Diskutera - Beskriv ditt dröm-MMORPG!

Robot
Diskutera - Beskriv ditt dröm-MMORPG!

Du har fria tyglar - vad gör ditt massiva onlinerollspel till historiens bästa?

#diskutera, #mmorpg


Medlem

Som Lost Ark fast i Lineage miljö eller Diablo miljö med dagens grafik!

Diablo 4 borde va så...
Det var också på väg ett spel som hette Lineage Eternal/Project TL. De visades upp ungefär samtidigt som Lost Ark men har fortfarande inte sett dagens ljus och ser inte ut att göra. Det skulle va ungefär lika dant fast grafiken var mer rå och tilltalande.

Medlem

Ett färdigt Star Citizen, men i Star Wars universumet.

I know.. it's le impossible. Men drömma får man 😄

Medlem

Lost Ark och Mortal Online 2 är nog två MMO som är så långt ifrån varandra som man kan komma.

Jag måste dock ge en eloge till Mortal Online 2 för att de vågar göra ett spel på ett annorlunda sätt. Det kanske inte är perfekt men de har fokus på att få en speciell inlevelsekänsla; Att man är del av den värld de har byggt upp. Jag önskar att fler större utvecklare vågade utveckla spel mer efter hur man maximerar en härlig inlevelsekänsla istället för att maximera inkomster till företaget.

Det känns lite som att de flesta MMO utvecklare däremot väljer att försöka gå mot WoW hållet bara för att WoW har lyckats så bra.

Svårt att säga vad mitt dröm-MMORPG hade varit men det känns som det finns mycket som kan göras i denna genre utan att man bara gör som alla andra.

Medlem

Enkelt: Som WoW var i TBC och WOTLK, perfektion.

Medlem

Det har allt och man kan göra allt precis som i vanliga världen.. Fast man kan fucking göra backflips upp på tak å va Matrix...

Pitchat denna idé svinlänge men alla är för dumma för att göra det!!


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Baserat på World of Darkness. Du kan spela Vampyr, Varulv, Mage, Changeling... you name it. Allt det finns ett rollspel för i WoD.

Utspelas i New York, staden ska vara levande och kunna styras av olika falanger, precis som i rollspelet.

Rollspelsservrar som är stenhårda på reglerna, folk som bryter saker som namnregler eller bara har allmänt d00d beteende permbannas från spelet. Inte servrarna, utan hela spelet.

Vanliga servrar för folk som inte bryr sig om att rollspela, dock kommer fokus ligga på rollspelsservrarna, och allt content kommer anpassas för dessa servrar.

Fuskare permbannas, utan nåd.

En aktiv story som skapas efterhand och live events med specifika belöningar från just den eventen som aldrig kan dyka upp igen.

Månadskostnad som är anpassad efter landet spelet finns i, så alla ska kunna ha råd, men F2P undviks för att hålla just samma grupp spelare borta.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Enkelt: Som WoW var i TBC och WOTLK, perfektion.

Ok. Men det finns typ redan?

Det kanske var därför MMO-genren mer eller mindre gick å la sig å sov runt ungefär då.

Jag tycker typ Eve Online och Albion Online gör det mest intressanta spelmekaniskt, och saker som känns som det finns en spännande framtid i... Jag vill att typ Blizzard eller nån ska göra ett MMO för 1000000 miljarder dollar där det är en helt öppen ekonomi, en värld man kan erövra osv osv...

Kolla på typ Albion Online - det går faktiskt att ha sån mekanik utan att det blir kaos och suger... Så nästa steg ett spel som är som Albion Online fast Overwatch... Boom!

Honorable Mention: Rust

OBS: Inga Instances.. Inga 'Battlegrounds'... Osv.. Sandbox Online Persistent World.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

- Crafting som i LotRO (som i grundspelet innan legendery items och guild-rep kom), dvs lagom mycket material/ingredienser som man antingen kan få genom loot, odla själv eller trada. Det får dock inte gå överstyr, ett för komplicerat craftingsystem gör bara att man tröttnar... i alla fall jag. : P

- Rift-systemet i Rift, alternativt Gate/Anchor i ESO med random encounters.

- Städer som faktiskt byggs upp från att ha varit ruiner, typ som i ESO, möjligen ev rasera dom igen. Kanske något för fraction base PvP?

- Housing, inklusive fungerade grundläggande crafting som typ kök, simplare skräddar-rum osv. (För bättre saker måste man söka upp respektive crafting hall.) och grundläggande odling i trädgården.

- Både mindre och medelstora raids där high end content verkligen spelar roll och inget man kan crafta själv. Ingen "grind tokens to trade"-skit, utan det skall vara ett par drops per boss som man måste rolla om.

- Dungeons/Instances/Raids där det krävs strategi/taktik och som inte bara är en DPS-fest.

- Varierande miljöer.

- Helst ett fantasy-spel, men sci fi eller steam punk skulle funka med.

