Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem

För min del blir det nog Vagabond, så synd att man inte kunde välja Bloody Wolf

Medlem

Ni som inte spelat From Software-spel förut: Det är inte så viktigt med startklass som det kan verka här i tråden. Det är mest mysigt att prata/spekulera i det. Startklassen puttar en kanske 5 % i en viss riktning i det stora hela.

Medlem

Jäkligt taggad. Har undvikit mer eller mindre alla trailers och info senaste året, vill utforska så mycket som möjligt själv.

Lätt ångest över vilken build jag ska köra. Sköld och spjut gillar jag i tidigare titlar, aldrig provat magi eller feta two-hands så det kanske blir något av de alternativen. Får se.

På fredag smäller det!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Fragtjuv

Om jag tänker mig att satsa på en karaktär som är ganska defensiv med sköld och vapen i andra näven. Vad är det bästa att börja med då? Om man nu kan tänka så överhuvudet taget.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Om jag tänker mig att satsa på en karaktär som är ganska defensiv med sköld och vapen i andra näven. Vad är det bästa att börja med då? Om man nu kan tänka så överhuvudet taget.

Kan tänka mig att hero eller vagabond skulle passa bra som utgångspunkt. De har båda mycket hälsa, hög uthållighet och är starka.

Fragtjuv
Skrivet av stephan900:

Kan tänka mig att hero eller vagabond skulle passa bra som utgångspunkt. De har båda mycket hälsa, hög uthållighet och är starka.

Tack!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Verkar som ett übersvårt Demon souls i open world tappning. Tror jag avvaktar lite, är rädd att jag kommer kasta mina handkontroller i väggen av ren frustration.. jaja kollar hur det går för er alla testpiloter innan jag köper det.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Okej, jag är typ 95% säker på att jag kommer köra min första karaktär som Wretch!

Denna videon hade många bra poänger, men huvudsakligen att man som Wretch får scanvenga efter utrustning och bygga karaktären efter det - men efter ens första genomspelning vet man ju redan var mycket av utrustningen finns, vilket tar bort lite av spänningen i det hela.

Någon annan kan ha länkat den innan, men om någon missat den så kolla gärna in den, man får sig en trevlig liten tankställare 😁 https://youtu.be/xyAHtC9xqUM

Medlem

Har jag drömt eller kom recensionen idag kl 1600?

Medlem
Skrivet av pingkonk:

Sugen på att köpa till Pc, kommer någon ihåg hur de senaste souls-spelen flutit på Pc? Kommer ihåg att första Dark Souls va sjukt dåligt optimerat.

I julas spelade jag igenom DS1 Remaster på PC utan några som helst bekymmer. Riktigt bra spel.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent
Skrivet av fingalf:

Okej, jag är typ 95% säker på att jag kommer köra min första karaktär som Wretch!

Denna videon hade många bra poänger, men huvudsakligen att man som Wretch får scanvenga efter utrustning och bygga karaktären efter det - men efter ens första genomspelning vet man ju redan var mycket av utrustningen finns, vilket tar bort lite av spänningen i det hela.

Någon annan kan ha länkat den innan, men om någon missat den så kolla gärna in den, man får sig en trevlig liten tankställare 😁 https://youtu.be/xyAHtC9xqUM

That's it, jag är övertygad (efter att ha velat fram och tillbaka i nån vecka). Det blir en Wretch istället för Prisoner. Just det där med att man bara upplever den första genomspelningen en gång triggade min FOMO

Det är nog även bra att inte vara investerad åt något håll i början, ifall man skulle få upp ögonen för en annan spelstil än den man inledningsvis tänkte sig.

Medlem

Kan man köra som riktig magiker (dvs enbart magier, inga vapen) som man kan i t.ex. Skyrim?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Kan man köra som riktig magiker (dvs enbart magier, inga vapen) som man kan i t.ex. Skyrim?

Du kan så klart göra det, men tror det blir ganska svårt då manan kan ta slut och då måste man förlita sig på sitt vapen.

Medlem

Insåg precis att posten ej delar ut post här på fredag(releasedagen)...
Någon som vet ifall Mediamarkt skickar som varubrev så man ändå har en chans att få spelet till helgen?

