Diskutera - Vilket spel har varit din största positiva överraskning?

Medlem

Spontant så är det nog Supraland (https://store.steampowered.com/app/813630/Supraland/)
och Return of the Obra Dinn (https://store.steampowered.com/app/653530/Return_of_the_Obra_...)
som överraskat mig mest. Helt otroliga spel trots att de ser så "enkla" ut.

Medlem

Zelda: Breath of the Wild

Medlem
Skrivet av quadratis:

alla 3 efter varandra? du kände inte av nåt mass effect-fatigue efter 2an? jag spelade precis igenom 1an och 2an precis efter varandra, skitbra verkligen, men har väldigt svårt att komma in i 3an av nån anledning. kan inte sätta fingret på varför riktigt, men tveksam till att jag kommer orka pusha vidare.

on topic: wolfenstein 3d. det var det första spelet jag spelade på min första PC, efter att bara ha spelat atari innan. det enda "FPS" jag spelat innan var robocop 3 på atari, och att gå från det här till wolf3d var helt knäppt coolt, slog nog tom. övergången från wolf3d till doom.

Tvärtom, jag var helt besatt! Jag spelade genom hela trilogin, Mass Effect Andromeda och därefter körde jag om hela trilogin igen.

Känns du dig omotiverad att fortsätta är det ju bara lägga på hyllan och ta upp igen senare om du blir sugen igen!

Skrivet av SmurfPower:

Mass Effect har också haft den största posititva överraskningen för mig med. Fast då 2008 när orginalet kom till PC. Gick in med det för att kompisarna tjatate att jag skulle spela det. Best decision ever!

Nu i efterhand hade velat hoppa på Mass Effect när det var nytt! Känns som att det var mer unikt då.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Returnal, hade inte så höga förväntningar på det men det växte till en av mina största spelupplevelser någonsin.

Medlem

Hellblade: Senua's Sacrifice

Spelade något storspel, tror det var Horizon Zero Dawn. Det var bra, absolut, men jag blev inte golvad.
Tog upp Hellblade som jag hade tänkt att spela någon gång. Vilken känsla, vilka tankar!

The Last Guardian!

Fy fan vilken känsloresa. Jag var tom i flera dagar efter att jag klarat ut det. Synd att det är nå fyllestyrning som inte går att göra något åt, men spelet fick mig att känna så mycket!

Medlem

Måste nog verkligen säga Divinity:Original Sins(1&2).
Hade inga förväntningar på spelet men hängde på en polare o köpte spelet... men sjuhelvetes vilket spel!

Medlem

Subnautica är utan tvekan den som tog mig med största möjliga storm. det är nu 4 genomspelningar gammalt för mig sett varenda centimeter av kartan mer lr mindre. Nr två blir som alltid, Mass Effect


signatur

//monster

Medlem

Uncharted - Drakes Fortune (PS3)

Ett för mig helt okänt spel, tänkte lågbudget/releasespel när jag stoppade i skivan första gången. Jag hade väldigt fel!

Medlem

Morrowind. Köpte det av misstag. Blandade på något vis ihop det med Neverwinter Nights. Utan tvekan det bästa misstaget som jag någonsin har gjort. Blev fullständigt golvad.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skribent

Finns säkert hur många som helst från förr när jag köpte baserat på skärmdumpar på baksidan av boxen.. Sam & Max: Hit the road och Little Big Adventure är två av dessa fullträffar som jag köpte på ren chansning och verkligen tyckte om.

I mer modern tid.. Breath of the Wild och The Witcher 3. I båda fallen hade jag förväntat mig bra, stabila spel, men fick vansinnigt välgjorda och fantastiska äventyr.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

A Plague Tale: Innocence slog ner som en okänd klusterbomb.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Sleeping Dogs var oväntat bra.

I väntan på GTA V letade jag efter nåt open world i samma stil och råkade snubbla över detta.

Bra story, grym fighting och miljöerna i Hong Kong som extra bonus. Kul med den lite ”udda” musiken på radiokanalerna också. Jag hade mycket roligare än jag förväntade mig.

Medlem

Elite av David Braben och Ian Bell på C64 (originalspelet var gjort på BBC-datorn men jag spelade C64-versionen).

