Hur hittar man spelglädjen där man är kritisk konsument och utövare på samma gång?

Inaktiv
Hur hittar man spelglädjen där man är kritisk konsument och utövare på samma gång?

Efter den där goa artikeln här på FZ om spelglädje har jag funderat var den tog vägen för mig.
Är det för att man måste vara kritisk konsument och utövare samtidigt?

En stor skillnad är hur spelindustrin har förändrats och en annan är nog bara att man blivit äldre.
Man köpte spel och hade skoj. Nu är det en rätt predatorisk spelindustri som växt fram med fokus på att maximera vinster och utnyttja spelare.

Återigen, man kan driva företag utan att prioritera det över allting alla. Det finns till och med icke vinstdrivande företag och föreningar. Som inte heller gör det på ett predatoriskt sätt med lotterilådor, early access som inte levererar, Star Citizen osv.

Jag tror detta har tagit bort en stor del av min spelglädje i alla fall. Det blir en cynisk och misstänksamhet i en värld man egentligen ska få drömma sig bort.

Det ska vara som när jag spelade i ett fotbollslag. Bara spela fotboll och ha kul. Inga lotterilådor. Ingen early access som lurar en. Inga spelföretag som utnyttjar en.

Denna fråga handlar inte bara om mig. Det handlar om yngre som väldigt lätt kan utnyttjas och det är en skam att spelinspektionen tillåter det i en av världens största nöjesindustri. De borde skämmas. Borde vara stora böter för nu blir spelföretagen inte ens skrämda. DoTA 2 som är ett av världens största spel skulle utan tvekan åka dit. Ändå får de fortsätta år ut och in.

Och det är väl här frågan och lösningen kommer in: Hur kan vi skapa en spelvärld som enbart handlar om att njuta och ha skoj? Där man inte behöver vara misstänksam.

Lösningen tror jag handlar om just det ovan; spelinspektionen med regler och lagar som efterföljs. Just nu får konsumenterna skrika sig hesa och försöka få andra att följa samma spår för att inte belöna de som lurar oss. Det blir en ständig jobbig kamp annars.

Spelvärlden är i sin linda och jag antar att utvecklingen har gått så fort att samhället inte har hängt med regleringar och dylikt.
En annan lösning är en stark röst från spelarnas håll. För den som är duktig på att få ihop människor här är ett tips:
Skapa en organisation för alla spelar inom spelbranschen. Där vi tillsammans kan sätta press på spelindustrin som lobbar på regeringen i vårat intresse.

Vad tänker ni?

Spelglädjen ska inte försvinna på grund av giriga spelföretag. Dags för förändring!

Medlem

Inget är i sin linda. Spela bara, tänk inte så mycket så har du mindre problem. Nu är det som det är, det blir inte som innan då det var mycket bättre, inga fotbollslag eller early access.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Köp ochbspela inte dessa spel, rätt enkelt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Köp ochbspela inte dessa spel, rätt enkelt

Låter enkelt o bra men det verkar inte funka För det är allt fler spel som använder sig av manipulativa metoder i spelet och man blir rätt besviken varje gång det uppdagas.

Jag tror det är därför jag inte är hypad för spel längre. Besvikelserna har varit för många och stora senaste åren att man inte vågar. Önskar man kunde få vara hypad utan att tänka "Ska de pilla in lite lotterilådor igen?"

En annan aspekt är att man inte heller kan spela med vänner o bekanta som kanske väljer att spela.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Låter enkelt o bra men det verkar inte funka För det är allt fler spel som använder sig av manipulativa metoder i spelet och man blir rätt besviken varje gång det uppdagas.

Jag tror det är därför jag inte är hypad för spel längre. Besvikelserna har varit för många och stora senaste åren att man inte vågar. Önskar man kunde få vara hypad utan att tänka "Ska de pilla in lite lotterilådor igen?"

En annan aspekt är att man inte heller kan spela med vänner o bekanta som kanske väljer att spela.

Nja, du måste vända blicken åt ett annat håll.
Du tittar bara på samma typ av spel

Om du inte vet vad du ska leta, kolla bland allt Epic gett graris eller skaffa typ en gamepass/playstation prenumeration och prova spel du normalt inte brukar köra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Caveat Emptor. Kolla upp spelet och kvaliteten innan du köper (Recensioner).

Medlem

Ibland kan jag tycka att vi nog "känner" efter lite väl mycket ibland. Ibland är en sten bara just en sten och att då försöka vara kritisk till något som man i grunden tycker är kul förstör ju egentligen bara för en själv. Nu spelar jag visserligen väldigt få spel där saker som lootlådor och liknande förekommer så problemet handlar nog mer om vilka genrer man rör sig inom.

Vad det gäller lagar och sådant så ja, visst behövs det kanske när det handlar om spel där lootlådor och liknande förekommer då det nästan går att jämföra med ren lotteriverksamhet. Samtidigt, man ska vara oerhört försiktig när man vill ha lagar och förordningar på saker och ting, helt plötsligt kanske vi sitter där med ytterligare ett "Systembolag" lite lätt överdrivet...

Vad spelar du egentligen för spel förresten där lootlådor är så vanligt? Jag spelar många olika genres men det enda stället jag vet att det förekommer sådant är några sportspel som FIFA och NBA. Där väljer jag dock att hålla mig utanför den där marknaden då det inte lockar alls.

Kanske testa på något från FromSoftware? Hogwarts Legacy? Finns gott om spel där detta inte förekommer så tror mer det handlar om att bredda sina vyer lite.

1
Skriv svar