Sony köper Halo- och Destiny-skaparna Bungie

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Microsoft fick Zenimax för 7.5 miljarder. Så jo, en ganska kass affär.

Bungie hade försökt sälja till Microsoft men de tackade nej pga överpris. Komiskt att Sony inte tyckte samma.

Beror nog på vem du frågar.

Medlem

Sonys aktie stiger 4.27% direkt, lol

Medlem

Fan vad det handlas hela tiden

Medlem

Jag älskar Destiny men det har alltid känts som om de aldrig kramat ur seriens fulla potential och efter mjölkandet med anniversary packet och att man måste köpa deluxe för att kunna köra dungeon så kände jag bara fuckit och avbokade min pre order. Förhoppning kanske detta kan göra att de får lov att fokusera på att utveckla storyn snarare än att mjölka varenda krona.

Medlem

Bungie är baserade i Bellevue, Washington
Sucker Punch är baserade i Bellevue, Washington

Sly Cooper-FPS på gång?

Medlem

Detta låter dock extremt oroväckande:

"Bungie’s world-class expertise in multi-platform development and live game services will help us deliver on our vision of expanding PlayStation to hundreds of millions of gamers. "

Medlem

Nu spelar jag inte destiny 2 men tror inte att Sony kan stänga ner det spelet för alla Xbox spelare som köpt det.

Medlem

Nu är jag inte ett extremt fan av just Bungie, det är dock trevligt att se att Sony håller kvar i sin tanke med att supporta studios och låta dessa vara självgående. Får även hoppas att Sony fortsätter på den vägen även ifall jag dessvärre är skeptisk till att det kommer att ske. Köpet i sig är väl inte direkt galet (i likhet med MS's köp) utan det är mer hur intensivt studios blir uppköpta, takten har ökat vilket oroar mig en anning då jag ser en del risker med att ha två (eller bevare ett) megabolag som äger merparten.

Medlem
Skrivet av Razuco:

Nu spelar jag inte destiny 2 men tror inte att Sony kan stänga ner det spelet för alla Xbox spelare som köpt det.

Klart dom inte kan. Men kanske framtida spel som Microsoft.

Medlem

Alltid lika roande att se allas expertutlåtande här på FZ.

Medlem

Ett år sen. Lite komiskt nu😅

Medlem

Jag förväntade mig att SONY skulle köpt någon studio som finns på Japansk mark, typ Capcom eller liknande. Förväntade mig inte att de skulle köpa Bungie alls, Bungie har trotts allt bara 1 spel och det spelet är inte mycket att hänga i julgranen. Kul för Bungie i alla fall, lite mer pengar i kassan. Bra att de kommer fortsatt vara multiplatform.

Rolig resa Bungie gjort dock, från MS till Actiblizzard till att vara självständiga för att sedan hamn i SONYs händer.

Frilansare
Skrivet av jehuty:

Alltid lika roande att se allas expertutlåtande här på FZ.

Tycker i och för sig att det är intressant med olika tyck och utlåtanden. Alternativet hade ju varit en lång tråd med "ok".

Flakmonkey

Lite lustigt att folk ser det här köpet som en reaktion på Activision/Blizzard-köpet, du spottar inte fram en sån här på ett par veckor. Det är väl snarare bara en fortsättning på den trend som pågått under många år och som fick en rejäl boost iom att MS köp av Bethesda. För att inte bli uppäten av en större fisk så måste du själv bli större genom att äta upp andra fiskar och så fortsätter man så tills det inte finns några andra små fiskar kvar i fiskdammen. En utveckling som många ändå verkar se fram emot.

Däremot så kan själva tillkännagivandet vara en reaktion på A/B-köpet. Sony kan nog ha velat vänta lite längre med det här egentligen, men kände sig tvingade för att inte visa sig svaga mot sina aktieägare/marknaden.

Skrivet av Mortaigne:

Men nu vetefan om mina tankar om köpet håller:

Q. Bungie has future games in development, will they now become PlayStation exclusives? ​
No. We want the worlds we are creating to extend to anywhere people play games. We will continue to be self-published, creatively independent, and we will continue to drive one, unified Bungie community. ​

Både Destiny 2 och framtida spel blir multiplattform. Jahopp...

