Sonys behandling av mig som kund

Moderator | Testpilot
Skrivet av patu:

Du läser vad du vill och trollar.
Se bild nedan, finns inget annat än att tror än att det ska vara en självklarhet att jag ska betala 650kr för att få mitt PlayStation Premium förlängt i ytterligare 1 år för en kostnad på 650kr. Att Sony innan dess får problem med Nordea är inget problem fram tills att de 650kr ska dras från mitt konto. När de inte dras får jag dock problemet att abonnemanget avslutas, jag ringer Sony och försöker få hjälp att fortsätta min prenumeration för 650kr, men de gör inget för att hjälpa mig. Jag får bara beskedet att jag ska betala 1240kr om jag vill fortsätta vara kund. Jag får ingen förståelse alls och de vill få det att vara Nordeas fel. Jag ringer Nordea och de ger mig svaret att betalningarna måste ha verifiering p.g.a. svensk lag. Jag ringer Sony support igen och de har fortfarande åsikten om att jag nu ska betala 1240kr.

https://imgur.com/a/XJvKCof

Detta är en skandal. Jag vill inte att någon ska råka ut för samma sak som mig och får bara se en massa hat eller tystnad från de som kan lösa mitt problem.

Skrivet av patu:

Rätt vanligt att folk trollar för att de inte har bättre saker för sig. Jag försöker framställa något viktigt, så skulle uppskatta om vi höll oss till saklig diskussion även om det är tråkigt.
Fick ingen info från Sony eller Nordea efter den 30 December. Och när jag ringde in Måndag den 30 januari var det ju redan försent.

Trollanklagad när jag inte någonstans dumförklarar dig eller din situation, utan ställer en helt legitim fråga då jag inte förstod fullt ut vad som hänt och inte hänt från din text.

Som andra sagt; ett stort problem här i tråden har varit din attityd och tillvägagångssätt.

Nu förstår jag dock bättre och har sympati


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tycker jag får det från de flesta prenumerationstjänsten, typ ”vi har inte kunnat processa din betalning, tjänsten upphör därför xx-xx-xx”

Men det är kanske ingen självklarhet 🤷‍♂️

Den typen av mail hamnar inte sällan i spamfilter, då det finns mååånga scam-försök som använder den typen av formulering.
Hur trist det än må låta så är man som kund i de allra flesta avtal skyldig att se till att betalningen kommer fram. Har motparten i avtalet försökt kontakta kunden och informera denne om att så inte skett så är det inte så mycket man kan göra.

Skrivet av patu:

Rätt vanligt att folk trollar för att de inte har bättre saker för sig. Jag försöker framställa något viktigt, så skulle uppskatta om vi höll oss till saklig diskussion även om det är tråkigt.
Fick ingen info från Sony eller Nordea efter den 30 December. Och när jag ringde in Måndag den 30 januari var det ju redan försent.

Du tycker alltså det är skäligt att vänta en månad med att kontakta dem efter du fått information?
Jag förstår att du upplever att dina rättigheter kastas åt sidan, men man har som avtalspart faktiskt en del skyldigheter gentemot den andra parten också. Hade du ringt inom en vecka eller åtminstone två hade det kanske lagt lite pluspoäng på din sida, men som det är nu känns det som att du fiskar hårt efter goodwill som du inte på något sätt har rätt till.

Däremot känns mailet du visar upp rätt motsägelsefullt, gissar spontant att det gått ut efter flera misslyckade försök att debitera dig och att avtalet med det specificerade priset därför inte längre gäller. Där har du åtminstone något du kan försöka använda som argument - men efter utebliven betalning och därigenom upphört avtal så är inte rätten riktigt på din sida.

Vad säger Nordea om det hela?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Ooof, detta måste vara det största som hänt på forumet sedan simkortet förra sommaren XD

Helt allvarligt, detta är ett ickeproblem och gäller en minimal summa pengar. Och även det "nya" priset du erbjuds är en bra deal oavsett vad ditt gamla var.

