Skittråkiga saker att göra i spel?

Medlem

Questing I MMORPG, när 100 andra springer runt och ska göra samma quest som en själv. Förstör inlevelsen.
En annan tokig grej i MMORPG är när man får vänta på att en boss ska vakna till liv igen efter att någon annan har hunnit dödat den före en själv. Förstör också inlevelsen.
MMORPG är kanske inte för mig.

Kul tråd för övrigt, håller med om mycket.

Medlem

Reparera utrusning och vapen i RPG.

Konstant behöva leta och vara sparsam med ammunition i FPS. När man bara kan bära med sig 30 st bulor till geväret så blir det bara fånigt och orealistisk.

Medlem

Ökenbanor i RPG. Finns det något tråkigare? Allt är gulaktiga sandhögar/gropar. Känns mest som en ursäkt för att slippa ägna sig åt bandesign på riktigt.

Att nöta samma strid om och om igen bara för att lära sig att slå sig förbi en och samma boss. Kanske lika tråkigt som ökenbanorna.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Har du testat Subnautica?

Faktiskt. Gillade inte...

Medlem

Quick Time Events, speciellt i cutscenes

Skrivet av Papphammar:

Många bra exempel, en sak jag tänkte på är: ” följ efter Nisse”, i hundra år.
Särskilt drygt i assassins creed där gubben ska smyga men gör ett skutt rakt ut i solljuset eller svingar i nån jävla stolpe och landar framför den man följer, failed börja om, helvete, eller i gta där man ska köra som en pensionär för att toucha en gående, snuten efter dig, failed…

Plus alla jäkla cut scenes, där man helt plötsligt måste hamra A, för att göra ngt, missar man det börjar den om.
Un-skippable cut scenes brukar jag gå på toa eller gå iväg o göra ngt…

AssCreed II var fulla av sådana uppdrag, annars ett underbart spel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Älskade att svinga mig fram genom skyskrape-djungeln i de två senaste Spider-Man-spelen...
Men alla miniuppdrag/pussel är så oerhört generiska & copy/paste:ade.

Typ:
- Jag och min kompis var lite busiga i vår ungdom och gömde massa skit runtom i stan. Här finns dom på kartan.

Medlem
Skrivet av magma:

Påtvingade cutscenes som inte går att avbryta eller följa NPC:s som ibland kan stå och prata massa nonsens.

Värst är det ju när NPC:s går i ett annat tempo än spelaren, så att man antingen hamnar efter och måste springa ikapp eller går före så man måste stanna och vänta, alternativt gå ryckande framåt genom att ta några steg i taget.

Medlem

Som flera skrivit tidigare, påtvingad stealth.
Borde ju gillas om man bara dödar alla, då finns inga vittnen kvar?

Medlem

Det absolut skittråkigaste jag vet är inventory management. Jag har spelat en hel del Fallout 76 den senaste tiden och innan jag fick lite perks som drar ner vikten på saker var det riktigt irriterande. Jag hade fullt i både mitt inventory och mitt stash hela tiden och det kändes som jag fick lägga en tredjedel av tiden på att bryta ner, sälja eller slänga saker.


signatur

PSN: OAKTHYR

Skrivet av blackidus:

Som flera skrivit tidigare, påtvingad stealth.
Borde ju gillas om man bara dödar alla, då finns inga vittnen kvar?

Stealth går bra så länge det passar med spelets berättelse och gameplay.
Men dåligt implementerad stealth är däremot vidrigt. Särskilt när utvecklarna tänker sig att en inte kan gömma sig igen vid upptäckt och att alla fiender vet exakt var en befinner sig om jag tabbat mig.

Sen hatar jag rent allmänt "trial and error"-delar av spel. Någon sketen fälla som dödar en direkt och som bara kan undvikas om en redan gått i den ett par gånger. Den här sortens design verkar omåttligt populär i checkpoint-begränsande spel, så en måste spela igenom ganska mycket innan en kommer fram till fällan igen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Alla dokument man hittar, och "ska" läsa. För att det berikar storyn, upplevelsen.
Ofta så är det bara överflödigt. I Resident Evil så funkade det dock.

