Operascenen får faktisk sång och 3d i pixelremastern av Final Fantasy VI

Robot
Operascenen får faktisk sång och 3d i pixelremastern av Final Fantasy VI

Ny trailer släppt, och nu släpps spelet.

#final-fantasy-vi


Medlem

Spelet ligger på min önskelista på Steam men jag är inte helt övertygad om jag ska köpa det.
Däremot om det kommer till Switchen slår jag till direkt.

eld
Medlem

Hemskt, stängde promt ner videon och bytte till denna:

edit: Blir helt knäpp på att de skippat vibrato i sången som var där front och center i snes-musiken.

Medlem
Skrivet av eld:

Hemskt, stängde promt ner videon och bytte till denna:

https://www.youtube.com/watch?v=eGl4FqUeFS0

edit: Blir helt knäpp på att de skippat vibrato i sången som var där front och center i snes-musiken.

Vackert! Jag rekommenderar starkt att du också kollar in versionen från Distant Worlds om du inte redan gjort det, den är enastående.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Usch, den där versionen av arian lät ju bara helt fel, nästan falskt och helt utan känsla.

Jag har lyssnat på ganska många "riktiga" versioner av FF6's aria, men hittills tycker jag faktiskt ingen klår originalet, även om några är riktigt bra.
Kanske är det nostalgi eller en viss förkärlek för elektronisk musik. Men jag tyckte att SNES-chip-sången i originalet gjordes så himla bra, melodin fungerade så fantastiskt väl med texten och var så otroligt stämningsfull, ingen av de "riktiga" sångerna har lyckats fånga samma känsla som originalet för mig.

Medlem

jag hoppas man kan välja att stänga av sången lät förjävligt tycker jag sången är kung.. men den där voice over lät fruktansvärd i mina öron.

Skribent

Sången lät inte alls bra. Som om de försökt göra en chiptune variant av sången?


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Proximately:

Vackert! Jag rekommenderar starkt att du också kollar in versionen från Distant Worlds om du inte redan gjort det, den är enastående.

https://www.youtube.com/watch?v=V8D8x3NQySE

Det har jag! Hade turen att se denna live!

Skrivet av Johan Lorentzon:

Sången lät inte alls bra. Som om de försökt göra en chiptune variant av sången?

Vilket blir så konstigt då de även med chippet i snes lyckats emulera en väldigt tydlig stil av operasång.

Men det ligger väl något i att behöva lokalisera detta till flera språk. Problemet blir att det faller så platt när det inte läggs rätt energi och budget i det projektet.

Det hemska är att det är flera sångare i segmentet och vi har inte hört allt ännu.

Medlem
Skrivet av eld:

Det har jag! Hade turen att se denna live!

Vilket blir så konstigt då de även med chippet i snes lyckats emulera en väldigt tydlig stil av operasång.

Men det ligger väl något i att behöva lokalisera detta till flera språk. Problemet blir att det faller så platt när det inte läggs rätt energi och budget i det projektet.

Det hemska är att det är flera sångare i segmentet och vi har inte hört allt ännu.

Ooof. Fett avis!


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Lite off topic kanske men är det någon som vet om FFVI pixelremastern kommer att stödja cross save mellan Steam och iPhone?

Skribent
Skrivet av eld:

Det hemska är att det är flera sångare i segmentet och vi har inte hört allt ännu.

Ja exakt, i originalet har de ju med "pip-ljud" lyckats emulera operasång. Jag tror detta är en dålig spångerska kombinerat med dålig mixning. Det låter ju inte ens som hon är sopran?

Jag är annars helt för att de uppdaterar musikstyckena, men då ska det ju göras bra och sen förstås att man kan shifta mellan nya och originalen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Pun intended - Jag går med i kören av klagosång. Det där lät inget vidare. Alltså bättre än MIN sångröst. Men inte ens nästa bra nog.

Kan ju inte vara SÅ dyrt att få en duglig no-name operasångerska i ett ljudbås för att spela in några enstaka låtar....

eld
Medlem
Skrivet av Proximately:

Ooof. Fett avis!

Med Nobou Uematsu på plats, helt magiskt, inte ett öga torrt!

Medlem

Hur kan det komma sig att jag har skarpa minnen från att har lirat en remaster av det här spelet? Gör dom en till remaster nu? Är det Capcom? 😂

eld
Medlem
Skrivet av Saltomortal:

Hur kan det komma sig att jag har skarpa minnen från att har lirat en remaster av det här spelet? Gör dom en till remaster nu? Är det Capcom? 😂

Du tänker nog på den icke så väl mottagna mobilversionen av ff6:

Medlem
Skrivet av eld:

Med Nobou Uematsu på plats, helt magiskt, inte ett öga torrt!

Suh-weet! <3 Jag fick äran att träffa honom på en konsert för länge sedan. Fick någon skiva signerad som jag (ack och ve) inte längre vet vart den befinner sig. Musiken till FFVII grävde sig in i min själ som liten, I love that man.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av eld:

Du tänker nog på den icke så väl mottagna mobilversionen av ff6:

https://media.pocketgamer.com/artwork/na-fgtux/Android_FFVI_0...

Åh just ja! Tack så mycket. Jag kunde inte komma på vilken konsol det var... det var ingen konsol.

Medlem
Skrivet av eld:

Hemskt, stängde promt ner videon och bytte till denna:

https://www.youtube.com/watch?v=eGl4FqUeFS0

edit: Blir helt knäpp på att de skippat vibrato i sången som var där front och center i snes-musiken.

Kul att du gillar den! Jag skrev orkesterversionen du länkat till.

Kan inte annat än hålla med, hade varit bättre om Sabina fått sjunga in till Square istället, fattar inte vad poängen med en remake av en opera är om man inte använder en operasångare

eld
Medlem
Skrivet av snattack:

Kul att du gillar den! Jag skrev orkesterversionen du länkat till.

Kan inte annat än hålla med, hade varit bättre om Sabina fått sjunga in till Square istället, fattar inte vad poängen med en remake av en opera är om man inte använder en operasångare

Liten värld! Det är utan tvekan min favoritversion!, Verkligen inte en liten grej att skriva ett sånt arrangemang, önskar att jag hade sett hela konserten live!

Men ja, det är en opera i spelet, med operasång, och låtarna är byggda för att sjungas som opera. Blir lite förskräckt över hur det kommer låta med de andra två sångarna, blir det långa platta toner utan vibrato där också?

1
Skriv svar