Obsidians medeltidsspel Pentiment släpps i november

Robot
Obsidians medeltidsspel Pentiment släpps i november

Hjälp Andreas att lösa mordmysteriet.

#Obsidian-entertainment, #Pentiment


Medlem

Det här spelet är definitivt inte för alla. Personligen är jag lite skeptisk, men ser fram emot att prova det och kanske blir jag överraskad.

Oavsett hur spelet blir tycker jag det är riktigt roligt att Microsoft låter sina studios experimentera med små team och små titlar. Det är inte alla ägare som hade gett grönt ljus om deras stora, dyra RPG-studio pitchat det här spelet.

Medlem

Ser fram emot detta. Ser ut att vara ett charmigt och roligt spel.

Medlem

Det ser rätt spännande ut 😊

Medlem

Hade helt bort glömt det här spelet , brukar gilla Obsidian och äventyrspel tillsammans med en kopp kaffe i höst mörkret är alltid trevligt efter en dag på jobbet.

Medlem

Det här kommer säkerligen vara mycket välskrivet och ganska finurligt. Jag ser fram emot det.

Men det är också mycket enklare att skriva en liten tight historia än ett stort öppet RPG. Så jag kan tycka det är lite halvfegt... Detta skulle lika väl kunnat lämnas till en indie studio.

Medlem

Ser fram emot detta. Tar det för vad det är, ett mindre projekt från en studio som har väldigt höga förväntningar på sig med andra spel. Släpps till Game Pass, så jag lägger inga extra pengar på att köpa det, och om det är 3/5 så är jag nöjd, gillar genren.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av maq777:

Det här kommer säkerligen vara mycket välskrivet och ganska finurligt. Jag ser fram emot det.

Men det är också mycket enklare att skriva en liten tight historia än ett stort öppet RPG. Så jag kan tycka det är lite halvfegt... Detta skulle lika väl kunnat lämnas till en indie studio.

Lite så jag känner också, så bortkastad potential att en så bra och stor studio gör ett indiespel.
Låter indiestudior göra indiespel, Obsidian bör göra AAA eller AA spel iaf. Gärna rollspel!


signatur

I drank what?

KoP
Medlem
Skrivet av Mirage:

Lite så jag känner också, så bortkastad potential att en så bra och stor studio gör ett indiespel.
Låter indiestudior göra indiespel, Obsidian bör göra AAA eller AA spel iaf. Gärna rollspel!

Där håller jag inte med. Jag ser gärna att större studios ägnar sig åt liknande småprojekt där dom kan ta ut svängarna utan att riskera allt för mycket.

När det kommer till AA/AAA-spel känns det som om att man inte kan ta ut svängarna allt för mycket då man kanske riskerar att skrämma bort en del utav kundbasen om man försöker sig på något som är lite "udda".

Medlem

Ser verkligen fram emot Pentiment, grafiken är underbar och verkar passa temat utmärkt enligt mig.

Läste att Josh Sawyer har länge velat göra det här spelet. Ursprungligen kom inspirationen från Darklands, ett väldigt öppet RPG som är proppfyllt med intressanta fakta om medeltida Europa men också relativt tråkiga strider. Pentiment började därför som ett RPG för att sen bli ett äventyrsspel och slutligen landa i att helt kretsa kring att berätta historier. Dock påstås det att det fortfarande ska vara öppet.

Medlem
Skrivet av maq777:

Det här kommer säkerligen vara mycket välskrivet och ganska finurligt. Jag ser fram emot det.

Men det är också mycket enklare att skriva en liten tight historia än ett stort öppet RPG. Så jag kan tycka det är lite halvfegt... Detta skulle lika väl kunnat lämnas till en indie studio.

Detta måste ju vara ett projekt av några få enstaka personer.

Håller inte samma studio på med Grounded samt Avowed eller har jag mixar ihop det?

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Detta måste ju vara ett projekt av några få enstaka personer.

Håller inte samma studio på med Grounded samt Avowed eller har jag mixar ihop det?

Du är helt korrekt ute. Och klart att de kan göra precis som de vill. Och jag kommer definitivt spela det. Det kommer säkerligen inte heller påverka kvaliteten på ovan nämnda spel. Men det känns ändå lite onödigt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av maq777:

Det här kommer säkerligen vara mycket välskrivet och ganska finurligt. Jag ser fram emot det.

Men det är också mycket enklare att skriva en liten tight historia än ett stort öppet RPG. Så jag kan tycka det är lite halvfegt... Detta skulle lika väl kunnat lämnas till en indie studio.

Skrivet av Mirage:

Lite så jag känner också, så bortkastad potential att en så bra och stor studio gör ett indiespel.
Låter indiestudior göra indiespel, Obsidian bör göra AAA eller AA spel iaf. Gärna rollspel!

De håller ju utöver survivalliret Grounded redan på med Avowed som är ett stort AAA-RPG. Förmodligen har man inte resurser till att jobba på två sådana samtidigt, men kan avvara personal till mindre projekt som detta.

Medlem
Skrivet av KoP:

Där håller jag inte med. Jag ser gärna att större studios ägnar sig åt liknande småprojekt där dom kan ta ut svängarna och utan att riskera allt för mycket.

När det kommer till AA/AAA-spel känns det som om att man inte kan ta ut svängarna allt för mycket då man kanske riskerar att skrämma bort en del utav kundbasen om man försöker sig på något som är lite "udda".

Ja, jag förstår verkligen inte de tankegångarna... "AAA studios gör bara samma skit hela tiden och tänker bara på pengar!"

Det är väl skitkul för dem om de får lov att experimentera och satsa på spel som kanske inte är givna kassakor.

Ta t.ex. Child of Light och Valient Hearts från Ubisoft, helt underbara små spel.

KoP
Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Ja, jag förstår verkligen inte de tankegångarna... "AAA studios gör bara samma skit hela tiden och tänker bara på pengar!"

Det är väl skitkul för dem om de får lov att experimentera och satsa på spel som kanske inte är givna kassakor.

Ta t.ex. Child of Light och Valient Hearts från Ubisoft, helt underbara små spel.

Exakt! Personligen så spelar jag nästan bara spel ifrån mindre studios nuförtiden. Har väldigt svårt att hitta spelglädjen i AA/AAA-titlar i dessa dagar jämfört med förr då man nästan uteslutande froterade i spel ifrån giganterna.

Tror att man har genomskådat copy-paste mallen med åren. 😄

Medlem

Det ser fantastiskt ut med den visuella designen och musiken.

Håller med dem som säger att det är positivt med indiespel från en stor studio, då lär inget hållas tillbaka pga resursbrist.

Min oro är istället att story och dialog kommer kännas för modern med för mycket reflektion av dagens västerländska kultur och värderingar.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av KoP:

Exakt! Personligen så spelar jag nästan bara spel ifrån mindre studios nuförtiden. Har väldigt svårt att hitta spelglädjen i AA/AAA-titlar i dessa dagar jämfört med förr då man nästan uteslutande froterade i spel ifrån giganterna.

Tror att man har genomskådat copy-paste mallen med åren. 😄

Spelare är ju kända för att aldrig bli nöjda.

Spelarna: "Alla AAA-studios gör enformiga spel! All innovation finns i indiespel."
AAA-studion: "Här får ni ett litet spel från oss som sticker ut."
Spelarna: "Det här borde ni låtit en indiestudio utveckla!"

😀

1
Skriv svar