Horizon Forbidden West

Medlem

Hype! Väntar också på PC versionen...

Medlem

Det kommer ett annat spel den 25/2 som ser lite mer spännande ut. 😄


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av internecio:

Så är det ingen skillnad om man köper ps4-discen eller ps5-discen för ps5-ägare? Eller måste man typ in och bråka med playstation store för att få rätt version?

Är det bara är en femma på etiketten som man betalar ~150 spänn extra för?

Det är bara femman man betalar extra för, är bara att leta upp horizon zero dawn ps5 upgrade i storen och ladda ner, har gjort det på både far cry 6 och guardians of the galaxy utan problem. Det här är dock sista spelet som sony bjuder på uppgraderingen. Sen kommer det kosta 10€

Skrivet av Patrik1975:

Jag har flera gånger försökt gilla Horizon.
Det BORDE passa mig. Jag älskar open world spel, botw är en av mina absoluta favoriter.
Men Horizon faller platt på marken varenda gång jag försökt. Känns som ett linjärt pusselspel i en förklädnad av att vara ett open world spel. Tråkigt. Repetativt. Klumpig styrning och jobbig kamera.
Och när jag läser att detta är "more of the same" som ettan vänder det sig i magen.
Nej, jag förstår verkligen inte betygsättningen här.

(Samtidigt som dying light 2 bara fick 3/5 exempelvis, då de är i hyfsat samma genre)

Själv kan jag inte med botw, har börjat tre gånger men gett upp. Trots att jag älskar Zelda och borde gilla spelet.

Medlem
Skrivet av internecio:

Så är det ingen skillnad om man köper ps4-discen eller ps5-discen för ps5-ägare? Eller måste man typ in och bråka med playstation store för att få rätt version?

Är det bara är en femma på etiketten som man betalar ~150 spänn extra för?

Helt rätt! Det ingår en gratis uppdatering till PS5-versionen om du köper PS4-skivan.
Uppdateringen ska gå per automatik, kanske att du behöver klicka på options på hemskärmen och välja PS5-versionen, annars ska det funka.

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Helt rätt! Det ingår en gratis uppdatering till PS5-versionen om du köper PS4-skivan.
Uppdateringen ska gå per automatik, kanske att du behöver klicka på options på hemskärmen och välja PS5-versionen, annars ska det funka.

Enligt utsago på reddit brukar PS5-uppgraderingen inte dyka upp fören spelet är släppt. D.v.s. ingen preload för de som köper PS4-versionen med avsikt att uppgradera.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag har flera gånger försökt gilla Horizon.
Det BORDE passa mig. Jag älskar open world spel, botw är en av mina absoluta favoriter.
Men Horizon faller platt på marken varenda gång jag försökt. Känns som ett linjärt pusselspel i en förklädnad av att vara ett open world spel. Tråkigt. Repetativt. Klumpig styrning och jobbig kamera.
Och när jag läser att detta är "more of the same" som ettan vänder det sig i magen.
Nej, jag förstår verkligen inte betygsättningen här.

(Samtidigt som dying light 2 bara fick 3/5 exempelvis, då de är i hyfsat samma genre)

Känner delvis igen mig, fast jag tyckte det var lite roligare än det du beskriver. Tog mig trots allt igenom ettan utan besvär. Jag kommer säkerligen spela tvåan också men det är inget dag ett-spel för mig, kan gott vänta.

Medlem

Det första spelet är mitt favoritspel till PS4:an och det här gjorde ju inte suget mindre... Ska bli riktigt kul att köra det här!


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av anarfox:

Enligt utsago på reddit brukar PS5-uppgraderingen inte dyka upp fören spelet är släppt. D.v.s. ingen preload för de som köper PS4-versionen med avsikt att uppgradera.

Nä, men om man ska köpa det på skiva så kan man inte spela förrän fredag oavsett, med installation och uppdateringar, så förstår inte riktigt syftet med preload i detta sammanhang?

EDIT: Jag började svara i tråden på just den fysiska versionen mellan PS4 och PS5.

Medlem

Ettan (Horizon: zero dawn) var grymt bra, så underbart att höra att uppföljaren följer i samma fotspår. Ett givet köp framöver.