Jag hade aldrig sett något liknande. Det hade ingen gjort på den tiden. Elite var ett sånt där pionjärspel som höjde ribban för vad ett spel kan vara och visade vägen för andra vad som är möjligt.

Jag blev helt uppslukad av att flyga runt i detta fantastiska lilla universum. Det fanns åtta galaxer med 256 planeter i varje — hur fick allt plats i C64:ans minne? Samt alla rymdskepp och stationer. Visst, det var enkel vektorgrafik men på den tiden var det ett fantastiskt tekniskt underverk till spel.

Medlem

Escape from tarkov! Trodde absolut inte det var ett spel för mig men en polare tjatade med mig.
Nu drygt ett år senare är det de spelet jag lagt mest timmar på någonsin.

Medlem

Jag har två kandidater.
Köpte Death Stranding billigt och tänkte testa om det verkligen var den "walking simulator" som alla sa. Jag fastade verkligen direkt, fy fasen alltså! Blev fullkomligt besatt av att gå och göra olika "shipments" i gröna berg, djup snö, torrt ökenlandskap, wow! Och allt soundtrack och skådespeleriet gjorde ju inte direkt saken värre! Önskar att jag hade glömt bort allt och kunnat spela om det och bli lika blown-away igen!
Min andra kandidat är Subnautica, bara grejen av att utforska ett helt öppet hav med olika miljöer gjorde mig fast! Från början när allting är på grund nivå och inget som kan skada en, så mysigt! Enda till när man kommer längre ner i havsdjupet och man vet inte vad för sorts monster (ni som vet, ni vet) lurar bakom nästa hörn och sitter på helspänn hela tiden. Satt och spelade detta med headset och jäklar vilken upplevelse det är!


signatur

Would you kindly....

Medlem

Metal gear solid.

Stämning, intriger, action, det hade allt! Supersnyggt var det också, på den tiden. Bossfajten mot Psycho Mantis var något alldeles speciellt, både intro-sekvensen och knepet för hur man skulle vinna den. Dessutom första (och enda?) gången jag varit tvungen att ”sjukskriva” mig från jobbet för ett spel.

Medlem

Jag är gammal, så för mig var det när en kompis rekommenderade oblivion till Xbox 360 till mig. Omslaget såg skittråkigt ut och mina första timmar i spelet fattade jag ingenting eftersom jag mest spelade actionspel där man skulle döda allt och alla. Det visade sig vara det bästa jag någonsin spelat.

Medlem

Jag får nog också erkänna Mass Effect Legendary edition. Laddade ner och satte igång, visste egentligen ingenting om det. Efter en stund märkte jag mer och mer hur investerad jag blev av det. 1an var bra, tvåan var mästerligt. 3an var snyggt, men här började tröttheten komma, dock kämpade jag igenom det in i det sista, och slutet var faktiskt värt det!

Mycket stor överraskning!

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Kingdom Come: Deliverance.

Ingen som helst tvekan för mig. Jag följde kickstartern lite, insåg ganska snabbt att medeltidstjaffs utan magi och annat inte var för mig.. så jag totalt gav upp att följa utvecklingen. Sen kom spelet ut, streamers och annat normalt folk klagade på optimering och massa buggar, det var lite kaotiskt.

Så allt som allt hade jag verkligen inget intresse för spelet längre.

Sen en vacker dag, något år senare, så släppte Epic det spelet gratis på deras launcher. Så jag tänkte... "äsch, jag kan ju rycka spelet och bara ha det i biblioteket". Någon vecka senare fick jag ett sånt starkt sug för att spela ett RPG, så jag körde Oblivion, var helt magiskt.. men hade sug kvar.. så jag körde Skyrim. Halvvägs in i Skyrim tänkte jag "hmm, var inte så länge sen jag spelade det här, vill testa något nytt", så jag släppte Skyrim.

Så av någon jävla anledning, så laddade jag ner Kingdom Come på Epic och bestämde mig för att testa spelet. Jag hade sett kanske fem minuter gameplay (efter release), så jag hade verkligen ingen uppfattning om hur spelet var (lustigt nog, men ändå var det så lätt för mig att avfärda spelet tidigare, typiskt hur man fungerar).

