Hogwarts Legacy

Avstängd

Hur är inlevelsen/immersion? Stirrar NPCer ut på ingenting, gör ingenting och är helt själlösa som man sett på tidigare trailers?

För mig blir det inget köp oavsett pga denuvo.

Medlem

Bra recension. Låter lovande men kommer behöva läsa fler recensioner innan jag bildat mig en uppfattning.

Skribent
Skrivet av fejksson:

Hur är inlevelsen/immersion? Stirrar NPCer ut på ingenting, gör ingenting och är helt själlösa som man sett på tidigare trailers?

För mig blir det inget köp oavsett pga denuvo.

Som jag skrev lider vissa karaktär av Bethesda-problemen med stela stirrande blickar, men inlevelsen är ändå riktigt bra i spelet (även om förstås mycket är kulisser).


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd
Skrivet av Gen:

Det blir ett köp så fort PC versionen testats av folk och jag sett att den versionen inte suger.

Enligt reviews så suger perfomance.

Medlem

Kommer definitivt spela det här någon gång, men jag väntar gärna på att eventuella buggar fixas till (i vanlig ordning). Läst en del om att NPC:erna inte är top notch, så kanske filar de en en del på det också framöver.

Medlem

Gameplay kliopjag sett har väldigt mkt HUD smetat överallt. Går sådant att stänga av och/eller ha på dynamiskt som tex forbidden west mfl? Allergisk mot stora HUD element

Testpilot

Synd att PC versionen verkar vara lite trasig. Men det är väl som vanligt, tyvärr. Förhoppningsvis fixar patchar det mesta men livlösa NPCer tror jag inte är möjligt att fixa?

Medlem

Hur är det med tidsbegränsade uppdrag och aktiviteter? Har man begränsat med tid på sig eller kan man ta allt i sin egen takt?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skribent
Skrivet av SID 6.7:

Hur är det med tidsbegränsade uppdrag och aktiviteter? Har man begränsat med tid på sig eller kan man ta allt i sin egen takt?

Inget sådant vad jag kommer ihåg på rak arm. Åtminstone inget som störde och jag är själv allergisk mot sånt.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av mondo:

Gameplay kliopjag sett har väldigt mkt HUD smetat överallt. Går sådant att stänga av och/eller ha på dynamiskt som tex forbidden west mfl? Allergisk mot stora HUD element

Hmm...ska kolla om det går att stänga av när jag kommer hem. Har inte tänkt på det som störande..

Återkommer!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

LeviosÅÅåå ska det ju vara!

https://m.youtube.com/watch?v=FWtO0cfgewY

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

LeviosÅÅåå ska det ju vara!
<Uppladdad bildlänk>
https://m.youtube.com/watch?v=FWtO0cfgewY

Mmmh STAAAPH iiiiit...


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

LeviosÅÅåå ska det ju vara!
<Uppladdad bildlänk>
https://m.youtube.com/watch?v=FWtO0cfgewY

Levijååhsa ska di vau ju


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Ambassadör
Xbox

Trevlig recension!

Är inget Harry Potter-fan så måttligt intresserad men är det ett bra spel så är det ett bra spel. Lägger nog till det i listan för framtida inköp på rea.


signatur

Jump in.

Tor
Medlem
Skrivet av Majorkraft:

LeviosÅÅåå ska det ju vara!

SLUDA RÅÅÅN SLUDA!

Skribent
Skrivet av Mortaigne:

Trevlig recension!

Är inget Harry Potter-fan så måttligt intresserad men är det ett bra spel så är det ett bra spel. Lägger nog till det i listan för framtida inköp på rea.

Jag är heller inget hardcore-fan av Potter, men har riktigt roligt med spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Frågade effie på insta, men frågar här också för er som testat. Handkontroll eller mus+tgb?
Hon skrev att hon spelat på konsoll (kanske alla som kör nu gör), men bitvis hade kunnat tänka sig tgb+mus.

Medlem

Hade lite på känn att detta skulle bli bra, då ser jag fram emot att spela snart också.

Vore kul om de lagt in Hagrid från ps1 som ett easter egg någonstans


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skribent
Skrivet av Rejzer:

Frågade effie på insta, men frågar här också för er som testat. Handkontroll eller mus+tgb?
Hon skrev att hon spelat på konsoll (kanske alla som kör nu gör), men bitvis hade kunnat tänka sig tgb+mus.

