Diskutera - Vilka spel har tydligast format ditt spelande?

Skribent

Extremt kortfattat:

Super Mario Bros. pga spelet där allt började för mig. Starcraft formade det begynnande intresset för onlinespel. Duke Nukem 3D för shooters. Simon the Sorcerer och Little Big Adventure för peka och klicka samt spel med "riktig handling". Ultima Online och WoW för mmorpg. Super Meat Boy, Braid och To the Moon formade kärleken till små fina indiespel.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Det var under 90-talet.

Då spelade jag förstapersonsspel som System Shock och Daggerfall, utforskade öppna spelvärldar som Elite II: Frontier och Daggerfall, upplevde episka äventyr och berättelser med diverse JRPGs och Daggerfall.

Medlem

Störst intryck har nog BF1942 gjort, och jag har följt serien sedan dess, det enda spel jag inte spelat i den serien är Hardline.

Sen har vi Half Life såklart och Metal Gear Solid.
Vet inte hur många gånger man spelat igenom dem.

Medlem

doom, quake, duke nukem, blood osv. det gänget


signatur

//monster

Medlem

Har spelat så länge jag kan minnas. Från NES, PS1 och framåt. Men de spelen som verkligen gjorde mig till en gejmer är mestadels Tibia, Lineage 2, Quake 3, Battlefield, Red Alert 2.

Just Tibia ligger mig väldigt varmt om hjärtat, bokstavligen levde Tibia under typ 5 års tid!

Medlem

Oj vad svårt, dom spel som spontant dyker upp och som jag tror jag lirat mest är CS, Battlefield, WoW, LoL och Apex Legends.

Andra spel jag uppskattat väldigt mycket måste nog vara GTA, Max Payne, Ninja Gaiden (xbox) samt Batman Arkham trilogin.

Medlem

Daggerfall, Archon, Red Alert. Vilka guldklimpar jag glömde i min vägg av text.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Har spelat en bit över 40 år och kan ärligt talat inte komma på ett enda spel som betytt så mycket mer än alla andra. Om jag ändå ska nämna något så får det bli arkadmakinen Sea Wolf från mitten av 70-talet. Spelade det väldigt mycket på en campingplats dit morsan och farsan gillade att åka. Har alltid gillat ubåtsspel sedan dess.

Medlem

Gyllene N64-eran med Zelda: Ocarina of Time i spetsen.

Super Mario 64, Zelda: Majora's Mask, Banjo-Kazooie/-Tooie, Goldeneye 007, DK64, Super Smash Bros, Mariokart 64, Diddy Kong Racing, Star Fox 64.

Dessa, för att nämna de som kommer upp i huvudet, har format mig och mitt spelande idag.

Medlem

Super Mario World fångade mitt intresse, Tekken 2 ökade intresset och Red dead redemption 2 dödade intresset. Jag tyckte det spelet var så bra att ingenting är kul att spela längre typ...

Medlem

Counter-Strike, Halo, Age of Empires, Wow

Spelar alla fyra fortfarande idag.

Medlem
Medlem

Jag vet inte hur jag ska svara. Varje gång jag försöker så börjar jag bara droppa favoritspel.

Eftersom jag spelade Doom när det kom så tänker jag att mitt fps-intresse säkrades där. Goldeneye och Halo var superviktiga för samma genre på konsol.

Medlem

För mig så är det antagligen:
Super Mario Brothers (NES).
Flimbo's Quest (C64).
Super Mario World.
Civilization I/II.
Duke Nukem 3D (PC).
Warcraft II (PC).
Command & Conquer: Red Alert.
Diablo (PC).
Star Craft (PC).
Ultima Online (PC).

Dessa är större övergripande titlar.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Eldarion:

Spelet representerat i nyhetsbild (BF1942), CS, och WoW skulle jag säga.

Skulle nog säga att det är detsamma för mig.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Inaktiv

Operation Flashpoint tror jag minsann.
Upptäckte ett militärt intresse men också editorn.
Editorn där jag kunde skapa mina egna historier och låta polarna spela igenom dem. Det ledde till att jag senare upptäckte ett intresse att berätta historier och därefter vidare till en hobby inom table top rpgs som game master.

