kunde titta ut. Kör på Series S.
<Uppladdad bildlänk>

Aha, de kanske inte har optimerat det ordentligt på S.
Tror mina glitchar inte är på spelet utan min PS5 som är överhettad/på väg att gå sönder, som jag förstått det. Starka neonfärgade ljusfläckar verkar vara tecken på det. Får ta och placera den svalare.

————

Rekommenderar att Trycka Start och Fyrkant för att aktivera fotoläge. Testa det när ni står vid en pengapung. Zooma in på mynten. (Går även att avaktivera liken från synfältet i fotomode om pengarna är begravda).

————
Rekommenderade inställningar på PS5 för låst 60fps:

- Performance utan RT
- Scrolla längre ned och stäng av både Chromaric Aberration och Lins-simulering
- Stäng av ”snygga” frisyr effekten
- Ändra Run från Toggle till Hold (ett måste!)
- Ändra Parry till R2/triggerknappen
- Ändra Quick Turn till Cirkel/B+bakåt. (Men jag föredrar nog ändå R1/Rb + Bakåt då man annars lätt råkar göra quick turn av misstag när man flyr bakåt och försöker huka för en omfamning)
- Justera kamerainställningarna efter eget tycke (alla måste typ upp)

Valfritt men kan vara bra att göra:
- Stänga av Motion Blur
- Stänga av Camera Wobble

Gällande HDR får man kolla upp sin TV och max Nits och sedan följa guiderna här:
https://www.resetera.com/threads/hdr-games-analysed.23587/pos...

Gen
Medlem
Skrivet av N_micke:

Verkade rätt mysigt. Men är det inte förbaskat svårt? Eller bara jag som är dålig igen?

Testade några olika vägar men förr eller senare möter man någon som tittar på en när man kommer runt hörnet. Lyckades bara stealth döda två gummor så inte heller det var till någon hjälp. Det kommer så förbaskat många fiender att det till sist kommer någon och plockar en bakifrån. Den vinnande taktiken blev att helt enkelt springa tillbaka till början och ta dem i grupp samt försöka få in så många meleesparkar som möjligt. Slutade med att jag inte ens såg motorsågsmannen alls.

Tycker RE spelen brukar vara riktigt väloptimerade men området i byn var stundtals tungdrivet.

Medlem

Flöt på bra i res + rt mode. Galet snyggt är det. 😁

Hemliga vapnet:
Töm inventoryn när den blir tillgänglig i första huset. Följ vägen rakt fram när man kommer till byn. Ta höger där gumman går följ stigen ta sen vänster. Hitta brunnen som nu går att gå ner i.

Medlem

Finns även ett sätt att alltid få Hard mode på:
Tryck förbi startskärmen och stanna på skärmen där det står ”Main Menu”.

Håll in L1+R2 och tryck:
Upp, Vänster, Ned, Höger,
Fyrkant, Triangel, Cirkel, Kryss.
Släpp knapparna och tryck Kryss på New Game.

För xbox o pc se videon:
https://youtube.com/shorts/tHLyKyAbegU?feature=share

12
Skriv svar