Paradox öppnar upp Vampire: The Masquerade-licensen för alla

Robot
Paradox öppnar upp Vampire: The Masquerade-licensen för alla

DU får en vampyr, och DU får en vampyr. ALLA får en vampyr!

#Paradox, #Vampire-Masquerde


Medlem

Kan bli intressant detta. Hoppas det inte översvämmas av skitspel. Kan bli riktigt bra!


signatur

I drank what?

Medlem

Vadå kommer dom få intäkt på alla spel som innehåller vampyrer?

Medlem

Ge mig en bra uppföljare bara.

Medlem
Skrivet av Keima:

Vadå kommer dom få intäkt på alla spel som innehåller vampyrer?

Det gäller såklart Vampire: The Masquerade, men det förstod du säkert innan du skrev.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Så de ska ha 33%, å steam tar 30%, kvar är då 46,9% till dig. Men se då ska staten ha 25% moms, å du har kvar 35,175%. Å så bolagsskatt på det på en 20% så kvar är 28% av försäljningspriset

Inb4: nej det är inte helt rätt räknat but still.

Medlem

Du får använda licensen, men ändå inte... fast betala måste du

citat:
Games must be set in the Vampire: The Masquerade 5th edition story world, but won't be considered officially canon in the World of Darkness universe and in fact cannot have either Vampire: The Masquerade or World of Darkness in the title.

Medlem

Att öppna upp för alla låter som rätt väg att gå. Vet inte om 33% är mycket eller lite jämfört med andra licenser som Warhammer, DnD osv.

Medlem

Låter vettigt


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

eld
Medlem
Skrivet av Tamazin:

Så de ska ha 33%, å steam tar 30%, kvar är då 46,9% till dig. Men se då ska staten ha 25% moms, å du har kvar 35,175%. Å så bolagsskatt på det på en 20% så kvar är 28% av försäljningspriset

Inb4: nej det är inte helt rätt räknat but still.

33% på net revenue inte gross revenue, dvs efter steams kostnader, men det gör detsamma för denna licens kräver att du säljer det på itch.io

Medlem
Skrivet av Keima:

Vadå kommer dom få intäkt på alla spel som innehåller vampyrer?

Läs om titel+artikel är mitt tips.


signatur

I drank what?

Så . . . en variant på McDonalds. Smäll upp en kåk, vi har all bakgrundsinfo, du gör jobbet, vi tar stålarna.

#ironi


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Är det inte White Wolf Publishing som äger licensen? Har de fått vara med och bestämma över det här beslutet? o_O

FM-guru
F.d. Sisyr

Fasen, rubriken fick upp hoppet, men det handlar alltså bara om indiestudios som släpper spel på itch.io och inte ens använder IP:t i titeln... Nog för att det släpps bra spel där, men man vill ju se ett svulstigt Bloodlines.

Skrivet av ForrestFox:

Är det inte White Wolf Publishing som äger licensen? Har de fått vara med och bestämma över det här beslutet? o_O

Nej. Paradox köpte World of Darkness för typ 7-8 år sen... och White Wolf har inte haft rättigheterna sen 2006 när de blev uppköpta av och införlivade i CCP Games.

Medlem

Har ni inte spelat Vampire The Masquerade - Bloodlines så kan jag starkt rekommendera det. Det är också ett av få spel där du kan spela om det med en helt annan karaktär/klan som gör att ditt spel blir annorlunda andra gången.

Spelet hade sina buggar och en del av uppdragen slutade i tomma intet då utvecklaren Troika Games gick i konkurs, men det fixade mod-communityn.

Visst, grafiken är gamla source-motorn så det ser inte så bra ut med dagens grafik som jämförelse men det glömmer man snabbt bort när man sugs in i världen.

Spökhuset, eller Ocean House Hotel som det heter ingame kan vara en av de mest minnesvärda spelupplevelserna någonsin.

*Hur f*n kan det redan ha gått 18 år sedan jag spelade det första gången? 😮😨

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Nej. Paradox köpte World of Darkness för typ 7-8 år sen...

Åh fasen, då blev det ju genast mycket intressantare.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Så de ska ha 33%, å steam tar 30%, kvar är då 46,9% till dig. Men se då ska staten ha 25% moms, å du har kvar 35,175%. Å så bolagsskatt på det på en 20% så kvar är 28% av försäljningspriset

Inb4: nej det är inte helt rätt räknat but still.

