FZ-forumet - The Witcher 3 är tidernas bästa rollspel

Avstängd
Skrivet av Jonkan:

Så kan fallet vara absolut! Måste få tummen ur och spela klart bägge någongång däremot. xD

Hitta någon att spela co-op med så blir det lättare. Skulle aldrig lyckats ta mig igenom dem själv.

Medlem

Går inte jämföra till exempel W3 och Disco Elysium. Så oerhört bra och annorlunda och krossar totalt allt annat på den listan.

S_Z
Medlem
Skrivet av Whisp:

Lyckas verkligen inte ta mig igenom Witcher 3, medan Elden Ring är jag helt besatt av.

Precis likadant för mig. Har under åren gjort flertalet försök att ta mig igenom Witcher 3 men fastnar inte helt enkelt medan jag också är besatt i Elden Ring och har svårt att lägga ifrån mig kontrollen

Min röst gav jag ändå till klassikern Baldurs Gate 2 som är mitt favoritspel genom alla tider tillsammans med Operation Flashpoint (OPF).

Medlem
Skrivet av noyart:

Intressant när jag googlar på hur många som klarat Witcher 3 får jag fram att bara ungefär 30%. Känns ganska litet för vara ett av de bättre rpgn 🤔 Undrar hur det kommer sig.

Samma sak med t.ex Skyrim. Många älskar spelet men få spelar klart storyn.
Styrkan i dessa spel är ju ofta inte storyn utan allt runt omkring.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag trodde den klubben avvecklades på 80-talet, kul att se den fortfarande antecknar. Sparas anteckningarna på molnet nuförtiden?

De sparas såklart på en lokal nas-server i raid 5, med en offline backup i raid 6. Vad annars 😉


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av Prixm:

Om du la ner efter några timmar så har du i stort sett ingen förmåga i strid. Därav är man väldigt klumpig och värdelös till en början. Man är bara en urusel tonåring, man är inte en superhjälte från början, som tex i Witcher 3 där man redan är superman, i KCD är man är bara en vanlig människa som behöver lära sig allt man gör. Men ja, combat i KCD är inte för alla, dom som klagar är oftast folk som inte förstår att man inte är en superhjälte utan behöver träna sina färdigheter för att bli effektiv :)! Vilket heller inte appealar till alla, folk vill vara superhjältar, vilket är förståeligt!

Låter onekligen som ett spel som skulle intressera mig! måste pröva det när jag är klar med Elden Ring.

Medlem

Jag har "bara" spelat igenom ett 20-tal RPG-spel. Witcher tre håller jag som ett av dom absolut bästa (röstade ej då jag inte spelat så många). Inget annat RPG har tagit så lång tid att bli varm i kläderna i som detta. Är ganska hack n slash erfaren men tog ändå 20-30 timmar innan jag fick ett brett utbud av förmågor, stridsmekaniken började klicka och storyn började ta fart. Det var först då som spelet blev magiskt bra. Sen kunde jag typ inte lägga ifrån mig kontrollen på 100h

Medlem

Att Skyrim fick fler röster än Morrowind är fan sjukt.

Medlem
Skrivet av delli:

Intressant med Elden Ring kan tyckas att de borde ligga högre tanke på hur hyllat det blev.

Samma omröstning om 10 år så ligger den säkert längre ned istället.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Jag ser bara ca 1500 personer som inte har spelat Kingdom Come: Deliverance än, men borde göra det och rösta igen

Onekligen ett bra spel, men man kunde bara välja en. One to rule them all.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av justabit:

Att Skyrim fick fler röster än Morrowind är fan sjukt.

Lite sjukt ja, Skyrim är ju trots allt bara det näst bästa rollspelet någonsin. Fler borde spela Morrowind helt enkelt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Hm borde kanske ge witcher3 en chans till . Spelade typ 5-6h när det släpptes men fastnade aldrig 🤔🤔

Medlem

Häftigt att Elden Ring kom på 5:e plats trots att spelet är så nytt.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kris:

Häftigt att Elden Ring kom på 5:e plats trots att spelet är så nytt.

Det är nog just därför Elden Ring tog 5:e platsen.
Spelet är både nytt och riktigt bra.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av justabit:

Att Skyrim fick fler röster än Morrowind är fan sjukt.

