FZ Game Jam 2022 - Den stora tråden!

Medlem

Blir detta mitt första spel med ett procedurellt genererat kontoslandskap? Jag tror det.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

https://i.imgur.com/tdEBbuM.png

Blir detta mitt första spel med ett procedurellt genererat kontoslandskap? Jag tror det.

Kul! Ska bli roligt att testa alla "spela vuxen"-minigames verkar som du har fått in ett bra flow!
Bra jobbat med itch-sidan också. Ska ladda upp något där så fort jag känner mig klar.
Det får bli några korta banor som avslutas med en boss för min del. Lite som en demo.
Har insett att det här med level design är det som är största bromsklossen för mig. Det ska ju gärna vara pedagogiskt, kul, inte kännas upprepande, inte för svårt och inte för lätt. Kräver dessutom mycket speltester från andra för att det ska bli en bra nivå.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Kul! Ska bli roligt att testa alla "spela vuxen"-minigames verkar som du har fått in ett bra flow!
Bra jobbat med itch-sidan också. Ska ladda upp något där så fort jag känner mig klar.
Det får bli några korta banor som avslutas med en boss för min del. Lite som en demo.
Har insett att det här med level design är det som är största bromsklossen för mig. Det ska ju gärna vara pedagogiskt, kul, inte kännas upprepande, inte för svårt och inte för lätt. Kräver dessutom mycket speltester från andra för att det ska bli en bra nivå.

Leveldesign är också min svagaste gren. Något jag märkt är att saker som för mig själv som utvecklar är självklara kan vara oerhört svåra att förstå för andra. Sen har man typ 20 sekunder på sig att fånga spelaren. Fattar de inte direkt vad man ska göra ger de upp. Är spelet skillbaserat och kurvan för brant ger de upp. Då är det tråkigt om 90% av allt content man har suttit och slitit med för att skapa inte får visas upp.

Min filosofi är att ingen inte orkar sitta och nöta mina skitspel så jag försöker ge förstagångspelaren en så bra upplevelse som möjligt. Mycket variation och en spellängd på typ 10 minuter.

I mitt spel från förra game jam körde jag enligt:

1. Introducera en ny fiende genom att låta den göra sin "attack" alldeles för tidigt så att den med avsikt missar spelaren.
2. Stegra svårigheten successivt genom att först spawna en fiende som försöker träffa, därefter två samtidigt och/eller en som kommer bakifrån.
3. Ta ner tempot genom att inte spawna fiender ett tag. Under denna tiden ger jag alltid spelaren något nytt att titta på i bakgrunden så att det inte blir tråkigt.
4. Börja om från 1. Mixa in den gamla fienderna vars rörelsemönster spelaren nu förväntas kunna.

Sen kunde man heller aldrig dö så spelet tog alltid exakt tio minuter och då fick man se allt. Det fanns frivilliga utmaningar på andra sätt.

I mitt spel i år kan man heller aldrig dö. Kontrollerna är enkla (w/a/s/d bara) i alla minigames fast de gör olika saker beroende på minigame så klart. Försöker hålla det så intuitivt som det bara går. Jag speltestar på min åttaåring

Medlem

ger upp, har inte haft tid


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Samma som ovan, lägger ner för i år.

Medlem

Tråkigt att höra men så kan det vara. Finns det ändå något som ni har lust att visa upp?

Medlem

Jag har inte hunnit jobba nånting förutom nån kväll i början av jamet, tänkte först skriva nu att jag med får ge upp för denna gången men när jag skrev om det så blev jag ändå sugen att försöka få till något iaf, har gjort klart karaktärsanimationerna men sedan har jag inte hunnit något mer. Ska se om jag inte kan få till något litet till söndag ändå med det jag har.

Här är lite av animationerna, tanken är skägget är ditt liv och att man tappar det i takt med att man tappar sina liv (Det är även tanken att bitar av skägget är det man kastar som vapen såklart)

Medlem
Skrivet av Morti:

Jag har inte hunnit jobba nånting förutom nån kväll i början av jamet, tänkte först skriva nu att jag med får ge upp för denna gången men när jag skrev om det så blev jag ändå sugen att försöka få till något iaf, har gjort klart karaktärsanimationerna men sedan har jag inte hunnit något mer. Ska se om jag inte kan få till något litet till söndag ändå med det jag har.