Riktigt smart rent PR-mässigt. Här har MS slagit sig för bröstet för att framställa sig som alla gamers riddare och så kommer Sony och säger att de minsann inte kommer låsa spelen från sin nyinköpta multiplattformsutvecklare till sin hårdvara/tjänster. Är väl inte särskilt troligt men någonstans finns det kanske en förhoppning om att det här ska få MS att göra på samma sätt.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Tycker i och för sig att det är intressant med olika tyck och utlåtanden. Alternativet hade ju varit en lång tråd med "ok".

Sant, det är ju det som är kul med forum men det är lite komiskt att folk tror att det här är Sonys respons för MS senaste köp. Det är inte direkt att man gå in på en online shop och "placera Bungie i varukorgen, köp nu få fri frakt" precis.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Studion som sparkade igång Xbox går från Combat Evolved till Playstation.

#bungie, #köp, #playstation, #sony


Festligt att Sony köper Halo-serien och dess skapare!

Den såg jag verkligen inte komma!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av jehuty:

Sant, det är ju det som är kul med forum men det är lite komiskt att folk tror att det här är Sonys respons för MS senaste köp. Det är inte direkt att man gå in på en online shop och "placera Bungie i varukorgen, köp nu få fri frakt" precis.

Nja... vanligtvis får man endast fri frakt över 39 miljarder kronor. 😉

Medlem
Skrivet av Dex:

Det jag tycker är roligast med detta uppköpet och Activision för någon vecka sedan är att Microsoft nu äger Spyro och Crash Bandicoot medans Sony äger studion som skapade Halo. Lite galet ändå.... Vem trodde det för 1 månad sedan?

Exakt!

Känns som en liten smocka tillbaka från Sony.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skribent
Skrivet av Nosnos:

Riktigt smart rent PR-mässigt. Här har MS slagit sig för bröstet för att framställa sig som alla gamers riddare och så kommer Sony och säger att de minsann inte kommer låsa spelen från sin nyinköpta multiplattformsutvecklare till sin hårdvara/tjänster. Är väl inte särskilt troligt men någonstans finns det kanske en förhoppning om att det här ska få MS att göra på samma sätt.

Det är inte första gången Sony kör den här strategin att agera reaktivt på vad andra (Microsoft) gör. Tänker på hur de gjorde precis tvärtom vad MS gjorde när de skulle lansera Xbox One. Jag tror dock att Destiny säkert kommer förbli multi-plattform, även kanske uppföljarna? Men det är nog högst troligt att Sony sätter Bungie på att utveckla något exklusivt i framtiden. Kanske nytt IP?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av martinot:

Festligt att Sony köper Halo-serien och dess skapare!

Den såg jag verkligen inte komma!

Bungie har ej kvar Halo serien. Det är 343 som har det nu.

Medlem

Så ingen Destiny till pc?


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Sony köp cdpr. Så kan ni kontra bethesdas elder scrolls med witcher


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag har börjat gilla multiplattformspel på PC,oftast men inte alltid är dom bra optimerade.
Spelar god of war nu(PC)och fasen vad det känns behagligt att spela.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av martinot:

Festligt att Sony köper Halo-serien och dess skapare!

Den såg jag verkligen inte komma!

... Microsoft lät inte Bungie vara ägare över Halo IP:et.

Flakmonkey
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är inte första gången Sony kör den här strategin att agera reaktivt på vad andra (Microsoft) gör. Tänker på hur de gjorde precis tvärtom vad MS gjorde när de skulle lansera Xbox One. Jag tror dock att Destiny säkert kommer förbli multi-plattform, även kanske uppföljarna? Men det är nog högst troligt att Sony sätter Bungie på att utveckla något exklusivt i framtiden. Kanske nytt IP?

Alla företag agerar ju reaktivt till viss del. Nintendo framställer ju sig tex som otroligt olika alla andra, men det är ju bara en reaktion på att de insåg att de inte kunde konkurrera på något annat sätt efter att deras gamecube blev uppäten.

