Ska köpa en Xbox Series S till frugan. Men hur funkar det här med att dela Game pass osv?

Medlem
Ska köpa en Xbox Series S till frugan. Men hur funkar det här med att dela Game pass osv?

Har googlat runt och försökt läsa, men vet inte om jag blir klokare...

Jag har en XBX med Ultimate gamepass. Den kakan vill jag ju att hon ska ta del av, vilket hon kan om jag uppfattat det rätt när jag läst?

1. Hon kan väl skapa en egen Xbox profil och ändå spela på sin box med mitt gamepass?

2. Måste hon ha Xbox Gold för att det ska funka?

3. Om hon sitter och spelar t ex AC Valhalla via mitt gamepass, på sin konsol. Kan jag spela det samtidigt på min konsol?

4. Ett av spelen jag tänker att vi verkligen kommer spela är It Takes Two. Fattar det som att jag köper det och sen så bjuds hon in via free version?

Tror det är dom frågorna jag har. Hittat ungefärliga svar på några av dom, men rätt invecklade på Engelska. Hoppas någon här har koll så man kan få tydliga svar. Tack!

Medlem

Funkar inte på 2 konsoler med 1 konto

edit: efter lite mer googlade så ska det funka, verkar tvetydligt det där

Redaktör
Skrivet av Marooned:

Har googlat runt och försökt läsa, men vet inte om jag blir klokare...

Jag har en XBX med Ultimate gamepass. Den kakan vill jag ju att hon ska ta del av, vilket hon kan om jag uppfattat det rätt när jag läst?

1. Hon kan väl skapa en egen Xbox profil och ändå spela på sin box med mitt gamepass?

2. Måste hon ha Xbox Gold för att det ska funka?

3. Om hon sitter och spelar t ex AC Valhalla via mitt gamepass, på sin konsol. Kan jag spela det samtidigt på min konsol?

4. Ett av spelen jag tänker att vi verkligen kommer spela är It Takes Two. Fattar det som att jag köper det och sen så bjuds hon in via free version?

Tror det är dom frågorna jag har. Hittat ungefärliga svar på några av dom, men rätt invecklade på Engelska. Hoppas någon här har koll så man kan få tydliga svar. Tack!

1. Vet ej. Rimligen borde hon inte kunna använda ditt Game Pass för sitt konto (den borde vara bunden till ditt konto eftersom du köpt det), men jag kan inte detta. Du har lite info på svenska här.

2. Gold ingår i Game Pass Ultimate. Så om hon kan använda det Game Pass-konto du har så behövs inte Xbox Live Gold.

3. Tveksamt skulle jag säga. Men vet ej säkert. Möjligen går det om en av er sätter konsolen/kontot i offline-läge, så funkar det med Steam.

4. Ja, om en person har fullversionen kan en till ansluta gratis. Görs genom att hämta Friend's Pass.


signatur
Medlem

Jag har försökt greja lite med det där nu i dagarna. Har en Series X och en One X hemma. Samma konto fungerar på båda, men har inte fått det att fungera att spela på båda samtidigt. Nu är det samma konton och profiler på båda för har inte orkat krångla med det, sonen spelar ändå bara lite Minecraft ibland. Så det kanske beror på det. Har inte riktigt förstått om man kan dela gamepass på flera konton.

Har som du, googlat lite men det är ju inte direkt solklart vad som fungerar och inte. Men It Takes Two kan ni ju t.ex spela tillsammans på samma konsol?

Medlem

Verkar som sagt lite rörigt, med tvetydiga svar på olika forum, men du kan testa följande:

1. Konsol 1 (XBX) -> Ställ in som "Hemma-Xbox"
2. Konsol 2 - Skapa två profiler, en som äger Game Pass och ett annat konto
- Ladda ned spelet med profilen som Äger Game Pass, logga sedan ut och logga in med nya profilen.

Bör då om jag förstått rätt fungera att vara inloggad med nya profilen på konsol 2 och huvudprofilen på konsol 1 och spela samma spel, även i multiplayer.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Den konsolen du sätter som hemma-xbox på ditt konto delar game pass till alla konton på konsolen, och på övriga konsoler loggar du in med ditt konto för att få tillgång till Game Pass. Så om du sätter din frus Series S som din hemma-Xbox så kan hon använda sitt vanliga konto utan några krusiduller, och du kan använda ditt konto på din Xbox som vanligt

Medlem

Jag och damen har varsin Xbox men bara jag betalar för game pass ultimate.

På hennes Xbox har jag loggat in som mig en gång och sen bockat i ”använd som min hemma konsol”, sen behöver jag aldrig mer logga in på den konsolen utan damen kommer åt både game pass och gold på sitt egna MS konto.

Jag är dock osäker på hur det fungerar att spela samma spel samtidigt, jag vill minnas att jag och damen har gjort det, men, mitt minne alltså

En edit, om du köper ett spel i den digitala affären så kan även hon spela samma spel på sitt konto, förutsatt att du har angett hennes Xbox som din hemma xbox


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Jag är dock osäker på hur det fungerar att spela samma spel samtidigt, jag vill minnas att jag och damen har gjort det, men, mitt minne alltså

Det fungerar alldeles klockrent jag och min bror som bor borta i USA har gjort sedan många år tillbaka för att kunna köpa spel och spela tillsammans

Medlem
Skrivet av Issue:

Jag och damen har varsin Xbox men bara jag betalar för game pass ultimate.

På hennes Xbox har jag loggat in som mig en gång och sen bockat i ”använd som min hemma konsol”, sen behöver jag aldrig mer logga in på den konsolen utan damen kommer åt både game pass och gold på sitt egna MS konto.

Jag är dock osäker på hur det fungerar att spela samma spel samtidigt, jag vill minnas att jag och damen har gjort det, men, mitt minne alltså

En edit, om du köper ett spel i den digitala affären så kan även hon spela samma spel på sitt konto, förutsatt att du har angett hennes Xbox som din hemma xbox

Detta var vad jag ville höra. Förstått det med efter jag googlat att man ska sätta tantens Xbox som hemma box, inte ens egen där man har game pass osv.

Fint detta! Nu ska hon vaggas in i spelvärlden på allvar, så man aldrig behöver få dåligt samvete för att man själv spelar för mycket.

1
Skriv svar