Här är lite av animationerna, tanken är skägget är ditt liv och att man tappar det i takt med att man tappar sina liv (Det är även tanken att bitar av skägget är det man kastar som vapen såklart)
https://i.imgur.com/4RkbvOA.gif

Haha! Gillar att ögonen blir mer blodsprängda ju närmare döden man kommer.

Medlem

Här kommer en rykande färsk Boss theme för att peppa oss såhär i slutspurten!
https://soundcloud.com/user-524216489/brad-boss-theme


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Här kommer en rykande färsk Boss theme för att peppa oss såhär i slutspurten!
https://soundcloud.com/user-524216489/brad-boss-theme

Helt grymt att du gör ditt eget soundtrack. Just de bitarna av spelutveckling har alltid varit som svartkonst för mig.

Medlem

När jag har jammat färdigt för kvällen tycker jag om att koppla av med en whiskey framför brasan...

Medlem

Nu börjar det dra ihop sig!!
Som en sista minuten-uppgift försöker jag byta ut alla svarta väggblock mot nån form av stadsmiljörelaterad grafik.
Faktiskt ganska kul att tvinga sig själv till att rita containrar och lastbilar vilket jag normalt inte skulle få för mig att göra annars.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Nu börjar det dra ihop sig!!
Som en sista minuten-uppgift försöker jag byta ut alla svarta väggblock mot nån form av stadsmiljörelaterad grafik.
Faktiskt ganska kul att tvinga sig själv till att rita containrar och lastbilar vilket jag normalt inte skulle få för mig att göra annars.
https://i.imgur.com/Y7G9F32.png

Ja nu är det nära! Jag har köttet denna veckan för att försöka få ihop något. Nästan klar med start till slut, bara att lägga till mer variation sista tiden och finslipa lite, blir på håret att man hann detta året

Medlem
Skrivet av Morti:

Ja nu är det nära! Jag har köttet denna veckan för att försöka få ihop något. Nästan klar med start till slut, bara att lägga till mer variation sista tiden och finslipa lite, blir på håret att man hann detta året

Härligt att höra!

Påminnelse till alla: Submitta era bidra på Itch innan söndag kl 23.59.

Medlem

Uppladdat och klart! Ska bli kul att testa alla bidrag imorgon

Medlem

Nu finns mitt bidrag uppladdat också!


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem

Nu har även jag laddat upp mitt bidrag. Känner mig nästan yr av all ledig tid jag kommer få nu.

Medlem

Även om det är lite synd att det inte blev fler bidrag så måste jag säga att alla tre bidrag som är uppladdade var riktigt fina och roliga att spela. Bra jobbat!

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Nu har även jag laddat upp mitt bidrag. Känner mig nästan yr av all ledig tid jag kommer få nu.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem

Bra jobbat @JohannesID och @Morti! Synd bara att det inte var fler som kom i mål, men så kan det vara. Spelsylttraditionen lever vidare tack vare er (oss)!

Jag ska spela era bidrag desto mer och återkommer med kommentarer senare. Ska även försöka dra igång en omröstning.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Bra jobbat @JohannesID och @Morti! Synd bara att det inte var fler kom i mål, men så kan det vara. Spelsylttraditionen lever vidare tack vare er (oss)!

Jag ska spela era bidrag desto mer och återkommer med kommentarer senare. Ska även försöka dra igång en omröstning.

Bra jobbat själv! Ska med testa era ikväll

Medlem

Bra jobbat
Ska bli kul att testa

Medlem

Bra jobbat ni som blev klara! Jag fick tyvärr avbryta helt. Fullt upp med arbete och familj så det blev dåligt med tid över till annat roligt.

Medlem

Jag fick avbryta också tyvärr. Ville testa mig på att lära mig göra spel som har länge varit motivation, men kände att det är fortfarande lite för tidigt när jag fortfarande håller på och återhämtar från utmattning/utbränning. Jag hoppas på att vara med nästa år, förhoppningsvis med mer energi och ork! Och jag hoppas ha lärt mig lite innan dess så att tröskeln inte är lika stor

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Tack detsamma!