Att din bank inte längre skickar betalningen till Sony är inte Sonys fel eller ansvar.
Det är faktiskt DITT ansvar att se till att betalningen går fram, och om det krävs att du ändrar betalmetod etc.
Om någon är boven i detta drama så är det du själv, istället för att vara onödigt aggressiv så borde du kanske växa upp och inse att du strulat till din del av avtalet och får nu stå ditt kast.
Till nästa gång kanske du lär dig hålla bättre koll på betalningar, avtal och automatiska dragningar.

Sen önskar jag att företag i allmänhet var med tillmötesgående mot sina kunder och behjälpliga när såna här situationer dyker upp, men jag misstänker att om konsumenterna får ett finger tar de hela armen, människor i regel är giriga och egoistiska och tar alla chanser de kan att utnyttja ett system.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Geeks Gaming
Skrivet av patu:

Tror jag fått ett sådant av Sony tidigare, men inte denna gång. Den enda info jag ska acceptera är att de är ledsna att mitt erbjudande på en prenumerationstjänst de i flera år har tillhandahållit mig och som jag förskottsbetalar på 1år och automatiskt ska förlängas inte gjort det och idag bara var ett erbjudande som trots problem med partner de haft i alla dessa år för betalningar, så är det jag som ska betala ytterligare 590kr.

Jag har alla prenumerationstjänster en gamer kan ha och av alla valde just Sony mig att i stort sätt dra åt helvete. Ordvalet är aggressivt men så är det. Jag valde även posta detta på nätet då de redan bekräftat att de kommer stänga mitt ärende innan jag svarat på det och att det dessutom i stort sätt har ett värdelöst sätt att hantera support på:

https://imgur.com/a/eFVW29F
https://imgur.com/a/v0PEFHS

Jag har själv många års supportarbete bakom mig och även om vi ibland inte logga saker så löste vi alltid problemen. Här ser jag dock att inkompetens är hög. Man kan nästa tro att indierna och kineserna alla ogillade på den tiden, tom skulle ha hjälpt mig mer än den hjälp jag fick och jag är en stolt andra generations invandrare som alltid kommer vara det.

Så var är filosofin att kunden har alltid rätt och bilden om att de verkligen bryr sig om kunden, när deras anställda inte får lösa problem för folk som varit dem trogna i flera år? Jag menar att de kunde iaf kollat hur länge jag varit kund och känt en stolthet om att de hjälpt en fellow gamer, men inte ens det klar dem av det. Bara att sluta direkt på ett sånt skit företag. Värdelös policy som bara ger stress åt bägge håll.

Jag tror jag missuppfattat något för det där svaret ser för mig ganska positivt ut.
Man ber dig skicka in bevis på erbjudandet, tackar för beviset och ska kolla närmre på det.

Det låter väl ändå hoppfullt att man gärna gräver lite djupare?

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Den typen av mail hamnar inte sällan i spamfilter, då det finns mååånga scam-försök som använder den typen av formulering.
Hur trist det än må låta så är man som kund i de allra flesta avtal skyldig att se till att betalningen kommer fram. Har motparten i avtalet försökt kontakta kunden och informera denne om att så inte skett så är det inte så mycket man kan göra.

Du tycker alltså det är skäligt att vänta en månad med att kontakta dem efter du fått information?
Jag förstår att du upplever att dina rättigheter kastas åt sidan, men man har som avtalspart faktiskt en del skyldigheter gentemot den andra parten också. Hade du ringt inom en vecka eller åtminstone två hade det kanske lagt lite pluspoäng på din sida, men som det är nu känns det som att du fiskar hårt efter goodwill som du inte på något sätt har rätt till.

Däremot känns mailet du visar upp rätt motsägelsefullt, gissar spontant att det gått ut efter flera misslyckade försök att debitera dig och att avtalet med det specificerade priset därför inte längre gäller. Där har du åtminstone något du kan försöka använda som argument - men efter utebliven betalning och därigenom upphört avtal så är inte rätten riktigt på din sida.