Något som man får tänka på i det här fallet är ju också att Sony måste tänka på den long game och då inte bara den här generationen och nästa. Tror nog att de likt så många andra ser en verklighet där de inte längre säljer hårdvara utan där det "bara" är mjukvara det handlar om. Då är det ju väldigt bra att ha knutit till sig framträdande studios som gör att de får ett bra stall för sin egen prenumerationsstjänst samt att de då också kan sälja sina spel separat till de som väljer någon annan prenumerationstjänst, eller om man som konsument då blir tvingad att ha flera sådana tjänster. Vi behöver ju inte titta längre bort än streamingkriget för TV och film för att se vart vi är på väg.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Deekar:

Vadå, är det en dålig grej?

Nej, det sa jag väl inte? Däremot så är det lite förvånande och väcker mer frågor kring köpet.

Skrivet av Deekar:

Klart dom inte kan. Men kanske framtida spel som Microsoft.

Det var ju det jag antog, som de sköt ner själva.

Skrivet av Nosnos:

Riktigt smart rent PR-mässigt. Här har MS slagit sig för bröstet för att framställa sig som alla gamers riddare och så kommer Sony och säger att de minsann inte kommer låsa spelen från sin nyinköpta multiplattformsutvecklare till sin hårdvara/tjänster. Är väl inte särskilt troligt men någonstans finns det kanske en förhoppning om att det här ska få MS att göra på samma sätt.

Det skulle kunna vara en del av en större överenskommelse kring stora multiplattformsspel... Kanske har det något med Call of Duty att göra?

Skrivet av martinot:

Festligt att Sony köper Halo-serien och dess skapare!

Den såg jag verkligen inte komma!

Nu har ju inte Bungie haft något med Halo att göra på över 10 år så att eh.


signatur

Jump in.

Medlem

Ingen som nämnt Game pass? Har för mig att Destiny 2 togs bort från det i december. Skulle inte bli förvånad om sony släpper destiny2 (med alla expansioner) till sin egna "Gamepass-utmanare" som ryktats vara på gång.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mortaigne:

Sony lyckas ofta se lite småaktiga ut, men jag tror att det i detta fallet mest är en slump. Ingen var intresserad av att "ta tillbaka Bungie" hos Xbox. 343i har lyckats få ordning på Halo, Xbox har massor av shooters och studios av högre kaliber på den fronten.

Däremot så är det precis vad PlayStation behöver i det här läget. Bra köp!

Det är sant. Men samtidigt: Bungie släppte ju redan sina spel till PlayStation och som du säger har Xbox redan ett överflöd av shooters via studior de numera äger, så förlusten för dem är försumbar. Så vem har egentligen vunnit på detta och hur? Om Bungie lyckas skapa en ny succéshooter om några år, kanske...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

ZF
Medlem
Skrivet av dTexN:

Sony köp cdpr. Så kan ni kontra bethesdas elder scrolls med witcher

Ja, det vore ju faktiskt ett inte helt ologiskt köp med tanke på att de hittills publicerat Playstation-portarna DRM-fritt.

Med ett köp av CDPR så skulle de inte bara ha Cyberpunk och Witcher mm, utan även en färdig butik där 30% inte hamnar någon annan stans.

Har uppfattat det som att butiken inte direkt går tokigt bra, så borde vara bra förhandlingsläge. Men bäst kanske det hade varit vid premiären för Cyberpunk..

Ambassadör
Xbox

Kolla in den här intervjun med Jim Ryan:

https://www.gamesindustry.biz/articles/2022-01-31-playstation...

""The first thing to say unequivocally is that Bungie will stay an independent, multiplatform studio and publisher. Pete [Parsons, CEO] and I have spoken about many things over recent months, and this was one of the first, and actually easiest and most straightforward, conclusions we reached together. Everybody wants the extremely large Destiny 2 community, whatever platform they're on, to be able to continue to enjoy their Destiny 2 experiences. And that approach will apply to future Bungie releases. That is unequivocal."

Ingen tvekan där inte.


signatur

Jump in.

Skriv svar