Vad tycker ni om TLOU-serien? Spoilerfritt

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Får lita på dig. Men jag tycker mig minnas att Ellie i spelen sa en hel del svärord också

Det är nog framförallt den osympatiska använda som skiljer de två versionerna av karaktären. Ramsey-Ellie svär mer för att skyffla undan ansvar, med taggarna utåt.

Troy Baker fick frågan varför hon är så våldsam. "The idea behind that is, that she is violent. This version of Ellie is violent. When Joel beat the shit of the guy who sees her positiv test (to death), Ellie is supposed to look at that in a way thats like 'Oh! Cool!'" - Alanah Pearce som citerar Troy Baker (röstskådespelare för Joel)

Regissören Craig beskriver samma scen då Ellie ler när mannen blir ihjälslagen som "This activates Elli. Which will echo forward".

Det verkar som de lägger ut brödsmulor om att hon är psykopat. Jag tror att rollerna för Joel och Ellie är spegelvända. Joel är den som kommer behöva lugna ner våldet inom Ellie.
Joel använder våld för att han måste (eller av PTSD), Ellie använder våld för att hon tycker det är coolt.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Får lita på dig. Men jag tycker mig minnas att Ellie i spelen sa en hel del svärord också

Spelar spelet just nu för första gången, och jag tycker ärligt talat inte det är särskilt stor skillnad. 🤔 Det blir såklart lite skillnader i porträtteringen med tanke på att man medvetet sagt åt skådespelarna att undvika spelet för att de ska göra sina egna tolkningar av karaktärerna. Man har såklart även skillnader i manus, men jag upplever deras skildringar som förvånansvärt lika karaktärerna i spelet.

Moderator | Testpilot

Snälla; kan vi sluta disktuera huruvida man tycker det är äckligt eller inte att två män kysser varandra?

Det säger ju något när det man vill diskuera om ifrån avsnittet är just den biten och inte mycket annat, samt att man måste visa och berätta det för resten


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Men i avsnitt 4a så är det förmodligen straight mördande av infekterande igen. Så vi slipper nog diskutionen tills folk kommer på att Ellie är lesbisk.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Snälla; kan vi sluta disktuera huruvida man tycker det är äckligt eller inte att två män kysser varandra?

Det säger ju något när det man vill diskuera om ifrån avsnittet är just den biten och inte mycket annat, samt att man måste visa och berätta det för resten

Det fanns ju ingenting annat i avsnittet?

Det kändes mer eller mindre som ett långt utdraget homo-erotiskt drama, har själv inte spelat spelen men kommer serien fortsätta i samma anda så kommer jag inte vara speciellt intresserad av att fortsätta kolla när jag var på bristningsgränsen av att stänga av för jag var så uttråkad. Det kändes som ett gammalt dassigt filler avsnitt ifrån någon anime serie.

Det jag menar är att 90% kan inte vara orelevant skräp som inte har med storyn att göra och 10% faktiskt intressant som handlar om Ellie och Joel, då kan man göra en annan serie som handlar om det istället tycker jag.

Moderator | Testpilot
Skrivet av fishfugg:

Det fanns ju ingenting annat i avsnittet?

Det kändes mer eller mindre som ett långt utdraget homo-erotiskt drama, har själv inte spelat spelen men kommer serien fortsätta i samma anda så kommer jag inte vara speciellt intresserad av att fortsätta kolla när jag var på bristningsgränsen av att stänga av för jag var så uttråkad. Det kändes som ett gammalt dassigt filler avsnitt ifrån någon anime serie.

Det jag menar är att 90% kan inte vara orelevant skräp som inte har med storyn att göra och 10% faktiskt intressant som handlar om Ellie och Joel, då kan man göra en annan serie som handlar om det istället tycker jag.

Finns hur mycket som helst att snacka om.

Hur Joel och Ellie kom varandra närmare, Ellie som vill vara mer självständig och bestämmer sig för att utforska på egen hand; som gör att hon är själv mot en "zombie" och väljer att döda den.