Vad säger Nordea om det hela?

Om det hamnar där så ligger mail i SPAM korgen.
Jag är Sonys kund och de har informerat om problem med betalningar tidigare, inte denna gång. Och detta handlar inte om otur.

Varför ska jag ringa om en betalning som är som ett autogiro? Ringer man om dem. Ni försöker bara smutskasta mig.
Jag har inga andra mail, du vet inte vad du snackar om då alla får detta mail som har en prenumeration.

Nordea följer svensk lag, idioterna på supporten hade tom mage att säga att Sony inte är ett svenskt företag. Köp i Sverige med svenska kort ska följa svensk lag, varför är du så dum och argumenterar som en 12 åring?

Medlem
Skrivet av patu:

Jag har alla prenumerationstjänster en gamer kan ha och av alla valde just Sony mig att i stort sätt dra åt helvete. Ordvalet är aggressivt men så är det. Jag valde även posta detta på nätet då de redan bekräftat att de kommer stänga mitt ärende innan jag svarat på det och att det dessutom i stort sätt har ett värdelöst sätt att hantera support på:

https://imgur.com/a/eFVW29F
https://imgur.com/a/v0PEFHS

Men nu förstår jag inte, hur är detta värdelöst hanterande och bemötande? De skriver ju klart och tydligt att du härmed mailet kan ladda upp bild på ärendet (som du laddat upp här så det borde ju inte vara något problem) så du motsäger ju dig själv med att det är de som är otrevliga och oresonliga när det i själva verket framstår som du är den enda som är oprofessionell i situationen. Nä verkar som Sony gjort allt rätt här och att du bara grinar för show.

Medlem
Skrivet av patu:

Om det hamnar där så ligger mail i SPAM korgen.
Jag är Sonys kund och de har informerat om problem med betalningar tidigare, inte denna gång. Och detta handlar inte om otur.

Varför ska jag ringa om en betalning som är som ett autogiro? Ringer man om dem. Ni försöker bara smutskasta mig.
Jag har inga andra mail, du vet inte vad du snackar om då alla får detta mail som har en prenumeration.

Nordea följer svensk lag, idioterna på supporten hade tom mage att säga att Sony inte är ett svenskt företag. Köp i Sverige med svenska kort ska följa svensk lag, varför är du så dum och argumenterar som en 12 åring?

Okej, nu ska vi göra det här lite enkelt med en tydlig fråga: vilken lag försöker du åberopa till din fördel? Vilken lagtext? Vet du vad det är för avtal du har med Sony och vad det står i det? Du har skyldigheter i de avtal du tecknar, förstår du inte det är det inte jag som är en 12-åring.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv

Varför argumenterar fortfarande folk med patu när det uppenbarligen är han som trollar ? Ser ni inte det.

Medlem
Skrivet av HompiStompi:

Varför argumenterar fortfarande folk med patu när det uppenbarligen är han som trollar ? Ser ni inte det.

Inget bättre för sig en tisdagkväll? Inte alla som förhandsbokat Hogwarts Legacy Deluxe. 😁


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv
Skrivet av PeTTs0n:

Inget bättre för sig en tisdagkväll? Inte alla som förhandsbokat Hogwarts Legacy Deluxe. 😁

Väldigt sant Jag är så arg på mig att jag inte tog deluxe versionen. Så sitter här och väntar på fredag !

Medlem
Skrivet av patu:

Ni försöker bara smutskasta mig.
.
.

du vet inte vad du snackar om
.
.

varför är du så dum och argumenterar som en 12 åring?

Alla försök till saklig diskussion har skjutits ner av dig med anklagelser om trolleri och rena förolämpningar som de ovan i citatet.

Jag gissar att tråden blir låst snart.