Bra recension, för övrigt.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Det låter ju fantastiskt så grattis alla som gillade ettan


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Förladdat och klart på PS5an, helgen är därmed fullbokad.

NuZ
Testpilot

Blir till att spela på PS4an i helgen! Ser man fram emot!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Tips om en vill säkra upp att en får det på fredag!
Elgiganten släpper PS4-versionen för 499:-, priset gäller t.o.m söndag.

Jävligt bra pris faktiskt, bor tyvärr inte I Sverige finns ingen El-giganten här.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av internecio:

Så är det ingen skillnad om man köper ps4-discen eller ps5-discen för ps5-ägare? Eller måste man typ in och bråka med playstation store för att få rätt version?

Är det bara är en femma på etiketten som man betalar ~150 spänn extra för?

Du betalar även för att det är en vit rand uppe istället för en blå annars är det exakt samma sak.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Är jag den enda som tyckte första HZD var högst mediokert? ger det väl kanske 3/10 eller möjligtvis 4/10. Man kände sig aldrig kraftfull även fast man hade fixat riktigt bra vapen och siktat in sig på en spelstil utan man var trots det intvingad i deras "du ska använda A mot B och sedan när du gjort det ska du använda C mot D" och hålla på. Och för mig är spelmekaniken oändligt mycket viktigare än story och grafik etc.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Är jag den enda som tyckte första HZD var högst mediokert? ger det väl kanske 3/10 eller möjligtvis 4/10. Man kände sig aldrig kraftfull även fast man hade fixat riktigt bra vapen och siktat in sig på en spelstil utan man var trots det intvingad i deras "du ska använda A mot B och sedan när du gjort det ska du använda C mot D" och hålla på. Och för mig är spelmekaniken oändligt mycket viktigare än story och grafik etc.

Det jag gillade är att det nästan aldrig kändes lätt att ta en fight.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Är jag den enda som tyckte första HZD var högst mediokert? ger det väl kanske 3/10 eller möjligtvis 4/10. Man kände sig aldrig kraftfull även fast man hade fixat riktigt bra vapen och siktat in sig på en spelstil utan man var trots det intvingad i deras "du ska använda A mot B och sedan när du gjort det ska du använda C mot D" och hålla på. Och för mig är spelmekaniken oändligt mycket viktigare än story och grafik etc.

Jag håller med, kanske inte 3/10, snarare 5/10 för mig.

Medlem

kul med högsta betyg, var inte oväntat.. har dock inte kört igenom expansionen från det första än... så det kan vänta lite för min del hehe.

Medlem

Ni som har spelat första spelet är det ett svårt spel gillar inte sånna super svåra spel !

Medlem
Skrivet av internecio:

Så är det ingen skillnad om man köper ps4-discen eller ps5-discen för ps5-ägare? Eller måste man typ in och bråka med playstation store för att få rätt version?

Är det bara är en femma på etiketten som man betalar ~150 spänn extra för?

Du behöver "uppgradera" spelet genom att ladda ned en extra uppgraderingspatch. Det brukar vara ganska uppenbart vad du skall ladda ner. Därefter är det exakt samma PS5-spel som du får om du köper spelet med femman på etiketten. Så det är ett extra steg som du slipper om du betalar 150 spänn extra. Jag var snål och körde på PS4 versionen. Det innebär samtidigt att jag i nödfall kan köra på min PS4:a om TV:n som PS5:an är kopplad till skulle råka vara upptagen.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Man kände sig aldrig kraftfull även fast man hade fixat riktigt bra vapen och siktat in sig på en spelstil utan man var trots det intvingad i deras "du ska använda A mot B och sedan när du gjort det ska du använda C mot D" och hålla på.

Tycker inte det stämmer in alls, man fick en stor uppsättning med olika vapen som man kunde använda i striderna och du var aldrig tvungen att göra på ett visst sätt även om vissa sätt var mer effektiva. Variationen på striderna var därmed bättre än i dom flesta andra spel.

Medlem

Mycket trevligt med 5/5
Har inte läst recensionen för att inte "spoila" något.

