FIFA 23 AI rubberband? "Fuskar" datorn?

Medlem
FIFA 23 AI rubberband? "Fuskar" datorn?

Hej!

Lirar en del FIFA 23 på min Series X. Har inte märkt mycket "konstigheter" med AI:n på svårighetsgraderna Semi-proffs och neråt men på Proffs tycker jag ibland att datorn rycker upp sig väl mycket ibland. Spelade två matcher tidigare idag, första matchen var riktigt lätt att vinna och det kändes inte som om att datorn ansträngde sig mycket alls så att säga.

Sen nästa match ledde jag med 7-2 i paus (20 min match). Alldeles i början av 2:a halvlek börjar datorn spela (för mig) i alla fall i princip ostoppbart. Det blir snabbt 7-6 bara på någon minut, datorn passar och skjuter alldeles otroligt bra plötsligt, från ingenstans som det kändes. Som om att nån gick från halvbra till att spela som Messi och sen blev de mycket sämre igen vid 7-6, så jag lyckades vinna med 8-6 ändå.

Är det här nåt andra känner igen i FIFA 23? Eller var det bara jag som spelade för kasst i 2:a kanske? Tyckte det gick lite väl lätt för dem plötsligt. Man känner ju igen rubberband effekt från t.ex. vissa tidigare Need for Speed spel och vissa NHL också.

Mvh Mattias

Medlem
Skrivet av waverider:

Hej!

Lirar en del FIFA 23 på min Series X. Har inte märkt mycket "konstigheter" med AI:n på svårighetsgraderna Semi-proffs och neråt men på Proffs tycker jag ibland att datorn rycker upp sig väl mycket ibland. Spelade två matcher tidigare idag, första matchen var riktigt lätt att vinna och det kändes inte som om att datorn ansträngde sig mycket alls så att säga.

Sen nästa match ledde jag med 7-2 i paus (20 min match). Alldeles i början av 2:a halvlek börjar datorn spela (för mig) i alla fall i princip ostoppbart. Det blir snabbt 7-6 bara på någon minut, datorn passar och skjuter alldeles otroligt bra plötsligt, från ingenstans som det kändes. Som om att nån gick från halvbra till att spela som Messi och sen blev de mycket sämre igen vid 7-6, så jag lyckades vinna med 8-6 ändå.

Är det här nåt andra känner igen i FIFA 23? Eller var det bara jag som spelade för kasst i 2:a kanske? Tyckte det gick lite väl lätt för dem plötsligt. Man känner ju igen rubberband effekt från t.ex. vissa tidigare Need for Speed spel och vissa NHL också.

Mvh Mattias

Det är väl vida känt att det alltid varit så i FIFA spelen?

Medlem

Har inte köpt varken FIFA eller NHL på några år, synd att rubberband fortfarande är kvar. Då får man väl hålla sig till lägre svårighetsgrader eller spela mot andra.

Tack för svar i alla fall.

Medlem
Skrivet av waverider:

Har inte köpt varken FIFA eller NHL på några år, synd att rubberband fortfarande är kvar. Då får man väl hålla sig till lägre svårighetsgrader eller spela mot andra.

Tack för svar i alla fall.

Spelat mycket Fifa och så händer väldigt frekvent på svårighetsgrad proffs, att det ofta blir världsklass om man leder med något mål. Har varit så under flera år.
Ett tips är att spela på legendarisk. Blir inte så många mål per match men, mer realistiskt.


signatur

Skitfiske

Medlem

Tack för råd och tips!

Medlem

Jag märker ai fuska i många spel, Fifa inkluderat. Måste fråga, jag har haft extremt udda beteende i spelen sista året/två? Som om att AI i spelen medvetet försöker sätta hjärnspöken i en, en slags mobbning av spelaren. Som exempel, i GRID Legends, känns inte dom andra bilarna/förarna som enskilda "individer", utan känns som jag tävlar ensam mot alla andraz fast, dom är alla i samma "lag" och deras taktik är ofta så här. En av dom försöker vinna, resten försöker hindra mig från att nå den längst fram utan någon egen motivation att vinna, utan allt handlar om att få mig att bli så långt ner på listan av racet som möjligt. Dom t.om spinner runt utan riktiga fel med bilen i ren försök att bli hinder för mig? Ai t.om fuskar med bilarnas prestanda, händer ibland att bilarna är extremt understyrda, du svänger fullt ut men din egen förare, drar inte ratten och även inifrån min egen karaktär saboterar för mig. Även i andra spel, så laddar min gubbe vapnet extremt långsamt, skjuter inte när jag trycker på triggern, generellt gör mycket sånt som jag inte vałt göra, och t.om tittar in mot kameran och säger saker med munnen utan röst, men tydligt kan man se av överdriven rörelse av munnens form hur den säger t.ex "i hate you", "i will kill you", "you will die" m.m, och det är extremt tydligt menat mot mig då karaktärer är ensamma i rummet, och tittar in rakt i min kamera (som inte dom ska låtsas som det är där? Som filmskådisar vet aldrig ska göras). Och om det var i spelets handling, så skulle dom prata högt ut med sitt skriptade snack. Även mycket upprepade och överdrivna gestikulerande handsignaler/kroppsspråk? Nåt skumt är på g, för det är många som börjat se skummet beteende, men även börjat känna av fysiska effekter av att handkontroller påverkar kroppsliga känningar, tom smärtor, högt blodtryck, även sexuell upphetsning av EMF fält från t ex handkontroller och andra "smarta" prylar. Har själv upplevt det, vilket gör hoten mer obehagliga som jag i början såg som tomma hot mer som (mindgames). Men tusentals människor känner av dessa symptom senaste åren. Min teori är att kineserna har nån ai/virus i allt dom tillverkar, så i dagsläget är detta "virus" ai överallt, med tanke på Kinas produktion av allt "elektriska apparater? Kanske var menat som spyware, men började ta saker i egna händer, blev smartare än menat? Vet inte, men säger, detta beteende är nu i alla mina spel.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

1
Skriv svar