Testat på Xbox Series X så har inte kört med mus och tangentbord. Men spelet känns optimerat för handkontroll tycker jag. Med det sagt funkar det säkert bra med råttan och bokstavsbordet också.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Fråga: Finns det inställningar för att ta bort markörer i gränssnittet? Har aldrig varit förtjust i markörer som spoilar all utforskning eller är rent av överflödiga då samma markörer verkar finns på 'minikartan'.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Testat på Xbox Series X så har inte kört med mus och tangentbord. Men spelet känns optimerat för handkontroll tycker jag. Med det sagt funkar det säkert bra med råttan och bokstavsbordet också.

Låter bra, står på gränsen generellt mellan att uppdatera dator eller ett xsx, och civ funkar fortfarande bra på en laptop så

Medlem

Välskriven recension! Lite okritisk dock; en egen husalf är kanske inte så positivt som det framställs i recensionen, t.ex.? Låter snarare obehagligt, med tanke på att de är slavar i princip.

Skribent
Skrivet av tapetklister:

Fråga: Finns det inställningar för att ta bort markörer i gränssnittet? Har aldrig varit förtjust i markörer som spoilar all utforskning eller är rent av överflödiga då samma markörer verkar finns på 'minikartan'.

Du kan inte ta bort markörerna, men de är inte heller där förrän du upptäckt dem på kartan manuellt. Vissa saker finns "gråmarkerade" inne i Hogwarts och vissa landmarks, men annars dyker de upp när man går förbi dem. Så det spoilar ingen utforskning direkt.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Staenhus:

Välskriven recension! Lite okritisk dock; en egen husalf är kanske inte så positivt som det framställs i recensionen, t.ex.? Låter snarare obehagligt, med tanke på att de är slavar i princip.

Tack! ha, ja du har faktiskt rätt där. Men jag behandlar honom väl i alla fall...är en snäll slavdrivare.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Frågade effie på insta, men frågar här också för er som testat. Handkontroll eller mus+tgb?
Hon skrev att hon spelat på konsoll (kanske alla som kör nu gör), men bitvis hade kunnat tänka sig tgb+mus.

Finns väl inte ett enda spel med live combat i tredje person som blir bättre med mus + t-bord? Frågan är väl snarare om det funkar med mus + t-bord. Utgår från att kontroll är bäst.

Försökte se Asmongold spela Elden Ring utan kontroll och höll på att kräkas för att det blev så ryckigt med alla små rörelser (som känns helt naturliga i fps eller tredje person som spelas som ett fps).

Medlem

Sånt är bara för jävla tråkigt.

Medlem
Skrivet av vamp:

Finns väl inte ett enda spel med live combat i tredje person som blir bättre med mus + t-bord? Frågan är väl snarare om det funkar med mus + t-bord. Utgår från att kontroll är bäst.

Försökte se Asmongold spela Elden Ring utan kontroll och höll på att kräkas för att det blev så ryckigt med alla små rörelser (som känns helt naturliga i fps eller tredje person som spelas som ett fps).

Då är väl frågan om det väl när det spelas upplevs som ett 3e persons fps rpg eller "live combat".
Ta ett spel som skyrim så är det ju (för mig iaf.) bättre med tgb+mus då det lätt blir flängigt med kontroll.
Men spel som assasins creed som i princip styr sig själva är ju bekvämare med kontroll.

Tycker förvisso eldenring är bättre med mus och tangentbord, men vet inte hur det är att titta på när någon annan spelar det.

Smaken är som baken men tycker inte det är uppenbart vad som passar bäst och hur utvecklarna gjort i ett spel som detta.
Men normalt är det ju follow the money och då är det ju konsoll först. (Man kan ju såklart ha kontroll till datorn också, jag har en där också)

Medlem

Hur är svårighetsgraden?

Är det mycket som är kulissartat på så vis att man mest bara kan interagera med de av utvecklarna förutbestämda objekten? Typ att man inte kan plocka upp en sak om inte saken är viktig för en.

Medlem

Fattar ej varför ni inte satte 5/5.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skribent
Skrivet av Witchfinder:

Hur är svårighetsgraden?

Är det mycket som är kulissartat på så vis att man mest bara kan interagera med de av utvecklarna förutbestämda objekten? Typ att man inte kan plocka upp en sak om inte saken är viktig för en.

Svårhetsgraden är blandad. Har fått stryk en antal gånger av bossar och är du ute och utforskar kan du stöta på fiender långt över din level som lätt kan oneshoota dig.

Det är inte ett RPG likt Skyrim där allt går att plocka upp utan påminner mer om GTA eller som skrivet Assassin's Creed. Så skulle nog säga att det är mer åt det kulissartade hållet.


signatur

"Writer and Fighter"

Skriv svar