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Du kan så klart göra det, men tror det blir ganska svårt då manan kan ta slut och då måste man förlita sig på sitt vapen.

Hur fyller man på mana? Regenererar den? Eller kan man vila och fylla på eller måste man hinka drycker?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Har jag drömt eller kom recensionen idag kl 1600?

Nattuggla som schemalagt den kanske

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Hur fyller man på mana? Regenererar den? Eller kan man vila och fylla på eller måste man hinka drycker?

Potions och vissa items, men potionsen är inget du samlar du har t.ex 10 per liv men kan utöka maxgränsen och effekten genom att finna olika saker i världen.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Hur fyller man på mana? Regenererar den? Eller kan man vila och fylla på eller måste man hinka drycker?

Du har två typer av flaskor, en för healing och en för mana. Tror man startar med 4 flaskor totalt och vid bonfires kan du välja att fördela exempelvis 2 för healing och 2 för mana, eller 3 och 1 osv.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Sugen på en fet närstridskrigare. Tror att magi kommer bli för mycket för mig första rundan. Tänker klassiskt med sköld och enhandsvapen. Yxa? Spjut funkade super i Demon's Souls för mig (nåja, allt är relativt). Men det känns lite, ostigt?

Osta på! Så länge man har kul med spelet

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Ni som inte spelat From Software-spel förut: Det är inte så viktigt med startklass som det kan verka här i tråden. Det är mest mysigt att prata/spekulera i det. Startklassen puttar en kanske 5 % i en viss riktning i det stora hela.

Skrivet av joelthor100:

Om jag tänker mig att satsa på en karaktär som är ganska defensiv med sköld och vapen i andra näven. Vad är det bästa att börja med då? Om man nu kan tänka så överhuvudet taget.

Precis som Witchfinder skriver läste jag någon artikel som jag ej kan hitta nu, där stod det att startklassen spelar mindre roll om man inte är en inbiten soulsfan och vill kunna kräma ur vissa attribut mot sitt max med dem små bonusarna du får från respektive klass.

Summa summarum, ta vilken klass du vill, gå efter utseende eller attribut i slutändan spelar det mindre roll enligt FromSoftware.

Medlem
Skrivet av sumodl:

Precis som Witchfinder skriver läste jag någon artikel som jag ej kan hitta nu, där stod det att startklassen spelar mindre roll om man inte är en inbiten soulsfan och vill kunna kräma ur vissa attribut mot sitt max med dem små bonusarna du får från respektive klass.

Summa summarum, ta vilken klass du vill, gå efter utseende eller attribut i slutändan spelar det mindre roll enligt FromSoftware.

Detta ovan stämmer dock skulle jag rekommendera någon av startklasserna med bättre items och armor om du ej är van vid soulsspel. Varför göra spelet ännu svårare i början. Det är redan tillräckligt svårt med de mest utrustade och levlade klasserna. Det påverkar bara första timmarna absolut men sen har du blivit varm i kläderna, kan kasta upp skölden på ryggen och testa något mer offensivt om det lockar

Medlem

Då släpps recensioner idag då, jag gissar på höga betyg, men hoppas självfallet på toppbetyg från dom flesta. Blir det 90 på metacritic? Jag undrar hur många recensenter som recenserar spelet utan att ha klarat det? ^^ "3/5 - för svårt spel"

Jag läste även att en grupp individer skulle "recensions-bomba" spelet när det släpps, lite smått patetiskt sådär.

För mig personligen spelar inte recensioner någon större roll när det kommer till FromSoftwares spel, jag vet att jag kommer älska det och det lär bli mitt personliga GOTY, men man blir självklart lite extra glad om betygen är höga.

Förladdning av spelet är förövrigt uppe på Steam för den som missat.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Då släpps recensioner idag då, jag gissar på höga betyg, men hoppas självfallet på toppbetyg från dom flesta. Blir det 90 på metacritic? Jag undrar hur många recensenter som recenserar spelet utan att ha klarat det? ^^ "3/5 - för svårt spel"

Jag läste även att en grupp individer skulle "recensions-bomba" spelet när det släpps, lite smått patetiskt sådär.

För mig personligen spelar inte recensioner någon större roll när det kommer till FromSoftwares spel, jag vet att jag kommer älska det och det lär bli mitt personliga GOTY, men man blir självklart lite extra glad om betygen är höga.