Medlem

Jag älskar Sony, lever för det företaget, de gör alltid rätt för sig. Bevisa mig fel.


signatur

IDKFA

Medlem

Bra tråd, bra tråd.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Men sluta anklaga alla som inte håller med dig för att vara troll. Detta känns, som så många andra här skrivit, inte primärt som ett fel hos Sony, och om du har haft samma ganska osköna ton och onyanserade retorik när du pratat med deras support så kan jag också förstå om de inte har vänt ut och in på sig för att hjälpa dig mer än vad de absolut måste.

Om du pratar med Sony igen hoppas jag dock att det löser sig för dig.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ooof, detta måste vara det största som hänt på forumet sedan simkortet förra sommaren XD

Oooo, jag hade glömt bort hela tråden om simkortet, tack för påminnelsen!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Skrivet av noyart:

Får man ens en påminnelse?verkar som Nordea har varit på Sony om att problemet som skulle uppstå och sen att Sony har inte gått ut med informera till kunden, då tycker jag korten ligger hos Sony och inte kunden eller banken.

Skulle sluta vara kund hos dom, låt plånboken tala.

Det är väl inte sonys ansvar?

Skrivet av patu:

Om det hamnar där så ligger mail i SPAM korgen.
Jag är Sonys kund och de har informerat om problem med betalningar tidigare, inte denna gång. Och detta handlar inte om otur.

Varför ska jag ringa om en betalning som är som ett autogiro? Ringer man om dem. Ni försöker bara smutskasta mig.
Jag har inga andra mail, du vet inte vad du snackar om då alla får detta mail som har en prenumeration.

Nordea följer svensk lag, idioterna på supporten hade tom mage att säga att Sony inte är ett svenskt företag. Köp i Sverige med svenska kort ska följa svensk lag, varför är du så dum och argumenterar som en 12 åring?

Ärligt talat. Nu får du skärpa dig. Du behöver inte gå till personliga påhopp på andra personer som försöker resonera med dig.

Medlem

Förstår inte folk som är så negativa mot Patu. Det krävs seriöst planerande att regga sig för nio år sedan för att skriva om bara denna saken.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av patu:

Om det hamnar där så ligger mail i SPAM korgen.
Jag är Sonys kund och de har informerat om problem med betalningar tidigare, inte denna gång. Och detta handlar inte om otur.

Varför ska jag ringa om en betalning som är som ett autogiro? Ringer man om dem. Ni försöker bara smutskasta mig.
Jag har inga andra mail, du vet inte vad du snackar om då alla får detta mail som har en prenumeration.

Nordea följer svensk lag, idioterna på supporten hade tom mage att säga att Sony inte är ett svenskt företag. Köp i Sverige med svenska kort ska följa svensk lag, varför är du så dum och argumenterar som en 12 åring?

Det är ju åtminstone lite märkligt att Nordea friskriver sig med att hänvisa till svensk lag när inga andra svenska banker tycks ha skapat det här problemet.

I valet att hitta den skyldige bland en storbank och vilket annat företag som helst så är mina pengar alltid på storbanken. 😬

Medlem

Jag har jobbat många år i support och kundtjänst, och du låter som den klassiska kunden som är skitarg på en för att deras tjänst har stängts ner för att de inte har haft koll på och betalat sina räkningar. Ansvaret för att betalningar görs ligger i slutändan på dig och ingen annan. Blir något fel så är det upp till dig att notera att pengarna inte har dragits på kontot, jag dubbelkollar t.ex alltid så att saker har dragits korrekt i slutet av månaden för att det är det ansvarsfulla att göra.

Sen att du sitter och kallar folk för troll för att de inte håller med om dina ologiska resonemang är bara lågt.

Om du är en vuxen människa och inte ett barn så bör du rannsaka dig själv lite och ta av dig offerkoftan, alla är inte här av anledning att vara jävliga mot dig även om du verkar tro det. Rätt så pinsam tråd faktiskt.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Förstår inte folk som är så negativa mot Patu. Det krävs seriöst planerande att regga sig för nio år sedan för att skriva om bara denna saken.

