Diskutera - När var gaming som bäst?

Robot
Diskutera - När var gaming som bäst?

Berätta om din favoritperiod i spelhistorien.

#diskutera


Medlem

90-talet. Alla kategorier

Medlem

Utan tvekan 90-talet som var guldåldern för spel generellt. Många av klassikerna som föddes då byggde den grund som nu dagens spelindustri står på idag. Jag hade betydligt färre spel under 90-talet men ägnade mycket mer tid åt varje spel. Inte ofta jag kör om något modernt.

Från 8 bitars till 3dfx, det var kul att följa utvecklingen. Första gången jag såg doom 1 från att ha spelat duke nukem och sega 8 bitars var ju en upplevelse bara det. Samma sak från doom till quake. Hade en vän i klassen som var först ut med att äga ett nintendo 64 och blev mäkta imponerad av grafiken som den var kapabel till, i alla fall tills de första 3dfx-korten dök upp.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Här och nu utan tvekan jag kan spela precis vad jag vill gamla som nya spel. Men framtiden är ännu bättre för då finns ännu flera spel

Medlem

När jag hade tid att spela mitten av 90-talet till mitten av 00-talet.

Medlem

Rent objektivt har väl gaming som hobby aldrig varit så lättillgängligt och stort som nu, men jag vurmar faktiskt för det sena 90-talet när 3D tog sina första stapplande steg. Spelen till polarens Nintendo 64 var rena haschmagin när man själv hade en Famicom hemma.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Skulle säga omkring 1996-2006. Så oerhört många bra spel som släpptes under dessa år.

Medlem

Oj va svårt! För mig som är född 89 så är nog mina spelrelaterade favoritminnen från 90-talets SNES stunder med kusinen, följt av tidigt 2000 tals CS 1.6 5v5 matcher med & mot vänner och andra. Därefter WoW mellan 2005-2009

Medlem

2004. Herregud vilket spelår det var.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

90-talet helt klart


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

Nu, absolut nu. Grafiken (som är det viktigaste för mig + story) är som allra bäst just nu, och jag kan inte vänta på att få lira ett spel som körs i UE5. Herregud va schmut de kommer bli 🤗


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Snes var en rejäl uppgradering och en uppgradering som inte hade några nackdelar. Spelen förfinade; både kvalitet när det gäller kassetter och innehåll, kontrollen fick fler knappar och skönare att hålla.

Med det sagt har jag nog en guldperiod för något år sedan när wow:classic släpptes. Att få spela igenom hela classic när det var "färdig-patchat", skaffa sig en social gemenskap med olika nationaliteter; klara av de mer utmanande raiderna... Detta är så klart väldigt subjektivt och något jag definitivt håller högt på "all time high".

Medlem

Dagens spel och framtidens spel. Man kan göra mycket mer med spelen, förmedla en otrolig upplevelse med dagens grafik och teknik som man inte kunnat göra innan

Medlem

Runt 20 sent90


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Dagens spel och framtidens spel. Man kan göra mycket mer med spelen, förmedla en otrolig upplevelse med dagens grafik och teknik som man inte kunnat göra innan

Så är det men kvalitet är betydligt sämre


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Lätt att vara nostalgisk. Men samtidigt väldigt lätt att glömma hur saker faktiskt var. Jag kan bli oerhört nostalgisk över c64, Amiga tiden tex. Men shit va jag samtidigt svor över laddningstider, trasiga disketter, svajiga tonhuvud, spel som aldrig fick buggar patchade, att behöva ta sig till någon butik långt åt helvete för att köpa det där spelet man var sugen på. Eller ännu värre att det var röd dag, söndag eller något annat som gjorde att butiken var stängd vilket gjorde att man inte kunde köpa.
Så jag är rätt nöjd hur det är nu. Aldrig varit mer nöjd med hårdvara än jag är med min Series X. Alltid längtat till NÄSTA generation för snabbare laddning, bättre grafik etc. Men känner mig rätt nöjd. Är givetvis sugen på nytt, kommer alltid vara det. Sen har vi VR nu också och när det är gjort rätt så slår det allt. Hur nostalgisk jag än blir.

Sen finns massa som är dåligt nu givetvis.