Bara om man tar för givet att alla som spelat någon av de 10 releaserna av Skyrim ens vet vad Morrowind är

Medlem
Elden Ring ju! ;)

Var upptagen med att spela det bästa rollspelet genom tiderna, Elden Ring.
Därav missade jag (med många?!) omröstning.

Medlem

Kommer aldrig att förstå varför Witcher spelen är så omtyckta. Det väldigt dåliga combat-systemet förstör spelen helt och hållet för mig.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Kommer aldrig att förstå varför Witcher spelen är så omtyckta. Det väldigt dåliga combat-systemet förstör spelen helt och hållet för mig.

Själv älskar jag det. Stor frihet och möjligheter att bli riktigt bra på det.

Känslan att väja en attack, rulla mellan två motståndare, kasta en Igni på dessa och få en snygg slow-mo avrättning på en tredje.

Att dessutom förberedelser, val av utrustning, kunskap och planering spelar en så avgörande roll (iaf på svårare nivåer) - guld!

Medlem

Håller verkligen med om Witcher 3. Ser fram emot köra om det ännu en gång när remaster versionen kommer.

Annars tycker jag detta var en bra lista att hitta bra RPG jag inte spelat ännu.

Medlem
Skrivet av Ekkelz:

Hm borde kanske ge witcher3 en chans till . Spelade typ 5-6h när det släpptes men fastnade aldrig 🤔🤔

Gör det! När det släpptes var det inte det mästerverket det nu är, och vi var många som slutade spela då men gick tillbaka när det patchades. Speciellt bra nu med DLC som Blood and Wine.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Haha bilden, tomas! Vafan!?

Läste precis en recension från dig där du gav New Vegas "85" i betyg. New Vegas = Uppsala?

Medlem

Witcherserien har värdelös combat. Svenska folket rasar mot FZ.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av stephan900:

Witcher 3 är ett bra spel men inte ett rollspel enligt min mening. Själv så röstade jag på Baldurs Gate 2.

Jag håller med Witcher 3 är ett action spel.

Skrivet av SID 6.7:

Lite sjukt ja, Skyrim är ju trots allt bara det näst bästa rollspelet någonsin. Fler borde spela Morrowind helt enkelt.

Förmodligen för de flesta är för unga här på Fz för att ha spelat Morrowind.

Inaktiv

Kul att se baldurs gate 2 och star wars the old republic högt upp på listan. Mina favorit spel

Inaktiv
Skrivet av Izuel:

Ah vilken fin lista, skulle vilja sett Neverwinter nights lite högre men de flesta av spelen på listan är riktiga klenoder som alla borde prova någon gång.

Riktigt bra spel ja, fast jag körde online mode mest... det slog till och med diablo 2

Medlem
Skrivet av anon_328224:

Riktigt bra spel ja, fast jag körde online mode mest... det slog till och med diablo 2

Ja det spelet har ofattbart stora spelvärden online och single player med alla mods. Har lätt ett par tusen timmar i alla mods till det spelet och jag har fortfarande massor av hall of fame mods kvar. Är fortfarande lite sur att dawn inte släpptes (i rick burtons trilogi). Tänker på det ibland och blir alltid lite ledsen när jag googlar det varje år.

Många mods till det spelet håller en högre kvalite än original spelet. Helt otroligt att nästan alla mods är gratis när man äger original spelet.

Medlem
Skrivet av stephan900:

Witcher 3 är ett bra spel men inte ett rollspel enligt min mening.

100% med dig på den punkten. När jag såg detta så kände jag att jag kunde nominera Darkest Dungeon som ett tio-i-topp RPG... 😄

Avstängd
Skrivet av Weeks_death:

100% med dig på den punkten. När jag såg detta så kände jag att jag kunde nominera Darkest Dungeon som ett tio-i-topp RPG... 😄

Darkest Dungeon är ju ett rollspel, vilken genre skulle det annars tillhöra?

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Darkest Dungeon är ju ett rollspel, vilken genre skulle det annars tillhöra?

Oförlåtande masokism 😄. Nej, men roguelike adventure/strategy kanske är lämpligt? Oförlåtande är det iaf...

12
Skriv svar