Vilken tur då att du endast får publicera på itch.io, där du själv bestämmer vad dom ska ha.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

eld
Medlem

En del blir ju lite upprörda, men 33% för en rätt liberal användning av licensen är ju ganska okej, oftast så brukar licensiering vara sjukt komplicerat med otroligt många krav och väldigt mycket involvering i processen.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Läs om titel+artikel är mitt tips.

Vilket icke-svar, klart jag har läst att 33% av alla intäkter som använder licensen går till dem men det behöver ju inte betyda att "ALLA" spel måste heta Vampire the Masquarade för att räknas som att de använder licensen annars förstår jag inte varför de vill förknippas med dem alls när de gör ett nytt spel.

Medlem

”Ni får fritt fram att tjäna pengar åt mig!”

eld
Medlem
Skrivet av Keima:

Vilket icke-svar, klart jag har läst att 33% av alla intäkter som använder licensen går till dem men det behöver ju inte betyda att "ALLA" spel måste heta Vampire the Masquarade för att räknas som att de använder licensen annars förstår jag inte varför de vill förknippas med dem alls när de gör ett nytt spel.

Du svarade på det själv, om ett projekt inte har något att göra med vampire the masquerade så använder det inte licensen och har då inget med denna grej att göra.

Medlem

Säga vad man vill om paradox, men detta är en ganska bra sak ändå. Skulle vara kul om flera gjorde så. Det finns säkert flera personer/företag som skulle kunna göra bättre produkter än de som faktiskt äger IPt men som vill använda just IPt och inte kan nu.

Ubisoft borde verkligen göra detta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av kebbe:

”Ni får fritt fram att tjäna pengar åt mig!”

Ja usch och fy att de vill tjäna något på sin licens.
Och fy fan för Games Workshop att de ska ha pengar från Sega och company som gjort Warhammer: Total War-spelen!

Medlem

Kul idé, men synd att det måste gå via itch.io, undrar varför dom har valt att göra så.

Medlem

Grym nyhet tycker jag, håller tummarna på många indiespel i World of Darkness.

Medlem
Skrivet av Myran:

Kul idé, men synd att det måste gå via itch.io, undrar varför dom har valt att göra så.

Säkert för att paradox har mer kontroll på saker där än på steam, som en "soft launch" typ. Och om de tycker spelen är bra nog så får man säkert en riktig deal och kan släppa det på steam eller whatever,


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av henkka:

Spökhuset, eller Ocean House Hotel som det heter ingame kan vara en av de mest minnesvärda spelupplevelserna någonsin.

*Hur f*n kan det redan ha gått 18 år sedan jag spelade det första gången? 😮😨

Kan vara den mest skitnödiga spelupplevelsen jag någonsin haft. Puls och kallsvett var bara förnamnet första gången jag spelade igenom den banan. Otrolig stämning!

Medlem
Skrivet av Mirage:

Kan bli intressant detta. Hoppas det inte översvämmas av skitspel. Kan bli riktigt bra!

Hoppas på det med!
Men att de skulle ta ut 33% tycker jag låter mycket.
Men det kanske funkar.

Medlem

Sörjer fortfarande att CCP inte gjorde sitt MMO. EVE Online lyckades de så jäkla bra med och fortsätter med vissa snedsteg... men i övrigt har de förvisso inte lyckats så väl. Hade ändå varit kul med ett nytt MMO som hade varit rejält annorlunda mot standard-fantasy.
Man kan tycka 33% är mycket, men ingen tvingar någon att göra något. På sätt och vis är det en garant för att folk inte försöker sig på en cash grab. Man kan ju lätt göra något väldigt likt VtM och inte betala ett öre och ParryDåx kunde bara kort och gott hållit hårt i sin IP. Nu ger man ändå "frikort" till fans. VtM - som nämnts - var ett fantastiskt spel trots att det egentligen var helt ospelbart. Hoppas fortfarande nya Bloodlines ändå blir bra när och om det till sist blir färdigt. Köpte det med en massa "fribiljetter" (Steam index under kampanj gav typ 800 kr i kuponger) på Steam och tydligen kan de inte återbetalas så jag kan inte avbeställa "skiten"(?)...

Medlem

Men man får inte använda licensen om man inte använder 'Unbound'?

Isåfall har dom väl inte direkt 'öppnat licensen'..

Det verkar ju funka ungefär som det fungerade när Skyrim öppnade för betalmoddar på Steam... Väldigt likt det?
Det sågs det inte lika positivt på.


signatur

subterranean homesick alien

12
Skriv svar