- Grundklasser som sedan har ett fåtal specialiseringar, men ingen grundklass har en spec som är för likt en annan grundklass spec. T ex en icke-healer skall inte kunna heala allt för mycket, för det är healerns uppgift. (Typ som Lotro innan Runekeeper, Warden och Beorling kom och dom dessutom lade till 3 skill trees så typ alla klasser helt plötsligt kunde göra allt beroende på vilken skill tree som var aktiverat för tillfället.)

Fyller kanske på mer om jag kommer på fler punkter, men detta är vad jag kom på spontant.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Ok. Men det finns typ redan?

Det kanske var därför MMO-genren mer eller mindre gick å la sig å sov runt ungefär då.

Jag tycker typ Eve Online och Albion Online gör det mest intressanta spelmekaniskt, och saker som känns som det finns en spännande framtid i... Jag vill att typ Blizzard eller nån ska göra ett MMO för 1000000 miljarder dollar där det är en helt öppen ekonomi, en värld man kan erövra osv osv...

Kolla på typ Albion Online - det går faktiskt att ha sån mekanik utan att det blir kaos och suger... Så nästa steg ett spel som är som Albion Online fast Overwatch... Boom!

Honorable Mention: Rust

OBS: Inga Instances.. Inga 'Battlegrounds'... Osv.. Sandbox Online Persistent World.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Tycker Tibia var ett fruktansvärt bra MMOrpg dock är det ganska segt med all grinding men det var Hardcore för några år sen, sen kom en ”remake” som hette Medivia, det är så sjukt mycket olösta gåtor i det spelet 20År senare som ingen har löst med böcker och ledtrådar och teorier! Något liknande vill jag ha i ett MMO, lösa omöjliga mysterier!

https://youtu.be/7CHeVjEak-Y Exempel här.

Dock så ser spelet inge vidare ut, men man lever sig in i det.


signatur

Enjoy!

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Enkelt: Som WoW var i TBC och WOTLK, perfektion.

Precis! Eller Vanilla! Började själv i TBC men hade sett och hört om det! Perfektion minst sagt!

Medlem
Skrivet av Whizper:

Tycker Tibia var ett fruktansvärt bra MMOrpg dock är det ganska segt med all grinding men det var Hardcore för några år sen, sen kom en ”remake” som hette Medivia, det är så sjukt mycket olösta gåtor i det spelet 20År senare som ingen har löst med böcker och ledtrådar och teorier! Något liknande vill jag ha i ett MMO, lösa omöjliga mysterier!

https://youtu.be/7CHeVjEak-Y Exempel här.

Dock så ser spelet inge vidare ut, men man lever sig in i det.

Håller med!!
Tibia är bästa spelet någonsin i alla kategorier. Dock blev det kasst runt 2009 när "nya" PvP systemet kom. Jag har säkert 15-20000h på Tibia sedan 2003. Nu var det dock några år sen jag hoppade tebax. Får några infall ibland men det är inte i närheten av lika bra som de en gång var. Helt annat spel nu.

Medlem

samma combat som i ghost of tsushima

Medlem

Star wars galaxies + star citizen + en touch av escape from tarkov

Där snackar vi grejer

Medlem

Det betalar mina omkostnader och vårdar mina relationer så jag har tid att spela det, annars har jag nog inga specifika drömmar runt mmorpg's längre 😒

Medlem

Återskapa Dark age of camelot i Unreal Engine 5. Saknar RVR.

Medlem

WoW 2.0
World of Diablo

Medlem

Wildstar med normal företagsledning samt en obegränsad budget

Medlem

Ett mmorpg där alla aspekter av spelet får lika mycket kärlek, och inte 90% av krutet läggs på stridande. Det finns plats för så mycket mer. Varje gång ett mmorpg ger lite utlopp till egen kreativitet blir utvecklarna förvånade över hur långt spelarbasen tar innehållet och gör något eget av det.

Låt folk vara en del av innehållet helt enkelt, och låt det på riktigt ta an olika roller utan att behöva använda fantasin, och se till att det är engagerade och givande.

Släng ut allt gammalt med monster som står och väntar på att dö och menyer som påstås representera tillverkning.

Lev upp till namnet mmorpg.

Medlem

Inget MMO har fastnat för min del. Det är bara "numbers" game. Allt är superlinjärt och det är ofta någon logaritmisk skala på hur man långsammare och långsammare låser upp nya grejer. Allt scalear så känslan av att bli stor och mäktig infinner sig aldrig.

När jag spelar vill jag känna mig speciell, inte som vilken grunt som helst. Ett MMO där 95% består av levande AI .

Inaktiv

Oj, jag har minsann drömmar ska ni veta.
Jag har inte tänkt på balans eller hur saker och ting ska fungera rent tekniskt men here goes..

Önskar mig ett mmo som inte känns som ett mmo.
Det ska vara lika stabilt som ett singleplayer-spel. Tänk Red Dead kvalité på gameplay.
Inget level och loot system, utan det ska kännas naturligt.
Du blir bättre genom att träna. Du kan använda alla vapen, men effektivitet beror på hur mycket du tränat.
Inga speciella klasser, utan man väljer helt enkelt inriktning själv.
Det är en low-fantasy värld. Inga svävande öar och sånt, mer åt Game of Thrones eller Conan the Barbarian-feeling.
Monster finns, men inga domedagsbringande drakar. Inga svärd som klyver berg och sånt. Inga axelskydd som går upp över öronen. Magi går bra, men det ska vara high risk/high reward och inget överdrivet.