Nu har jag kört igenom GUABAM några gånger. Grymt kreativa idéer på minigames!

Imponerande att du fått till en "tetris-motor" i första spelet. Att hårbitarna sedan faller ner och blir ens mustasch är smått genialiskt.

Slipsspelet var också snyggt gjort med den ringlande slipseffekten. Här hade det suttit perfekt med ett stryp-ljud av något slag när man är utanför marginalen. Den enda feedbacken man får nu är animationen uppe i kanten, men man ser den knappt eftersom ögonen är så fokuserade på slipsen.

Rat-racet var nog min favorit. Realistisk tröghet/slirighet i stolen. Blev ännu roligare när jag började lära mig banan utantill. Också stort plus för coffee breaket! Förde tankarna till squats-minigamet i Final Fantasy 7.

Whiskeyn var också kul med tanke på sin enkelhet. Varje gång jag hamnade utanför och splashade spriten i nyllet så fick jag en revansch-lust att sätta nästa klunk. Lite svårt dock! Tror jag aldrig hamnade över 40 % på denna.

Fånga hatten var nog den jag gillade minst men det är samtidigt bra med en utmanande final. Förstod inte riktigt om jag skulle hamra på S när jag väl fångat hatten, eller om jag skulle tajma det på något sätt. Här önskade jag att det fanns ett break liknande coffebreaket, men där man istället fick ge igen på den där förbaskade hockeyspelaren med hans egen klubba eller nåt.

Grymt jobbat och välpolerat i sin helhet! Snygg detalj med att Roffes kläder går från TMNT till ACDC till trist kostym ju vuxnare han blir.
Också stort plus att du lyckats få med ett tvåspelarläge.

Nu ska jag nöta vidare med Beardo!


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Tack detsamma!

Nu har jag kört igenom GUABAM några gånger. Grymt kreativa idéer på minigames!

Imponerande att du fått till en "tetris-motor" i första spelet. Att hårbitarna sedan faller ner och blir ens mustasch är smått genialiskt.

Slipsspelet var också snyggt gjort med den ringlande slipseffekten. Här hade det suttit perfekt med ett stryp-ljud av något slag när man är utanför marginalen. Den enda feedbacken man får nu är animationen uppe i kanten, men man ser den knappt eftersom ögonen är så fokuserade på slipsen.

Rat-racet var nog min favorit. Realistisk tröghet/slirighet i stolen. Blev ännu roligare när jag började lära mig banan utantill. Också stort plus för coffee breaket! Förde tankarna till squats-minigamet i Final Fantasy 7.

Whiskeyn var också kul med tanke på sin enkelhet. Varje gång jag hamnade utanför och splashade spriten i nyllet så fick jag en revansch-lust att sätta nästa klunk. Lite svårt dock! Tror jag aldrig hamnade över 40 % på denna.

Fånga hatten var nog den jag gillade minst men det är samtidigt bra med en utmanande final. Förstod inte riktigt om jag skulle hamra på S när jag väl fångat hatten, eller om jag skulle tajma det på något sätt. Här önskade jag att det fanns ett break liknande coffebreaket, men där man istället fick ge igen på den där förbaskade hockeyspelaren med hans egen klubba eller nåt.

Grymt jobbat och välpolerat i sin helhet! Snygg detalj med att Roffes kläder går från TMNT till ACDC till trist kostym ju vuxnare han blir.
Också stort plus att du lyckats få med ett tvåspelarläge.

Nu ska jag nöta vidare med Beardo!

Kul med feedback! Just slips-spelet håller jag med om att det känns lite random. Från början hade jag tänkt mig att det spelet skulle vara mer som en "Cave flyer"-spel om du vet vad jag menar. Men jag fick inte riktigt ihop det med slipstemat så det fick bli att slipsen svajar fram och tillbaka istället vilket inte var så roligt helt enkelt. Eftersom den banan spelar sig själv lite (för att slipsöglan aldrig ska hamna utanför slipsen) blir det lätt förvirrat vad man ska göra. Ljudeffekter hade absolut hjälpt, men det hann jag inte med. Det finns ju inga ljudeffekter i spelet överhuvudtaget förutom ett swoschljud i huvudmenyn och jag la ingen fokus vid det eftersom musiken är så i förgrunden ändå.