Vi får också hur andra personers liv i denna postapokalyptiska värld varit, kanske mest då Bill's då vi följer honom från början till slutet. Jag uppskattade detta då det var intressant att se hur han satt upp stängslet, la upp fällor och slogs mot de som försökte ta hans grejer, och hur han från ingenstans hittade kärleken i Frank.

Så jo, det finns tonvis att prata om annat än det "långt utdragna homo-erotiska dramat" som du väljer att kalla det. Som nämnt innan är det lustigt att det är just det man väljer att fokusera på och inget annat. Att man har liksom så starka känslor emot det, och sedan försöker bortförklara det som att det inte är just det "homo-erotiska dramat" som är största felet; utan att det är filler och tråkigt.

Ska sägas att jag pratar väldigt generellt här och inte specifikt om dig.

Men som sagt, vi håller där Tycker vi skippar det negativa snacket om deras förhållande och eran syn på det då det inte bidrar med något alls. Fortsätter folk behöva hävda sin åsikt tar vi fram hammaren, då sättet folk valt att diskutera det på bara varit äckligt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Spoiler TLOU S01E03:

Japp, det är ju där våra egna personligheter spelar lite roll. För mig var det helt trovärdigt. Om jag i stort sett inte hade sett en annan människa på tre år hade jag nog inte väntat en vecka om möjligheten fanns där och då. Sen får vi inte glömma att Bill var en förträngd homosexuell prepper, som hade en "Don't Tread On Me"-flagga (med allt det innebär) på väggen, som förmodligen bodde hos sin mor långt in i vuxen ålder tills hon dog och han ärvde huset. Han har aldrig upplevt någon romantisk koppling till någon annan människa, förutom när han en gång hade sex med en kvinna. Det finns helt klart ett scenario där Bill våldsamt hade avvisat Franks närmande, och jag blev positivt överraskad när han inte gjorde det och istället var lyhörd för sina mänskliga behov. Stackarn var ju helt och totalt utsvulten på kärlek och kontakt.

Det finns en hel del som visas i media, och i verkligheten som många kanske missar utan att veta om det.
För egen del kan jag säga att jag fokuserar på det jag kan och känner för, vilket är olika för de flesta.
När jag ser om det jag påpekade och fokuserar på kroppsspråk och de andra(bilden) och inte bara orden, hade jag nog gjort likadant. Det är väl här jag jag missar det jag borde se

Intressant historia, jag borde haft en Gadsden flag istället för en stor häftig dödskalleflagga på väggen förr i tiden, tills jag insåg att min Feng shui påverkades negativt...

Ett exempel på att jag missar/saknar när jag kommunicerar:
För ett år sedan pratade jag med en kollega om personliga saker, ämnet lät helt okej just då, personen frågade om flera infallsvinklar, sen lite allmänt vardags grejer på jobbet kommande dagar. 3 dagar senare säger denna person till mig, "Du är obehaglig" från ingenstans. Som att det jag sade bearbetats och det i slutändan inte kändes okej. Jag tog tag i situationen, pratade med överordnad som fick lyssna på hur vi tolkade arbetstillvaron, det lät inte bra, men vi jobbar fortfarande på samma ställe. Så bara för att någon säger det är okej med sex eller liknande, eller en obekväm konversation, hur många gånger har inte det betytt #metoo ?

Inaktiv

Tredje avsnittet var så löjligt bra. Som någon annan skrev hade det lätt kunnat vara en långfilm. Var så rörd av detta avsnitt.

Redan nu är denna serien galet bra 👍 kul att det kommer komma en andra säsong med.

Moderator | Testpilot

Händer att vissa inlägg missas Åter till topic, och läsa gärna mina tidigare inlägg om vad vi bör tänka om när vi ska fortsätta använda tråden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Måndagar känns inte lika jobbiga nuförtiden, för ikväll får man kolla TLoU

Jag älskade det förra avsnittet, men ikväll hoppas jag på lite mer actionfylld episod!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av socialarbetaren:

Måndagar känns inte lika jobbiga nuförtiden, för ikväll får man kolla TLoU

Jag älskade det förra avsnittet, men ikväll hoppas jag på lite mer actionfylld episod!