Medlem

Har väldigt svårt för fetch quests i mängder som ren utfyllnad, som redan nämnts i tråden. Tänker inte minst Xenoblade-serien som är proppfylld till bredden med nästan enbart den typen av side quests. Generellt tycker jag väl egentligen att all den typen av copy, paste-utfyllnadsmaterial är enerverande och tillför ingenting till spel. Spel får gärna innehålla side quests, men då ska de behandlas i princip som main quests/story quests. De ska ha något intressant att berätta och något roligt att göra.

Gnällkuk

1. Få slut på inventory space
2. Behöva avbryta det man gör för att återvända till "stan" för att bli av med saker i inventoryt
3. Spendera tid att gå igenom vad som ska behållas, säljas eller "scrappas"

Loot-hoarderns problem, i alla spel någonsin.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Bossar som inte klarar sig själva, utan måste ha hjälp av en massa lodisar som springer runt och stör när man försöker skjuta bort skallen på bossen.

Medlem
Skrivet av Distordera:

Påtvingad stealth. Urk!

Japp. Gillar ofta stealth, när jag själv får välja det. Men är det något jävla uppdrag som failar för att man blir upptäckt så tar det bort det roliga.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

1. Få slut på inventory space
2. Behöva avbryta det man gör för att återvända till "stan" för att bli av med saker i inventoryt
3. Spendera tid att gå igenom vad som ska behållas, säljas eller "scrappas"

Loot-hoarderns problem, i alla spel någonsin.

Precis. Här kommer ju en balans mellan att begränsa spelaren för att tvinga fram taktiska val eller prioriteringar, och att ge spelaren lite quality of life (tror jag är termen jag letar efter, dålig sömn inatt).

Jäkligt viktigt att förstå syftet med en sådan begränsning om man ska implementera den. Om det egentligen inte gör spelet mer utmanande utan snarare bara mer besvärligt så kanske man borde skippa begränsningen.

Tänker typ healing items. Cooldown Eller begränsade antal kan ju leda till förändrad strategi i samband med strider. Men om det begränsade antalet är så stort att det aldrig blir ett hinder i strid, men man mellan striderna tvingas fylla på genom något annat spelmoment så gäller det ju att det momentet är kul i sig, och inte bara hjärndöd utfyllnad. Gillade t.ex att laga mat i Breath of the Wild som downtime-pyssel (plus att det fanns en viss strategi i vad man lagade) medan det ibland känns bara som utfyllnad att leta medical berries I horizon.

Fullt inventory tycker jag dock sällan tillför ens en utmaning för andra spelmoment, utan det blir bara busywork. Oj det är fullt, kan inte loota längre, får åka och sälja. Fine att man för prioritera vapen man bär med sig, men annat känns bara besvärligt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av trickeh2k:

1. Få slut på inventory space
2. Behöva avbryta det man gör för att återvända till "stan" för att bli av med saker i inventoryt
3. Spendera tid att gå igenom vad som ska behållas, säljas eller "scrappas"

Loot-hoarderns problem, i alla spel någonsin.

Borde vara lagstadgat att alla spel som öser en massa trash loot över spelaren även inbegriper ett oändligt inventory.

Medlem

En sak jag stör mig otroligt på är när karaktären man spelar har en speciell "syn" som gör att den kan hitta föremål, fotspår att följa och liknande. Witcher 3 är väl praktexemplet. Läget när man aktiverar "witcher-sense" gör miljön ful och grå (?), ljuden konstiga och det är tröttsamt att leta runt efter några röda eller gula markeringar bland det gråa gräset. Horizon har samma problem med hennes lilla mojäng. Det blev bättre i forbidden west där man kunde snabbklicka för att saker skulle markeras i världen istället för att springa runt i det läget, där hon av något jäkla anledning går istället för att jogga i sitt vanliga tempo....

Varför skapa en sån vy och göra den så ful när själva spelvärlden är så snygg. Jag vill inte springa runt i något detektivläge och leta lysande fotspår, jag vill kolla på häftiga vyer och solnedgångar.

Medlem
Skrivet av Fishyfajita:

En sak jag stör mig otroligt på är när karaktären man spelar har en speciell "syn" som gör att den kan hitta föremål, fotspår att följa och liknande.

Och se genom väggar, så att man ser alla fienderna.
Visst är det praktiskt, men jag är kluven till den funktionen i spel.