Avstängd
Medlem

- GoldenEye fick mig intresserad av FPS-spel 1997, men det dog ut då ingenting (förutom Perfect Dark) nådde upp i samma nivå

- Champions of Norrath väckte mitt intresse för loot kring 2005, en spelmekanik som jag sedan dess anser kan make:a eller break:a ett spel

- Neverwinter Nights fick mig intresserad av D&D-RPG kring 2007, en genre jag älskar än i dag, och RPG (ej action-sådana) med andra regelsystem har svårt att fånga mitt intresse

- Fallout: New Vegas fick mig att inse kring 2011 hur otroligt det kan vara med sandlådespel. Sedan dess har det visat sig gång på gång att det bara är bara Bethesda som verkligen får till det, har inte litat på någon annan sandlådespelskapare sedan jag kände hur kulissartat GTA V ändå var.

- Dark Souls väckte 2013 den tv-spelskämpe inom mig som aldrig riktigt hade behövt kämpa sedan 8-bitstiden, och den melankoliska tonen talade till mig som inget annat spel/spelserie. Många andra spel och typer av spel har bleknat i jämförelse med det FromSoftware presterar.

- Fallout 76 fick mig 2020, efter att det genomgått välbehövliga uppdateringar, att inse att onlinespel kan ha sina fördelar ibland

Medlem

Intressant fråga, eftersom det snarare handlar om vilket spel som först fick en att älska en genre än det spelet man anser vara bäst i genren. Dessa tidiga spel ligger en ändå väldigt varmt om hjärtat, som kan märkas av alla som hittills skrivit i tråden.

Crash Bandicoot var i alla fall först ut för mig och fick mig att älska plattform, 1997. Sen RTS med Age of Empires (och kort därefter StarCraft) typ 1998. Samma vinter spelade farsan Half-Life och jag satt bredvid och tittade på. Fick egentligen inte det för mamma pga våldet och blodet men som tur var sket pappa i det, för det spelet har på sätt och vis kanske format mig och mitt spelande allra mest. (En fördel med att ha skilda föräldrar.) Runt samma år hänförde Heroes of Might and Magic 3 mig hos en vän och än idag är turbaserat kanske livets tryggaste punkt.
Hopp till sommaren 2002 då jag föll jag pladask för rollspel med Neverwinter Nights, och året därpå ännu lite mer med Knights of the Old Republic. Machinarium fick mig att älska peka-klicka så sent som 2009. Quirky indiespel med djup berättelse var väl den senaste genren jag på riktigt kommit in i, och det var med Night in The Woods 2018.

Spelar egentligen inte fighting, racing eller management så mycket idag men dessa genrer har ändå en varm plats i hjärtat, vilket startade med att nöta sönder spel som Tekken 3 och Super Smash Bros, Crash Team Racing och Flatout samt Roller Coaster Tycoon. Samma med multiplayer generellt som jag spenderade åtskilliga timmar med i t.ex. CS 1.5, WoW och BF1942+BFV+BF2. Kanske kommer man tillbaka mer till fighting, racing, management och multiplayer en vacker dag..

Medlem

Americas Army. Originalet syftar jag på som var tillgängligt 2002-2008.

Medlem

Finns en titel för varje gen av spel.

RTS Dune på amiga men warcraft på PC.

Mmorpg utan tvekan Ultima online som banat väg för kommande mmorpgs. Jäkligt trist dock hur det inte riktigt nämts mycket i media mm utan mer fokus på WoW. Men 100% UO var och kommer alltid vara porten till varför vi sen fick Everquest,Asherons call, world of warcraft och allt i mellan.

Så i alla gener finns alltid något spel som banat väg men lite som med UO aldrig riktigt kanske hyllas är alla visionärer bakom alla titlar. Media och spelare ger gärna ris & ros. Men allt börjar med människor följer sina visioner och ideer och även när dom blivit råsågade har dom inte givit upp utan fortsatt kämpa.

Precis som med UO, pitchades flera gånger av Garriot till EA osv osv, folk trodde han var lite crazy mer eller mindre och ingen nappade. Hade han givit upp hade vi haft aĺla mmorpgs idag då? DICE är ju även det lite av fin historia glad inte dom gav upp.