Medlem
Skrivet av miffot:

Så är det men kvalitet är betydligt sämre

Tycker jag absolut inte?

God of War, Last of Us, The Witcher, Nya Tomb raider, Life is Strange, Ghost Of Tsushima, Horizon Zero Dawn, Detroit: Become Human etc etc etc etc etc. Finns hur många otroligt bra spel som helst

Medlem
Skrivet av miffot:

Så är det men kvalitet är betydligt sämre

Nej, kvaliteten är mycket bättre. Kan du säga något som är sämre?

Gaming än nu har aldrig varit bättre, du behöver knappt en dator eller konsol längre. Hundratals spel finns tillgängliga ett knapptryck bort.

Många sätt är ganing riktigt uselt också, predatory-mtx, cosmetics som kostar alldeles för mycket pengar.

Att skapa en karaktär i ett rpg och se cool ut är nästintill omöjligt om du inte betalar.

Medlem

Beror ju helt klart på när man är född. Jag som är förr 1989 så för mig är alla spel mellan typ 1995 och 2010 legendariska, men om jag måste välja så är 2000-2007 min absoluta favorit-tid för spel, så mycket innovation och så mycket som var nytt för mig att det var helt otroligt att vara en del av det. Counter-Strike, Runescape, Battlefield, World of Warcraft, Grand Theft Auto, Gran Turismo, Need for Speed, Splinter Cell, Metal Gear Solid, The Sims, det är bara några av de otroliga spelen man fick känna av en magi som idag inte existerar om man spelat spel så länge. Sedan har vi något som kanske inte klassas som ett spel, men Habbo Hotel, jag levde i den världen som yngre tonåring.

Men allt från 95 till 2010 för mig är ofta det jag anser vara de bästa åren inom spel någonsin.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

2004. Herregud vilket spelår det var.

Verkligen. Half-Life 2, GTA:SA, WoW, Halo 2, Far Cry m.m. under samma år.

Känns inte som att något enskilt år har toppat 2004 efter dess.

Medlem
Medlem

Spelen var som bäst när man var ung och hade tid att spela dem...

Medlem

1995-2005. Helt klart.

Medlem

Mellan 1985 och 2022.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Gaming var bäst när man var mellan 15-25 och inte hade några andra ansvar. Mängden spel är fler, möjligheterna större men man har inte samma tid när man blir äldre.

Avstängd
Medlem

2005-2010 för min del.

World of Warcraft TBC/Wrath (spelade aldrig vanilla)
CoD 4: MW
GTA IV
TES: Oblivion
Left 4 Dead
Civilization IV
Battlefield BC2
Bioshock
Uncharted 2: Among Thieves
etc.

Satan va många bra spel det kom de åren. För mig som är född tidigt 90 är det definitivt The Golden Age.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Skulle säga likt många andra, ungefär mellan 1995-2006

Medlem

00-talet (2000-2009).

Age of Empires 2: the Conquerors, Dark Age of Camelot, Morrowind, Age of Mythology, Half-life 2, Oblivion, Fallout 3, Dark Messiah of Might & Magic, Dragon Age: Origins, God of War 3, Dead Space, Bioshock mfl.


signatur

Memento Mori

Medlem

Slutet av 90-talet och år 2000.

På PC-sidan hade den rasande tekniska utveckligen som var intressant att följa, men viktigare var ju dom "immersive sims" som kom, Thief, System Shock 2, Deus Ex och Thief 2, som alla imponerade på mig något enormt, det kändes nästan som om spelsbranschen anpassade sig för mig med dess stora detaljerade banor och många valmöjligheter. Och jag fantiserade om hur fantastiska och avancerade framtida "immersive sims" kommer vara, men så kom Deus Ex 2 och Thief 3 med mycket mindre banor och tråkigare gameplay, och genren "immersive sims" har i stort sett vara i dvala sedan dess (men tittar fram då och då som 2017s Prey). Och den spelframtid jag drömde om gick förlorad.

Och på konsolsidan så hade vi alla fantastiska JRPGs som släpptes till PS1, då JRPGs faktiskt hade engagerande episka berättelser, som Chrono Cross, Xenogears, Suikoden 1&2 osv.

123
Skriv svar