Race-delen tycker jag också är roligast, Kollisionsdetekteringen var en pina (som alltid) men driftmekaniken var rolig att tweaka. Det är nästan så jag är sugen att göra ett renodlat racingspel nån gång.

Medlem

@JohannesID

Du har gjort ett jättebra jobb med Brad and Gary. Det märks ju att du har erfarenhet av att göra platformers för grundmekaniken sitter bra och kameran känns också den jättebra. Ett förbättringsförslag skulle kunna vara dels en wind-up-frame i hoppanimationen och även att max höjden man hoppar ökar något om man håller i hoppknappen jämnfört om man duttar på den. Då skulle det ge mer tyngd och hoppet tror jag. Mer Mario och mindre Luigi från SMB2 om du fattar.

Pisksnärten är nog det som imponerar mest tycker jag. Att man bromsas in men inte stannar helt, när man springer och piskar samtidigt var tjusigt. Det ger tyngd åt attacken (imbromsningen) men tar inte bort flowet genom att helt stanna, mycket bra gjort. Och de små stjärnorna som blir när man piskar. Alla såna så detaljer gör att det känns roligt att utföra de grundläggande momenten i spelet och det i sig blir belöningen för att spela. Jag är också glad att du la in screenshaken

Grafiskt håller det ihop på ett bra sätt och cutscenarna är en fin bonus. Det var aldrig svårt att förstå vad som hände eller vad jag förväntades göra. Jag gillar särskilt delen av banan när man varnars för såskopparna och sen hoppar man ner och de spawnar massor till höger och vänster. Nästan som en liten minibossfight.

Jag spelar samtidigt som jag skriver detta och jag insåg faktiskt nu att en sak hade jag inte förstått vid första genomspelningen. Healthbaren. Jag trodde att de gula delen var mitt liv, men det var ju precis tvärt om

Bossfighten var nog det jag gillade minst, något för svår för mig. Bet väl i gräset 20 gånger och det var lite frustrerande. Hade man fått tillbaka hälsan när man dog hade det nog varit bättre för mig. Sen kunde bossen kanske varit större för att förhöja känslan av slutstrid.

Medlem

@Morti

Underbar humor i ditt spel. Flera gånger skrattade jag faktiskt högt. Bara premissen att Beardo motiv är småsint avund är ju jätterolig. Och "Ass hair" som attackuppgradering.

Du har gjort en jättebra grund, synd att du inte hann fylla ut med mer innehåll. Det är egentligen svårt att komma med förslag eftersom jag vet att du fick pressa ut spelet sista veckan och att om du förmodligen är väl medveten om var som kunde förbättras redan men att du inte bara hann.

Jag gillade särskilt utseendet på bossen, den allmänna dråpligheten och tempohöjningen vid bossfighten med musiken och mer projektiler att undvika. Lite synd att det inte fläskades på med ännu mera fiender och projektiler samtidigt på skärmen överlag. Mer röj helt enkelt.

Medlem

@Morti
Håller med ovanstående, härlig humor!
Gillar att du använt @RiddarKatig skägg-pixelart från sida 2 som golvtextur
En annan rolig grej jag noterade är att buskarna är formade som skägg och mustascher.
Bra variation med att rummen förhåller sig olika till varandra varje gång man spelar.
En grej man kan tänka på är att inte blanda pixelstorlekarna. Men jag förstår om det är tidsbristrelaterat och att du helt enkelt vill scala upp vissa objekt.
Grym bossmusik också ska tilläggas! Gör du musiken själv?


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Race-delen tycker jag också är roligast, Kollisionsdetekteringen var en pina (som alltid) men driftmekaniken var rolig att tweaka. Det är nästan så jag är sugen att göra ett renodlat racingspel nån gång.

Jag hade gärna kört ett renodlat kontorsstolsracingspel med den känslan, det var riktigt härligt.

Skriv svar