Diskutera - Bästa svenska spelet är..?

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag försökte spela det för inte så längesedan, men fick det inte att fungera alls. Varken med eller utan moddar/patchar som ska få det att funka på moderna datorer.

Åh fasen, har inte spelat det sen det släpptes själv, har inte sett det på typ GoG heller.

Medlem

Många klassiker redan nämnda så jag slänger in två spel jag hade enormt roligt med som barn på 90-talet.

Myulk - Utgivet av Arla. En del äventyrsspel av Myst-typ (dessutom relativt obehagligt) och en del lantbrukssimulator.

Gilbert och den kemystiska ön - Utgivet av något kemisamfund för att lära unga kemi. Mysighetsfaktorn var enorm och det var även ett riktigt bra isometriskt peka-klicka-äventyrsspel.

Medlem
Skrivet av forzo:

Många klassiker redan nämnda så jag slänger in två spel jag hade enormt roligt med som barn på 90-talet.

Myulk - Utgivet av Arla. En del äventyrsspel av Myst-typ (dessutom relativt obehagligt) och en del lantbrukssimulator.

Haha, älskar Myulk.
Minns att jag var livrädd första gången jag såg Slymmer uppenbara sig.
Ja, väldigt kusligt emellanåt faktiskt och samtidigt otroligt gemytligt.
Har fortfarande mitt kvar.

Medlem

De flesta jag tänkte på har redan nämnts, Chronicles of Riddick är helt klart en av mina favoriter! Ett jag inte såg nämnas dock är
Enclave från Starbreeze Studios. Det gillade jag skarpt när det kom! The Division är riktigt bra med så klart.

Lite fusk.mem Diablo på svenska är en höjdare


signatur

New life, New hope

Medlem

Battlefield 2

Victoria 2
Battlefield 1942
World in Conflict

Skribent
Skrivet av Razken:

2004-versionen kan va lite meckigt att få igång precis som du säger, så testa den nyare versionen som också innehåller Assault on Dark Athena, den borde funka felfritt.
Inte lika bra som originalet då det är ganska buggigt med ljudet b.l.a...

Det är den versionen jag testade. Tror det är den enda jag har, faktiskt. Den patchen jag testade SKA få spelet att funka i Win 10, men det bara vägrar funka på min dator. Fattar inte varför.

Skribent
Skrivet av Lepr:

Åh fasen, har inte spelat det sen det släpptes själv, har inte sett det på typ GoG heller.

Nej, det är tyvärr ett av alla de där licensspelen som inte är tillgängliga längre.

Skrivet av anon_78917:

Svea rike

Du hann före. Jäklar vad jag spelat de spelen mycket som barn.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Det är den versionen jag testade. Tror det är den enda jag har, faktiskt. Den patchen jag testade SKA få spelet att funka i Win 10, men det bara vägrar funka på min dator. Fattar inte varför.

Jag har GOG versionen (som numera är abandonware), men har faktiskt inte testat det sen jag bytte till W10 från W7.
Ska nog ta å testa det igen och se ifall det funkar.

Medlem

World in Conflict är riktigt bra


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

Tycker det är svårt att välja något annat än Minecraft egentligen. Otroligt vad mycket glädje det spelet gett mina kids och mig under åren. Sedan känns det lite som de gått på grund nu men oavsett ett otroligt spel som gör mig stolt att det är svenskt.

Slår även ett slag för Fares samtliga spel.

Medlem

För mig är svaret självklart:

Battlefield 2.

Medlem

Nått av Mulle Meck-spelen är ju helt objektivt det enda rätta svaret

Medlem
Skrivet av forzo:

Många klassiker redan nämnda så jag slänger in två spel jag hade enormt roligt med som barn på 90-talet.

Myulk - Utgivet av Arla. En del äventyrsspel av Myst-typ (dessutom relativt obehagligt) och en del lantbrukssimulator.

Gilbert och den kemystiska ön - Utgivet av något kemisamfund för att lära unga kemi. Mysighetsfaktorn var enorm och det var även ett riktigt bra isometriskt peka-klicka-äventyrsspel.

Skrivet av Razken:

Haha, älskar Myulk.
Minns att jag var livrädd första gången jag såg Slymmer uppenbara sig.
Ja, väldigt kusligt emellanåt faktiskt och samtidigt otroligt gemytligt.
Har fortfarande mitt kvar.

Vad är du för nån pjatt?
Förvånansvärt bra spel, och Slymmer är svår att glömma. Och den där jäkla snårlabyrinten...

Och precis som @Frenzer var inne på förtjänar Rymdjakten ett hedersomnämnande, och Sverigejakten var inte helt fel det heller.
Traveller var ett kul sidospår från Backpacker och Polis-serien var också riktigt bra för sin tid. (Tvåan och trean är faktiskt rätt brutala, och kräver lite tänkande. Bra mordgåtepussel med time management-element.)
Journalist vill jag också minnas det fanns ett spel som hette, i liknande (men bra mycket mindre allvarlig) anda.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Vad är du för nån pjatt?

Hallådär! Nu var det Yull igen!
Ska det va en Robbit? Plåt å skruv... 19,99 - BILLIGT!
Tyvärr, apparaten é trasig, men ta gärna en bit ost!
Pengar å pengars värde är det enda som gäller här, tack å ajö!

Många härliga citat. 😆

Medlem
Medlem
Skrivet av svampfan:

Nått av Mulle Meck-spelen är ju helt objektivt det enda rätta svaret

100%. Står helt I en klass för sig.

Inaktiv

Gillar Little Nightmares starkt.

Medlem
Skrivet av Pefman:

Satisfactory <3

Röstar också för det, men spelet är väl fortfarande i early access.


signatur

IDKFA

Medlem

Ignition och kula worlds.
Det är gamla spel

Medlem

Valheim, överlägset.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av ratdeath:

Pinball Dreams!

Pinball Fantasies! Ha! 🙂

PS Amiga rules. 👍

Medlem

Battlefield 1942 utan tvekan!

Okej ett seriöst svar. Mulle meck bygger bilar . Sjukt skönt spel som gjorde barndomen glad


signatur

New life, New hope

Medlem

5. mutant year zero
4. brothers: a tale of two sons
3. wolfenstein: the new order
2. europa universalis 4
1. diabotical

Medlem

Måste nog säga Bad Company 2 ändå, många fina minnen från det spelet.

Medlem

Jag märker att jag inte spelat så mycket svenska spel. Landsförräderi på hög nivå.
Men av de jag spelat så ligger två i topp, både vad gäller nöje och antal timmar.
Battlefield 2 och Pinball Illusion.
Dreams var ok, men Illusion var snäppet vassare.

Medlem

SOMA från Frictional Games, alla dar i veckan plus lite till. Deras andra spel är inte så pjåkiga dom heller

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay var ju förvånansvärt bra när det kom.

Mirror's Edge

Skriv svar