I söder finns ett statiskt område där alla bor och har egna hus/gårdar.
Tänk farming simulator med AI-familj eller anställda som sköter om gården om ni inte känner för det eller håller på med annat.
AI'n kan även beordras sälja en del av det som skördas så man får en låg basinkomst.

I norr bakom en stor mur finns en magisk skog.
Du och polarna känner att ni har tränat tillräckligt och formar en expedition för att ge er ut i skogen. Kanske vill ni ut och leta i ruinerna efter skatter så ni kan bygga upp er gård. Kanske har ni fått ett uppdrag av en NPC att hitta någon som försvunnit.
Ni plockar på er mat, vatten, bandage etc och går genom porten i muren.
Ni befinner er nu i en gigantisk, snygg, tät, random generated skog med berg, bäckar och träsk.
I skogen är PvP och survival läge aktiverat. Ni måste äta, dricka, slå läger och sova (men inte irriterande ofta). Det finns miljöfaror som i Green Hell. Man kan jaga om man får slut på mat.
I skogen kan man även stöta på AI-fiender som troll, vättar, häxor och annat otyg. Men inte så ofta att det känns som en constant onslaught a la Left 4 Dead. Det finns extra farliga fiender som man bör undvika. Man kan vara uppmärksam och höra eller se spår av de olika otygen så man kan välja hur man ska fortsätta.
I skogen finns slumpgenererade övervuxna ruiner, grottor och dungeons som kan innehålla skatter eller utrustning man kan restaurera hemma sen.
Det finns även en liten risk att en annan spelar-expedition har fått samma instans och seed som er som ni kan stöta på.
När man fyllt sina väskor med rikedomar måste man ta sig hela vägen tillbaka till porten levande.

Har inte riktigt funderat ut vad man ska göra med pengarna än.
Men man kanske kan spendera sina pengar på att uppgradera sin gård eller så.

Utvecklarna måste förstås ha ett enormt 3D artist-team som hela tiden kontinuerligt lägger till nya fina skatter man kan hitta.

...Jag antar att dessa drömmar är anledningen till att jag spelar mycket tabletop rollspel.
Fantasin är nog enda stället man får uppleva sånthär.

Inaktiv

World of Diablo. Änglar mot demoner och människor mittimellan. Ont mot gott i sin sanna form.
Du har The High Heavens, The Burning Hells, och människornas värld Sanctuary.

Medlem

En ett andra världskrigsspel lika detaljerat som Hell Let Loose, i samma skala som Planetside 2, och med flyg- och skademekaniken från War Thunder.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Något som liknar Ultima Online och Star Wars Galaxies. Själva temat spelar mindre roll. Spelardriven ekonomi, player housing och skill-baserad progression är viktigast. Ge spelarna frihet att påverka allt i spelvärlden.

Medlem

Enkelt. Jag skulle samarbeta med Nintendo och Game Freaks för att äntligen göra det ultimata Pokémon Online. Ge dig ut på det ultimata äventyret där du likt originalspelen väljer en starter och sedan ger dig ut för att slåss, fånga och träna nya monster. Nu kan du såklart slåss mot såväl främlingar som vänner och familj istället för bara NPC:er, men såklart också byta med dem. Gymmen finns såklart som utmaning, men nu bygger det också på nya äventyr där du måste utforska nya områden för att lösa olika uppdrag och fånga monster som inte är tillgängliga överallt. Sen kan man slänga in inslag från nya Arceus också. Samt Snap. Forska och fota.

Sorry men /tråd.

Medlem

Ett i stort sett helt generiskt MMO där världen hela tiden expanderar och byggs med AI, quest, vapen, enchants ska också generas genom AI. När en boss är död så kan ingen efter det ta ner den på servern, AIn bestämmer även över hur mechanics av bossen ska fungera och kan tweakas efter behov.

I dagens internet värld så ska du inte kunna googla några cookie cutter builds eller hur en boss fight fungerar, allt ska kännas och vara unikt för varje spelare, detta är såklart helt möjligt redan idag med dagens AI teknik.


signatur

IDKFA

Medlem

Ett MMO som är helt utan krig eller strider som bygger enbart på handel och strategi. Tänk ett power grid fast i mmo där du jobbar och bygger corps likt eve.

Skribent
Skrivet av jjohan:

Wildstar med normal företagsledning samt en obegränsad budget

Ja tack.

Annars är jag rätt sugen på Palia, som verkar ha Harvest Moon-stuk. Det som lockar är att få en lite annorlunda typ av upplevelse i mmorpg-format, samla grissvansar och sånt gör jag redan i WoW.

Ska jag drömma friare och större så vill jag nog mest ha nästa stora grej, en vidareutveckling av genren. Gärna så öppet och fritt som möjligt, med minimalt med instanser.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Ett nytt Warhammer Online med mer raser som typ Total War Warhammer 3, ett tredelat faction system, bättre grafik och hybrid eller helt action combat system.

12
Skriv svar