Du kan behöva blöda fram 18 000 kr för ett Geforce RTX 4080-grafikkort

Medlem

Tur att dom bästa spelen är gamla

Medlem

Det finns en fara i detta för Nvidia. Om installbasen med just highend kort minskar så finns det färre incitament för utvecklare av spel att lägga resurser på att utveckla spel för det segmentet. Det är billigare att utveckla spel i AA segmentet tex.

För min del spelar det ingen roll då jag kör väldigt få AAA spel idag. Men det kan leda till ett fattigare utbud för de som absolut inte klarar sig utan AAA spel.

Medlem

Det är märkligt att det kändes lättare att skramla ihop till ett grafikkort när man gick på gymnasiet och levde på studiebidrag än idag då man tjänar i runda slängar 50x mer.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Med den utvecklingen får man vänta kanske till 6xxx serien för att få mer fps för pengarna.

Medlem

Även fast jag har massa pengar att slänga bort skulle jag aldrig med gott samvete kunna slänga 18 tusen på ett jäkla grafikkort. 5080 lär väl gå på 25 tusen då.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Även fast jag har massa pengar att slänga bort skulle jag aldrig med gott samvete kunna slänga 18 tusen på ett jäkla grafikkort. 5080 lär väl gå på 25 tusen då.

Vad slänger du bort pengar på som är värt det då?

Medlem

ni bEtAlAr fÖr uTvEcKliNg


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Så länge alla fortsätter att rynka på näsorna åt dessa rövarpriser så kanske priset går ner senare, om de inte blir sålda.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vidrigt. Jag har ångest. Vill alltid köpa X080 kortet (köpte 2080 för 8000kr) men det här går inte.

Även om man skulle kunna skrapa ihop 18000kr så känns det bara så fel, så ovärt.

Frågan är vad man ska köpa istället. Nöja sig med 3080? Hoppas på 4070?

Du behöver inte ens byta upp dig.
2080 är fortfarande ett riktigt bra kort.
Såvida inte du BARA MÅSTE vrida upp alla reglage till max. 😉 Oftast ser man ju ingen skillnad, ifall man inte slaviskt tittar efter dem såklart. Så man kan gott nöja sig med att vrida ned en aning och DLSS / FSR hjälper ju också till.

Var också inne på att byta från 2080 till nåt fetare men väljer att vänta. Kan rulla typ alla nya spel i (beroende på optimering) kring 100-145 blås med höga inställningar.
Kör i kombo med 5950X och snabbt RAM.

Medlem

Tur är väl att man mer och mer gått över till indie spel de senaste åren så det finns knappt någon anledning att byta. Grafikkorten i -80 serien har nu passerat vad jag betalade för hela min dator med ett 1080ti för knappt 4 år sedan (Nov/Dec 2018).

Medlem

4080 är mindre prestanda per krona än 4090 och är således ett dåligt köp vad det verkar. Tycker dock personligen att kritiken mot priserna är lite orimlig. Mitt 4090 levererar dubbel prestanda mot mitt 3080 TI i 4K och ibland tredubbel prestanda när RT är igång - på det ska vi lägga till DLSS 3.0. Ett sådant generationslyft har jag aldrig sett maken till tidigare och då tycker jag inte att 24k var så farligt mycket att betala. PC-spelande är min stora hobby och då får det också kosta några kronor.

Medlem

lol, skulle aldrig betala såna pengar för ett grafikkort enbart. totalt over the top,


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Tobhah:

4080 är mindre prestanda per krona än 4090 och är således ett dåligt köp vad det verkar. Tycker dock personligen att kritiken mot priserna är lite orimlig. Mitt 4090 levererar dubbel prestanda mot mitt 3080 TI i 4K och ibland tredubbel prestanda när RT är igång - på det ska vi lägga till DLSS 3.0. Ett sådant generationslyft har jag aldrig sett maken till tidigare och då tycker jag inte att 24k var så farligt mycket att betala. PC-spelande är min stora hobby och då får det också kosta några kronor.

där får jag hålla med. har man pengarna och hela setupen så ere ju bara å köra


signatur

//monster

Medlem

sjuk utveckling på grafikkort.. spela över 1080 då behöver man en månadslön för ett grafikkort... fattar inte hur folk accepterar detta. det var bättre förr att jaga senaste nvidia när även en fattig student kunde ha råd men dessa priser? jösses.. sen kommer ju elräkningen men kanske nvidia betalar den xd.