För min del så kan alla avsnitt vara så som förra, alltså det är en postapokalyptisk värld där vanliga liv skildras utan en massa action som det inte alls behöver vara hela tiden.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Det fanns ju ingenting annat i avsnittet?

Det kändes mer eller mindre som ett långt utdraget homo-erotiskt drama, har själv inte spelat spelen men kommer serien fortsätta i samma anda så kommer jag inte vara speciellt intresserad av att fortsätta kolla när jag var på bristningsgränsen av att stänga av för jag var så uttråkad. Det kändes som ett gammalt dassigt filler avsnitt ifrån någon anime serie.

Det jag menar är att 90% kan inte vara orelevant skräp som inte har med storyn att göra och 10% faktiskt intressant som handlar om Ellie och Joel, då kan man göra en annan serie som handlar om det istället tycker jag.

Älskar sådana här avsnitt, som tar sig tid att göra något annorlunda. Finns en del exempel på liknande avsnitt som t.ex. flugan i Breaking Bad.

Rensat bort snacket om "hetro-erotiskt drama". Nu släpper vi det. // mod


signatur

IDKFA

Medlem

Ska försöka hinna se avsnittet nu på lunchen


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Moderator | Testpilot
Skrivet av theBoosing:

Ska försöka hinna se avsnittet nu på lunchen

Lång lunch du verkar ha då.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kortare avsnitt denna gång, bara 45 minuter.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Kortare avsnitt denna gång, bara 45 minuter.

45 minuter av pangande och smygande. Samt Joel som hukar sig och springer fram och tillbaka och lootar sönder. Måste hitta varenda item! Om avsnittet ser ut såhär så kommer alla tittare vara på samma sida igen.

Skämt åsido så ser jag verkligen fram emot ikväll! Håller med att måndagar känns mer pepp nu.

Medlem

Tyckte inte avsnitt 3 var nåt vidare. Gillade mer spelets manus där.

Avsnitt 4 gillade jag!

Det börja rinna ett par tårar när Joel skrattade.

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Tyckte inte avsnitt 3 var nåt vidare. Gillade mer spelets manus där.

Avsnitt 4 gillade jag!

Det börja rinna ett par tårar när Joel skrattade.

Tvätrom, beroende på vad man jämför med så klart men med föregående avsnitt så var det här det sämsta hitills.. Bra, men sämsta i radda av suveräna avsnitt..
Sevärt, förstå mig rätt med kommer upp i den otroliga nivån som de andra.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Svagaste avsnittet hittills, inte dåligt på något sätt. Bara att de tre tidigare varit så jäkla bra


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Geeks Gaming

Ett bra avsnitt men man märker:

att man jobbar på 3 saker, relationen mellan Ellie och Joel som börjar tina och att Ellie börjar påminna mer smärtsamt om Joels dotter.

Storyn med Kathleen och de andra överlevande

Olika typer av infekterade, dvs jag gissar på att det är en bloater som är nergrävd likt den i Philadelphia(?) i spelet.

Så det blev ett litet annat tempo i detta avsnittet

Medlem

Kändes som att avsnittets syfte var att förberedda för nästa vecka.

Edit: menar förberedda för lördag såklart!

Moderator | Testpilot

Jag gillade avsnitt 4 mer än 3, just för att det här ändå storyn framåt, att vi fick mer tid med Joel och Ellie, samt karaktärsutveckling för dem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Meningslös

Har sätt två avsnitt å dom är säkert helt okej om man inte spelat spelen men själv ser ja inget intressant i serien på hbo.
Spelen står starkt å en tv serie kan inte få mig lika engagerad eller emotionellt mottagen som spelen på långa vägar. I mina ögon en meningslös show.