Förladdning av spelet är förövrigt uppe på Steam för den som missat.

Jag har gissat på 95 på Metacritic. Det är kanske att ta i, men står fast vid det.

Spelar ingen roll för mig heller, vet att jag kommer älska det.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Då släpps recensioner idag då, jag gissar på höga betyg, men hoppas självfallet på toppbetyg från dom flesta. Blir det 90 på metacritic? Jag undrar hur många recensenter som recenserar spelet utan att ha klarat det? ^^ "3/5 - för svårt spel"

Jag läste även att en grupp individer skulle "recensions-bomba" spelet när det släpps, lite smått patetiskt sådär.

För mig personligen spelar inte recensioner någon större roll när det kommer till FromSoftwares spel, jag vet att jag kommer älska det och det lär bli mitt personliga GOTY, men man blir självklart lite extra glad om betygen är höga.

Förladdning av spelet är förövrigt uppe på Steam för den som missat.

User review är ju ändå inget man kollar på just pågrund av såna barnsligheter.
När dom fixar så man måste bevisa att man spelat spelet då kan man ta user review mer på allvar.

Medlem

Ser fram emot recensionen, men kommer nog mest kolla efter om dom gjort en "Cyberpunk" och spelet är fullt av buggar.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

User review är ju ändå inget man kollar på just pågrund av såna barnsligheter.
När dom fixar så man måste bevisa att man spelat spelet då kan man ta user review mer på allvar.

Tycker steam har bra user review- Man kan filtrera lite olika saker, som minst antal timmar spelade!

---

Gissar på en 94 på metacritic, hoppas högre
Var först intresserad av samurai, men lutar mer mot confessor nu. Fast vet inte hur faith och dex passar ihop? Tycker de såg lite coolare ut


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Var håller alla magiker hus? Ingen som har några funderingar kring Astrologer?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

User reviews ska man inte ta på allvar förrän några månader efter att spelet släppts, tycker jag. Det är så genomskinligt att inledningsvis så är majoriteten av dessa ändå bara trams och det gäller åt båda hållen. När man strösslar ut 0:or eller 10:or trots att man bevisligen inte ens klarat spelet så blir det bara löjligt. Att ge 0 i betyg borde bara vara försvarbart om spelet inte ens går att starta, oundvikligen kraschar eller är helt ospelbart p.g.a. buggar och 10:or delar man inte ut efter 2-3 timmar in i spelet hur bra det än är hittills. Ingen recenserar väl album, filmer eller serier utan att ha lyssnat eller kollat igenom allt och även om spel såklart är mer tidskrävande måste det ändå finnas någon slags standard.

Med detta sagt så avundas jag verkligen inte de som har recenserat Elden Ring. Jag tvivlar inte på att de som väljer att kolla på eller läsa recensionerna kommer att få en rättvis bild senare under dagen men detta är ju ett spel som man knappast lär vilja spela med en deadline hängande över sig. Hade själv lidit inre kval om jag tvingats göra det, tror jag.

Tippar helt klart på ett samlat betyg över 90. 93 om jag är tvungen att ta en siffra

Förresten, har ni som förhandsbokat via Webhallen fått några besked under veckan angående om spelet skickats ut eller åtminstone är på väg? Beställde själv 16/2 men sedan dess har det varit helt tyst.

Frilansare
Skrivet av jonmlr:

Osta på! Så länge man har kul med spelet

Men, man måste ju se cool ut också! Nästan viktigast i alla spel.

Inaktiv

Har gjort en djupdykning i videos om spelet.
Lore verkar väldigt intressant och designen på bossar är extremt cool.

Men när jag tittar på videos så är det en sak som slår mig:
Det ser ju inte alltför givande ut mellan bossfighterna.
De flesta youtubers visar bara hur de stelt springer fram till en soldat, slår en gång och den dör.
Sen går han till nästa som snällt står och glor, one chop kill. En varg som bara står och väntar, one chop kill.
Ser det bara ut som att det är en endaste move som behövs för att youtubern jag glor på har levlat långt eller väljer denna att bara visa fillers/skräp mobs tro?

Skriv svar