Film- och serietecknare

Medlem
Film- och serietecknare
Skrivet av mrFluffy:

Nu blir det lite OT men man blir ju nyfiken på hur länge du hängt här och så, och har gaming alltid varit ett intresse? ☺️

Jag gick med här alldeles nyligen då jag hade några frågor när jag köpte på mig VR2 till Ps5:an. Men det verkar vara ett aktivt och levande forum så det finns all anledning att vara kvar. Jag är väl knappast någon gamer, men på 80-talet då Commodore 64 kom var det något alldeles nytt. Det var roliga små spel och jag lärde mig programmera, gjorde små enkla spel. Fortsatte med att göra datastyrningsprogram för vår kamera där vi plåtade in animationen med kamerarörelserna. Gjorde program för tagningslistorna för fotografen då alla lager av teckningarna skulle fotograferas in i scenerna. Datorn var ju så ny så sådana program fanns inte att köpa än. Svårigheten var att minnesutrymmet i C64 var så begränsat - 64K, operativsystemet inräknat. Var tvungen använda maskinspråket assembler för att få plats. Sen dess kom PC och Mac och jag har alltid fascinerats av grafiken som förfinats så otroligt. Då sonen älskade gaming skaffade vi så Plastation som ständigt uppdaterades och när VR kom var det väldigt häftigt att kliva in i en helt virtuell värld.

Medlem

Vilken konstig tråd.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vilken konstig tråd.

inte direkt?

de blev ombedda att plocka ut det ur löntråden och gjorde det.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vilken konstig tråd.

Inte direkt, när man läste kontexten i tråden innan. Men visst skulle det varit trevligt med en liten presentation även här, låter intressant, gällande film-serietecknandet.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Haningebon:

Jag gick med här alldeles nyligen då jag hade några frågor när jag köpte på mig VR2 till Ps5:an. Men det verkar vara ett aktivt och levande forum så det finns all anledning att vara kvar. Jag är väl knappast någon gamer, men på 80-talet då Commodore 64 kom var det något alldeles nytt. Det var roliga små spel och jag lärde mig programmera, gjorde små enkla spel. Fortsatte med att göra datastyrningsprogram för vår kamera där vi plåtade in animationen med kamerarörelserna. Gjorde program för tagningslistorna för fotografen då alla lager av teckningarna skulle fotograferas in i scenerna. Datorn var ju så ny så sådana program fanns inte att köpa än. Svårigheten var att minnesutrymmet i C64 var så begränsat - 64K, operativsystemet inräknat. Var tvungen använda maskinspråket assembler för att få plats. Sen dess kom PC och Mac och jag har alltid fascinerats av grafiken som förfinats så otroligt. Då sonen älskade gamling skaffade vi så Plastation som ständigt uppdaterades och när VR kom var det väldigt häftigt att kliva in i en helt virtuell värld.

Kul!

Vilken dröm att få ha varit med om att göra små program och spel när spelutvecklingen var i sin linda.

Välkommen till forumet och FZ community, kanske den snällaste och bästa som finns här ute på internet.

Själv har man hängt här sen starten 1996


signatur

IDKFA

1
Skriv svar