Jag kan säga så här... det är få spel som fångat mig som Kingdom Come har gjort. Total inlevelse, världen är något helt annat.. aldrig varit med om en värld som känts så öppen och "seamless". Jag satt i en hel vecka och nötte det där spelet och när jag var klar med main story och lite annat, så insåg jag att spelet nyss hamnat i min topp 3-lista av spel.

Magiskt hur det där spelet bara greppade mig.

Piratade först sen insåg jag att detta var världens bästa spel.. Köpte på Steam, tycker så än

Medlem
Skrivet av Nuckan:

Första Prey (2006). Skaffade det helt utan förväntningar och det slutade med en komplett genomspelning av kampanjen under en och samma kväll, hur bra som helst. Samma sak med det första Outlast, kunde bara inte sluta.

Jag säger Prey rebooten som kom för några år sedan. Riktigt bra andling uppföljare på System Shock.

It's not a lake, it's an ocean

Shenmue till Dreamcast. Förväntade mig något slags vardagssimulator eftersom förhandsinfo i medierna fokuserat så mycket på vardagens detaljer. Fick ett episkt äventyr.

Halo till Xbox. Det var spelet jag förbokade konsolen för, men jag visste egentligen väldigt lite om det förutom att jag sett det hypas. Trots hypen blev jag väldigt positivt överraskad. Ja, golvad.

Terminator: Resistance. Det första spelet jag klarade ut när jag började beta av min backlogg för två år sedan. Visst var det b-känsla, men väldigt mycket hjärta och förvånansvärt underhållande.

A Plague Tale: Innocence var ett spel som flugit under min radar och som jag upptäckte just när det skulle släppas. Det var överraskande bra.

Det senaste spelet som överraskade mig positivt var Sonic Frontiers. Inget mästerverk, men efter bottennapp som Sonic Forces och oräkneliga andra Sonic-spel sedan millennieskiftet var det en glad överraskning att Frontiers var så pass bra. Sonic var tillbaka.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Störst överraskningen var nog World of Warcraft. Hoppade på tåget 2007, hade inte spelat ett MMO innan, och var inte så intresserad men gillade Warcraft. Fastnade nästan direkt och spelade i princip bara WoW i några år.

Medlem

Mad Max. Köpte de för 70kr eller va de var för några år sedan. Vart helt fast o kunde inte sluta spela.

KoP
Medlem

Layers of fear.

Medlem

Remnant: From the Ashes.

Det släpptes från ingenstans och jag älskade det! Har klockat in nästan 100 timmar och har fortfarande jättekul varje gång jag spelar.
Längtar efter 2an som släpps senare i år.

Medlem

Måste va Ghost of Tsushima, att ge sig på det efter att ha blivit väldigt trött på långsamheten i RDR2 hade nog ingen gett som råd. Levde samurajliv i det vackra spelet ett tag och lade till dess platinumtrophy i listan.

Medlem

Så lätt faktiskt för min del.

Ultima Online - Var helt galet när man insåg man kan mine, smälta ingots, craftar rent generellt allt du kunde göra i RT.. Inget spel kommer nog blow my mind som UO gjorde. Vilket är tur min kropp & hjärna hade fan inte orkat med ett sånt spel liv nu haha...

Sen finns det mängder med spel som var groundbreaking Diablo , WoW, Dark age of camelot 3 way wars mm. Men överlägsen etta UO.

Medlem

Rub a dub och Flower

Medlem

XCOM: Enemy Unknown.

Detta är ett spel som jag en dag såg att jag hade i mitt spelbibliotek. Det var en genre som jag inte var så bevandrad i.
Jag hade inget bättre för mig så installerade det för att testa spelet. Sen hade det gått 8 timmar, och klockan var sent på natten. Det var då jag insåg att jag hade hittat en ny spelkärlek.
Spelade igenom hela spelet, sedan skaffade jag expansionerna för att spela igenom det igen...och igen...och igen...

Jag vart väldigt positivt överraskad.

Medlem

I färskt minne så måste jag säga:

Easy Red 2

Jag trodde jag köpte ett kasst spel på rea och har upptäckt ett av mina favoritspel som är typ gjort av en snubbe i Italien. En sandlåda som landar någonstans mellan Hell let loose och Battlefield. Väldigt skönt gameplay och ett otroligt detaljerat utförande med vapen och fordon.

Skriv svar