Haha, faktiskt, kollade hans konto och en skapad tråd (denna) och nio inlägg varav åtta här och ett i en annan tråd om samma ämne. Annars ingenting på åtta år. Det är dedikerat trollande om något!

Medlem

Haha nya sim-korts tråden
Annars snackar vi 49kr in på ett sparkonto i ett år, för att kunna regga ett nytt år när tiden är inne.

Medlem

Konstigt! Nu har jag inte läst hela tråden och kanske är ute och cyklar. Men såg någon länk till en artikel från Gamereactor.
Jag har iaf inte stött på några problem som Nordea kund. Har köpt både abonnomang och spel i samma veva utan problem.

EDIT: Jag kanske borde ha läst hela tråden först.. 😬

Medlem

Jag har själv gjort ett par år inom kundtjänst och även om Sony kanske inte gjort något fel i ärendet sett till sina villkor och regler kan man åtminstone inte heller hylla dem för att ha gjort det där lilla extra för sina kunder. Om en kund hade kontaktat oss efter att ha försökt genomföra ett köp under en kampanjs sista dag eller liknande, och kunde styrka att deras bank haft tekniska problem vilket omöjliggjorde köpet vid det tillfället, är det självklart att vi hjälpt dem till samma villkor eller pris var aktuella då. Nu resonerar uppenbarligen Sony annorlunda men det är väl inte helt orimligt att anse att det inte är speciellt kundvänligt, tycker jag.

Medlem

Så det finns folk därute som har PS+ Premium för 650:- / år? Det var fan inte illa. Synd att du tappade det.

Men om det är till någon tröst: PS+ Bas är på ordentlig rea minst 2 gånger/ år. Jag har köpt skiten till halva priset senaste 3 åren tror jag. Nu senast var även uppgraderingen till Premium på 30% rea. Blev drygt 750:-/ år för allt. Så inte så mycket dyrare än ditt pris.

Om du absolut inte måste ha PS+ nu så kommer du ha en chans att hoppa på igen under året. Varför inte testa Game Pass under tiden? 😄

Geeks Gaming
Skrivet av Ugly_Bob:

Nu resonerar uppenbarligen Sony annorlunda men det är väl inte helt orimligt att anse att det inte är speciellt kundvänligt, tycker jag.

Håller med dig att det borde vara lätt att lösa.
Dock så gör TS oss något förvirrade då hen postar inlägg som är lite motsägelsefulla.
Det ser ju ut som att det finns en chans att det faktiskt löser sig och att man vill samarbeta med TS 🤔

Medlem

Jag är mest nyfiken på hur det gick att få ett år Premium för 650 kr som dessutom gäller igen vid förnyande av abonnemanget?

Premium har ju inte funnits i ett år?

Om det är ett PS Now-abonnemang som övergått till Premium så gäller väl inte det gamla priset?

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag älskar Sony, lever för det företaget, de gör alltid rätt för sig. Bevisa mig fel.

Proffstroll, visar var skåpet ska stå!!

(Du fick mig att flina )


signatur

I drank what?

Medlem

Usch, stäng ner den här tråden, snälla. Tillför absolut ingenting av värde.

Dex
Medlem
Skrivet av Margy:

Jag är mest nyfiken på hur det gick att få ett år Premium för 650 kr som dessutom gäller igen vid förnyande av abonnemanget?

Premium har ju inte funnits i ett år?

Om det är ett PS Now-abonnemang som övergått till Premium så gäller väl inte det gamla priset?

Ja precis det jag funderade på också. Om man köper ett år på erbjudande så fortsätter ju inte det erbjudandet automatiskt nästa år också om dom inte har det erbjudandet igen. Det går ju över till standard pris.

Tyckte inte det kändes lönt att ställa frågan dock då TS uppenbarligen inte vill ha några frågor utan bara anklagar folk för att trolla så kändes inte så lönt

123
Skriv svar