Vad ska man ha kortet till, är det något spel som är optimerat för dessa vilda specs egentligen?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

PC Master card.

Medlem

"Kan vara värt att vänta"?

Kan vara värt att ge nVidia fingret är vad det kan vara värt.

Medlem

Kollar man på specifikationerna och priset mellan RTX 4090 och RTX 4080 verkar det ganska bisarrt.
https://www.sweclockers.com/test/34980-nvidia-geforce-rtx-409...

Med RTX 4090 får man i snitt ~1.65x bättre kort, medans det kostar bara ~1.33x mer enligt MSRP.

Om detta nu stämmer måste vara första gången entusiast-kort blir mer prisvärda än vanliga highend-kort.

RTX 4080 borde inte kosta mer än ca 13500kr, för att få liknande pris/prestanda som ett RTX 4090. Men historiskt har entusiast-korten generellt varit mycket dyrare än highend-korten, så med det i åtanke tycker man ett RTX 4080 inte borde kosta över 10k.

18 000-22 000kr som det nu spekuleras i för ett RTX 4080 känns helt bakvänt. Man kan ju få en helt ny dator med ett RTX 3080 för den summan. Eller alternativt då lägga några procent extra och få ett avsevärt bättre kort.

Undrar dock om den här prishysterin kan hålla i sig i längden. Ryktas om överskott på kretsar, säljstopp i Kina nästa år, lågkonjunktur mm. Nä jag skulle inte förvåna mig om de här korten snart kommer "reas ut" kraftigt om några månader. Men men vem vet, världen är ju rätt knäpp nu. Eller tja, det har den alltid varit.

Medlem

Jag hoppas att nvidia inte säljer något av dessa kort, denna utveckling är helt onödig och borde inte uppmuntras. Jag hoppas att amd lägger sig långt under i pris, men det är väl inte troligt, kul om det sker dock, då tvingas nvidia att sänka priset.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kom igen Intel vi behöver en tredje part i GPUvärlden så få ordning på era drivrutiner snälla

Medlem

Coming up: 4070 för 15k och 4060 för 12k, eller?
Annars kan man ju alltid köpa 4050 för det mer rimliga grafikkortspriset 10k. Nu blir man köpsugen. Eller?

Tur att Rimworld och Timberborn går att spela på en potatis. 🤓

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Vad ska man ha kortet till, är det något spel som är optimerat för dessa vilda specs egentligen?

RTX 4090 är första kortet i Sweclockers test som kommer över 60 fps i 4k Ultra i Cyperpunk 2077 och Total War :Warhammer 3 och även första som ligger över 120 fps 1440p Ultra i ytterligare några spel.

Så beroende på vad man spelar och har för skärm så finns det helt klart något att vinna med dessa kort.

Själv hoppas jag 4070 eller 4060 hamnar mer rimligt i pris så jag kan uppdatera mitt 1070.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Tur att dom bästa spelen är gamla

Håller med.
Jag börjar få allt sämre förtroende för nya AAA.

Medlem

Eller så sparar man hutlösa summor och lirar Xbox istället. Playstation funkar ju också. PC börjar kännas förlegat om det ska vara sådana här orimliga prissättningar.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Gött att sitta och mysa i soffan med Xboxen dessa dagar.

Alternativet till att inte ha råd är ju alltid att ta ett välbetalt kneg uppe i Malmfältens gruvor där också el och boende är billigare.
En vinst för hela samhället!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Razken:

Du behöver inte ens byta upp dig.
2080 är fortfarande ett riktigt bra kort.
Såvida inte du BARA MÅSTE vrida upp alla reglage till max. 😉 Oftast ser man ju ingen skillnad, ifall man inte slaviskt tittar efter dem såklart. Så man kan gott nöja sig med att vrida ned en aning och DLSS / FSR hjälper ju också till.

Var också inne på att byta från 2080 till nåt fetare men väljer att vänta. Kan rulla typ alla nya spel i (beroende på optimering) kring 100-145 blås med höga inställningar.
Kör i kombo med 5950X och snabbt RAM.

Jag har också 2080 Ti och håller med om att det är ett riktigt bra kort.
Grejen är väl om man får för sig att skaffa en 4K skärm, då blir man tvungen att göra något för att få det att rulla lika bra som innan.