Medlem

Svår fråga alltså, men i tidigt skedde så var det nog quake team fortress samt cs 1.ishhh (innan 1.6 allafall) som stod för mycket när det kom till LaN och det var dessa två spel som spelades mest där tf var det första och cs kom senare. Sen golden eye 64 ' an har även den en plats. Elitserien 98 på mega drive är även sen lite speciell. Sen är det nog svårt att nämna en sån här lista utan ta med wow (som man spelade rätt mycket upp till wotlk). Tidiga bf spelades ju även med frekvent, fanns en mod till 1942 som gjorde det i "nutid" om jag inte minns helt galet, det spelades mycket. Warcraft med alla de olika mapparna likt td som fanns spelades även rejält.

Medlem

Första åren när jag började spela regelbundet.
Single player. Där jag fick möjlighet att sugas in av atmosfären i spelen.

Spyro the Dragon, Resident Evil, Resident Evil 2, Resident Evil 3, Soul Reaver, Silent Hill, Tomb Raider, Quake, Dino Crisis, Shenmue, Ape Escape, Broken Sword: The Shadow of the Templars, Broken Sword 2: The Smoking Mirror

ELF
Medlem

Red Alert 1, Total Annihilation och Age of Empires 1 satte standarden för hur jag vill ha mina strategispel.
Duke Nukem 3D, Hexen 2 och Quake 2 gjorde att jag verkligen fick upp ögonen för fps. Kan dock säga att Quake 1 som jag spelade för första gången förra året och spelar massor av nu har satt en helt ny ribba för hur fps ska vara.
Battlefield 1942 satte en hög standard för onlineskjutare och modvänlighet.
Resident Evil 2 väckte mitt stora zombie intresse. Land of the Dead: Road to Fiddler's Green och DayZ modden till Arma 2 spädde på mitt zombie survival intresse än mer. Nu har vi även Project Zomboid. Zombie survival är nog det jag väntar på mest att det perfekta spelet ska släppas. Men vi behöver mycket bättre processorer för att det ska vara möjligt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Super Mario World
Legacy of Kain: Blood Omen
Half-Life
System Shock 2

Hollow Knight, även om Super Metroid hade passat in bättre så fick jag inte samma uppskattning för dess "interconnected world" förrän jag spelade Hollow Knight. Dark Souls har liknande koncept, men gick inte hela vägen kände jag.

Monster Hunter 4 Ultimate


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av ELF:

Red Alert 1, Total Annihilation och Age of Empires 1 satte standarden för hur jag vill ha mina strategispel.
Duke Nukem 3D, Hexen 2 och Quake 2 gjorde att jag verkligen fick upp ögonen för fps. Kan dock säga att Quake 1 som jag spelade för första gången förra året och spelar massor av nu har satt en helt ny ribba för hur fps ska vara.
Battlefield 1942 satte en hög standard för onlineskjutare och modvänlighet.
Resident Evil 2 väckte mitt stora zombie intresse. Land of the Dead: Road to Fiddler's Green och DayZ modden till Arma 2 spädde på mitt zombie survival intresse än mer. Nu har vi även Project Zomboid. Zombie survival är nog det jag väntar på mest att det perfekta spelet ska släppas. Men vi behöver mycket bättre processorer för att det ska vara möjligt.

Kul att du upptäckte Quake. Det är helt unikt. Finns inget spel med den atmosfären och det soundtracket. Hårdaste och mest skrämmande fps tycker jag.

Resident Evil 2 är en av mina absoluta favoriter. Ett av de första spelen jag köpte, 1999. Och remaken sen, det var ingen besvikelse.

Medlem

Call of Duty United Offensive, jäääävlar va kul jag och min bror hade i onlinedelen 😂


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Unreal, Quake, UT, Diablo, C&C/Red Alert, Half-Life, Hidden and dangerous 2 och WoW (vanilla).

Medlem

Spelade en del NES hemma och SNES och Sega Megadrive hos vännerna men det satte fart på riktigt när N64 och PSX-eran kom. Super Mario 64, Goldeneye och Ocarina of Time gjorde att jag gick från "spel är rätt ballt" till en ren spelkonnässör vid runt 8 års ålder.

Medlem

Jösses vad svårt, men jag drar till med följande fem som mina urspel:

Super Mario Bros
Street Rod
Moonstone: A hard days knight
Indiana Jones and the fate of Atlantis
Doom


signatur

no remorse

123
Skriv svar