Då skulle jag föredra att man har oändlig ammunition (som i Tomb Raider), när spelen ändå inte strävar efter realism.
Roligare att smyga omkring utan radar/röntgen-syn, och slippa leta upp ammunition (och som i vissa spel, mecka med vapnen, så tråkigt)

Medlem
Skrivet av LordOfNomNom:

Va? Finns olika typer av racing spel eller? Den typen av racing spel som kräver just det jag talar om finner jag irriterande, sen finns det andra där sin placering kvittar, du får kanske inga pengar eller vad nu belöningen är men du kan fortsätta till nästa race i kalender.

Ah, okej. Då är jag med på vad du menar. Ledsen att jag var spydig.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ah, okej. Då är jag med på vad du menar. Ledsen att jag var spydig.

Ingen fara 😘

Medlem

Som många skrivit innan eskort quests.

Sen när man måste hämta något på botten av en sjö eller liknande. Vatten i spel...

Sist men inte minst när man måste under en lång kedja quests åka och prata med massa figurer.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Som många skrivit innan eskort quests.

Sen när man måste hämta något på botten av en sjö eller liknande. Vatten i spel...

Sist men inte minst när man måste under en lång kedja quests åka och prata med massa figurer.

Ja, simningen i t.ex. The Witcher 3 är bland det värsta jag vet.

Är lite osäker vad jag tycker om den andra åsikten. Det hade sin charm i Vanilla WoW. Man åkte över båda öarna, det tog lång tid, man växlade mellan tåg, flyg, båt etc. Man fick se väldigt fina miljöer, otroligt stämningsfull musik och kunde pyssla med lite annat under tiden. Se över sina quests, talents etc. Men visst, man hamnar i sitsar där man bara ”vill bli klar” och då är det pest.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, simningen i t.ex. The Witcher 3 är bland det värsta jag vet.

Är lite osäker vad jag tycker om den andra åsikten. Det hade sin charm i Vanilla WoW. Man åkte över båda öarna, det tog lång tid, man växlade mellan tåg, flyg, båt etc. Man fick se väldigt fina miljöer, otroligt stämningsfull musik och kunde pyssla med lite annat under tiden. Se över sina quests, talents etc. Men visst, man hamnar i sitsar där man bara ”vill bli klar” och då är det pest.

Det är faktiskt WoW vanilla jag tänker på, personligen gillar jag utforskning, men det ska ske på mina villkor 😊


signatur

IDKFA

Medlem

Behovet av att sova var rejält enerverande för mig i både Shenmue och inte minst Stardew Valley. I sistnämnda spelet gjorde den extremt snabba dygnsrytmen och dess sömnbehov faktiskt spelet ospelbart för mig. Köpte det för att jag ville ha ett långsamt feel good-spel att slappa med, så var det i realiteten rena stressfabriken.

Medlem

Bossfajter kan jag gott leva utan och framför allt i storydrivna spel.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Påtvingad stealth och påtvingade dåliga pussel.

Håller med! Påtvingade stealth uppdrag oavsett vad, är inget kul!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Diablo spelen. Att man måste spela samma banor 3 ggr för att komma till Hell nivån och då maxa sin gubbe. Vill man då klara spelet med alla de olika karaktärerna måste man spela samma bana rätt många gånger. Typ 21 eller så

Medlem
Skrivet av Akronym:

Ökenbanor i RPG. Finns det något tråkigare? Allt är gulaktiga sandhögar/gropar. Känns mest som en ursäkt för att slippa ägna sig åt bandesign på riktigt.

Att nöta samma strid om och om igen bara för att lära sig att slå sig förbi en och samma boss. Kanske lika tråkigt som ökenbanorna.

Nu måste jag ändå invända lite här, att rent generellt säga att ökenbanor är tråkiga? Det finns ju en mängd variation här. Se på ett spel som Assassin's Creed Origins, älskar hur Ubisoft där leker med just öknen och hur varierad en så "torr" miljö ändå kan vara. Tycker också att Blizzard ofta har gjort ett bra jobb här, finns flertalet olika ökenzoner i World of Warcraft och jag tycker ändå att de skiljer sig rätt så rejält.

Skriv svar