Jag har tittat på olika snabba skärmar i 4K med hdr och liknande. Ha begäret finns där, men då en skärm börjar ha en högljudd fläkt i sig så känns det inte lika attraktivt längre.

Nu kör jag med 2560x1440 skärm och det flyter bra i rätt settings.
Jag har även en 4K tv men kör klonad vy med 2560x1440 upplösningen på den.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Bygger (byggde kanske är mer korrekt senaste året) en hel del datorer åt folk i mitt område. Många har helt enkelt inte råd att få ihop en dator som ger en vettig uppgradering från t.ex ett 960. Sure, det finns alternativ men att betala ett par hundralappar mindre för ett 2060 idag mot för vad det kostade 2019 är ett skämt.

Jo jag vet hur ekonomiska läget ser ut och att det finns mer viktiga saker att lägga pengar på men snart kommer 960's och liknande vara under minimum krav för en del spel.
Redan nu finns det en del titlar som är så gott som meningslösa att spela med den generationens prestanda och det är väldigt många Nvidia 9xx/amd 5x0 kort i omlopp fortfarande.

Nvidia/AMD kan klaga över hur mycket dyrare allt är att tillverka, covid och mining hur mycket dom vill men samtidigt har vinsterna inte varit direkt dåliga right?

Får väl hoppas på bättre tider.

Skrivet av Sapiens:

Kollar man på specifikationerna och priset mellan RTX 4090 och RTX 4080 verkar det ganska bisarrt.
https://www.sweclockers.com/test/34980-nvidia-geforce-rtx-409...

Med RTX 4090 får man i snitt ~1.65x bättre kort, medans det kostar bara ~1.33x mer enligt MSRP.

Om detta nu stämmer måste vara första gången entusiast-kort blir mer prisvärda än vanliga highend-kort.

RTX 4080 borde inte kosta mer än ca 13500kr, för att få liknande pris/prestanda som ett RTX 4090. Men historiskt har entusiast-korten generellt varit mycket dyrare än highend-korten, så med det i åtanke tycker man ett RTX 4080 inte borde kosta över 10k.

18 000-22 000kr som det nu spekuleras i för ett RTX 4080 känns helt bakvänt. Man kan ju få en helt ny dator med ett RTX 3080 för den summan. Eller alternativt då lägga några procent extra och få ett avsevärt bättre kort.

Undrar dock om den här prishysterin kan hålla i sig i längden. Ryktas om överskott på kretsar, säljstopp i Kina nästa år, lågkonjunktur mm. Nä jag skulle inte förvåna mig om de här korten snart kommer "reas ut" kraftigt om några månader. Men men vem vet, världen är ju rätt knäpp nu. Eller tja, det har den alltid varit.

Jag tror det med, trycket för produkter i hemmet och arbetsdatorer för hemarbete som pandemin skapade bör vara mättat nu, samtidigt som mining dör ut lär påverka en hel del framöver. Det har verkligen varit en guldgruva för hårdvarubranchen, där det har varit väldigt lite konkurrens eftersom att allt ändå säljer slut.

Man passar på att ta betalt eftersom att man kan helt enkelt. Vissa är fokuserad på inflation, men köpkraft minst lika viktig. Kan eller vill inte kunderna betala ett visst pris så måste marginaler pressas hårdare, marknaden är viktigare än inflation.

Kostnadseffektiva lösningar har väl inte varit fokus senaste tiden heller, man vill helst sälja premium produkter med stor marginal istället.

Skrivet av lonian:

Jag har också 2080 Ti och håller med om att det är ett riktigt bra kort.
Grejen är väl om man får för sig att skaffa en 4K skärm, då blir man tvungen att göra något för att få det att rulla lika bra som innan.

Jag har tittat på olika snabba skärmar i 4K med hdr och liknande. Ha begäret finns där, men då en skärm börjar ha en högljudd fläkt i sig så känns det inte lika attraktivt längre.

Nu kör jag med 2560x1440 skärm och det flyter bra i rätt settings.
Jag har även en 4K tv men kör klonad vy med 2560x1440 upplösningen på den.

Men tänk vad pengar du sparar på att inte också köpa en ny fräsig skärm!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

köpte ett 3090/24gig för 13papp förra veckan känns mer rimligt


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

123
Skriv svar