Medlem

Bra avsnitt igår, följer fortsattt spelet väldigt bra. Märkligt dock att "Rose" i en ond roll. Kände att det inte riktigt passa henne.

Sen är det såklart fint att se att relationen mellan Joel och Ellie växa.

Ser redan fram emot nästa vecka!

It's not a lake, it's an ocean

Ett bra avsnitt, fina paralleller till spelet och berättelsen tog kliv framåt. Men jag försöker klättra ur min förförståelse i vissa scener (vilket är svårt) och se dem som om jag inte hade någon koll alls på spelet. Och då blir det ganska platt och utan djup. Inget som egentligen sticker ut jämfört med, låt säga, ett vanligt avsnitt av The Walking Dead.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ett bra avsnitt, fina paralleller till spelet och berättelsen tog kliv framåt. Men jag försöker klättra ur min förförståelse i vissa scener (vilket är svårt) och se dem som om jag inte hade någon koll alls på spelet. Och då blir det ganska platt och utan djup. Inget som egentligen sticker ut jämfört med, låt säga, ett vanligt avsnitt av The Walking Dead.

Håller inte med. Spelat spelet men minns ingenting. Njuter till fullo.

TWD är i min bok bland det sämsta som släppts, bortsett från säsong ett. Då slutade jag ändå kolla efter säsong tre. Hört att det blev ännu sämre efter det, om det är möjligt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av G4ruda:

Håller inte med. Spelat spelet men minns ingenting. Njuter till fullo.

TWD är i min bok bland det sämsta som släppts, bortsett från säsong ett. Då slutade jag ändå kolla efter säsong tre. Hört att det blev ännu sämre efter det, om det är möjligt.

Blev snäppet bättre faktiskt då Säsong 5 anses vara den bästa


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Själv tycker jag första avsnittet kändes tråkigast då scen för scen är som exakt i spelet nästan, med få avstickare naturligtvis. Nu när serien börjat komma igång så känns det mer intressant då jag inte vet vad som ska hända här näst.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av lonian:

Själv tycker jag första avsnittet kändes tråkigast då scen för scen är som exakt i spelet nästan, med få avstickare naturligtvis. Nu när serien börjat komma igång så känns det mer intressant då jag inte vet vad som ska hända här näst.

Håller med. Inte bara för att det följde spelet så pass (jag minns inte ettan särskilt detaljerat oavsett), men efter den starka inledningen kändes det som att det mest var introduktion och exposition som gällde. Vilket förstås inte är ovanligt i ett pilotavsnitt, men det går att göra bättre.

Avsnitt 3 var däremot en rejäl höjdare. Gillade även avsnitt 4, åtminstone fram till dess att

man fick stöta på den nya gruppen. Var ledaren för dessa likadan i spelet? Minns inte alls. Melanie Lynskey är kanske inte en skådespelerska som känns som klippt och skuren för rollen som en ledare i postapokalypsen...

Skrivet av uberpwnage2.0:

Blev snäppet bättre faktiskt då Säsong 5 anses vara den bästa

Stämmer det? Tyckte det gick stadigt utför efter säsong 1. Gav upp mitt i säsong 7 (? tror jag).

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mikael Berg:

Håller med. Inte bara för att det följde spelet så pass (jag minns inte ettan särskilt detaljerat oavsett), men efter den starka inledningen kändes det som att det mest var introduktion och exposition som gällde. Vilket förstås inte är ovanligt i ett pilotavsnitt, men det går att göra bättre.

Avsnitt 3 var däremot en rejäl höjdare. Gillade även avsnitt 4, åtminstone fram till dess att

man fick stöta på den nya gruppen. Var ledaren för dessa likadan i spelet? Minns inte alls. Melanie Lynskey är kanske inte en skådespelerska som känns som klippt och skuren för rollen som en ledare i postapokalypsen...

Stämmer det? Tyckte det gick stadigt utför efter säsong 1. Gav upp mitt i säsong 7 (? tror jag).

Stämmer! Genrellt den mest omtyckta efter fängelset


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar