Detta är Starfield – äntligen får vi gameplay!

Medlem

Det här var en riktig besvikelse för mig, och jag hade inte speciellt höga förväntningar till att börja med. Jag väntade mig inga grafiska underverk eftersom det är Bethesda vi talar om, men det var väl i princip ingenting som såg ut att vara next-gen? Helt ärligt ser det ut som Fallout 4 i rymden där spelmekaniken är snarlik förutom att man kan bygga mer och flyga rymdskepp.

Om världen är rolig och meningsfull att utforska kan det här bli riktigt bra och väga upp för det som på förhand känns väldigt tveksamt. Det där med antalet planeter som går att utforska råder jag dock alla att ta med en nypa salt. Todd Howard har farit med osanningar och överdrifter förr. Det är mycket möjligt att han har rätt men väldigt osannolikt att alla planeter och system kommer innehålla något som är värt att lägga tid på som spelare utöver faktumet att ha betat av ännu en planet a la Ubisofts spelvärldar.

Förhoppningsvis kan detta bli generationens spel när det kommer till världsbyggande och utforskande men jag ställer mig dessvärre mycket tveksam till det här spelet efter dagens uppvisning. Jag vill att det här ska bli bra men detta lämnade en bitter eftersmak.

Medlem

Blev inte direkt hypad, framedrops, dåliga effekter( röken, elden från motorerna herregud så dålig), stela animationer m.m

Medlem

Jävlar vad hypad man är nu!

Medlem

Skjutandet såg kasst ut och det är svårt att säga något om det andra när det mest var en massa småklipp. Påstående om 1000 planeter att utforska bör ju väcka varningsklockor, går ju inte att göra detta bra och hade gärna sett att dom hade låtit bli. Känns som något man gör mest för att få småbarn att drömma om ett spel som aldrig någonsin kommer existera.

Också alltid oroande när dom lägger en massa tid på krims krams dock när core grejer fortfarande är kvar att visas. Karaktärs/skepps editor är väl gulligt osv men då detta är något science fiction spel där man ska få lov att göra liv vad man vill så finns det väl en massa andra grejer som bör visas upp. Går det att köra bil? Helikopter? Flygplan? Flyga rymdskepp nära planeter? Biljakter? Osv Osv Osv

Science ficiton open world är skitsvårt, CDPR klarade inte av att gå från medeltida fantasy till cyberpunk i en enda stad och nu ska bethesda gör en mycket längre resa .... dom har ju inte precis en historik av att göra tekniska underverk och efter 3 Fallout spel har dom ej (vad jag vet) lyckats klara av att göra en fungerade bil så är lite fundersam ....

Jag misstänker att det ej kommer finnas några bilar, biljakter, stora städer, planeter med många städer osv osv osv osv

Medlem

Det ser till och med värre ut än Halo. Undra om det blir en försening

Medlem

Oblivion goes space.
Noll hype.
Klassiskt Buggtesta-gameplay med styltiga animationer och livlösa NPC:s.
It's a no from me dawg.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Som de 100 personerna som orkar och är kvar när dessa lanseras kan ta del av.

Precis som de "100 personer" som moddat skyrim?
Du har nog vaknat på fel sida idag, ta och chilla framför tv med en öl eller något.

Medlem

Precis som vissa kommenterade på FZ:s uppsittarkvällvideo säger ju en del här att tusen planeter låter som att ta sig vatten över huvudet för Bethesda. Det här blir kanske en lite lång kommentar, men jag la upp en länk där (som jag skriver här också) till en intervju som The Guardian hade med Todd Howard där han beskriver det som att han gärna ser kartor fulla av liv och dessutom säger han att sökandet efter storhet för storhetens skull inte alltid är den bästa vägen att gå när man skapar spelvärldar. Det är ganska intressant att dom har så många planeter trots allt... Att ha så stora kartor samtidigt som man ska fylla dom med innehåll känns sjukt svårt, så förstår inte riktigt varför Todd Howard uttalade sig så. Han är ju tydligen medveten om att stora spelvärldar inte nödvändigtvis betyder att ett spel är bra, men det är väl bara att vänta och se och hoppas att kartorna känns levande trots storleken!

Artikeln
https://www.theguardian.com/games/2020/nov/30/todd-howard-bet...

EDIT
Woops! Länken funkade inte innan, men nu ska den funka.

Medlem

Nu är jag långtifrån målgruppen kanske..
Men av gameplay som dom visade i början, säg att det är en early beta-release, hur kan dom ens skicka ut en sån video med uppenbarligen dålig grafik och låga fps vid flera tillfällen?

Jag blev nog mest sugen på Diablo och Forza Motorsport.

Medlem
Skrivet av xermalk:

Precis som de "100 personer" som moddat skyrim?
Du har nog vaknat på fel sida idag, ta och chilla framför tv med en öl eller något.

Vad menar du? Bara för att jag inte håller med hajpen? Tycker bara att man inte ska behöva lita på att moddare orkar lägga ner tid på ett spel. Skyrim var väl ett extremt lyckat spel som folk spelar fortfarande idag. Att hoppas på att Starfield slår lika stort är inget jag tar ifrån dig. Men jag har svårt att se det efter trailern. Tyvärr. Och det har inget med hur jag har sovit.

Moderator | Testpilot
Skrivet av magma:

Blev mer sugen på att starta ny karaktär i Oblivion

Själv blev jag sugen på The Outer Worlds!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Så här sent in i spelbranschen tycker man att dom kanske hade tänkt att man ska sätta försöka göra ett rejält avtryck, men det ser inte ut så.

Fick vibbar av Outer Worlds, CoD: Advanced Warfare, Skyrim och TES så klart, men framför allt; Deus Ex: Mankind Divided. Det såg ut som om man lånat från kakburken.

Orosmoment . . .

1. Krutvapen i den stora framtiden (?)
2. Rymdskepp som låter som en konservburk när dom landar (?)
3. Ai som möter döden "head on". Fienden i första Sniper Elite (2005) reagerar mer realistiskt.
4. Rymddräkter som ser ut som att de är fulla med korv (?)
5. Storleken på byggnader och deras design.
6. Korridorshooter (?)
7. Inga dinosaurier, eller vad var det jag såg (13:54 min in i klippet).
8. Rymden har aldrigt sett så blek ut . . .

Men jag kan ha fel. Todd är en rättskafens man. Han skulle aldrig påstå något som aldrig var sant.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Fick lite NMS-vibbar. Men jag gillar ju NMS. Så nice!

Medlem

Hade inte förväntat mig detta! Såg sjukt nice ut! Väldigt hypad nu

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ja, spel som Star Citizen, Elite Dangerous och No Mans Sky har alla gjort stor grej av att man får flyga fritt emellan planeter hur man vill.
Också de spelen som visat hur denna "novelty" lätt kan bli meningslöst.

Det är alltid lockande med en gränslös/ändlös värld, men det är inte mer än ett bakgrundsbrus, det är de få planeter där spelet kommer utspela sig som är viktigast.

Jag håller med, majoriteten av spelarna befolkar sig där det finns något att göra i slutändan. Samtidigt som det ändå pratas om friheten med att vara var man vill. Så man vill ha kakan samtidigt som man vill äta den. Därför spel som exempelvis WoT, Valorant och LOL har så stora kartor. Eller åker man till Dalaran i WoW så är det ganska öde sedan några expansioner tillbaka.

Skrivet av Aletheides:

Skeppsexplosionerna i SC såg likadant ut som det där för ett par år sedan. Det var dock en riktig performance dödare när man skulle ha fler samt större skepp i samma område samtidigt (Skepp kan vara bra mycket större i SC). Samt att det tog jäkligt lång tid att skapa skepp som kunde smulas sönder i smådelar och de behöver skapa hundratals unika skepp. Så SC gick ifrån det systemet till ett mer skalbart system för destruction.

Så Starfield klarar att köra detta genom att begränsa antalet objekt/skepp i rymden samtidigt, hålla dem i en måttlig storlek (alla skepp i skeps editorn samt i gameplay videon var i princip samma storlek) samt att det är singleplayer så det går att beräkna i förväg hur många objekt som kommer finnas i varje scen och begränsa detta.

Vilket man borde ha kunnat göra för Squadron 42(inklusive "fusk" salvage som visades upp med en Reclaimer), som påstods inte vara för långt bort för flera år sedan men idag vet ingen när det kommer.
Det här ska väl vara ett singel player spel också?
Kommer SQ42 med stöd för Co-op då anser jag det som en framgång.

Medlem

Världen osv ser ju najs ur, men striderna såg ut som Fallout 76 i rymden, dvs inte bra. Hade hoppats att de kunnat uppdatera den delen av spelet mer.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

grafiskt såg det förjävligt ut såg grötigt och konstigt ut.
men det betyder inte det kan vara ett bra spel, helt klart så lär man väl köra det dag 1 eller något,men skeptisk är man!

Medlem

Har de personer som säger det ser grötigt ut hunnit sett trailern i 4K?

Medlem

Blev väldigt nöjd med vad vi fick se! Ser fram emot att spela det!

Medlem
Skrivet av erson:

Blev inte direkt hypad, framedrops, dåliga effekter( röken, elden från motorerna herregud så dålig), stela animationer m.m

Varför så fruktansvärt negativ? Jag tycker det såg gudomligt bra ut.

Medlem

Tycker man det här ser förjävligt dåligt ut då har man orimliga krav på grafik. 🤣

Medlem

Älskar genren så jag brukar vara lättflörtad, men det här såg verkligen inte bra ut. Framerate/dropsen gjorde mig rejält illamående t o m. Combat och AI ser ut som ett skämt, för 15år sen!

Varför 1000 planeter? Med en sådan mängd lär majoriteten vara slumpgenererad och upprepad. Vill man ha det så kan man väl hellre hoppa in i No Man's Sky som har miljoner planeter. Hellre 20-25 handformade och väldesignade.

Potential finns, låt oss hoppas att det mesta poleras rejält framöver. Helt ärligt, vissa delar av det som visades förvånade mig att de ens ville visa upp öppet.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Ska bli kul spela, men tror mig att att detta blir klassisk Bethesda fail vid realse, så inväntar nog några patcher in.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Tycker man det här ser förjävligt dåligt ut då har man orimliga krav på grafik. 🤣
snBhYS01CTw

Ja verkligen tycker själv det såg riktigt bra ut. Mörka tonen gillar jag i sådana här spel

Medlem

Varför First Person? Nu tappade jag en del av intresset.
Känns som en blandning av No Mans Sky och Mass Effect Andromeda med dålig animationner och blekare färger.
Ser väldigt stelt ut.

Medlem
Grattis er xbox ägare 🎉🎉

Det såg fantastiskt ut, trots laggande stream så blir nog gp stabilt tills premiär.
Kanske kan besöka LV-426 😱


signatur

Banksy

Avstängd
Skrivet av itsnotme:

Det ser till och med värre ut än Halo. Undra om det blir en försening

Det har redan försenats minst en gång. Skulle släppas i höst, blir tidigast 2023 nu

KoP
Medlem
Skrivet av erson:

Blev inte direkt hypad, framedrops, dåliga effekter( röken, elden från motorerna herregud så dålig), stela animationer m.m

Dom har ju lite tid på sig för finputs nu.

Medlem

Ser grymt ut


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av MassEffect:

Varför First Person? Nu tappade jag en del av intresset.
Känns som en blandning av No Mans Sky och Mass Effect Andromeda med dålig animationner och blekare färger.
Ser väldigt stelt ut.

För att förstaperson alltid varit focus i tidigare Bethesda spel?
Det är snarare så att det på senaste tiden blivit spelbart att spela deras spel i tredje person, Oblivion var i stort sett omöjligt att köra strider i tredjeperson. Det var först med Skyrim det kändes möjligt att köra hela spelet i tredje person.

Men tur att man kan välja och alla kan välja det perspectiv dem vill

Skriv svar