Väntar in collectors edition som kommer på fredag.
Är rejält "hypad" och har precis spelat igenom första igen NG+


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Vampir:

Ni som har spelat första spelet är det ett svårt spel gillar inte sånna super svåra spel !

Nej det är inte särskilt svårt.

Medlem
Skrivet av Vampir:

Ni som har spelat första spelet är det ett svårt spel gillar inte sånna super svåra spel !

Nej, inte direkt. Med lite kreativitet (vid nyttjande av förmågor och vapen) löser man det mesta i spelet, även de problem som till en början känts svåra.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Redaktör
Skrivet av Taskman:

Mycket trevligt med 5/5
Har inte läst recensionen för att inte "spoila" något.

Väntar in collectors edition som kommer på fredag.
Är rejält "hypad" och har precis spelat igenom första igen NG+

Första fullpoängaren på över ett år på FZ!


signatur
Medlem
Skrivet av internecio:

Så är det ingen skillnad om man köper ps4-discen eller ps5-discen för ps5-ägare? Eller måste man typ in och bråka med playstation store för att få rätt version?

Är det bara är en femma på etiketten som man betalar ~150 spänn extra för?

Som andra skriver kan man inte förladda ps5-uppgraderingen om man köper ps4-versionen. Jag köpte själv ps4 versionen härom dagen med tanken att spela på ps5 men jag avbröt nedladdningen och får helt enkelt vänta tills på fredag innan jag kan börja tanka. Som jag förstått är det två olika nedladdningar så det spelar ingen roll om du har installerat ps4-versionen för du behöver ändå tanka ner hela ps5-versionen. Med facit i hand hade jag betalat de där extra 110 kronorna för att kunna pre-loada rätt version direkt.

Skrivet av Yaarr!:

Någon som köpt standard ps4 versionen och fått tillgång till ps5 uppgraderingen? Har inte vågat trycka på köp pga kryphålsrädsla

Japp jag köpte men nopp ingen uppgradering än. På fredag som det verkar.

Skrivet av anarfox:

Enligt utsago på reddit brukar PS5-uppgraderingen inte dyka upp fören spelet är släppt. D.v.s. ingen preload för de som köper PS4-versionen med avsikt att uppgradera.

Verkar stämma. Trökigt, men snålar man så antar jag att man får stå sitt kast då^^.

Medlem

Zero Dawns bakgrundshistoria och mystiken i världen den gav gjorde det spelet till ett av generationens bästa. Gameplay var välgjort men också ubisoft/väldigt nutidsformat/lite mossigt, så även main story och expansionen. Hur skulle man kunna skapa denna mystik igen? Så jag har aldrig kunnat uppbåda någon riktig längtan efter en uppföljare. Blir ev till att köpa billigt om några år.

Medlem

Tror Bethesda har förstört mig lite vad gäller open world-spel, så fort jag provar något annat än deras så känns det som att det inte finns tillräckligt med player agency och att alla ikoner bidrar till en kulissartad upplevelse, så även med HZD.

Medlem

Vilken fantastiskt välskriven recension!

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Är jag den enda som tyckte första HZD var högst mediokert? ger det väl kanske 3/10 eller möjligtvis 4/10. Man kände sig aldrig kraftfull även fast man hade fixat riktigt bra vapen och siktat in sig på en spelstil utan man var trots det intvingad i deras "du ska använda A mot B och sedan när du gjort det ska du använda C mot D" och hålla på. Och för mig är spelmekaniken oändligt mycket viktigare än story och grafik etc.

Jag får hålla med till viss del. Det jag tyckte var mediokert och som förstörde en del för mig var alla tråkiga karaktärer. Knappt en enda som lyckades få mig engagerad. Världen, all lore och robotarna vägde dock upp för den bristen men jag hoppas ändå att karaktärerna man träffar får sig ett lyft i uppföljaren.

Skrivet av Vampir:

Ni som har spelat första spelet är det ett svårt spel gillar inte sånna super svåra spel !

Det går ju alltid att dra ner svårighetsgraden. Min femåring här hemma testade HZD ett par gånger och klådde både den ena och den andra maskinen på det lättaste:). Livmätaren rörde sig knappt.

Skriv svar